• Ten samochód zbudował Albert Biermann, który wcześniej dowodził M GmbH (sportowy oddział BMW).
  • Hyundai i30 N Performance rozwija 275 KM i od 0 do 100 km/h przyspiesza po 6,1 s. ESP można całkowicie wyłączyć! Do oferty wszedł pod koniec 2017 r.
  • i30 N to jeden z nielicznych hot-hatchy, w których nie trzeba tuningować wydechu.

Hyundai stawia na sport i chce osiągnąć sukces. Zbudował świetną rajdówkę, bo gdyby nie wpadki Thierry’ego Neuville’a w rajdach Niemiec i Katalonii, prawdopodobnie Belg wraz z Hyundaiem świętowałby mistrzostwo świata WRC w 2017. Teraz firma wprowadziła do oferty pierwszego rasowego hot-hatcha – i30 N (od Namyang, centrum badawczo-rozwojowego Hyundaia). I od razu wykonała kawał dobrej roboty, bo jazda tym autem to skrzyżowanie zaskoczenia, szacunku i czystej przyjemności. Warunek? Wybór topowej wersji N Performance.

Hyundai i30 N – tak, ale w wersji N Performance

Wersja ta jest droższa od bazowej o 25 000 zł. Dużo, ale w tym przypadku to dobrze wydane pieniądze. W zamian dostaniecie: mocniejszy silnik 2.0 T-GDI (nie 250-, tylko 275-konny), sterowaną elektronicznie mechaniczną szperę, większe hamulce (z czerwonymi zaciskami) oraz 19-calowe alufelgi i opony Pirelli P Zero. Trzeba przyznać, że te dodatki robią różnicę! Owszem, bez nich i30 N nie jest złym samochodem, ale finalnie brakowałoby tego ostatniego szlifu, tej kropki nad i. Auto nie mogłoby się też mierzyć z czołówką w klasie pełnokrwistych hot-hatchy segmentu C. A tak rywalizuje z nimi jak równy z równym mimo nieco słabszego silnika.

Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Hyundai i30 N Performance

Włączam najbardziej rasowe ustawienia i ruszam. Już po przejechaniu kilku ostrych zakrętów z dużą prędkością na usta ciśnie się: jak to auto trzyma się drogi, jak pewnie zachowuje się na wejściu w łuk i wyjściu z niego, jakie jest zwarte, z jaką pasją opony wgryzają się w asfalt! Widać tu rękę Alberta Biermanna, który wcześniej dowodził M GmbH (sportowy oddział BMW), a teraz pracuje w Hyundaiu.

Hyundai i30 N – ESP można wyłączyć

Czuć to także po tym, że ESP można całkowicie wyłączyć oraz po pracy manualnej (!) skrzyni biegów (wysoka precyzja, krótki skok lewarka). Także jej zestopniowanie jest dobre. Efekt? 275-konna 2-litrówka na każdym biegu ciągnie nieprzerwanie aż do odcięcia. Moc rozwija liniowo, nie ma tu takiego wariactwa, jak w 320-konnym Civicu Type R (skądinąd kocham go za to!), ale płynny przyrost ma też swoje uroki.

Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Hyundai i30 N Performance

Podczas pomiarów „setkę” osiągnąłem po 6,1 s (tyle obiecuje Hyundai), dobre były też czasy elastyczności, rozsądnie wypadło spalanie (średnie w teście ok. 9,7 l/100 km). Co ważne, nad wszystkim czuwają skuteczne hamulce. I jeszcze jedno: i30 N to jeden z nielicznych hot-hatchy, wktórych nie trzeba tuningować wydechu, gdyż po zdjęciu nogi z pedału gazu (gdy silnik osiąga ok. 5000 obr./min) wydech wściekle i donośnie o tym informuje – strzela bardzo soczyście!

Oczywiście, można też inaczej, bo w ustawieniach Eco lub Normal i30 N wyraźnie łagodnieje. Choć przyznaję: tryby te włączałem tylko na chwilę, by zaraz wrócić do topowych ustawień.

Hyundai i30 N Performance – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Napęd rozrządu łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1998
Moc maks. (KM/obr./min) 275/6000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 353 (over. 378)/1450
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 6,1
Prędkość maksymalna (km/h) 250
Średnie spal. fabr. (l/100 km) 7,1
Skrzynia biegów/napęd man. 6/przedni
Poj. zbiornika paliwa 50
Rozmiar opon 235/35 R 19 Y

Hyundai i30 N Performance – wyniki testu

Przysp. 0-50 km/h 2,6 s
Przysp. 0-100 km/h 6,1 s
Przysp. 0-130 km/h 9,2 s
Przysp. 0-160 km/h 13,9 s
Elastyczność 60-100 km/h 4,4 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h 5,9 s (5. bieg)
Hamow. ze 100 km/h – zimne 35,9 m
Hamow. ze 100 km/h – gorące 35,4 m
Spalanie testowe 9,7 l/100 km
Zasięg 510 km

Hyundai i30 N Performance – gwarancja i cena

Gwarancja mechaniczna 5 lat
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Cena podst. w wersji N Performance 144 900 zł
Cena testowanego egzemplarza 147 200 zł

Hyundai i30 N Performance – nasza ocena

Kawał dobrej roboty! Pierwsze podejście i od razu świetny efekt, oczywiście w porównaniu z konkurencją. Hyundaia i30 N Performance pewnie się prowadzi, jest on dość szybki i daje frajdę z jazdy. To auto jest godne uwagi!