Auto Świat Testy Hyundai Ioniq Plug-in - nie tylko oszczędny

Hyundai Ioniq Plug-in - nie tylko oszczędny

Autor Adam Włodarz
Adam Włodarz

Kompaktowa koreańska hybryda, dodatkowo ładowana z gniazdka, jest bardzo oszczędnym pojazdem. Postanowiliśmy sprawdzić, ile może przejechać na samym prądzie oraz to, czy nowy Ioniq Plug-in ma też zalety.

Hyundai Ioniq Plug-in
Zobacz galerię (11)
Auto Świat / ACZ
Hyundai Ioniq Plug-in

Ioniq Plug-in to ostatnia z wersji ekologicznego Hyundaia – w ofercie są też zwykła hybryda oraz odmiana elektryczna. Plug-in to hybryda, która ma dodatkowo możliwość ładowania z gniazdka. Jej deklarowany przebieg tylko na prądzie to 63 km. Rzecz jasna, sprawdziliśmy to i osiągnęliśmy wynik 52 km (zakorkowane miasto). Warto jednak zaznaczyć, że po naładowaniu i włączeniu trybu EV (czyli jazdy na „elektryku”) przez krótką chwilę auto uruchamiało silnik spalinowy (ten odcinek jazdy wyłączyliśmy z wyniku) i nie dało się nad tym zapanować.

Hyundai Ioniq Plug-in po rozładowaniu baterii jest normalną hybrydą i dopiero gdy tak się stało, pojechaliśmy pokonać nim naszą pętlę pomiarową – wynik 4,8 l/100 km jest bardzo dobry, ale dla przypomnienia napiszemy, że na tej samej trasie Toyotą Prius Plug-in udało nam się osiągnąć 4,5 l/100 km. Różnica wynika prawdopodobnie z tego, że po odpuszczeniu gazu Hyundai potrzebuje około 3 sekund na przejście z trybu spalinowego w elektryczny (Prius robi to o wiele szybciej). Sama jazda na „elektryku” z prędkościami powyżej 70 km/h jest tutaj mocno utrudniona (trzeba muskać pedał gazu i zwykle wytraca się prędkość).

Hyundai Ioniq Plug-in
Hyundai Ioniq Plug-inŻródło: Auto Świat / ACZ

Jednak w pewnej kategorii to auto nie ma sobie równych, bo zamiast skrzyni CVT zastosowano przekładnię dwusprzęgłową. Naciśnięcie pedału gazu przy prędkości 110 km/h nie powoduje więc tylko wycia silnika, ale przede wszystkim sprawia, że Ioniq bardzo żwawo przyspiesza do limitu dozwolonego na autostradzie. Nieco gorzej jest jednak, gdy przyjdzie się zatrzymać. Podczas pomiarów, po 4. próbie hamowania ze 100 km/h, w testowym samochodzie zadymiły hamulce i sprawność układu spadła. Pochwalić też trzeba właściwości jezdne modelu, bo jego zawieszenie jest bardzo dopracowane i świetnie tłumi wszelkie nierówności.

Cenowo Plug-in mieści się pomiędzy hybrydą a „elektrykiem”, a to oznacza, że koszt zakupu powinien wynosić od 99 000 do 149 000 zł, czyli nieco mniej niż w przypadku Toyoty (od 152 900 zł) – w trakcie zamykania numeru ceny Hyundaia nie były jeszcze znane.

Hyundai Ioniq Plug-in - to nam się podoba

Dość duży zasięg na prądzie z gniazdka, niskie spalanie w trybie hybrydowym, duża elastyczność, komfortowe zawieszenie, wygodne wnętrze.

Hyundai Ioniq Plug-in - to nam się nie podoba

Mała skuteczność hamowania po kilku próbach, energooszczędne opony, spory czas potrzebny na przejście hybrydy w tryb elektryczny, zbyt głębokie uchwyty na kubki.

Hyundai Ioniq Plug-in - dane techniczne

Silnik-typ/cylindry/zaworybenz./R4/16 + elektr.
Pojemność silnika benzynowego1580 ccm
Łaczna moc maksymalna141 KM
Łączny maks. moment obrotowy265 Nm
Skrzynia biegów/napędaut. 2-sprzęgłowa 6b/przedni
Przyspieszenie 0-100 km/h10,6 s
Elastyczność 60-100/80-120 km/h5,4 s (aut.)/6,9 s (aut.)
Prędkość maksymalna178 km/h
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h54 dB/64 dB/68 dB
Hamowanie ze 100 km/h do 038,5 m (zimne)/39,9 m (gorące)
Średnie spalanie testowe4,8 l/100 km
Średnie spalanie fabryczne1,1 l/100 km
Rozmiar opon test. auta205/55 R 16
Długość, szerokość, wysokość4470/1820/1450 mm
Rozstaw osi2700 mm
Pojemność bagażnika341-1401 l
Masa rzeczywista/ładowność1564 kg/406 kg
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna5 lat/12 lat
Gwarancja na akumulatory8 lat lub 200 tys. km
Cenab.d.

Hyundai Ioniq Plug-in - nasza ocena

Czy Ioniq w wersji Plug-in ma sens? Zdecydowanie tak, bo nie tylko pozwala na jazdę na prądzie (w mieście ponad 50 km), lecz także jest oszczędną hybrydą, która w razie potrzeby sprawnie porusza się poza miastem.

Autor Adam Włodarz
Adam Włodarz