Auto Świat Testy Porównania samochodów Drzwi do klasy premium otwarte? Porównanie: Volvo XC40 vs. Audi Q3, BMW X1

Drzwi do klasy premium otwarte? Porównanie: Volvo XC40 vs. Audi Q3, BMW X1

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Chcesz pokazać, że stać cię na klasę premium. Myślisz, jak to osiągnąć najniższym kosztem. Małe SUV-y właśnie do tego służą... Doprawdy?

Drzwi do klasy premium otwarte? Porównanie: Volvo XC40 vs. Audi Q3, BMW X1
Zobacz galerię (23)
Auto Bild
Drzwi do klasy premium otwarte? Porównanie: Volvo XC40 vs. Audi Q3, BMW X1
  • Volvo XC40 zużyło w teście najwięcej paliwa, BMW spaliło aż o litr mniej!
  • XC40 jest aż o 93 kg cięższe od Q3
  • BMW okazało się aż o sekundę szybsze od Volvo podczas sprintu do 100 km/h

Volvo XC40 jest okraszone prestiżem, 2-litrowy turbodiesel daje pewny napęd. O pewne przeniesienie mocy na asfalt dba napęd 4x4. Z drugiej strony Volvo musi sobie radzić z codziennymi interesami. Komfort, spalanie, miejsce dla ludzi i pakunków – to się naprawdę liczy, a nie niuanse zachowania na ostrych zakrętach. Gdzie więc tkwią talenty XC40? To wyjaśni bezpośrednie porównanie z Audi Q3 i BMW X1.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Audi prze do przodu z mocą 184 KM. Rozdzielający ją na wszystkie koła napęd quattro znakomicie trzyma auto w ryzach, a szlachetne wykończenie kabiny jednoznacznie pozycjonuje Q3 na półce premium. Podobnie BMW X1: kompaktowe są tu tylko wymiary. Reszta podąża mocno w stronę klasy wyższej. Czterocylindrowy silnik rozwija 190 KM i 400 Nm, ośmiostopniowy „automat” sortuje biegi, a elektronicznie sterowany napęd xDrive przenosi moc na koła.

Wbrew wynikowi Audi jest dziś na najlepszej pozycji. Następca Q3 już czeka, by rozgromić rywali...

Choć suche dane testowanej trójki sugerują podobne właściwości jezdne, nowy w tym towarzystwie musi się ustawić za konkurentami. Volvo brakuje bowiem zdecydowania w sprincie. Lżejsze Audi wydaje się w ruszaniu żwawsze, a diesel BMW mocniej zbiera się z „dołu”. Jednocześnie „automat” X1 przełącza biegi ze szczególnym zaangażowaniem i wigorem. Czterocylindrowy silnik Volvo brzmi bardziej mechanicznie, w konsekwencji też głośniej niż agregat w X1. Minusem BMW są jednak bardziej odczuwalne wibracje, wrażliwsi prowadzący wyczują je nawet na kierownicy.

TDI w Audi wykazuje się wyższą kulturą pracy, ale jest zawsze słyszalne – trochę staromodnie warczy. Za to podczas jazdy Q3 wydaje się żywsze. Wyprzedzanie? Frajda na zakrętach? To lubi! I potrafi. W przeciwieństwie do Volvo, które tylko udaje zwinne, bo ma krótkie przełożenie układu kierowniczego. Ciężkie XC40 szybko zaczyna podążać przednimi kołami ku zewnętrznej zakrętu, ESP ostro ingeruje i szarpie hamulcami. Trzeba jednak też przyznać, że niebezpiecznie się nie robi, jedynie czasem radość z jazdy szybko zostaje stłumiona. BMW lepiej trzyma się drogi, ale...

Tylko zrozumcie nas dobrze – odniesiemy się teraz wyłącznie do standardów, do których przyzwyczaiły nas inne auta BMW, a nie bezpośrednio do rywali. Z tej perspektywy nieprzesadnie czuły układ kierowniczy X1 czasem trochę zaburza przyjemność z jazdy podczas precyzyjnych manewrów. Charakterystyka układu nie sprzyja także pewnemu trzymaniu kursu na wprost. A co z hamowaniem?

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Volvo i BMW niezawodnie wytracają prędkość w sytuacji awaryjnej, wyniki w okolicach 36 m są w tej klasie powodem do dumy. Audi wypada w próbach gorzej – hamulce po rozgrzaniu delikatnie słabną, a w codziennym użytkowaniu Q3 wykazuje drobne niedociągnięcia. Jest najstarszą konstrukcją w stawce, już w czerwcu na rynek wjedzie następca. Na tylnej kanapie brakuje trochę miejsca.

Ciężkie Volvo to opcja raczej do spokojnej jazdy...

Na liście opcji wymagający klienci też znajdą braki (np. adaptacyjny tempomat jest niedostępny). Rywale oferują większy zakres systemów asystujących i nowocześniejsze multimedia, chociaż te w Audi należy zaliczyć do udanych rozwiązań. Volvo oferuje seryjnie kolanową poduszkę powietrzną kierowcy i przewidujący system bezpieczeństwa. Standardem jest też aktywny asystent pasa ruchu.

Szkoda tylko, że X1 ma tak szerokie progi, które utrudniają wsiadanie i w razie gorszej pogody łatwo sobie pobrudzić o nie nogawki podczas wysiadania. Wydatny słupek B też nieco wadzi, gdy zajmuje się miejsce za kierownicą. Jeśli ktoś rozważa SUV-a pod kątem wygodnego wsiadania, to powinien o tym pamiętać.

Trzeba też dysponować odpowiednimi funduszami. Mimo różnych cen wyjściowych po wyrównaniu poziomu wyposażenia (a raczej próbie wyrównania, bo niektóre auta nie udostępniają wybranych opcji) ceny bohaterów porównania są niemal identyczne i oscylują wokół 230 000 zł. Wobec takiej poprzeczki drzwi do klasy premium trzeba jednak wyważyć. Odpowiednio ciężkim portfelem.

Audi Q3 2.0 TDI Quattro, BMW X1 xDrive20d, Volvo XC40 D4 AWD - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):

BMWVolvoAudi
Przyspieszenie 0-50 km/h2,3 s2,7 s2,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h7,4 s8,4 s7,8 s
Przyspieszenie 0-130 km/h12,7 s14,2 s14,1 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.)4,3 s4,8 s4,7 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.)5,7 s6,2 s6,4 s
Masa rzeczywista/ładowność1690/515 kg1775/475 kg1682/543 kg
Rozdział masy (przód/tył)56/44 proc.59/41 proc.58/42 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,3/11,5 m11,7/11,7 m11,9/12,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,8 m36,0 m36,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,9 m35,2 m37,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h59 dB (A)59 dB (A)60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h64 dB (A)66 dB (A)64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)70 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe6,9 l/100 km7,9 l/100 km7,5 l/100 km
Zasięg880 km680 km850 km

Audi Q3 2.0 TDI Quattro, BMW X1 xDrive20d, Volvo XC40 D4 AWD - zmierzone wymiary kabin (oceniane):

BMW X1Volvo XC40Audi Q3
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)114011401130
Szerokość wnętrza z przodu(mm)146014701490
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)105010201020
Zakres regulacji fotela(mm)215240200
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)735725710
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)146014401440
Wysokość nad głową z tyłu(mm)1000975960
Wysokość siedziska z tyłu(mm)385335365

Audi Q3 2.0 TDI Quattro, BMW X1 xDrive20d, Volvo XC40 D4 AWD - dane katalogowe (nieoceniane z wyjątkiem pojemności bagażników):

X1XC40Q3
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/łańcuchcommon rail/pasekcommon rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3)199519691968
Moc maksymalna (KM/obr./min)190/4000190/4000184/3500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)400/1750400/1750380/1750
Prędkość maksymalna (km/h)219210219
Skrzynia biegówautomatyczna, 8-biegowaautomatyczna, 8-biegowaaut. 7-biegowa (dwusprzęgłowa)
Napęd4x44x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)505-1550460-1336460-1365
Pojemność zbiornika paliwa (l)615464
Marka i model opon testowanego autaPirelli P ZeroPirelli P ZeroDunlop SP Quattromaxx
Rozmiar opon testowanego auta225/50 R 18245/45 R 20255/40 R 19
Emisja CO2 (g/km)123135144
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)2000/7502100/7502000/750

Audi Q3 2.0 TDI Quattro, BMW X1 xDrive20d, Volvo XC40 D4 AWD - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):

X1XC40Q3
WersjaxDrive20d SteptronicD4 AWD Geartronic R-Design2.0 TDI quattro S tronic Sport
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy kierowcyS/S/S/NS/S/S/SS/S/S/N
Reflektory halogenowe/ksenonowe/LEDS/N/5640 zł (adaptacyjne)N/N/S (pasywne, aktywne – 2530 zł)N/S/4010 zł (pasywne)
Klimatyzacja manualna/automatycznaS/2641 zł (dwustrefowa)N/S (1-str.; dwustrefowa – 1140 zł)S/2870 zł (dwustrefowa)
Lusterka boczne podgrzewane/elektrycznie składaneS/4048 zł (pakiet)S/1140 złS/980 zł
Lusterko samościemniające/czujnik deszczu4048 zł (pakiet)/S700 zł/S1370/660 zł
System multimedialny/nawigacjaS/12 937 zł (pakiet)S/5410 złS/3640 zł (pakiet)
Bluetooth/złącze USB/radio DABS/S/1432 złS/S/1400 zł1460/1190/1630 zł
Adaptacyjne zawieszenie (regulowane amortyzatory)2 238 zł3 880 zł4 760 zł
Ekran head-up/wirtualne zegary12 937 zł (pakiet)/NN/SN/N
Elektrycznie sterowana klapa bagażnika/kluczyk zbliżeniowy2193/1746 zł2230/1930 zł2380/1990 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat/skórzana tapicerka1253/6714 (pakiet)/7565 złS/7070 zł/S (nubuk, skóra – 2660 zł)3640 zł (pakiet)/N/8020 zł
Czujniki parkowania tylne i przednie4048 zł (pakiet)1920 zł (zawarte w syst. aut. parkowania)6320 zł (pakiet)
Kamera cofania/system automatycznego parkowania4048 zł (pakiet, za obie opcje)2100/3010 zł6320 zł (pakiet, za obie opcje)
Podgrzewane fotele przednie/tylna kanapa/kierownica1477 zł/N/850 zł1140/1140/1010 zł1650 zł/N/N
Elektr. sterowane fotele przednie/składana kanapa4253 zł/S4280 zł/S4620 zł/S
Syst. unikania kolizji/asystent pasa/monitoring uwagi kierowcy6714 zł (pakiet, za obie opcje)/NS/S/SS/2920 zł/N
Czujnik martwego pola/ruchu poprz. przy cof./skaner znakówN/N/6714 zł (pakiet)2530 zł za obie opcje/S2430 zł za obie opcje/S
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie3133/1164 zł (18-calowe)3000/5150 zł (20-calowe)3360/8740 zł (19-calowe)

Audi Q3 2.0 TDI Quattro, BMW X1 xDrive20d, Volvo XC40 D4 AWD - ceny, gwarancje, utrata wartości, przeglądy (oceniane):

X1XC40Q3
Cena podstawowa178 200 zł194 450 zł181 000 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)41,6 proc.41,1 proc.44,3 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata3 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądywedług wskazańco 30 tys. kmwedług wskazań
Cena po doposażeniu225 129 zł*229 630 zł227 430 zł

Audi Q3 2.0 TDI Quattro, BMW X1 xDrive20d, Volvo XC40 D4 AWD - punkty i klasyfikacja:

NadwozieMaks. pkt.BMWVolvoAudi
Przestronność z przodu40323331
Przestronność z tyłu30232121
Pojemność bagażnika25222121
Ładowność15131214
Widoczność20161515
Fotele, pozycja kierowcy30272727
Ergonomia obsługi20161214
Jakość wykończenia20181818
Suma punktów200167159161
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.BMWVolvoAudi
Przyspieszenie25201819
Elastyczność25242323
Poziom hałasu15121112
Skrzynia biegów15151413
Zachowanie na drodze30272627
Komfort jazdy30252525
Układ kierowniczy15141314
Średnica zawracania5543
Skuteczność hamulców40363633
Suma punktów200178170169
KosztyMaks. pkt.BMWVolvoAudi
Cena po doposażeniu50252525
Utrata wartości30131311
Zużycie paliwa40221820
Wyposażenie – komfort30202017
Wyp. – bezpieczeństwo10182320
Ubezpieczenia15666
Gwarancja108810
Przeglądy157107
Suma punktów185119123116
Wynik końcowy585464452446
Miejsce w teście 1.2.3.

Audi Q3 2.0 TDI Quattro, BMW X1 xDrive20d, Volvo XC40 D4 AWD - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa (różnicy nie oceniamy):

Żródło: Auto Świat

Audi Q3 2.0 TDI Quattro, BMW X1 xDrive20d, Volvo XC40 D4 AWD - podsumowanie:

Volvo XC40 zadebiutowało w segmencie kompaktowych SUV-ów i od razu udało mu się wcisnąć między marki, które wyznaczają standardy w tym segmencie rynku. Prestiż, prędkość, nowoczesna technika – wszystkiego mamy tu pod dostatkiem, i to w każdym z tych trzech SUV-ów. Najwięcej dobrego tkwi jednak w BMW. X1 potrafi rozjaśnić twarz kierowcy błogim uśmiechem, zabierze dużo bagażu na pokład i jest najbardziej intuicyjne w obsłudze. Volvo brakuje przede wszystkim temperamentu. Audi spokojnie czeka na następcę.

Jak sądzicie, czy wtedy Volvo i BMW utrzymają pozycje? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków