Auto Świat Testy Porównania samochodów Audi RS5 kontra BMW M4 na torze - jeden prycha, drugi dymi

Audi RS5 kontra BMW M4 na torze - jeden prycha, drugi dymi

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Audi RS 5 i BMW M4 z pakietem Competition mają po 450 koni. Oba są dwudrzwiowymi coupé i kosztują fortunę. Mimo tych podobieństw różnice w odczuciach kierowcy są jednak ogromne...

Jeden prycha, drugi dymi - Audi RS5 kontra BMW M4 na torze
Zobacz galerię (9)
Auto Bild
Jeden prycha, drugi dymi - Audi RS5 kontra BMW M4 na torze

Oto BMW, które idealnie wyraża esencję marki: topowy model serii 3 i 4. Kompaktowa karoseria, napęd na tylną oś i zwinne prowadzenie wyróżniają już bazowy wariant. W M4 BMW wynosi radość z jazdy na szczyt, i to nie tylko samą mocą silnika. Podobnie wygląda sprawa ze sportowymi coupé spod znaku czterech pierścieni. Te z kolei noszą w sobie geny legendarnych rajdowych Audi Quattro.

W pojedynku BMW M4 kontra Audi RS 5 chodzi o odpowiedź na pytanie, która marka lepiej urzeczywistnia swoje tradycyjne wartości. Oraz: które auto cię mocniej porywa i uzależnia? Żeby się tego dowiedzieć, przetestowaliśmy te bolidy na torze Contidrom pod Hanowerem. Publiczne drogi są zbyt banalne na te samochody.

Na starcie spod świateł wygra Audi. Ale na suchym torze będzie odwrotnie: lżejsze BMW nie da się wyprzedzić!

Audi to nowicjusz w tym duecie i staje do walki z typowym dla tej marki napędem na 4 koła. Testowy egzemplarz ma na pokładzie ponadto opcjonalny pakiet dynamiczny, który zawiera m.in. sportowy dyferencjał, dynamiczny układ kierowniczy i adaptacyjne zawieszenie sportowe. RS 5 jest zatem maksymalnie wyostrzone i M4 nie pozostaje mu dłużne: w porównaniu występuje z pakietem Competition. ESP okazuje się nie do końca grzeczne, inne niż w zwykłym M4 są także amortyzatory, sprężyny oraz koła. Pakiet Competition zawiera również wzrost mocy o 19 koni i o 30 km/h wyższą prędkość maksymalną.

Jesteśmy na Contidromie, na pętli suchego toru zręcznościowego. Wciskamy starter RS 5. Rozbrzmiewa cichy szelest. Wybieramy tryb Dynamic, który otwiera klapki wydechu. No, teraz słychać też bulgot. Jednak brzmienie nie narzuca się, podczas dodawania gazu pojawia się też delikatne prychanie. Ruszamy na pierwsze okrążenie. Silnik V6 daje z siebie wszystko, ośmiostopniowy „automat” hydrokinetyczny błyskawicznie sortuje biegi. Audi pokonuje tor jak po szynach, bardzo szybko i z perfekcyjną trakcją.

Mocno podpiera się na przedniej osi, pozostaje całkowicie neutralne. To, co prawda, bardzo bezpieczne ustawienie, ale nie budzi w kierowcy zwierza – bestia zostaje w klatce. Audi swoją perfekcją odcina od wrażeń, nawet w trybie sportowym pozostaje w miarę komfortowe.

Jeden prycha, drugi dymi - Audi RS5 kontra BMW M4 na torze
Jeden prycha, drugi dymi - Audi RS5 kontra BMW M4 na torzeAuto Bild

Zupełnie inaczej M4. To organiczne ogniwo, łączące człowieka z jezdnią. Układ nerwowy kierowcy wydaje się sięgać aż do kół, człowiek ma wrażenie, jakby się zrósł z samochodem. Z każdym kolejnym okrążeniem na Contidromie M4 staje się coraz bardziej dzikie, zdaje się coraz czulej reagować na polecenia.

Gdy się je spuści ze smyczy, czyli całkowicie odłączy sportowo pracujące ESP, trzeba mieć refleks tresera dzikich zwierząt, żeby utrzymać je na właściwym kursie. Przy wchodzeniu w zakręt tył szybko daje o sobie znać, zanim się zorientujemy, staje bokiem i puszcza opony z dymem. Jeżeli ktoś jednak wykaże się zręcznością, będzie mógł się delektować wspaniałą falą momentu obrotowego, która w połączeniu z błyskawicznie reagującym układem kierowniczym pozwala jeździć głębokimi slajdami przy akompaniamencie ryczącego sześciocylindrowego silnika. Naprawdę, trudno o więcej frajdy. Dziękujemy, BMW!

Tym razem, zamiast opasłych tabel z danymi i natłoku punktów, pokażemy Wam wybrane czasy przejazdu toru Contidrom. To teren testowy firmy Continental do prób na suchej nawierzchni. Długość: 3,8 km. Oto dotychczasowa klasyfikacja - ale nie mylcie jej z klasyfikacją całego pojedynku między Audi i BMW, bo na to przyjdzie czas za chwilę. Czyli kto jest lepszy, a kto najlepszy na Contidromie?

Miejsce 1.

Mercedes-AMG GT R (2017 r.)

Najlepszy czas okrążenia: 1:26,46 min

Miejsce 2.

Porsche GT3 RS 991 (2015 r.)

Najlepszy czas okrążenia: 1:27,53 min

Miejsce 3.

Porsche GT3 (2017 r.)

Najlepszy czas okrążenia: 1:29,34 min

(...)

Miejsce 6.

Nissan GT-R Track Edition (2017 r.)

Najlepszy czas okrążenia: 1:30,48 min

(...)

Miejsce 19.

BMW M4 Competition (2017 r.)

Najlepszy czas okrążenia: 1:34,17 min

Miejsce 20.

Porsche Cayman S PDK (2014 r.)

Najlepszy czas okrążenia: 1:34,23 min

(...)

Miejsce 24.

Audi RS 5 (2017 r.)

Najlepszy czas okrążenia: 1:34,83 min

Miejsce 25.

Porsche 718

Cayman (2017 r.)

Najlepszy czas okrążenia: 1:35,43 min

Jak widzicie, wybraliśmy dla Was nie byle jakie samochody z zestawienia. A teraz czas na mniej spektakularną, ale nie mniej istotną część: wyniki pomiarów drogowych i dane katalogowe. Czyli - jednak będą tabele. Znowu! :)

Audi RS5 kontra BMW M4 na torze - wyniki pomiarów drogowych:

BMWAudi
Przyspieszenie 0-50 km/h1,9 s1,4 s
Przyspieszenie 0-100/0-130 km/h4,3/6,2 s3,7/5,7 s
Przyspieszenie 0-160/0-200 km/h8,6/13,2 s8,5/13,6 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h1,9 s1,9 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h2,3 s2,4 s
Masa rzeczywista/ładowność1629/411 kg1751/404 kg
Rozdział masy (przód/tył)53/47 proc.58/42 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)12,3/11,9 m11,4/11,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)34,6 m33,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)33,9 m34,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h62 dB (A)57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h70 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h72 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe11,1 l/100 km10,7 l/100 km
Zasięg540 km540 km

Audi RS5 kontra BMW M4 na torze - dane katalogowe:

M4RS 5 Coupe
Silnik: typ/cylindry/zaworybenz., biturbo/R6/24benz., biturbo/V6/24
Ustawienie silnikawzdłużnie z przoduwzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośr./łańcuchwtrysk bezpośr./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)29792894
Moc maksymalna (KM/obr./min)450/7000450/5700
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)550/1850600/1900
Prędkość maksymalna (km/h)280280
Skrzynia biegówaut. dwusprzęgłowa 6b.automatyczna 8-biegowa
Napędna tylne koła4x4
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/tw
Pojemność bagażnika (l)445465
Pojemność zbiornika paliwa (l)6058
Marka i model opon testowanego autaMichelin Pilot Super SportHankook Ventus S1 Evo
Rozmiar opon testowanego auta (przód | tył)265/30 | 285/30 R 20275/30 R 20
Emisja CO2 (g/km)194197
Zalecany rodzaj paliwabenzyna 98-okt.benzyna 98-okt.

Audi RS5 kontra BMW M4 na torze - wyposażenie i ceny opcji:

M4RS 5 Coupe
Wersjaz pakietem M CompetitionStandard
Airbagi czołowe/boczne z przodu/kurtyny S/S/SS/S/S
Reflektory ksenonowe/pełne światła LEDN/SN/S
Klimatyzacja automatycznaSS
System multimedialny/nawigacjaS/SS/14 350 zł
Złącza Bluetooth/USB/tuner DABS/S/1648 złS/S/1880 zł
Elektrycznie sterowane szybySS
Czujniki deszczu/zmierzchuS/SS/S
Ceramiczne hamulce37 590 zł33 520 zł
Podgrzewane fotele/wyświetlacz head-up1908/4387 złS/5480 zł
Kluczyk zbliżeniowy/kamera cofania3038/2163 zł3190/2520 zł
Czujniki parkowania przód i tyłSS
Automat parkujący1 802 zł1 520 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/N1680/8330 zł
Asystent pasa ruchu/system unikania kolizji2678 zł za obie opcje2520 zł/S
Monitoring martwego pola/skaner znak. drogowych2507 zł/SS/1680 zł
Skrzynia biegówM Drivelogic (20 082 zł)aut. 8-biegowa
Adaptacyjne zawieszenieSzaw. w pak. RS Dynamic
Felgi aluminiowe/lakier metalizowanyS (20 cali)/S11 180 (20 cali)/4980 zł

Audi RS5 kontra BMW M4 na torze - ceny, gwarancja, utrata wartości, przeglądy:

M4RS 5 Coupe
Cena podstawowa testowanej wersji415 390 zł404 300 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)47,6 proc.47,2 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata3 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądywg wskazańwg wskazań
Cena po doposażeniu480 155 zł544 610 zł*

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; *cena Audi uwzględnia: dach z włókien węglowych za 19 550 zł, układ wydechowy RS za 6710 zł, pakiet RS Dynamic za 32 960 zł, wirtualny kokpit za 2800 zł, ogranicznik prędkości maksymalnej przesunięty do 280 km/h za 8380 zł.

Audi RS5 kontra BMW M4 na torze - punkty i klasyfikacja:

Maks. pkt.M4RS 5
Przestronność i bagażnik1088
Jakość wykończenia1089
Fotele i pozycja kierowcy201918
Wyposażenie komfort1088
Systemy bezpieczeństwa201818
Czas przejazdu toru201615
Zryw (reakcja na dodanie gazu)1098
Przyspieszenie201819
Elastyczność201919
Skrzynia biegów201617
Dźwięk silnika1086
Komfort amortyzacji1078
Zachowanie na drodze302624
Układ kierowniczy201717
Skuteczność i działanie hamulców302727
Wizerunek1088
Zużycie paliwa201010
Cena1053
Wynik końcowy300247242
Miejsce w teście1.2.

Audi RS5 kontra BMW M4 na torze - podsumowanie:

Oba auta to czysta poezja. BMW cię porywa, czujesz je, słyszysz, doznajesz jego mocy i dynamiki na każdym metrze. Jeśli ktoś chce nim pojechać ostro, powinien mieć doświadczenie z potęgą mocy. Audi okazuje się, jak na serię RS przystało, perfekcyjne i bardzo szybkie. Ale przy M4 sprawia wrażenie oswojonego i mniej euforycznego.

A jakie jest Wasze zdanie: Audi, czy BMW? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków