Firma AMG, spółka koncernu Daimler AG, odpowiedzialna za budowę seryjnych aut sportowych w Mercedesie, w styczniu bieżącego roku obchodziła 50-lecie powstania. Świętowanie okrągłego jubileuszu zakłóciła jednak informacja od konkurencyjnego Audi, które ogłosiło w lutym, że odświeżone RS 3 Sportback będzie dysponowało wyższą mocą (400 KM). Na Torze „Łodź” sprawdziliśmy, czy król czteronapędowych hot-hatchy został zdetronizowany.
Mercedes-AMG A 45 - nadwozie
Zieleń naftowa to barwa zarezerwowana dla marki Mercedes-AMG w Formule 1. Znajdziecie ją na wielu elementach zewnętrznych i wewnątrz samochodu. Doskonale kontrastuje z lakierem w kolorze szarości krzemienia (2350 zł) i tkaniną z mikrofazy, znajdującą się na fotelach i kierownicy. Zarezerwowana jest w sportowej klasie A dla wersji Motorsport Edition (45 884 zł), która ma upamiętniać liczne sukcesy AMG w wyścigach. Niektórzy mogą narzekać, że wraz z licznymi spoilerami auto wygląda tandetnie, innym będzie podobać się jego oryginalność, poparta sportowymi barwami (patrz kolory BMW M Power).
Mercedes-AMG A 45 - silnik
Rywal z Audi – RS 3 Sportback 2.5 TFSI – ma nie tylko o jeden cylinder więcej, lecz także wyższą o 19 KM moc. Rozpędza się od zera do „setki” w 4,1 s, czyli w takim samym czasie, jak testowe A 45 AMG. Jest więc mocniejszy, ale wcale nie szybszy. Na torze silnik sportowej klasy A zachwyca reakcją na gaz i rasowym brzmieniem. Mniej pochlebnych opinii roztaczamy wokół skrzyni DCT, która w trybie automatycznym czasami reaguje z opóźnieniem. Podczas sportowej jazdy lepiej korzystać z manetek.
Mercedes-AMG A 45 - prowadzenie
Napęd na cztery koła to gwarancja, że tak duża nadwyżka mocy zostanie w całości przeniesiona na asfalt. Gdy jednak przesadzicie ze zbyt dużą ilością gazu w zakręcie, auto raczej „wypluje” przodem niż „złoży się” do czterokołowego poślizgu.
Mercedes-AMG A 45 - koszty
Duża moc i klasa premium – to oznacza, że nie będzie tanio (od 188 200 zł). Cena rywala z Audi jeszcze nie jest znana.
Mercedes-AMG A 45 - to nam się podoba
Znakomite osiągi, rasowe brzmienie, wygląd, systemy asystujące, jakość wykończenia.
Mercedes-AMG A 45 - to nam się nie podoba
Cena, na torze tendencja do wyjeżdżania przodem, czasem „automat” nie odczytywał intencji kierowcy.
Mercedes-AMG A 45 - naszym zdaniem: robi wrażenie
Widząc A 45 AMG w lusterku wstecznym, kierowcy natychmiast opuszczają lewy pas jezdni. Zachwycają w tym aucie osiągi, rasowe brzmienie i zawieszenie (sprawdza się na torze i na co dzień), ale nad układem napędowym inżynierowie mogliby jeszcze popracować.
Mercedes-AMG A 45 - dane techniczne
Silnik: typ/cylindr/zawory | t.benz./R4/16 |
Pojemność | 1999 cm3 |
Moc maksymlana | 381 KM/6000 obr./min |
Maks. moment obrrotowy | 475 Nm/2250-5000 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | 4x4/aut. 7b DCT |
Długość/szerokść/wysokość | 4292/1780/1433 mm |
Rozstaw osi | 2699 mm |
Pojemność bagażnika | 341 l |
Masa własna/ładowność | 1561/489 kg |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,1 s |
Prędkość maksymalna | 270 km/h |
Droga hamowania 100-0 km/h | 32,0 m (z)/31,5 m (r) |
Średnie spalanie testowe | 9,7 l/100 km |
Cena test. egzemplarza | 291 950 zł |
Ducha Formuły 1 mają zapewniać: deska rozdzielcza ze skóry oraz kontrastowe szwy i elementy ozdobne w kolorze zielonym.
Sportowe fotele przednie AMG Performance z tapicerką ze skóry/mikrofazy (seryjne) znakomicie trzymają.
Ręcznie składany silnik z autografem mechanika.
Tryb jazdy Race pozwala na uślizgi.
Zieleń naftowa to barwa zarezerwowana dla marki Mercedes-AMG w Formule 1. Znajdziecie ją na wielu elementach zewnętrznych i wewnątrz samochodu.
Widząc A 45 AMG w lusterku wstecznym, kierowcy natychmiast opuszczają lewy pas jezdni.