Auto Świat Testy Mercedes-AMG A 45 4Matic - Czy mistrz został pokonany?

Mercedes-AMG A 45 4Matic - Czy mistrz został pokonany?

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Całkiem niedawno 381-konny Mercedes-AMG A 45 był najmocniejszym produkowanym seryjnie kompaktem. Na Torze „Łódź” sprawdziliśmy, czy nadal jest najszybszy.

Mercedes-AMG A 45 4Matic
Zobacz galerię (8)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Mercedes-AMG A 45 4Matic

Firma AMG, spółka koncernu Daimler AG, odpowiedzialna za budowę seryjnych aut sportowych w Mercedesie, w styczniu bieżącego roku obchodziła 50-lecie powstania. Świętowanie okrągłego jubileuszu zakłóciła jednak informacja od konkurencyjnego Audi, które ogłosiło w lutym, że odświeżone RS 3 Sportback będzie dysponowało wyższą mocą (400 KM). Na Torze „Łodź” sprawdziliśmy, czy król czteronapędowych hot-hatchy został zdetronizowany.

Mercedes-AMG A 45 - nadwozie

Zieleń naftowa to barwa zarezerwowana dla marki Mercedes-AMG w Formule 1. Znajdziecie ją na wielu elementach zewnętrznych i wewnątrz samochodu. Doskonale kontrastuje z lakierem w kolorze szarości krzemienia (2350 zł) i tkaniną z mikrofazy, znajdującą się na fotelach i kierownicy. Zarezerwowana jest w sportowej klasie A dla wersji Motorsport Edition (45 884 zł), która ma upamiętniać liczne sukcesy AMG w wyścigach. Niektórzy mogą narzekać, że wraz z licznymi spoilerami auto wygląda tandetnie, innym będzie podobać się jego oryginalność, poparta sportowymi barwami (patrz kolory BMW M Power).

Mercedes-AMG A 45 - silnik

Rywal z Audi – RS 3 Sportback 2.5 TFSI – ma nie tylko o jeden cylinder więcej, lecz także wyższą o 19 KM moc. Rozpędza się od zera do „setki” w 4,1 s, czyli w takim samym czasie, jak testowe A 45 AMG. Jest więc mocniejszy, ale wcale nie szybszy. Na torze silnik sportowej klasy A zachwyca reakcją na gaz i rasowym brzmieniem. Mniej pochlebnych opinii roztaczamy wokół skrzyni DCT, która w trybie automatycznym czasami reaguje z opóźnieniem. Podczas sportowej jazdy lepiej korzystać z manetek.

Mercedes-AMG A 45 - prowadzenie

Napęd na cztery koła to gwarancja, że tak duża nadwyżka mocy zostanie w całości przeniesiona na asfalt. Gdy jednak przesadzicie ze zbyt dużą ilością gazu w zakręcie, auto raczej „wypluje” przodem niż „złoży się” do czterokołowego poślizgu.

Mercedes-AMG A 45 - koszty

Duża moc i klasa premium – to oznacza, że nie będzie tanio (od 188 200 zł). Cena rywala z Audi jeszcze nie jest znana.

Mercedes-AMG A 45 - to nam się podoba

Znakomite osiągi, rasowe brzmienie, wygląd, systemy asystujące, jakość wykończenia.

Mercedes-AMG A 45 - to nam się nie podoba

Cena, na torze tendencja do wyjeżdżania przodem, czasem „automat” nie odczytywał intencji kierowcy.

Mercedes-AMG A 45 - naszym zdaniem: robi wrażenie

Widząc A 45 AMG w lusterku wstecznym, kierowcy natychmiast opuszczają lewy pas jezdni. Zachwycają w tym aucie osiągi, rasowe brzmienie i zawieszenie (sprawdza się na torze i na co dzień), ale nad układem napędowym inżynierowie mogliby jeszcze popracować.

Mercedes-AMG A 45 - dane techniczne

Silnik: typ/cylindr/zaworyt.benz./R4/16
Pojemność1999 cm3
Moc maksymlana381 KM/6000 obr./min
Maks. moment obrrotowy475 Nm/2250-5000 obr./min
Napęd/skrzynia biegów4x4/aut. 7b DCT
Długość/szerokść/wysokość4292/1780/1433 mm
Rozstaw osi2699 mm
Pojemność bagażnika341 l
Masa własna/ładowność1561/489 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h4,1 s
Prędkość maksymalna270 km/h
Droga hamowania 100-0 km/h32,0 m (z)/31,5 m (r)
Średnie spalanie testowe9,7 l/100 km
Cena test. egzemplarza291 950 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski