Oto najszybsze i najostrzejsze seryjne Audi w historii. Model R8 drugiej generacji właśnie wkracza na rynek. Od kilku tygodni znane są już ceny. Sprzedawcy Audi czekają z uśmiechem i szeroko otwartymi rękami na każdego, kto wykaże zainteresowanie tą rasową maszyną i będzie w stanie wyłożyć blisko... 900 000 zł! Tyle kosztuje bowiem topowe R8 w wersji Plus. Co sobą reprezentuje? Czy jest warte tej ceny? Sprawdziliśmy to na torze i publicznych drogach w Portugalii.

Przed jazdami – rzut oka na nadwozie. Zmiany w ogólnej koncepcji i wyglądzie karoserii względem poprzednika nie są duże, ale sylwetka wygląda dynamiczniej. Przede wszystkim świetnie prezentuje się tył auta – szeroki, przysadzisty, choć nie przekombinowany. Na jego tle przód wydaje się zbyt filigranowy, ale to – naturalnie – kwestia gustu.

Audi R8 – nadwozie jest lekkie i wytrzymałe

Najważniejsze, że karoseria zyskała na sztywności (np. wytrzymałość na skręcanie podniesiono aż o 40 proc.) i stała się znacznie lżejsza (o 15 proc.) dzięki zastosowaniu komponentów z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (słupki B, tunel środkowy i tylna ściana) w aluminiowej ramie przestrzennej (ASF).

Wnętrze? I sportowe, i nowoczesne. Znajdziecie tu: wirtualne zegary (można je dowolnie konfigurować), kubełkowe fotele (dobrze wyprofilowane), świetnie leżącą w dłoniach kierownicę (z najważniejszymi funkcjami w obrębie wieńca), a także minimalistyczny, choć ciekawy projekt tunelu środkowego. Siedzi się nisko, jak w aucie wyścigowym. Nie ma więc na co czekać – uruchamiamy silnik i... jazda!

Maszynę budzi się do życia przyciskiem na kierownicy i od razu wskakuje na 2500 obr./min. Gang 610-konnego (bazowa wersja ma 540 KM), centralnie umieszczonego V10 o poj. 5,2 l pieści uszy. W stosunku do poprzednika silnik ma jeszcze większy temperament, ale nadal nie wykorzystano żadnych wspomagaczy w postaci turbo czy kompresora. Moc jest czysta i niczym nieskażona, wydobywa się z głębi serca, jak w supersportowcu starej szkoły. Można się nią delektować aż do prawie 9000 obr./min, kiedy to następuje odcięcie zapłonu.

Audi R8 – silnik jest efektywny i brzmi kapitalnie

Przyspieszeniu towarzyszy fantastyczny, gardłowy ryk! Coś pięknego – to trzeba usłyszeć i poczuć. Najlepszy sposób? Od razu po włączeniu jednostki wciśnijcie przycisk z szachownicą (łatwo dostępny, bo znajduje się w obrębie koła kierownicy). W ten sposób aktywujecie ustawienia do jazdy torowej (Audi nazwało je Performance – programy: Dry, Wet i Snow), które tak skonfigurowano, żeby użytkownik pełnymi garściami czerpał z potencjału tego auta.

I rzeczywiście tak jest. Reakcja silnika na gaz jest błyskawiczna, układ kierowniczy daje kapitalną informację zwrotną, ESP na wiele pozwala, wydech staje się maksymalnie głośny, a dwusprzęgłowa przekładnia nie zmienia biegów, tylko je brutalnie wbija. R8 Plus do „setki” przyspiesza w 3,2 s, potrafi rozpędzić się do 330 km/h i szybko się zatrzymać (w serii ceramiczne hamulce).

Jazda na limicie to prawdziwa przyjemność, tym bardziej że auto jest idealnie wyważone i prowadzi się je znakomicie. Nie ma mowy o podsterowności podczas pokonywania zakrętów. A jeśli nawet przeholujecie, zawsze można wcisnąć mocniej pedał gazu – jeszcze bardziej efektywny niż w poprzedniku napęd quattro pomoże.

Jeżeli natomiast chodzi o jazdę na co dzień, to zależnie od humoru można wybrać jeden z trzech trybów jazdy: Comfort, Auto bądź Dynamic lub skonfigurować charakterystykę pracy podzespołów według własnych upodobań. R8 Plus radzimy traktować jako generator emocji. To rasowa maszyna – mocna, szybka, głośna i precyzyjna na drodze. Ma wiele cech przeniesionych wprost z aut wyczynowych!

Audi R8 5.2 FSI V10 Plus – dane techniczne

  • Silnik benz. V10 Pojemność 5204 cm3
  • Moc 610 KM przy 8250 obr./min
  • Maksymalny moment obrotowy 560 Nm/6500 obr./min
  • Napęd 4x4/skrzynia dwusprzęgłowa 7b
  • Dł./szer./wys. 4426/1940/1240 mm
  • Bagażnik 112-226 l
  • Masa własna 1555 kg
  • Pojemność zbiornika paliwa 73 l

Audi R8 5.2 FSI V10 Plus – osiągi

  • Prędkość maks. 330 km/h
  • 0-100 km/h 3,2 s
  • Spalanie 12,3 l/100 km Emisja CO2 287 g/km

Cena od 896 140 zł (wersja bazowa: 791 940 zł)

Audi R8 5.2 FSI V10 Plus – to nam się podoba

Szacunek dla Audi za to, że w dobie downsizingu, który kastruje i wyjaławia motoryzację, nowe R8 nadal ma ogromny, mocny i fantastycznie brzmiący silnik.

Audi R8 5.2 FSI V10 Plus – to nam się nie podoba

Narzekać można na drobiazgi, np. podczas jazdy w ostrym słońcu w szybie odbija się górna część deski rozdzielczej. Generalnie jednak autu trudno coś poważnego zarzucić!

Naszym zdaniem

Zmiany zdecydowanie na Plus! Audi R8 2. generacji jest mocniejsze, lżejsze i bardziej zaawansowane technicznie od poprzednika, a przy tym nie zatraciło tej surowości, za którą kocham sportowców starej szkoły.