• Najnowsza odsłona Mercedesa CItana powstała we współpracy z Renault i Nissanem
  • Auto zaliczane do segmentu kompaktowych minivanów w wersji osobowej może zabrać na pokład do 5 pasażerów
  • Maksymalna pojemność bagażnika Citana Tourera to nawet 2900 l
  • Ten tekst pochodzi z nowego wydania "Auto Świata". Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go już teraz

Citan w najnowszej odsłonie, która trafiła na rynek w 2021 r., podobnie jak poprzednik jest owocem współpracy Mercedesa i Renault. Tym razem wariant z gwiazdą ma być bardziej "mercedesowski" nie tylko pod względem stylistyki.

Mercedes Citan Tourer: Nadwozie.

Na pierwszy rzut oka widać wyraźne podobieństwo Citana i Renault Kangoo, ale Mercedes dostał charakterystyczny pas przedni z grillem z dużym logo marki oraz ledowymi reflektorami. Tylne – także ledowe – lampy wzorowane są z kolei na rozwiązaniu z większej klasy V. Więcej różnic znajdziecie we wnętrzu, w którym niemiecki styl prezentuje deska rozdzielcza z czytelnym układem zegarów i centralnym dotykowym ekranem multimedialnego systemu MBUX. Ten ostatni da się obsługiwać głosowo – jak inne modele marki reaguje na zaczepkę "Hej, Mercedes". Ergonomia obsługi nie budzi zresztą większych zastrzeżeń. Do dyspozycji w zasięgu ręki kierowca ma przypisane poszczególnym systemom i klimatyzacji włączniki, a także dotykowe i fizyczne przyciski na kierownicy. Również drążek skrzyni został umieszczony wygodnie wysoko na konsoli środkowej. Pod względem przestronności wnętrza Citan Tourer przewyższa większość kompaktowych kombi, zwłaszcza liczbą schowków i półek oraz przestrzenią nad głową. W razie potrzeby bez problemu jego 520-litrową przestrzeń bagażową da się powiększyć do imponujących 2900 l. Zastrzeżenia można mieć za to do twardych plastików użytych do wykończenia kokpitu i paneli drzwiowych.

Mercedes Citan Tourer: Silnik

Benzynowy silnik z turbodoładowaniem ochoczo zabiera się do pracy i pod warunkiem utrzymywania wyższych zakresów obrotów potrafi zapewnić akceptowalną dynamikę, ale typem sprintera zdecydowanie nie jest. Skrzynia biegów działa precyzyjnie, ale przydałyby się krótsze skoki drążka. Za to przy łagodnym obchodzeniu się z gazem można liczyć na umiarkowane spalanie – średnia z testu to 8,2 l/100 km.

Mercedes Citan Tourer: Prowadzenie

Dostawcze geny czuć podczas jazdy. Na nierównościach zawieszenie hałasuje, a na zakrętach jego miękka charakterystyka sprawia, że Citan mocniej się wychyla. Ale co ważne, daje się dość łatwo kontrolować w asyście elektronicznych systemów wspomagających. Na trasie potrafi być komfortowy i jest dobrze wyciszony. W mieście mocno wspomagany układ kierowniczy i dobra widoczność we wszystkich kierunkach ułatwiają manewrowanie.

Mercedes Citan Tourer: Koszty

Ceny Citana są o kilka tysięcy złotych wyższe od spokrewnionych Renault Kangoo i Nissana Townstara. Mercedes oferuje też więcej droższych opcji do wyboru.

To nam się podoba:

Duża ilość miejsca dla pasażerów i na bagaż, komfortowe wyposażenie, dobre wyciszenie wnętrza.

To nam się nie podoba:

Twarde plastiki użyte do wykończenia elementów we wnętrzu, ograniczona ładowność.

Mercedes Citan Tourer: Naszym zdaniem

Minivany czasy rynkowej świetności mają za sobą, ale nadal w roli samochodów rodzinnych sprawdzają się lepiej niż kombi i część SUV-ów, a dla wielu klientów okazują się tańszą opcją. Mercedes oprócz Citana ma w tym segmencie jeszcze klasę T, ale to praktycznie ten sam model z kilkoma więcej opcjami wyposażenia.

Ocena: 4

Mercedes Citan 113 Tourer: Osiągi

Przyspieszenie 0-100 km/h 12,9 s
Prędkość maksymalna 183 km/h
Średnie spalanie (WLTP) 6,9 l/100 km
Emisja CO2 156 g/km
Teoretyczny zasięg 780 km

Mercedes Citan 113 Tourer: Dane techniczne

Silnik t.benz./R4/16
Pojemność skokowa 1332 cm3
Moc maksymalna 131 KM
Maks. moment obrotowy 240 Nm
Napęd/skrzynia biegów na przód/man. 6
Dł./szer./wysokość 4498/1859/1857 mm
Rozstaw osi 2716 mm
Pojemność bagażnika 520-1900 l
Masa własna/ładowność 1674/421 kg
Masa przyczepy/poj. zb. paliwa 1500 kg/54 l
Rozmiar opon 205/60 R 16
Cena wersji podst./test. 118 570/163 395 zł