Auto Świat Testy Porównania samochodów Alternatywa klasy średniej: Alfa Romeo Giulia, Peugeot 508 i Renault Talisman

Alternatywa klasy średniej: Alfa Romeo Giulia, Peugeot 508 i Renault Talisman

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Dla tych, którzy gustują w ponadprzeciętnie pociągających kształtach, mamy porównanie trzech limuzyn klasy średniej z Francji i Włoch. Tam się na tym świetnie znają. Zobaczcie sami!

Porównanie: Alfa Romeo Giulia, Peugeot 508 i Renault Talisman
Zobacz galerię (17)
Auto Bild
Porównanie: Alfa Romeo Giulia, Peugeot 508 i Renault Talisman
  • Alfa Romeo urzeka designem i tylnym napędem...
  • ...a jej tylny napęd - stabilnością i lekkością prowadzenia.
  • Dla 508 i Talismana około 200 KM to kres mocy, a dla Giulii początek zabawy.

W testach nie przyznajemy co prawda punktów za sympatię, ale nie zamierzamy się z nią kryć. A w przypadku tej trójki wcale nie jest to takie trudne: na stacji benzynowej można zarobić kciuka w górę już za samą rzadkość posiadanego modelu. Peugeot 508, Alfa Romeo Giulia i Renault Talisman w bardzo różny sposób interpretują temat limuzyn klasy średniej. Produkowany od 2015 r.

Talisman stawia na obszerne wymiary, dzięki czemu też daje poczucie najlepszej przestronności w tym towarzystwie. O rok młodsza Giulia ma o wiele bardziej zwartą i sportową sylwetkę. Już samym wyglądem podkreśla swój tylny napęd. Natomiast najświeższy w grupie Peugeot (w sprzedaży od 2018 r.) postarał się o linię w stylu coupé – dlatego też jako jedyny ma klapę, która otwiera się razem z oknem.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kształty nadwozia pozwalają już podejrzewać, co czeka nas w środku. Krótkie tylne drzwi Alfy nieco utrudniają wsiadanie, stopy znajdują mało miejsca. W płaskim Peugeocie z kolei robi się szybko ciasno nad głową. Już przy wzroście zaledwie 170 cm jest tu niewygodnie. Jedynie monsieur Talisman potrafi godnie przyjąć swoich gości w tylnym rzędzie. Łatwo się wsiada przez duże drzwi i przyjemnie podróżuje na skórzanych siedzeniach.

Downsizingowy silnik w Peugeocie napędza przednie koła, a soczysty dwulitrowiec w Alfie kieruje moc na tył. Trudno o bardziej różnorodne zestawienie.

Dotyczy to także kierowcy i przedniego pasażera. Jeśli mielibyście się decydować na Peugeota, to odradzamy wybór opcjonalnego panoramicznego dachu – istotnie ogranicza on przestrzeń nad głową także z przodu. A w upały wcale nie będziecie chcieli, żeby słońce grzało przez przezroczysty sufit, bo pozostawione na słońcu auto z takim dachem nagrzewa się niczym szklarnia.

W Giulii, która ma pełny sufit z blachy, poczucie przestronności wypada raczej marnie, ale już na przykład ilość miejsca z tyłu na nogi jest największa w tym porównaniu. Skąd więc to niesłuszne wrażenie ciasnoty? Przednia szyba jest blisko kierowcy, a do tego słupki A mocno nachylono do środka samochodu, przez co są nieprzyjemnie blisko głów kierowcy i pasażera. Zwycięstwo w kategorii „praktyczność” zapewnia sobie Talisman, także dzięki obszernemu bagażnikowi. Mało satysfakcjonuje za to jakość wykończenia, a raczej jakość montażu – te pojęcia są często niesłusznie mylone.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Zagłówki potrafią stukać nawet wtedy, kiedy pokonujemy małe pofalowania asfaltu. Natomiast na kocich łbach kanonada dźwięków robi się wręcz nieznośna. Wszystko wibruje, drży i trzeszczy. Można odnieść wrażenie, że w fabryce nie podokręcali wszystkich śrubek. Szkoda, bo Renault swoim Talismanem celuje w klasę premium, w której takie rzeczy są niedopuszczalne. Także Alfa ma co poprawiać w jakości wykonania. Wiele elementów wnętrza się rusza, jest niedokładnie spasowanych. Elektryczne silniki fotela działają z drżeniem. Najwyższy poziom pod tym względem prezentuje Peugeot, jest naprawdę starannie poskładany. A do tego najbardziej futurystyczny z całej trójki, co może (ale nie musi) się podobać.

Peugeot 508 wygląda najbardziej futurystycznie, szczególnie w kosmicznie zaprojektowanej kabinie.

We francuskich samochodach potrzeba trochę więcej czasu, żeby przyzwyczaić się do logiki obsługi, Giulię ogarnia się łatwiej i szybciej. Alfa ma po prostu bardziej klasyczny kokpit – analogowe zegary, osobny panel sterowania klimatyzacją (którego w Peugeocie bardzo nam brakuje) i inforozrywkę obsługiwaną pokrętłem umieszczonym na tunelu – trochę jak w BMW. W Talismanie i 508 to wszystko reguluje się przez jeden ekran dotykowy.

Mimo to Peugeot zarabia dodatkowe punkty: ma fizyczne guziki dające szybki dostęp do konkretnych funkcji, jego menu też są bardziej przejrzyste. W Talismanie poruszanie się po menu najbardziej absorbuje uwagę. A w obu tych autach sama konieczność używania ekranu dotykowego do tak prozaicznej funkcji, jak np. regulacja kierunku nawiewu, to naszym zdaniem zły pomysł. Nie idźcie tą drogą – tablet w aucie za bardzo odciąga kierowcę od prowadzenia.

Bardziej jednoznacznie wypada ocena systemów asystujących. Najmłodszy model oferuje oczywiście najwięcej: kierowcy „508-ki” mogą nawet dokupić system noktowizyjny. Nazwę „kamera 360 stopni” wypada ująć w cudzysłów, bowiem tak naprawdę nie są to cztery kamery, lecz jedynie przednia i tylna. Obraz po bokach auta powstaje komputerowo po przejechaniu kilku metrów od włączenia kamer.

Nie jest to dobre rozwiązanie, a dodatkowe dwie kamery w lusterkach kosztowałyby grosze. Obecne rozwiązanie uznajemy za półśrodek. Niewiele asystującego wsparcia kierowca otrzymuje w Giulii. Oczywiście, częściowo można to wytłumaczyć bardziej sportowym, mocniej angażującym kierowcę nastawieniem tego samochodu. I to ma jakiś sens.

Znaczące różnice można zauważyć w napędzie. „508-ka” ze swoim 1.6 Turbo i automatyczną skrzynią biegów jest pełna wigoru, ma nerw, ale na dociśnięcie gazu reaguje trochę zbyt gwałtownie. Współpracy silnika i skrzyni mogłaby towarzyszyć większa harmonia i trudno oprzeć się wrażeniu, że niezależnie od ustawień reakcja na gaz została sztucznie uwypuklona, żeby spotęgować wrażenie narowistości samochodu. Jeżeli Peugeot chce być „premium”, a cena na to wskazuje, to podpowiemy, że w klasie premium takie osiągi są raczej podstawowe niż wyczynowe i płynność jazdy powinna być tutaj priorytetem dla konstruktorów.

Pod względem prowadzenia i dynamiki jazdy Alfa Romeo Giulia jest w tym towarzystwie niedoścignionym wzorem dla przednionapędowych rywali.

Mniej zdecydowanie rusza Renault, jednak potknięcia jego dwusprzęgłowej skrzyni wprowadzają w jazdę nieco nerwowości. Alfa radzi sobie podczas rozpędzania najlepiej, i to z dużym zapasem. I chodzi tu zarówno o obiektywne odczucia, jak i wyniki pomiarów przyspieszenia. Dwulitrowy silnik turbo serwuje moc bardzo równomiernie, a dzięki napędowi na tylną oś poczucie trakcji też jest solidniejsze. 

Podczas zmiany biegu z pierwszego na drugi system kontroli trakcji nie musi tak brutalnie interweniować, jak czasem dzieje się to (na przykład na łuku drogi) u przednionapędowych rywali. Po ruszeniu Giulią przy pierwszym skręcie kierownicą też od razu czuć dobrodziejstwa tylnego napędu – nic tu nie szarpie kierownicą, kiedy mocno wciska się gaz. To jest właśnie prowadzenie klasy premium na wysokim poziomie dopracowania.

Alfą jeździ się pewniej i zwinniej od konkurentów. Jest niezwykle poręczna, układ kierowniczy bystro reaguje, choć niektórzy kierowcy mogą to postrzegać jako zbędną nerwowość. „Francuzy” jeżdżą zdecydowanie spokojniej, szczególnie Talisman ma mało bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego i wymaga więcej pracy kierownicą na krętej drodze. Gdzieś pośrodku leży wyważenie układu kierowniczego Peugeota.

Ale do niego też mamy zastrzeżenia: pracuje syntetycznie, z nienaturalnymi siłami i słabo sprawdza się w przypadku szybkich manewrów. W sztywno zestrojonym Peugeocie amortyzatory mogłyby też mniej telepiąco reagować, ale biorąc pod uwagę to, że testowa „508-ka” toczyła się na 19-calowych kołach, możliwości filtracji nierówności są akceptowalne. Na podobnym poziomie gra w tej dyscyplinie Giulia. Na nierównych drogach mocno jednak zaczyna pracować karoseria. Talisman wydaje się niedostrojony i nieprzyjemnie twardy, co zupełnie do niego nie pasuje.

Że porównujemy nieporównywalne – czyli auta z przednim i tylnym napędem? I to niby nieuczciwe? Zupełnie się z tym nie zgadzamy. Wszystkie te limuzyny walczą w podobnej klasie cenowej, a wybór rodzaju napędu mieści się w różnorodności koncepcji samochodów klasy średniej. I całe szczęście, że taki wybór jeszcze mamy. Alfa poszła pod prąd i z tańszego, bardziej popularnego przedniego napędu przestawiła się na tylny. I my jej tego posunięcia serdecznie gratulujemy! A teraz - czas na liczby. A raczej - cały las liczb.

Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo, Peugeot 508 PureTech 225 EAT8 i Renault Talisman TCe 225 EDC - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testuPeugeotRenaultAlfa Romeo
Przyspieszenie 0-50 km/h3,2 s3,4 s2,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h7,8 s7,7 s6,9 s
Przyspieszenie 0-130 km/h12,0 s11,9 s11,1 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h3,8 s3,7 s3,6 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h4,7 s4,7 s4,7 s
Masa rzeczywista/ładowność1528/473 kg1576/488 kg1561/444 kg
Rozdział masy (przód/tył)60/40 proc.60/40 proc.50/50 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,0/11,1 m11,4/11,4 m11,1/11,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)34,0 m34,5 m34,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,7 m34,9 m35,2 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB (A)57 dB (A)58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h65 dB (A)65 dB (A)64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h68 dB (A)69 dB (A)68 dB (A)
Spalanie testowe7,8 l/100 km8,0 l/100 km8,5 l/100 km
Zasięg790 km580 km680 km

Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo, Peugeot 508 PureTech 225 EAT8 i Renault Talisman TCe 225 EDC - zmierzone wymiary wnętrz (oceniane)

DaneJednostkaPeugeot 508Renault TalismanAlfa Romeo Giulia
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)120011451160
Szerokość wnętrza z przodu(mm)146515051495
Wysokość wnętrza z przodu maks.(mm)10001020990
Zakres regulacji fotela(mm)255215240
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)755770790
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)143014651460
Wysokość nad głową z tyłu(mm)890920925
Wysokość siedziska z tyłu(mm)330340350

Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo, Peugeot 508 PureTech 225 EAT8 i Renault Talisman TCe 225 EDC - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta508TalismanGiulia
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R4/16benzynowy, turbo/R4/16benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przoduwzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezp./łańcuchwtrysk bezp./łańcuchwtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)159817981995
Moc maksymalna (KM/obr./min)225/5500225/5500200/5000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)300/1900300/1750330/1750
Prędkość maksymalna (km/h)250240235
Skrzynia biegówautomatyczna, 8-biegowadwusprzęgłowa, 7-biegowaautomatyczna, 8-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana tylne koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)487-1537608-1022480
Pojemność zbiornika paliwa (l)624758
Marka i model opon testowanego autaMichelin Pilot Sport 4Continental SportContact 5Pirelli Cinturato P7
Rozmiar opon testowanego auta (p | t)235/40 ZR 19245/40 R 19225/45 R 18 | 255/40 R 18
Emisja CO2 (g/km)164179162
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg)1600/7451800/7501600/745

Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo, Peugeot 508 PureTech 225 EAT8 i Renault Talisman TCe 225 EDC - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie508TalismanGiulia
Wersja wyjściowaPureTech 225 EAT8 GTTCe 225 EDC Initiale Paris2.0 Turbo 16V Super
Airbagi czołowe/boczne/kurtynoweS/S/SS/S/SS/S/S
Światła dzienne LED/pełne LED/ksenonyS/S/NS/S/NS/N/5300 zł
Klimatyzacja manualna/automatycznaN/SN/SN/S
Lusterka boczne elektrycznie składaneSS1 600 zł
System multimedialny/nawigacjaS/SS/SS/8800 zł (pakiet)
Bluetooth/USB/DAB/skórzana tapicerkaS/S/800 zł/SS/S/S/SS/S/1350/5000 zł
Apple CarPlay/Android AutoS/SN/N1500 zł za obie opcje
Elektrycznie regulowane foteleSS4 000 zł
Kluczyk zbliżeniowy/aktywne zawieszenieS/SS/S2800/5000 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/1850 złS/SS/5200 zł
Czujniki parkowania tylne/przednieS/SS/S8800 zł (pakiet za 2 opcje)
Kamera cofania/automat parkującyS/2600 złS/1500 zł8800 zł (pakiet)/N
Podgrzewane przednie fotele/kierownicaS/NS/600 zł3400 zł za obie opcje
Elektrochromatyczne lusterko wsteczneSS8800 zł (pakiet)
Unikanie kolizji/monitor. uwagi kierowcyS/SS/NS/N
Skaner znaków/asystent pasa ruchuS/SS/SN/S
Czujnik martwego pola lusterek wstecznychSS8800 zł (pakiet)
Lakier met./alufelgi w testowanym aucie2700/3200 zł (19 cali)2500 zł/S (19 cali)4000/6000 zł (18 cali)

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo, Peugeot 508 PureTech 225 EAT8 i Renault Talisman TCe 225 EDC - ceny, utrata wartości, gwarancje, przeglądy (oceniane)

gwarancja/ceny508TalismanGiulia
Cena wyjściowa180 300 zł154 000 zł163 000 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)52,2 proc.49,9 proc.50,7 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata3 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 30 tys. kmco 15 tys. km
Cena po doposażeniu191 450 zł158 600 zł216 950 zł

Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo, Peugeot 508 PureTech 225 EAT8 i Renault Talisman TCe 225 EDC - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.PeugeotRenaultAlfa Romeo
Przestronność z przodu40322930
Przestronność z tyłu30212324
Pojemność bagażnika25182218
Ładowność15998
Widoczność20151617
Fotele, pozycja kierowcy30282628
Ergonomia obsługi20151315
Jakość wykończenia20171416
Suma punktów200155152156
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.PeugeotRenaultAlfa Romeo
Przyspieszenie25161619
Elastyczność25232323
Poziom hałasu15111111
Skrzynia biegów15141215
Zachowanie na drodze30262529
Komfort jazdy30232123
Układ kierowniczy15121315
Średnica zawracania5545
Skuteczność hamulców40343232
Suma punktów200164157172
KosztyMaks. pkt.PeugeotRenaultAlfa Romeo
Cena po doposażeniu50364033
Utrata wartości15587
Zużycie paliwa30212018
Wyposażenie – komfort40282927
Wyp. – bezpieczeństwo30212019
Ubezpieczenia10786
Gwarancja158108
Przeglądy10994
Suma punktów200135144122
Wynik końcowy600454453450

Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo, Peugeot 508 PureTech 225 EAT8 i Renault Talisman TCe 225 EDC - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Test-spalania-Giulia-508-Talisman
Test-spalania-Giulia-508-TalismanŻródło: Auto Świat

Renault okazało się najbardziej uczciwe pod względem spalania katalogowego, gdyż różni się ono od testowego zużycia paliwa zaledwie o trzy procent. Można to uznać za pomijalny błąd, wynikający choćby z innych warunków naszego testu spalania i procedury testowej WLTP. W Peugeocie różnica sięga już 10 proc., ale to i tak nie jest dużo, bo w Alfie wynosi ona aż 21 proc. Giulia przy okazji spaliła najwięcej.

Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo, Peugeot 508 PureTech 225 EAT8 i Renault Talisman TCe 225 EDC - podsumowanie

Serce podpowiada, że to Alfa powinna wygrać porównanie. I tak też by się stało, gdybyśmy pominęli koszty, okresy międzyprzeglądowe i kilka innych szczegółów. Finalnie jednak wygrywa Peugeot, który zapewnia gorszą dynamikę prowadzenia – przewaga Alfy Romeo jest na tym polu bardzo duża. Za nim plasuje się najtańsze w porównaniu Renault, które jest tu najmniej sportowe. Tabelki z punktami są bezlitosne, ale gdybyśmy mieli dużo pieniędzy, wybralibyśmy Alfę.

A jaki jest Twój typ?

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków