Auto Świat Testy Porównania samochodów Honda Jazz kontra Peugeot 208, Skoda Fabia i VW Polo - małe, ale z pazurem

Honda Jazz kontra Peugeot 208, Skoda Fabia i VW Polo - małe, ale z pazurem

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Niewielkie, lekkie, ale przestronne auta mają pewną zaletę: nawet nieduży silnik potrafi zamienić je w rakiety. Może nie są to samochody klasy GTI, ale moc ponad 100 KM daje mnóstwo przyjemności z jazdy

Małe, ale z pazurem - porównanie: Honda Jazz, Peugeot 208, Skoda Fabia i VW Polo
Zobacz galerię (25)
Auto Bild
Małe, ale z pazurem - porównanie: Honda Jazz, Peugeot 208, Skoda Fabia i VW Polo
  • Honda kusi mocnym, wysokoobrotowym silnikiem bez turbodoładowania
  • Polo pokazuje jakie są obecnie granice możliwości komfortu jazdy w segmencie B
  • Skoda i Peugeot stawiają na doświadczenie i liczą na dobry wynik w starciu

Dla porównania: autor tych słów mierzy blisko 2 m wzrostu, czyli testowane dziś samochody są tylko dwukrotnie dłuższe. Czy taki format wystarczy, by auto sprawdziło się w codziennym użytkowaniu? I to jak!

Powodem tego zgromadzenia jest przede wszystkim pojawienie się na rynku Škody Fabii po face liftingu. Pod krótką maską pracuje litrowy silnik 3-cylindrowy o mocy 110 KM – jest potencjał. VW Polo znajduje się technicznie pół generacji przed Fabią, ale napędza go podobny silnik.

To klasowy prymus, koncernowy brat Fabii i zarazem najgroźniejszy jej rywal. Peugeot może się pochwalić podobną mocą – jak się pewnie domyślacie, pod jego maską tkwi 3-cylindrowe turbo o pojemności 1.2. Za to z zupełnie innej bajki jest jego kokpit, w którym uwagę zwracają wysoko umieszczone zegary i mała kierownica.

Swoją drogą kroczy też Honda Jazz. Jako jedyna ma 4-cylindrowy silnik wolnossący. Z pojemności 1.5 wyciśnięto 130 KM. Do tego jej nadwozie zostało zaprojektowane z myślą o maksymalnym wykorzystaniu przestrzeni – kabina zapewnia niemal funkcjonalność vana.

Te cztery samochody nawet wizualnie nie są do siebie specjalnie podobne, a za moment się przekonacie, że bardzo różnią się przestronnością, wyciszeniem, komfortem podróżowania, ergonomią i wieloma innymi aspektami, których nie widać na pierwszy rzut oka. Różnią się także wyposażeniem, bo każdy producent ma w tej kwestii własną filozofię. Jeden twierdzi, że zaawansowane systemy asystujące powinny być dostępne także w niewielkich autach, inny z kolei rezerwuje je dla większych modeli.

To co łączy naszych bohaterów, to ponadprzeciętny temperament. W każdym z aut „jest czym jechać”, a dodanie gazu powoduje dynamiczny przyrost prędkości i uśmiech na twarzy kierującego. Na następnych stronach dowiecie się, w którym z aut uśmiech ten będzie najszerszy.

Honda Jazz 1.5 i-VTEC - dziwny ten Jazz...

Auto Bild

Z wyglądu ten mały „japończyk” przypomina vana, długością 4,06 m i wysokością 1,53 m przerasta rywali, ale w środku oferuje dużo miejsca tylko z tyłu i w bagażniku. Z przodu – tak sobie. Cienkie fotele nie dają powodów do radości na dalekich trasach, jakość wykonania jest równie przeciętna, jak zakres funkcji systemu multimedialnego.

Prawie jak w kinie - siedziska tylnych foteli można postawić do pionu. Bardzo dużo miejsca na tylnej kanapie, a niewiele z przodu – odważna koncepcja jak na Europę

Honda wydaje się tkwić jeszcze w innej epoce. To wrażenie podkreśla także trochę hałasujące twarde zawieszenie. A silnik? 1,5-litrowa, 4-cylindrowa jednostka jako jedyna musi sobie poradzić bez doładowania.

A to oznacza, że trzeba ją wysoko kręcić, żeby dynamicznie jechać. Ale silnik Hondy naprawdę to lubi i cały czas odjeżdża rywalom. Pod względem mechanicznym to fantastycznie wyważony motor, niemal nieprzenoszący drgań na karoserię. No i specjalność Hondy: które inne auto ma siedziska stawiane do pionu?

To nam się podoba - żwawy i pracujący bez wibracji silnik, przestronna kabina, dzięki unoszonym siedziskom (jak w kinie) bardzo praktyczna.

To nam się nie podoba - komfort raczej mierny, wrażenie jakości – przeciętne.

Peugeot 208 1.2 PureTech - mały sportowiec?

Auto Bild

Peugeot zaopatrzył swojego malucha w: małą kierownicę, fotele z zaznaczonymi podparciami bocznymi, sztywne zawieszenie i krzepkie 110 koni. Jednak już po kilku kilometrach czar pryska. Każdy zdecydowany skręt na choćby lekko nierównej drodze sprawia, że 208 nerwowo przeskakuje po asfalcie – trudno pojechać czystą linią.

Lepiej wybierzcie 308 bo w jego nietypowym kokpicie znacznie łatwiej znaleźć dogodną pozycję. W 208 jest to trudne zadanie. Z tyłu jest za ciasno jak na współczesne standardy

Gąbczaste fotele słabo podpierają ciało na szybko pokonywanych zakrętach, są dosyć małe i z punktu widzenia rosłych kierowców zbyt wysoko zamontowane. Zawieszenie sprawia frajdę, dopóki asfalt jest gładki, gdy jednak pojawiają się uskoki jezdni i inne nierówności, uderzenia są przenoszone do kabiny silniej, niż byśmy sobie tego życzyli.

Silnik nie lubi pracy na niskich obrotach, ale oferuje niezłe osiągi. W próbie hamowania 208 osiąga najsłabszy wynik – prawie 38 m ze 100 km/h – i ten wynik kosztował punkty w teście.

To nam się podoba - niskie spalanie testowe, największy zasięg dzięki 50-litrowemu zbiornikowi paliwa.

To nam się nie podoba - ograniczona przestronność, twarde zawieszenie, małe fotele, najsłabsze hamulce.

Škoda Fabia 1.0 TSI - face lifting?

Auto Bild

Właściwie to go nie widać. Ale to nie szkodzi, bowiem Fabia została przede wszystkim uszlachetniona pod blachą. Należy tu podkreślić większą liczbę asystentów i lepszą łączność multimediów z siecią. Poza tym Škoda pozostaje wierna swoim ideałom.

Fani francuskich samochodów śmieją się z jej kanciastego nadwozia, a zwolennicy japońskiej motoryzacji – z jej wolnoobrotowych benzyniaków. A Fabia swoje – nadal jest praktycznym autem ze sporym bagażnikiem.

I dobrze. Przestronność kabiny nie jest już może topowa w tej klasie aut, ale miejsce pracy kierowcy – przejrzyste, porządna jakość. Z tego mała „czeszka” słynie i za to ją lubimy. Zawieszenie ma duży skok, co sprawia, że imponująco połyka nierówności. Jedynie na poważnych niedoskonałościach drogi czasem dobija.

Fotele błyszczą porządnymi obiciami i mocnym trzymaniem bocznym, natomiast wysokim kierowcom będą przeszkadzać nieregulowane zagłówki. Litrowy silnik grzecznie załatwia swoje obowiązki i zadowala się średnio 5,7 l/100 km. To praktyczne i dopracowane auto – modernizację uznajemy za bardzo udaną.

To nam się podoba - praktyczność, niskie spalanie, dobre fotele, precyzyjny układ kierowniczy i mechanizm zmiany biegów.

To nam się nie podoba - nieregulowane zagłówki (bardzo dobrych) przednich foteli.

VW Polo 1.0 TSI - jak brzmi magiczne słowo?

Auto Bild

Zrównoważony. Poza najlepszą łącznością z siecią i wysokim poziomem dynamiki jazdy (a dokładniej: dynamiki zmiany kierunku jazdy) Polo pozwala sobie na tylko jedną słabość: jest drogie, najdroższe w tym zestawieniu. Gdy doliczymy punktowane opcje, rachunek wzrośnie jak na drożdżach.

Nowa estetyka VW: kanciaste kontury instrumentów, otoczone połaciami gładkiego tworzywa. Z tyłu bardzo wygodnie, duży bagażnik bez progu po złożeniu oparcia.

Poza tym nie ma na co narzekać. Przestronność w obu rzędach siedzeń wystarczy nawet wysokim, miejsce pracy kierowcy wygląda szlachetniej niż u rywali. Także komfort amortyzacji, choć wcale nieperfekcyjny, też nie ma minusów. A dalej: wygodne fotele, precyzyjny mechanizm wybierania biegów, komunikatywny układ kierowniczy – wszystko tu pasuje.

Silnik? Też trzyma wysoki poziom. Lubi się kręcić i ma moc, jest solidnie wygłuszony i zużył w teście równo 6,0 l/100 km. Jeśli udało się zebrać tyle zalet w jednym samochodzie, to zasługuje on na wygraną.

To nam się podoba - pewne prowadzenie, wysoki komfort, porządna przestronność kabiny, dobre fotele, dopracowany silnik.

To nam się nie podoba - Polo ma jedną wadę: cenę po doposażeniu.

Honda Jazz, Peugeot 208, Skoda Fabia i VW Polo - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):

VolkswagenSkodahondaPeugeot
Przyspieszenie0-50 km/h3,0 s3,1 s3,1 s3,0 s
0-100 km/h9,4 s9,5 s8,5 s9,6 s
0-130 km/h15,3 s16,3 s13,6 s16,3 s
Elastyczność60-100 km/h (4. bieg)7,6 s7,7 s6,9 s8,2 s
80-120 km/h (5. bieg)11,0 s11,4 s9,6 s12,6 s
Masa rzeczywista/ładowność1154/466 kg1119/468 kg1089/516 kg1089/511 kg
Rozdział masy (przód/tył)61/39 proc.61/39 proc.63/37 proc.62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,8/10,9 m10,6/107 m10,9/11,1 m10,8/10,8 m
Hamowanieze 100 km/h (zimne)33,6 m35,4 m36,1 m37,9 m
ze 100 km/h (gorące)34,0 m36,7 m36,3 m37,8 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h58 dB (A)59 dB (A)58 dB (A)61 dB (A)
przy 100 km/h67 dB (A)67 dB (A)71 dB (A)68 dB (A)
przy 130 km/h70 dB (A)70 dB (A)72 dB (A)72 dB (A)
Spalanie testowe6,0 l/100 km5,7 l/100 km6,4 l/100 km6,1 l/100 km
Zasięg660 km780 km620 km810 km

Honda Jazz, Peugeot 208, Skoda Fabia i VW Polo - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane):

Volkswagen PoloSkoda FabiaHonda JazzPeugeot 208
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)1170113010901115
Szerokość wnętrza z przodu(mm)1455140514301410
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)101010101010985
Zakres regulacji fotela(mm)220230220205
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)745680770680
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)1425138513901405
Wysokość nad głową z tyłu(mm)950955950895
Wysokość siedziska z tyłu(mm)355360390335

*zmierzone po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedalu hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście

Honda Jazz, Peugeot 208, Skoda Fabia i VW Polo - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników):

PoloFabiaJazz208
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R3/12t.benz./R3/12benz./R4/16t.benz./R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezp./pasekwtrysk bezp./pasekwtrysk bezp./łańcuchwtrysk bezp./pasek
Pojemność skokowa (cm3)99999914981199
Moc maksymalna (KM/obr./min)115/5000110/5000130/6600110/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)200/2000200/2000155/4600205/1750
Prędkość maksymalna (km/h)200195190188
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 5-biegowa*
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)351-1125330-1150354-1314285-1076
Pojemność zbiornika paliwa (l)40454050
Marka i model opon testowanego autaMichelin Primacy 3Bridgestone Turanza ER300Dunlop SP Sport Fast ResponseMichelin Pilot Sport 3
Rozmiar opon testowanego auta215/45 R 17215/45 R 16185/55 R 16205/45 R 17
Emisja CO2 (g/km)105105133106
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1100/5701100/5601000/4501150/570

Honda Jazz, Peugeot 208, Skoda Fabia i VW Polo - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):

PoloFabiaJazz208
Wersja wyjściowa1.0 TSI Highline1.0 TSI Style1.5 i-VTEC Dynamic1.2 PureTech 110 Allure
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzneSSSS
Poduszka kolanowa kierowcyNNNN
Reflektory przeciwmgielne/pełne światła LEDS/3490 złS/3250 złS/SS/N
Klimatyzacja manualna/automatycznaS/3400 złS/100 zł (pakiet)S/NN/S
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczneS/670 złS/NS/SS/400 zł
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne690 zł (pakiet)900 zł (pakiet)NS
System multimedialny/nawigacjaS/2670 złS/1550 złS/2000 złS/S
Bluetooth/złącze USBS/SS/SS/SS/S
Elektr. sterowane szyby przednie/tylneS/SS/750 złS/SS/1750 zł (pakiet)
Czujnik deszczu/zmierzchu690 zł za obie opcje, pakiet900 zł za obie opcje, pakietS/SS/S
Podgrzewane przednie fotele1 680 zł100 zł (pakiet)S700 zł
Wirtualne zegary/kierownica wielofunkcyjna1600 zł/SN/SN/SN/S
Tempomat/adaptacyjny tempomatN/2070 zł650/1600 złS/SS/N
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania1600 zł za obie opcje/1090 złS/1300/100 zł (pakiet)S/S/N1750 zł za trzy opcje, pakiet
System unikania kolizji/czujnik martwego pola i ruchu za autemS/1240 złS/1600 złS/N1000 zł/N
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowychN/NN/NS/SN/N
Wykrywanie zmęczenia kierowcyS200 złNN
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie1860/2440 zł (17-calowe)2000/1100 zł (16-calowe)2500 zł/S (16-calowe)2100/2400 zł (17-calowe)

Honda Jazz, Peugeot 208, Skoda Fabia i VW Polo - ceny, gwarancje, utrata wartości (oceniane):

PoloFabiaJazz208
Cena wyjściowa63 390 zł59 600 zł72 900 zł67 100 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)40,2 proc.43,8 proc.43,0 proc.43,7 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata3 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 30 tys. kmco 20 tys. kmco 20 tys. km
Cena po doposażeniu87 730 zł***73 900 zł**74 900 zł73 350 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; *w salonach można już kupić wersję 6-biegową; **cena Škody zawiera pakiet Dynamic ze sportowymi fotelami za 1950 zł; ***cena VW zawiera także zawieszenie Sport Select za 1700 zł.

Honda Jazz, Peugeot 208, Skoda Fabia i VW Polo - punkty i klasyfikacja:

NadwozieMaks. pkt.VWŠkodaHondaPeugeot
Przestronność z przodu4032292726
Przestronność z tyłu3027222920
Pojemność bagażnika2516151613
Ładowność1511111212
Widoczność2017171715
Fotele, pozycja kierowcy3025252323
Ergonomia obsługi2016181414
Jakość wykończenia2017171515
Suma punktów200161154153138
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.VWŠkodaHondaPeugeot
Przyspieszenie2520202220
Elastyczność2521212220
Poziom hałasu15101077
Skrzynia biegów1514131512
Zachowanie na drodze3026242423
Komfort jazdy3025232221
Układ kierowniczy1514131212
Średnica zawracania53333
Skuteczność hamulców4040343330
Suma punktów200173161160148
KosztyMaks. pkt.VWŠkodaHondaPeugeot
Cena po doposażeniu5026383738
Utrata wartości1513111111
Zużycie paliwa3017181617
Wyposażenie – komfort4020181517
Wyp. – bezpieczeństwo3019191712
Ubezpieczenia104555
Gwarancja1588108
Przeglądy10101077
Suma punktów200117127118115
Wynik końcowy600451442431401
Miejsce w teście 1.2.3.4.

Honda Jazz, Peugeot 208, Skoda Fabia i VW Polo - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana):

Żródło: Auto Świat

Downsizing? Nieee... Po co ktoś miałby kupować malutki trzycylindrowy silniczek turbo, skoro może korzystać z oddychającego pełną piersią półtoralitrowego czterocylindrowca bez doładowania?

Dane z testu elastyczności nie mówią wszystkiego o jego wysokoobrotowej naturze, bo Honda ma krótkie przełożenia skrzyni, ale osiągi japońskiego auta przewyższają wyczyny rywali, a spalanie wcale nie jest odczuwalnie wyższe. No i Honda niemal nie przekłamuje zużycia paliwa w katalogu – jako jedyna.

Trzy turbocylindry albo nic?

A mówili nam, że downsizing to nieunikniony kierunek. Czyżby? Po uparcie trzymającej się silników wolnossących Maździe teraz Honda pokazała, że nie jesteśmy skazani na małe silniki turbo. A przynajmniej nie w modelu Jazz. Jeżeli jeździliście kiedyś, dawno temu, wspaniałą Hondą CRX z silnikiem 1.6 o podobnej mocy, to nie musimy niczego tłumaczyć.

Mechaniczny dźwięk tego silnika, połączony z lekkością pracy i łatwością wchodzenia na obroty, wywoła uśmiech na twarzy chyba każdego kierowcy. Chyba że nie tego, który często jeździ autostradami, bo tam będzie w Hondzie głośno. Rywale mają bardziej stonowaną naturę i prężą muskuły raczej na niskich i średnich obrotach, kiedy to motor Hondy dopiero zabiera się do porządnej pracy.

Dobrze, że rynek pozwala nam jeszcze porównywać auta z tak różnymi koncepcjami układów napędowych. Taki kontrast dobrze robi rywalizacji, chociaż dla niektórych silnik bez turbiny to nie jest silnik. Nie zgadzamy się z tym!

Podsumowanie

Dlaczego Polo jest tak dobre? Dlatego, że, wszystko dopracowano w nim do granic możliwości: ergonomię, komfort, przestronność, wyciszenie, układ kierowniczy, pakowność... Można by tak długo wymieniać.

A perfekcja musi kosztować. Czy inżynierowie innych marek tego nie potrafią? Potrafią. Ale w aktualnym kalendarzu zmian modelowych to właśnie twórcom Volkswagena Polo udało się wyjść przed szereg. Škoda też jest znakomita, ale przewaga Polo nie daje się pominąć. Honda błyszczy silnikiem, a Peugeot stawia na wizualny blask, zapominając nieco o ergonomii.

A które z aut jest Waszym faworytem?

Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski