• Turbodoładowany motor zachęca do aktywnej, dynamicznej jazdy
  • Auto zachowuje się pewnie, a na trasie komfortowo i tylko czasami na nierównościach twardo dają o sobie znać 19-calowe koła
  • To świetne rodzinne auto, w którym trudno znaleźć jakieś istotne wady

Jeśli nie idealnym, to z pewnością pod wieloma względami jednym z najlepszych w tej klasie. Warto przypomnieć, że cała paleta Audi A4 w ubiegłym roku przeszła kurację odświeżającą i choć na pierwszy rzut niewiele różni się od poprzednika, to w rzeczywistości zmodernizowano niemal każdy element nadwozia. Począwszy od grilla Singleframe i reflektorów, przez przetłoczenia wzdłuż boków, aż po tylne lampy i końcówki wydechu. Efekt? Jeszcze więcej sportowej elegancji.

We wnętrzu uwagę zwraca nowy system multimedialny MMI z 10,1-calowym ekranem dotykowym, poprzez który steruje się większością pokładowych systemów. Zrezygnowano jednak z pokrętła, znanego z poprzedniej generacji modelu, co – jak już pisaliśmy wielokrotnie – pogorszyło ergonomię obsługi. O ile jest to dość intuicyjne na postoju, a poszczególne strony czytelne, o tyle podczas jazdy trafienie palcem w ikony na ekranie odwraca uwagę kierowcy – pokrętło MMI było pod tym względem znacznie wygodniejsze.

Audi A4 Avant 45 TFSI quattro – styl i komfort

Przednie sportowe fotele zapewniają dobre podparcie i trzymanie boczne, a tylna kanapa – komfortową przestrzeń dla dwójki dorosłych pasażerów. Bagażnik z pojemnością 505 l swobodnie pomieści bagaż na urlopowy wyjazd, a po rozłożeniu oparć tylnej kanapy oferuje 1510 l przestrzeni ładunkowej o szerokości 100 i długości 176 cm (pod podłogą nie znajdziecie dodatkowego schowka, tylko dodatkowy akumulator układu MHEV). Konkurencyjne BMW serii 3 kombi ma bagażnik 500-1510 l, Mercedes klasy C – 490-1510 l, a Volvo V60 – 529-1441 l.

Czym jest MHEV? To tzw. miękki układ hybrydowy, który w wersji 45 TFSI opiera się na 12-woltowej instalacji elektrycznej, rozruszniku-alternatorze i litowo-jonowych akumulatorach, które magazynują do 5 kW energii uzyskanej podczas rekuperacji. Wpływa to na obniżenie zużycia paliwa, bowiem odzyskana energia jest wykorzystywana do zasilania pokładowych urządzeń elektrycznych. Układ MHEV umożliwia również tzw. żeglowanie przy niskich prędkościach i poprawia płynność działania systemu start-stop. W trakcie testu zanotowaliśmy średnie spalanie na poziomie 8,3 l/100 km, co jest wynikiem tylko o 0,4 l gorszym, niż deklaruje producent w cyklu WLTP. Zważywszy, że silnik 2.0 TFSI rozwija aż 245 KM mocy, taki rezultat należy uznać za imponujący.

Audi A4 Avant 45 TFSI quattro – przyjemna dynamika

Tym bardziej że turbodoładowany motor zachęca do aktywnej, dynamicznej jazdy. We współpracy z 7-biegową skrzynią DSG, która przekazuje 370 Nm momentu obrotowego na przód lub obie osie (quattro ultra), zapewnia temu rodzinnemu kombi naturę prawdziwego sportowca. Jest elastyczny, zwłaszcza w trybie dynamic pracy układu jezdnego (do wyboru są także: efficiency, comfort, auto i individual oraz osobno efektywny, sportowy i zrównoważony dla układów napędowego i kierowniczego), kiedy skrzynia nie zwleka z redukcją przełożeń. Precyzyjny układ kierowniczy i usztywniona charakterystyka sportowego zawieszenia (ma krótsze o 23 mm sprężyny i amortyzatory z regulowaną siłą tłumienia) sprawiają, że prowadzenie tej wersji A4 Avanta dostarcza sporo frajdy. Auto zachowuje się pewnie, a na trasie komfortowo i tylko czasami na nierównościach twardo dają o sobie znać 19-calowe koła.

To nam się podoba

Styl, jakość, charakter. Wzorowy układ jezdny, dynamiczny silnik, inteligentne systemy asystujące.

To nam się nie podoba

Wysoka cena wyjściowa i kosztowne opcje. W testowanym egzemplarzu problem z działaniem Android Auto i Apple CarPlay.

Naszym zdaniem

To świetne rodzinne auto, w którym trudno znaleźć jakieś istotne wady. Idealne na co dzień, szybkie i komfortowe. Do tego naszpikowane systemami wspierającymi kierowcę zarówno podczas manewrowania w mieście, jak i na trasie, np. adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go czy asystent jazdy w korkach. Tylko ta cena...

Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,1 s
0-100 km/h 6,0 s
0-130 km/h 9,7 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 3,2 s (aut.)
80-120 km/h 4,1 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1644/466 kg
Rozdział masy (przód/tył) 56/44 proc.
Śr. zawracania (prawo/lewo) 11,8/11,6 m
Hamow. ze 100 km/h        zimne 35,6 m
                                             gorące  34,7 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 55 dB (A)
przy 100 km/h 62 dB (A)
przy 130 km/h 66 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.) 8,3 l/100 km
Zasięg 690 km
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1984
Moc silnika (KM/obr./min) 245/5000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 370/1600-4300
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 6,0/250
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 7,9/180 (WLTP)
Skrzynia biegów/napęd aut. 7/quattro
Marka i model opon test. auta Pirelli P Zero
Rozmiar opon test. auta 245/35 R 19
Pojemność bagażnika (l) 505-1510
Pojemność zbiornika paliwa (l) 58
Maks. masa przycz. z ham./bez (kg) 1700/750
Wyposażenie
Wersja S line
Sportowe zawieszenie 4910 zł
Pakiet Interieur S line 10 630 zł
Temp. Stop & Go, as. jazdy w korkach 4590 zł (P)
Parking sys. plus, pre sens, kamera cof. 7220 zł (P)
Wyświetlacz head-up 4910 zł
Reflektory Matrix LED 7970 zł
Lakier Daytona perłowy 4510 zł
Gwarancja/ceny
Cena podst. wersji silnikowej 206 700 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 3 lata/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub co 2 lata
Cena testowanego auta 308 500 zł
Cena podst. wersji silnikowej 206 700 zł