• Alfa Romeo urzeka designem i tylnym napędem...
  • ...a jej tylny napęd - stabilnością i lekkością prowadzenia.
  • Dla 508 i Talismana około 200 KM to kres mocy, a dla Giulii początek zabawy.

W testach nie przyznajemy co prawda punktów za sympatię, ale nie zamierzamy się z nią kryć. A w przypadku tej trójki wcale nie jest to takie trudne: na stacji benzynowej można zarobić kciuka w górę już za samą rzadkość posiadanego modelu. Peugeot 508, Alfa Romeo Giulia i Renault Talisman w bardzo różny sposób interpretują temat limuzyn klasy średniej. Produkowany od 2015 r.

Talisman stawia na obszerne wymiary, dzięki czemu też daje poczucie najlepszej przestronności w tym towarzystwie. O rok młodsza Giulia ma o wiele bardziej zwartą i sportową sylwetkę. Już samym wyglądem podkreśla swój tylny napęd. Natomiast najświeższy w grupie Peugeot (w sprzedaży od 2018 r.) postarał się o linię w stylu coupé – dlatego też jako jedyny ma klapę, która otwiera się razem z oknem.

Kształty nadwozia pozwalają już podejrzewać, co czeka nas w środku. Krótkie tylne drzwi Alfy nieco utrudniają wsiadanie, stopy znajdują mało miejsca. W płaskim Peugeocie z kolei robi się szybko ciasno nad głową. Już przy wzroście zaledwie 170 cm jest tu niewygodnie. Jedynie monsieur Talisman potrafi godnie przyjąć swoich gości w tylnym rzędzie. Łatwo się wsiada przez duże drzwi i przyjemnie podróżuje na skórzanych siedzeniach.

Dotyczy to także kierowcy i przedniego pasażera. Jeśli mielibyście się decydować na Peugeota, to odradzamy wybór opcjonalnego panoramicznego dachu – istotnie ogranicza on przestrzeń nad głową także z przodu. A w upały wcale nie będziecie chcieli, żeby słońce grzało przez przezroczysty sufit, bo pozostawione na słońcu auto z takim dachem nagrzewa się niczym szklarnia.

W Giulii, która ma pełny sufit z blachy, poczucie przestronności wypada raczej marnie, ale już na przykład ilość miejsca z tyłu na nogi jest największa w tym porównaniu. Skąd więc to niesłuszne wrażenie ciasnoty? Przednia szyba jest blisko kierowcy, a do tego słupki A mocno nachylono do środka samochodu, przez co są nieprzyjemnie blisko głów kierowcy i pasażera. Zwycięstwo w kategorii „praktyczność” zapewnia sobie Talisman, także dzięki obszernemu bagażnikowi. Mało satysfakcjonuje za to jakość wykończenia, a raczej jakość montażu – te pojęcia są często niesłusznie mylone.

Zagłówki potrafią stukać nawet wtedy, kiedy pokonujemy małe pofalowania asfaltu. Natomiast na kocich łbach kanonada dźwięków robi się wręcz nieznośna. Wszystko wibruje, drży i trzeszczy. Można odnieść wrażenie, że w fabryce nie podokręcali wszystkich śrubek. Szkoda, bo Renault swoim Talismanem celuje w klasę premium, w której takie rzeczy są niedopuszczalne. Także Alfa ma co poprawiać w jakości wykonania. Wiele elementów wnętrza się rusza, jest niedokładnie spasowanych. Elektryczne silniki fotela działają z drżeniem. Najwyższy poziom pod tym względem prezentuje Peugeot, jest naprawdę starannie poskładany. A do tego najbardziej futurystyczny z całej trójki, co może (ale nie musi) się podobać.

We francuskich samochodach potrzeba trochę więcej czasu, żeby przyzwyczaić się do logiki obsługi, Giulię ogarnia się łatwiej i szybciej. Alfa ma po prostu bardziej klasyczny kokpit – analogowe zegary, osobny panel sterowania klimatyzacją (którego w Peugeocie bardzo nam brakuje) i inforozrywkę obsługiwaną pokrętłem umieszczonym na tunelu – trochę jak w BMW. W Talismanie i 508 to wszystko reguluje się przez jeden ekran dotykowy.

Mimo to Peugeot zarabia dodatkowe punkty: ma fizyczne guziki dające szybki dostęp do konkretnych funkcji, jego menu też są bardziej przejrzyste. W Talismanie poruszanie się po menu najbardziej absorbuje uwagę. A w obu tych autach sama konieczność używania ekranu dotykowego do tak prozaicznej funkcji, jak np. regulacja kierunku nawiewu, to naszym zdaniem zły pomysł. Nie idźcie tą drogą – tablet w aucie za bardzo odciąga kierowcę od prowadzenia.

Bardziej jednoznacznie wypada ocena systemów asystujących. Najmłodszy model oferuje oczywiście najwięcej: kierowcy „508-ki” mogą nawet dokupić system noktowizyjny. Nazwę „kamera 360 stopni” wypada ująć w cudzysłów, bowiem tak naprawdę nie są to cztery kamery, lecz jedynie przednia i tylna. Obraz po bokach auta powstaje komputerowo po przejechaniu kilku metrów od włączenia kamer.

Nie jest to dobre rozwiązanie, a dodatkowe dwie kamery w lusterkach kosztowałyby grosze. Obecne rozwiązanie uznajemy za półśrodek. Niewiele asystującego wsparcia kierowca otrzymuje w Giulii. Oczywiście, częściowo można to wytłumaczyć bardziej sportowym, mocniej angażującym kierowcę nastawieniem tego samochodu. I to ma jakiś sens.

Znaczące różnice można zauważyć w napędzie. „508-ka” ze swoim 1.6 Turbo i automatyczną skrzynią biegów jest pełna wigoru, ma nerw, ale na dociśnięcie gazu reaguje trochę zbyt gwałtownie. Współpracy silnika i skrzyni mogłaby towarzyszyć większa harmonia i trudno oprzeć się wrażeniu, że niezależnie od ustawień reakcja na gaz została sztucznie uwypuklona, żeby spotęgować wrażenie narowistości samochodu. Jeżeli Peugeot chce być „premium”, a cena na to wskazuje, to podpowiemy, że w klasie premium takie osiągi są raczej podstawowe niż wyczynowe i płynność jazdy powinna być tutaj priorytetem dla konstruktorów.

Mniej zdecydowanie rusza Renault, jednak potknięcia jego dwusprzęgłowej skrzyni wprowadzają w jazdę nieco nerwowości. Alfa radzi sobie podczas rozpędzania najlepiej, i to z dużym zapasem. I chodzi tu zarówno o obiektywne odczucia, jak i wyniki pomiarów przyspieszenia. Dwulitrowy silnik turbo serwuje moc bardzo równomiernie, a dzięki napędowi na tylną oś poczucie trakcji też jest solidniejsze. 

Podczas zmiany biegu z pierwszego na drugi system kontroli trakcji nie musi tak brutalnie interweniować, jak czasem dzieje się to (na przykład na łuku drogi) u przednionapędowych rywali. Po ruszeniu Giulią przy pierwszym skręcie kierownicą też od razu czuć dobrodziejstwa tylnego napędu – nic tu nie szarpie kierownicą, kiedy mocno wciska się gaz. To jest właśnie prowadzenie klasy premium na wysokim poziomie dopracowania.

Alfą jeździ się pewniej i zwinniej od konkurentów. Jest niezwykle poręczna, układ kierowniczy bystro reaguje, choć niektórzy kierowcy mogą to postrzegać jako zbędną nerwowość. „Francuzy” jeżdżą zdecydowanie spokojniej, szczególnie Talisman ma mało bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego i wymaga więcej pracy kierownicą na krętej drodze. Gdzieś pośrodku leży wyważenie układu kierowniczego Peugeota.

Ale do niego też mamy zastrzeżenia: pracuje syntetycznie, z nienaturalnymi siłami i słabo sprawdza się w przypadku szybkich manewrów. W sztywno zestrojonym Peugeocie amortyzatory mogłyby też mniej telepiąco reagować, ale biorąc pod uwagę to, że testowa „508-ka” toczyła się na 19-calowych kołach, możliwości filtracji nierówności są akceptowalne. Na podobnym poziomie gra w tej dyscyplinie Giulia. Na nierównych drogach mocno jednak zaczyna pracować karoseria. Talisman wydaje się niedostrojony i nieprzyjemnie twardy, co zupełnie do niego nie pasuje.

Że porównujemy nieporównywalne – czyli auta z przednim i tylnym napędem? I to niby nieuczciwe? Zupełnie się z tym nie zgadzamy. Wszystkie te limuzyny walczą w podobnej klasie cenowej, a wybór rodzaju napędu mieści się w różnorodności koncepcji samochodów klasy średniej. I całe szczęście, że taki wybór jeszcze mamy. Alfa poszła pod prąd i z tańszego, bardziej popularnego przedniego napędu przestawiła się na tylny. I my jej tego posunięcia serdecznie gratulujemy! A teraz - czas na liczby. A raczej - cały las liczb.

Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo, Peugeot 508 PureTech 225 EAT8 i Renault Talisman TCe 225 EDC - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Peugeot Renault Alfa Romeo
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,2 s 3,4 s 2,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,8 s 7,7 s 6,9 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 12,0 s 11,9 s 11,1 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 3,8 s 3,7 s 3,6 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h 4,7 s 4,7 s 4,7 s
Masa rzeczywista/ładowność 1528/473 kg 1576/488 kg 1561/444 kg
Rozdział masy (przód/tył) 60/40 proc. 60/40 proc. 50/50 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,0/11,1 m 11,4/11,4 m 11,1/11,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 34,0 m 34,5 m 34,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 34,7 m 34,9 m 35,2 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A) 57 dB (A) 58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 65 dB (A) 64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 68 dB (A) 69 dB (A) 68 dB (A)
Spalanie testowe 7,8 l/100 km 8,0 l/100 km 8,5 l/100 km
Zasięg 790 km 580 km 680 km

Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo, Peugeot 508 PureTech 225 EAT8 i Renault Talisman TCe 225 EDC - zmierzone wymiary wnętrz (oceniane)

Dane Jednostka Peugeot 508 Renault Talisman Alfa Romeo Giulia
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1200 1145 1160
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1465 1505 1495
Wysokość wnętrza z przodu maks. (mm) 1000 1020 990
Zakres regulacji fotela (mm) 255 215 240
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 755 770 790
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1430 1465 1460
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 890 920 925
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 330 340 350

Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo, Peugeot 508 PureTech 225 EAT8 i Renault Talisman TCe 225 EDC - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta 508 Talisman Giulia
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu wzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezp./łańcuch wtrysk bezp./łańcuch wtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1598 1798 1995
Moc maksymalna (KM/obr./min) 225/5500 225/5500 200/5000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 300/1900 300/1750 330/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 250 240 235
Skrzynia biegów automatyczna, 8-biegowa dwusprzęgłowa, 7-biegowa automatyczna, 8-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła na tylne koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 487-1537 608-1022 480
Pojemność zbiornika paliwa (l) 62 47 58
Marka i model opon testowanego auta Michelin Pilot Sport 4 Continental SportContact 5 Pirelli Cinturato P7
Rozmiar opon testowanego auta (p | t) 235/40 ZR 19 245/40 R 19 225/45 R 18 | 255/40 R 18
Emisja CO2 (g/km) 164 179 162
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1600/745 1800/750 1600/745

Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo, Peugeot 508 PureTech 225 EAT8 i Renault Talisman TCe 225 EDC - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie 508 Talisman Giulia
Wersja wyjściowa PureTech 225 EAT8 GT TCe 225 EDC Initiale Paris 2.0 Turbo 16V Super
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe S/S/S S/S/S S/S/S
Światła dzienne LED/pełne LED/ksenony S/S/N S/S/N S/N/5300 zł
Klimatyzacja manualna/automatyczna N/S N/S N/S
Lusterka boczne elektrycznie składane S S 1 600 zł
System multimedialny/nawigacja S/S S/S S/8800 zł (pakiet)
Bluetooth/USB/DAB/skórzana tapicerka S/S/800 zł/S S/S/S/S S/S/1350/5000 zł
Apple CarPlay/Android Auto S/S N/N 1500 zł za obie opcje
Elektrycznie regulowane fotele S S 4 000 zł
Kluczyk zbliżeniowy/aktywne zawieszenie S/S S/S 2800/5000 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/1850 zł S/S S/5200 zł
Czujniki parkowania tylne/przednie S/S S/S 8800 zł (pakiet za 2 opcje)
Kamera cofania/automat parkujący S/2600 zł S/1500 zł 8800 zł (pakiet)/N
Podgrzewane przednie fotele/kierownica S/N S/600 zł 3400 zł za obie opcje
Elektrochromatyczne lusterko wsteczne S S 8800 zł (pakiet)
Unikanie kolizji/monitor. uwagi kierowcy S/S S/N S/N
Skaner znaków/asystent pasa ruchu S/S S/S N/S
Czujnik martwego pola lusterek wstecznych S S 8800 zł (pakiet)
Lakier met./alufelgi w testowanym aucie 2700/3200 zł (19 cali) 2500 zł/S (19 cali) 4000/6000 zł (18 cali)

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo, Peugeot 508 PureTech 225 EAT8 i Renault Talisman TCe 225 EDC - ceny, utrata wartości, gwarancje, przeglądy (oceniane)

gwarancja/ceny 508 Talisman Giulia
Cena wyjściowa 180 300 zł 154 000 zł 163 000 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 52,2 proc. 49,9 proc. 50,7 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 3 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km co 15 tys. km
Cena po doposażeniu 191 450 zł 158 600 zł 216 950 zł

Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo, Peugeot 508 PureTech 225 EAT8 i Renault Talisman TCe 225 EDC - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Peugeot Renault Alfa Romeo
Przestronność z przodu 40 32 29 30
Przestronność z tyłu 30 21 23 24
Pojemność bagażnika 25 18 22 18
Ładowność 15 9 9 8
Widoczność 20 15 16 17
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 26 28
Ergonomia obsługi 20 15 13 15
Jakość wykończenia 20 17 14 16
Suma punktów 200 155 152 156
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Peugeot Renault Alfa Romeo
Przyspieszenie 25 16 16 19
Elastyczność 25 23 23 23
Poziom hałasu 15 11 11 11
Skrzynia biegów 15 14 12 15
Zachowanie na drodze 30 26 25 29
Komfort jazdy 30 23 21 23
Układ kierowniczy 15 12 13 15
Średnica zawracania 5 5 4 5
Skuteczność hamulców 40 34 32 32
Suma punktów 200 164 157 172
Koszty Maks. pkt. Peugeot Renault Alfa Romeo
Cena po doposażeniu 50 36 40 33
Utrata wartości 15 5 8 7
Zużycie paliwa 30 21 20 18
Wyposażenie – komfort 40 28 29 27
Wyp. – bezpieczeństwo 30 21 20 19
Ubezpieczenia 10 7 8 6
Gwarancja 15 8 10 8
Przeglądy 10 9 9 4
Suma punktów 200 135 144 122
Wynik końcowy 600 454 453 450

Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo, Peugeot 508 PureTech 225 EAT8 i Renault Talisman TCe 225 EDC - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Foto: Auto Świat
Test-spalania-Giulia-508-Talisman

Renault okazało się najbardziej uczciwe pod względem spalania katalogowego, gdyż różni się ono od testowego zużycia paliwa zaledwie o trzy procent. Można to uznać za pomijalny błąd, wynikający choćby z innych warunków naszego testu spalania i procedury testowej WLTP. W Peugeocie różnica sięga już 10 proc., ale to i tak nie jest dużo, bo w Alfie wynosi ona aż 21 proc. Giulia przy okazji spaliła najwięcej.

Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo, Peugeot 508 PureTech 225 EAT8 i Renault Talisman TCe 225 EDC - podsumowanie

Serce podpowiada, że to Alfa powinna wygrać porównanie. I tak też by się stało, gdybyśmy pominęli koszty, okresy międzyprzeglądowe i kilka innych szczegółów. Finalnie jednak wygrywa Peugeot, który zapewnia gorszą dynamikę prowadzenia – przewaga Alfy Romeo jest na tym polu bardzo duża. Za nim plasuje się najtańsze w porównaniu Renault, które jest tu najmniej sportowe. Tabelki z punktami są bezlitosne, ale gdybyśmy mieli dużo pieniędzy, wybralibyśmy Alfę.

A jaki jest Twój typ?