Auto Świat Testy Porównania samochodów Audi A8 5.0 TDI kontra Mercedes S 350 d - szczyt luksusu

Audi A8 5.0 TDI kontra Mercedes S 350 d - szczyt luksusu

Najnowsze Audi A8 wyzywa na pojedynek Mercedesa klasy S. Próbuje przyćmić go cyfrowymi gadżetami, ale czy oferuje równie wysoki komfort? Oto pojedynek tuzów luksusu.

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d
Zobacz galerię (12)
Auto Bild
Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d

Mercedes jest nam dobrze znany. Klasa S (W222) zadebiutowała w 2013 r. i minionego lata przeszła face lifting, który pozwala jej skuteczniej walczyć z nowszymi rywalami. Chociażby z Audi A8, którego 4. generacja niedawno wjechała do salonów. W wersji ze standardowym rozstawem osi limuzyna z Ingolstadt ma 5,17 m długości, czyli o 4 cm więcej niż stuttgarcki konkurent. Przyćmiewa go też grillem. Według naszych pomiarów atrapa chłodnicy w A8 mierzy 127 x 60 cm, natomiast w „S-ce” – 114 x 34 cm. Tyle, jeśli chodzi o wiedzę bezużyteczną. Przejdźmy do rzeczy.

W kokpicie A8 już nie znajdziemy pokrętła MMI, teraz prawie wszystko obsługuje się dotykowo. Ekrany na środkowej konsoli są responsywne, czyli stukają pod naciskiem. Nowocześnie, ale niekoniecznie wygodnie: górny ekran, na którym steruje się większością funkcji, umieszczono dość daleko od kierowcy i nisko. Z kolei dolny ekran, pozwalający regulować klimatyzację i wpisywać palcem np. cele nawigacji, jest bardziej w zasięgu ręki, ale jeszcze dalej od wzroku, który trzeba przenosić z jezdni. Obsługa rozbudowanych multimediów odciąga zatem uwagę i w dodatku pozostawia wiele nieestetycznych śladów palców. Całe szczęście Audi zostawiło pokrętło regulacji głośności i możliwość sterowania wieloma funkcjami z kierownicy i na wirtualnych zegarach.

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d - Mercedes bardziej guzikowy

W klasie S mamy dwa ogromne ekrany na szczycie deski rozdzielczej. Multimedia obsługuje się pokrętłem i gładzikiem umieszczonym na tunelu środkowym – takie rozwiązanie mniej odwraca uwagę kierowcy od prowadzenia. Są też przyciski dające bezpośredni dostęp do poszczególnych funkcji, klimatyzacją steruje się jeszcze fizycznymi guzikami. Z kolei przyciski regulacji foteli umieszczono w dobrym mercedesowskim stylu na drzwiach. W Audi znajdziemy je na boczku siedziska, ale jeśli np. chcemy wydłużyć siedzisko, musimy już wejść w odpowiednie menu na ekranie.

Wraz z modernizacją Mercedes otrzymał nowy silnik. Pod maską S 350 d umieszczono rzędowego diesla biturbo o oznaczeniu „OM 656”. Jednostka idealnie spokojnie pracuje, jest perfekcyjnie wyciszona i tylko z zewnątrz można usłyszeć, że to diesel. Pod prawą stopą drzemie 286 koni i 600 Nm, które w testowanym egzemplarzu trafiają na tylne koła. Jeśli jednak ktoś liczy na to, że będzie mógł zamiatać tyłem na zakrętach, to trochę się rozczaruje – choć silnik ma dość „pary”, by zerwać przyczepność, ESP ingeruje wcześnie i dławi dopływ mocy. „S-ka” jest stworzona do odprężającego unoszenia się nad drogą. Seryjne pneumatyczne zawieszenie potrafi filtrować wiele niedoskonałości jezdni.

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d - w Audi z przodu przyjemniej

W obu rzędach foteli „S-ki” jest dużo miejsca i siedzi się wybornie. Jeśli komuś z tyłu brakuje miejsca na kolana, zawsze może zamówić wersję z wydłużonym rozstawem osi oraz zainwestować w osobno regulowane fotele, system rozrywki, masaż itd.

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d
Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 dAuto Bild

Audi oferuje według naszych pomiarów więcej przestrzeni dla pasażerów i wygodniej się do niego wsiada, ale niskie umieszczenie tylnej kanapy powoduje u wyższych pasażerów dyskomfort – siedzą z nieco gorzej podpartymi udami na krótszych fotelach. To oczywiście marudzenie na wysokim poziomie, ale do pełnego odprężenia w Audi odrobinę brakuje. W A8 wolimy siedzieć za kierownicą.

Podczas jazdy Audi skutecznie ukrywa swoje 2112 kg masy oraz 5,17 m długości i jeździ zaskakująco bezpośrednio. To w dużej mierze zasługa opcjonalnego układu kierowniczego o zmiennym przełożeniu ze skrętną tylną osią. Dynamika jazdy pozwala zapomnieć o „szoferskim” przeznaczeniu wielkiej limuzyny. Pneumatyczne zawieszenie we wszystkich trybach pracuje sztywniej niż w Mercedesie. Na długich pofalowaniach jezdni A8 łagodnie resoruje, nieco gorzej znosi zapadnięte studzienki czy pęknięcia jezdni i dziury. Napęd 4x4 jest seryjny i w każdych warunkach pewnie przenosi moc. 286-konne V6 jest podpięte do 48-woltowej sieci elektrycznej, która pozwala systemowi start-stop po zdjęciu nogi z gazu wyłączać silnik podczas jazdy i „żeglować”. Może to zrobić nawet do prędkości 160 km/h, i to na 40 s.

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d - wyniki pomiarów drogowych

AudiMercedes
Przyspieszenie 0-50 km/h2,0 s2,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h5,8 s6,0 s
Przyspieszenie 0-130 km/h9,3 s9,8 s
Elastyczność 60-100 km/h3,2 s3,2 s
Elastyczność 80-120 km/h3,9 s4,1 s
Masa rzeczywista/ładowność2112/578 kg2082/608 kg
Rozdział masy (przód/tył)55/45 proc.52/48 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,5/11,6 m11,8/11,8 m
Hamowanie ze 100 km/hze względu na opady śniegu test hamowania nie został przeprowadzony
Hałas w kabinie przy 50 km/h55 dB (A)55 dB (A)
Hałas w kabinieprzy 100 km/h60 dB (A)61 dB (A)
Hałas w kabinieprzy 130/160 km/h64/70 dB (A)66/70 dB (A) 
Spalanie testowe7,5 l/100 km7,4 l/100 km
Zasięg1090 km940 km

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d - dane katalogowe

A8 50 TDIS 350 d
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/V6/24diesel, biturbo/R6/24
Ustawienie silnikawzdłużnie z przoduwzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/łańcuchcommon rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)29672925
Moc maksymalna (KM/obr./min)286/3750286/3400
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)600/1250600/1200
Prędkość maksymalna (km/h)250250
Skrzynia biegówautomatyczna, 8-biegowaautomatyczna, 9-biegowa
Napęd4x4tylny
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/tw
Pojemność bagażnika (l)505510
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l)82/2470/25
Rozmiar opon testowanego auta255/45 R 19245/55 R 19 | 275/40 R19
Emisja CO2 (g/km)150139

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d - ceny, utrata wartości, gwarancja, przeglądy

A8 50 TDIS 350 d
Cena podstawowa409 000 zł411 000 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)46,4 proc.48,2 proc.
Gwarancja mechaniczna3 lata lub 90 tys. km2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat30 lat
Przeglądyco 30 tys. km lub 2 lataco 25 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu461 610 zł426 976 zł

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d - Cena? Nie gra roli!

Porównywanie cen i wyposażenia takich limuzyn jest nie tylko trudne ze względu na zawiłą listę opcji, lecz także bez znaczenia dla wielu potencjalnych klientów – wybierają to, czym będą mogli bardziej błysnąć. Wyjściowo Audi jest o 2000 zł tańsze od Mercedesa. Nawigacja, elektryczne fotele z pamięcią i „skóra” to standard w A8, ale podgrzewane fotele kosztują ekstra. Po zrównaniu wyposażenia z Mercedesem i dodaniu opcji, które miały wpływ na odczucia z jazdy i pomiary testowe (skrętna tylna oś i szyby wyciszające), A8 robi się o 34 634 zł droższe od „S-ki”. Ale to tylko szczegół!

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d - spalanie katalogowe kontra testowe

Obie limuzyny mają identyczną moc i moment obrotowy. Mercedes uzyskuje je za pomocą dwóch turbin, natomiast Audi wykorzystuje innowacyjny układ start-stop z 48-woltową siecią. Mimo tego skomplikowanego zabiegu oszczędnościowego Audi zużyło w teście spalania o pół szklanki więcej niż Mercedes. 7,5 l/100 km to w takich limuzynach i tak fenomenalny wynik, choć S 350 d przekłamuje fabryczne dane aż o 37 proc. Audi może się pochwalić zasięgiem ponad 1000 km na baku.

.
.Auto Bild

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d - punkty i klasyfikacja:

NadwozieMaks. pkt.AudiMercedes
Przestronność z przodu403638
Przestronność z tyłu302119
Pojemność bagażnika252222
Ładowność151515
Widoczność201514
Fotele, pozycja kierowcy302829
Ergonomia obsługi201416
Jakość wykończenia201819
Suma punktów200169172
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.AudiMercedes
Przyspieszenie251514
Elastyczność251716
Poziom hałasu151413
Skrzynia biegów151414
Zachowanie na drodze302827
Komfort jazdy302729
Układ kierowniczy151313
Średnica zawracania554
Skuteczność hamulców*4000
Suma punktów200133130
KosztyMaks. pkt.AudiMercedes
Cena po doposażeniu503236
Utrata wartości1598
Zużycie paliwa303030
Wyposażenie – komfort402626
Wyp. – bezpieczeństwo302020
Ubezpieczenia1088
Gwarancja15109
Przeglądy10108
Suma punktów200145145
Wynik końcowy600447447
Miejsce w teście 1.1.

*ze względu na opady śniegu test hamowania nie został przeprowadzony

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d - naszym zdaniem

Remis można uznać za sukces Audi – w końcu Mercedes jest weteranem luksusowych limuzyn, a Audi walczy z nim dopiero od 30 lat. A8 to samochód bardziej stworzony pod kierowcę, stawiający na zwinność prowadzenia, podczas gdy Mercedes rozpieszcza wyższym komfortem jazdy i bardziej przytulnym wnętrzem. Kwestia obsługi multimediów Audi może nie spłoszy klientów, jak niegdyś pierwszy iDrive w BMW serii 7, ale z punktu widzenia wygody obsługi i bezpieczeństwa jest to krok, którego nie pochwalamy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków