Auto Świat Testy Hyundai i30 N Performance – od razu w punkt i z grubej rury

Hyundai i30 N Performance – od razu w punkt i z grubej rury

To pierwszy rasowy hot-hatch Hyundaia i od razu pozytywne zaskoczenie. Modelowi i30 N trudno wytknąć słabe strony, zwłaszcza najmocniejszej, 275-konnej wersji N Performance, która trafiła w nasze ręce

Hyundai i30 N Performance
Zobacz galerię (14)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Hyundai i30 N Performance
  • Ten samochód zbudował Albert Biermann, który wcześniej dowodził M GmbH (sportowy oddział BMW).
  • Hyundai i30 N Performance rozwija 275 KM i od 0 do 100 km/h przyspiesza po 6,1 s. ESP można całkowicie wyłączyć! Do oferty wszedł pod koniec 2017 r.
  • i30 N to jeden z nielicznych hot-hatchy, w których nie trzeba tuningować wydechu.

Hyundai stawia na sport i chce osiągnąć sukces. Zbudował świetną rajdówkę, bo gdyby nie wpadki Thierry’ego Neuville’a w rajdach Niemiec i Katalonii, prawdopodobnie Belg wraz z Hyundaiem świętowałby mistrzostwo świata WRC w 2017. Teraz firma wprowadziła do oferty pierwszego rasowego hot-hatcha – i30 N (od Namyang, centrum badawczo-rozwojowego Hyundaia). I od razu wykonała kawał dobrej roboty, bo jazda tym autem to skrzyżowanie zaskoczenia, szacunku i czystej przyjemności. Warunek? Wybór topowej wersji N Performance.

Hyundai i30 N – tak, ale w wersji N Performance

Wersja ta jest droższa od bazowej o 25 000 zł. Dużo, ale w tym przypadku to dobrze wydane pieniądze. W zamian dostaniecie: mocniejszy silnik 2.0 T-GDI (nie 250-, tylko 275-konny), sterowaną elektronicznie mechaniczną szperę, większe hamulce (z czerwonymi zaciskami) oraz 19-calowe alufelgi i opony Pirelli P Zero. Trzeba przyznać, że te dodatki robią różnicę! Owszem, bez nich i30 N nie jest złym samochodem, ale finalnie brakowałoby tego ostatniego szlifu, tej kropki nad i. Auto nie mogłoby się też mierzyć z czołówką w klasie pełnokrwistych hot-hatchy segmentu C. A tak rywalizuje z nimi jak równy z równym mimo nieco słabszego silnika.

Hyundai i30 N Performance
Hyundai i30 N PerformanceŻródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

Włączam najbardziej rasowe ustawienia i ruszam. Już po przejechaniu kilku ostrych zakrętów z dużą prędkością na usta ciśnie się: jak to auto trzyma się drogi, jak pewnie zachowuje się na wejściu w łuk i wyjściu z niego, jakie jest zwarte, z jaką pasją opony wgryzają się w asfalt! Widać tu rękę Alberta Biermanna, który wcześniej dowodził M GmbH (sportowy oddział BMW), a teraz pracuje w Hyundaiu.

Hyundai i30 N – ESP można wyłączyć

Czuć to także po tym, że ESP można całkowicie wyłączyć oraz po pracy manualnej (!) skrzyni biegów (wysoka precyzja, krótki skok lewarka). Także jej zestopniowanie jest dobre. Efekt? 275-konna 2-litrówka na każdym biegu ciągnie nieprzerwanie aż do odcięcia. Moc rozwija liniowo, nie ma tu takiego wariactwa, jak w 320-konnym Civicu Type R (skądinąd kocham go za to!), ale płynny przyrost ma też swoje uroki.

Hyundai i30 N Performance
Hyundai i30 N PerformanceŻródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

Podczas pomiarów „setkę” osiągnąłem po 6,1 s (tyle obiecuje Hyundai), dobre były też czasy elastyczności, rozsądnie wypadło spalanie (średnie w teście ok. 9,7 l/100 km). Co ważne, nad wszystkim czuwają skuteczne hamulce. I jeszcze jedno: i30 N to jeden z nielicznych hot-hatchy, wktórych nie trzeba tuningować wydechu, gdyż po zdjęciu nogi z pedału gazu (gdy silnik osiąga ok. 5000 obr./min) wydech wściekle i donośnie o tym informuje – strzela bardzo soczyście!

Oczywiście, można też inaczej, bo w ustawieniach Eco lub Normal i30 N wyraźnie łagodnieje. Choć przyznaję: tryby te włączałem tylko na chwilę, by zaraz wrócić do topowych ustawień.

Hyundai i30 N Performance – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Napęd rozrządułańcuch
Pojemność skokowa (cm3)1998
Moc maks. (KM/obr./min)275/6000
Maks. mom. (Nm/obr./min)353 (over. 378)/1450
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)6,1
Prędkość maksymalna (km/h)250
Średnie spal. fabr. (l/100 km)7,1
Skrzynia biegów/napędman. 6/przedni
Poj. zbiornika paliwa50
Rozmiar opon235/35 R 19 Y

Hyundai i30 N Performance – wyniki testu

Przysp. 0-50 km/h2,6 s
Przysp. 0-100 km/h6,1 s
Przysp. 0-130 km/h9,2 s
Przysp. 0-160 km/h13,9 s
Elastyczność 60-100 km/h4,4 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h5,9 s (5. bieg)
Hamow. ze 100 km/h – zimne35,9 m
Hamow. ze 100 km/h – gorące35,4 m
Spalanie testowe9,7 l/100 km
Zasięg510 km

Hyundai i30 N Performance – gwarancja i cena

Gwarancja mechaniczna5 lat
Gwarancja perforacyjna12 lat
Cena podst. w wersji N Performance144 900 zł
Cena testowanego egzemplarza147 200 zł

Hyundai i30 N Performance – nasza ocena

Kawał dobrej roboty! Pierwsze podejście i od razu świetny efekt, oczywiście w porównaniu z konkurencją. Hyundaia i30 N Performance pewnie się prowadzi, jest on dość szybki i daje frajdę z jazdy. To auto jest godne uwagi!

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków