Logo
TestyPorównania samochodówAudi A8 5.0 TDI kontra Mercedes S 350 d - szczyt luksusu

Audi A8 5.0 TDI kontra Mercedes S 350 d - szczyt luksusu

Mercedes jest nam dobrze znany. Klasa S (W222) zadebiutowała w 2013 r. i minionego lata przeszła face lifting, który pozwala jej skuteczniej walczyć z nowszymi rywalami. Chociażby z Audi A8, którego 4. generacja niedawno wjechała do salonów. W wersji ze standardowym rozstawem osi limuzyna z Ingolstadt ma 5,17 m długości, czyli o 4 cm więcej niż stuttgarcki konkurent. Przyćmiewa go też grillem. Według naszych pomiarów atrapa chłodnicy w A8 mierzy 127 x 60 cm, natomiast w „S-ce” – 114 x 34 cm. Tyle, jeśli chodzi o wiedzę bezużyteczną. Przejdźmy do rzeczy.

W kokpicie A8 już nie znajdziemy pokrętła MMI, teraz prawie wszystko obsługuje się dotykowo. Ekrany na środkowej konsoli są responsywne, czyli stukają pod naciskiem. Nowocześnie, ale niekoniecznie wygodnie: górny ekran, na którym steruje się większością funkcji, umieszczono dość daleko od kierowcy i nisko. Z kolei dolny ekran, pozwalający regulować klimatyzację i wpisywać palcem np. cele nawigacji, jest bardziej w zasięgu ręki, ale jeszcze dalej od wzroku, który trzeba przenosić z jezdni. Obsługa rozbudowanych multimediów odciąga zatem uwagę i w dodatku pozostawia wiele nieestetycznych śladów palców. Całe szczęście Audi zostawiło pokrętło regulacji głośności i możliwość sterowania wieloma funkcjami z kierownicy i na wirtualnych zegarach.

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d - Mercedes bardziej guzikowy

W klasie S mamy dwa ogromne ekrany na szczycie deski rozdzielczej. Multimedia obsługuje się pokrętłem i gładzikiem umieszczonym na tunelu środkowym – takie rozwiązanie mniej odwraca uwagę kierowcy od prowadzenia. Są też przyciski dające bezpośredni dostęp do poszczególnych funkcji, klimatyzacją steruje się jeszcze fizycznymi guzikami. Z kolei przyciski regulacji foteli umieszczono w dobrym mercedesowskim stylu na drzwiach. W Audi znajdziemy je na boczku siedziska, ale jeśli np. chcemy wydłużyć siedzisko, musimy już wejść w odpowiednie menu na ekranie.

Wraz z modernizacją Mercedes otrzymał nowy silnik. Pod maską S 350 d umieszczono rzędowego diesla biturbo o oznaczeniu „OM 656”. Jednostka idealnie spokojnie pracuje, jest perfekcyjnie wyciszona i tylko z zewnątrz można usłyszeć, że to diesel. Pod prawą stopą drzemie 286 koni i 600 Nm, które w testowanym egzemplarzu trafiają na tylne koła. Jeśli jednak ktoś liczy na to, że będzie mógł zamiatać tyłem na zakrętach, to trochę się rozczaruje – choć silnik ma dość „pary”, by zerwać przyczepność, ESP ingeruje wcześnie i dławi dopływ mocy. „S-ka” jest stworzona do odprężającego unoszenia się nad drogą. Seryjne pneumatyczne zawieszenie potrafi filtrować wiele niedoskonałości jezdni.

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d - w Audi z przodu przyjemniej

W obu rzędach foteli „S-ki” jest dużo miejsca i siedzi się wybornie. Jeśli komuś z tyłu brakuje miejsca na kolana, zawsze może zamówić wersję z wydłużonym rozstawem osi oraz zainwestować w osobno regulowane fotele, system rozrywki, masaż itd.

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d
Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 dAuto Bild

Audi oferuje według naszych pomiarów więcej przestrzeni dla pasażerów i wygodniej się do niego wsiada, ale niskie umieszczenie tylnej kanapy powoduje u wyższych pasażerów dyskomfort – siedzą z nieco gorzej podpartymi udami na krótszych fotelach. To oczywiście marudzenie na wysokim poziomie, ale do pełnego odprężenia w Audi odrobinę brakuje. W A8 wolimy siedzieć za kierownicą.

Podczas jazdy Audi skutecznie ukrywa swoje 2112 kg masy oraz 5,17 m długości i jeździ zaskakująco bezpośrednio. To w dużej mierze zasługa opcjonalnego układu kierowniczego o zmiennym przełożeniu ze skrętną tylną osią. Dynamika jazdy pozwala zapomnieć o „szoferskim” przeznaczeniu wielkiej limuzyny. Pneumatyczne zawieszenie we wszystkich trybach pracuje sztywniej niż w Mercedesie. Na długich pofalowaniach jezdni A8 łagodnie resoruje, nieco gorzej znosi zapadnięte studzienki czy pęknięcia jezdni i dziury. Napęd 4x4 jest seryjny i w każdych warunkach pewnie przenosi moc. 286-konne V6 jest podpięte do 48-woltowej sieci elektrycznej, która pozwala systemowi start-stop po zdjęciu nogi z gazu wyłączać silnik podczas jazdy i „żeglować”. Może to zrobić nawet do prędkości 160 km/h, i to na 40 s.

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d - wyniki pomiarów drogowych

AudiMercedes
Przyspieszenie 0-50 km/h2,0 s2,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h5,8 s6,0 s
Przyspieszenie 0-130 km/h9,3 s9,8 s
Elastyczność 60-100 km/h3,2 s3,2 s
Elastyczność 80-120 km/h3,9 s4,1 s
Masa rzeczywista/ładowność2112/578 kg2082/608 kg
Rozdział masy (przód/tył)55/45 proc.52/48 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,5/11,6 m11,8/11,8 m
Hamowanie ze 100 km/hze względu na opady śniegu test hamowania nie został przeprowadzony
Hałas w kabinie przy 50 km/h55 dB (A)55 dB (A)
Hałas w kabinieprzy 100 km/h60 dB (A)61 dB (A)
Hałas w kabinieprzy 130/160 km/h64/70 dB (A)66/70 dB (A) 
Spalanie testowe7,5 l/100 km7,4 l/100 km
Zasięg1090 km940 km

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d - dane katalogowe

A8 50 TDIS 350 d
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/V6/24diesel, biturbo/R6/24
Ustawienie silnikawzdłużnie z przoduwzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/łańcuchcommon rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)29672925
Moc maksymalna (KM/obr./min)286/3750286/3400
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)600/1250600/1200
Prędkość maksymalna (km/h)250250
Skrzynia biegówautomatyczna, 8-biegowaautomatyczna, 9-biegowa
Napęd4x4tylny
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/tw
Pojemność bagażnika (l)505510
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l)82/2470/25
Rozmiar opon testowanego auta255/45 R 19245/55 R 19 | 275/40 R19
Emisja CO2 (g/km)150139

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d - ceny, utrata wartości, gwarancja, przeglądy

A8 50 TDIS 350 d
Cena podstawowa409 000 zł411 000 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)46,4 proc.48,2 proc.
Gwarancja mechaniczna3 lata lub 90 tys. km2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat30 lat
Przeglądyco 30 tys. km lub 2 lataco 25 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu461 610 zł426 976 zł

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d - Cena? Nie gra roli!

Porównywanie cen i wyposażenia takich limuzyn jest nie tylko trudne ze względu na zawiłą listę opcji, lecz także bez znaczenia dla wielu potencjalnych klientów – wybierają to, czym będą mogli bardziej błysnąć. Wyjściowo Audi jest o 2000 zł tańsze od Mercedesa. Nawigacja, elektryczne fotele z pamięcią i „skóra” to standard w A8, ale podgrzewane fotele kosztują ekstra. Po zrównaniu wyposażenia z Mercedesem i dodaniu opcji, które miały wpływ na odczucia z jazdy i pomiary testowe (skrętna tylna oś i szyby wyciszające), A8 robi się o 34 634 zł droższe od „S-ki”. Ale to tylko szczegół!

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d - spalanie katalogowe kontra testowe

Obie limuzyny mają identyczną moc i moment obrotowy. Mercedes uzyskuje je za pomocą dwóch turbin, natomiast Audi wykorzystuje innowacyjny układ start-stop z 48-woltową siecią. Mimo tego skomplikowanego zabiegu oszczędnościowego Audi zużyło w teście spalania o pół szklanki więcej niż Mercedes. 7,5 l/100 km to w takich limuzynach i tak fenomenalny wynik, choć S 350 d przekłamuje fabryczne dane aż o 37 proc. Audi może się pochwalić zasięgiem ponad 1000 km na baku.

.
.Auto Bild

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d - punkty i klasyfikacja:

NadwozieMaks. pkt.AudiMercedes
Przestronność z przodu403638
Przestronność z tyłu302119
Pojemność bagażnika252222
Ładowność151515
Widoczność201514
Fotele, pozycja kierowcy302829
Ergonomia obsługi201416
Jakość wykończenia201819
Suma punktów200169172
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.AudiMercedes
Przyspieszenie251514
Elastyczność251716
Poziom hałasu151413
Skrzynia biegów151414
Zachowanie na drodze302827
Komfort jazdy302729
Układ kierowniczy151313
Średnica zawracania554
Skuteczność hamulców*4000
Suma punktów200133130
KosztyMaks. pkt.AudiMercedes
Cena po doposażeniu503236
Utrata wartości1598
Zużycie paliwa303030
Wyposażenie – komfort402626
Wyp. – bezpieczeństwo302020
Ubezpieczenia1088
Gwarancja15109
Przeglądy10108
Suma punktów200145145
Wynik końcowy600447447
Miejsce w teście 1.1.

*ze względu na opady śniegu test hamowania nie został przeprowadzony

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d - naszym zdaniem

Remis można uznać za sukces Audi – w końcu Mercedes jest weteranem luksusowych limuzyn, a Audi walczy z nim dopiero od 30 lat. A8 to samochód bardziej stworzony pod kierowcę, stawiający na zwinność prowadzenia, podczas gdy Mercedes rozpieszcza wyższym komfortem jazdy i bardziej przytulnym wnętrzem. Kwestia obsługi multimediów Audi może nie spłoszy klientów, jak niegdyś pierwszy iDrive w BMW serii 7, ale z punktu widzenia wygody obsługi i bezpieczeństwa jest to krok, którego nie pochwalamy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Udostępnij:
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium