- Turbodoładowany motor zachęca do aktywnej, dynamicznej jazdy
- Auto zachowuje się pewnie, a na trasie komfortowo i tylko czasami na nierównościach twardo dają o sobie znać 19-calowe koła
- To świetne rodzinne auto, w którym trudno znaleźć jakieś istotne wady
Jeśli nie idealnym, to z pewnością pod wieloma względami jednym z najlepszych w tej klasie. Warto przypomnieć, że cała paleta Audi A4 w ubiegłym roku przeszła kurację odświeżającą i choć na pierwszy rzut niewiele różni się od poprzednika, to w rzeczywistości zmodernizowano niemal każdy element nadwozia. Począwszy od grilla Singleframe i reflektorów, przez przetłoczenia wzdłuż boków, aż po tylne lampy i końcówki wydechu. Efekt? Jeszcze więcej sportowej elegancji.
We wnętrzu uwagę zwraca nowy system multimedialny MMI z 10,1-calowym ekranem dotykowym, poprzez który steruje się większością pokładowych systemów. Zrezygnowano jednak z pokrętła, znanego z poprzedniej generacji modelu, co – jak już pisaliśmy wielokrotnie – pogorszyło ergonomię obsługi. O ile jest to dość intuicyjne na postoju, a poszczególne strony czytelne, o tyle podczas jazdy trafienie palcem w ikony na ekranie odwraca uwagę kierowcy – pokrętło MMI było pod tym względem znacznie wygodniejsze.
Audi A4 Avant 45 TFSI quattro – styl i komfort
Przednie sportowe fotele zapewniają dobre podparcie i trzymanie boczne, a tylna kanapa – komfortową przestrzeń dla dwójki dorosłych pasażerów. Bagażnik z pojemnością 505 l swobodnie pomieści bagaż na urlopowy wyjazd, a po rozłożeniu oparć tylnej kanapy oferuje 1510 l przestrzeni ładunkowej o szerokości 100 i długości 176 cm (pod podłogą nie znajdziecie dodatkowego schowka, tylko dodatkowy akumulator układu MHEV). Konkurencyjne BMW serii 3 kombi ma bagażnik 500-1510 l, Mercedes klasy C – 490-1510 l, a Volvo V60 – 529-1441 l.
Czym jest MHEV? To tzw. miękki układ hybrydowy, który w wersji 45 TFSI opiera się na 12-woltowej instalacji elektrycznej, rozruszniku-alternatorze i litowo-jonowych akumulatorach, które magazynują do 5 kW energii uzyskanej podczas rekuperacji. Wpływa to na obniżenie zużycia paliwa, bowiem odzyskana energia jest wykorzystywana do zasilania pokładowych urządzeń elektrycznych. Układ MHEV umożliwia również tzw. żeglowanie przy niskich prędkościach i poprawia płynność działania systemu start-stop. W trakcie testu zanotowaliśmy średnie spalanie na poziomie 8,3 l/100 km, co jest wynikiem tylko o 0,4 l gorszym, niż deklaruje producent w cyklu WLTP. Zważywszy, że silnik 2.0 TFSI rozwija aż 245 KM mocy, taki rezultat należy uznać za imponujący.
Audi A4 Avant 45 TFSI quattro – przyjemna dynamika
Tym bardziej że turbodoładowany motor zachęca do aktywnej, dynamicznej jazdy. We współpracy z 7-biegową skrzynią DSG, która przekazuje 370 Nm momentu obrotowego na przód lub obie osie (quattro ultra), zapewnia temu rodzinnemu kombi naturę prawdziwego sportowca. Jest elastyczny, zwłaszcza w trybie dynamic pracy układu jezdnego (do wyboru są także: efficiency, comfort, auto i individual oraz osobno efektywny, sportowy i zrównoważony dla układów napędowego i kierowniczego), kiedy skrzynia nie zwleka z redukcją przełożeń. Precyzyjny układ kierowniczy i usztywniona charakterystyka sportowego zawieszenia (ma krótsze o 23 mm sprężyny i amortyzatory z regulowaną siłą tłumienia) sprawiają, że prowadzenie tej wersji A4 Avanta dostarcza sporo frajdy. Auto zachowuje się pewnie, a na trasie komfortowo i tylko czasami na nierównościach twardo dają o sobie znać 19-calowe koła.
To nam się podoba
Styl, jakość, charakter. Wzorowy układ jezdny, dynamiczny silnik, inteligentne systemy asystujące.
To nam się nie podoba
Wysoka cena wyjściowa i kosztowne opcje. W testowanym egzemplarzu problem z działaniem Android Auto i Apple CarPlay.
Naszym zdaniem
To świetne rodzinne auto, w którym trudno znaleźć jakieś istotne wady. Idealne na co dzień, szybkie i komfortowe. Do tego naszpikowane systemami wspierającymi kierowcę zarówno podczas manewrowania w mieście, jak i na trasie, np. adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go czy asystent jazdy w korkach. Tylko ta cena...
Wyniki testu | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,1 s |
0-100 km/h | 6,0 s |
0-130 km/h | 9,7 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 3,2 s (aut.) |
80-120 km/h | 4,1 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1644/466 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 56/44 proc. |
Śr. zawracania (prawo/lewo) | 11,8/11,6 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 35,6 m |
gorące | 34,7 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 55 dB (A) |
przy 100 km/h | 62 dB (A) |
przy 130 km/h | 66 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 8,3 l/100 km |
Zasięg | 690 km |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1984 |
Moc silnika (KM/obr./min) | 245/5000 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 370/1600-4300 |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 6,0/250 |
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 7,9/180 (WLTP) |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 7/quattro |
Marka i model opon test. auta | Pirelli P Zero |
Rozmiar opon test. auta | 245/35 R 19 |
Pojemność bagażnika (l) | 505-1510 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 58 |
Maks. masa przycz. z ham./bez (kg) | 1700/750 |
Wyposażenie | |
Wersja | S line |
Sportowe zawieszenie | 4910 zł |
Pakiet Interieur S line | 10 630 zł |
Temp. Stop & Go, as. jazdy w korkach | 4590 zł (P) |
Parking sys. plus, pre sens, kamera cof. | 7220 zł (P) |
Wyświetlacz head-up | 4910 zł |
Reflektory Matrix LED | 7970 zł |
Lakier Daytona perłowy | 4510 zł |
Gwarancja/ceny | |
Cena podst. wersji silnikowej | 206 700 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 3 lata/12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub co 2 lata |
Cena testowanego auta | 308 500 zł |
Cena podst. wersji silnikowej | 206 700 zł |
Koła 19-calowe to opcja, w standardzie – „18-ki”
Dzielone oparcia tylnej kanapy można złożyć od strony bagażnika (505 l)
Elektryfikacja w 245-konnym benzyniaku owocuje mniejszym zużyciem paliwa.
Spłaszczona u dołu kierownica, nakładki ze stali nierdzewnej na pedałach i chromowane detale nadają wnętrzu sportowy charakter. Poziom wyposażenia i jakość materiałów – wzorowe
Sportowe fotele (standard w S line) obszyto Alcantarą Frequenz i skórą
Wirtualne zegary o przekątnej 12,3 cala z modyfikowanym widokiem to jedno z najlepszych rozwiązań tego typu w klasie
Audi Drive Select umożliwia wybór trybu pracy układów jezdnego i napędowego