- Honda lubi wysokie obroty, ale to Opel lepiej przyspiesza. Znacznie lepiej!
- Japońskie auto ma bardziej komfortowe resorowanie. To niespodzianka?
- Civic i Astra rozpędzają się do pierwszej "setki" w mniej niż 8 sekund
Prawie 200 koni pod maską i brak możliwości holowania przyczepy? Co poszło nie tak? Absolutnie nic, wszystko jest w porządku! Ze względu na centralną końcówkę wydechu montaż haka w 182-konnym Civicu 1.5 i-VTEC jest po prostu niemożliwy.
Podczas dużych zakupów w markecie budowlanym Honda musi spasować mimo wysokiej mocy silnika. Można z tym żyć, w końcu to jedyne poważne potknięcie 5-drzwiowego hatchbacka. Ale Civic ma jeszcze inny problem – to Astra z silnikiem 1.6 Turbo.
Osiąga nawet okrągłe 200 KM i przyciąga podobną klientelę co Civic: spora moc trafia na codzienną praktyczność. Przy czym niemiecki kompakt prezentuje się wyraźnie skromniej od „japończyka”. 17-calowe alufelgi bardzo dyskretnie podkreślają sportowego ducha wozu, lotka na krawędzi dachu musi wystarczyć – ognistych spoilerów tutaj nie znajdziecie.
Honda Civic: lubi zadziorny styl
Nie da się przeoczyć dwóch owalnych końcówek wydechu, wystających ze zderzaka. Poza tym Astra pielęgnuje spokojny styl, dodatkowo złagodzony przez srebrny lakier. No i hak też można tu założyć.
Za to Honda lubi ostrzejsze rytmy. Z przodu straszy ogromnymi wlotami powietrza, ma mnóstwo skrzydełek na rogach, tu i ówdzie nieco czarnej szminki oraz lakierowane na czarno obręcze z lekkiego stopu – od razu widać, że ta fura ma ogień. Agresywny wygląd to jedno, ale Honda skutecznie zamienia swój pazur w osiągi.
Civic mimo deficytu mocy względem Astry dotrzymuje jej kroku. W sprincie od 0 do 100 km/h traci tylko 0,4 s. Można powiedzieć, że to Hondę łatwiej utrzymać na odpowiednich obrotach, gdyż zmiana biegów sprawia większą przyjemność dzięki krótkiemu, lekko i precyzyjnie pracującemu lewarkowi. Silnik jednak nie ciągnie tak ostro, jak 1.6 w Astrze.
Honda osiąga bowiem maksymalnie 240 Nm, i to dopiero przy 1900 obrotach na minutę. Opel z kolei już przy 1650 obr./min ciśnie 300 Nm na wał korbowy. To duża różnica i nie sposób jej ukryć ani zatuszować agresywną stylizacją karoserii – w rezultacie w Astrze rzadziej trzeba sięgać do lewarka biegów, sprawniej i przyjemniej się też wyprzedza.
Potwierdzają to pomiary elastyczności obu samochodów, w których Opel notuje już znaczną przewagę. Honda tradycyjnie woli wysokie obroty, ma serce sportowca. 1,5-litrowy silnik z pasją wkręca się na wysokie rejestry, niemal nie wibruje (Honda potrafi znakomicie wyważyć układ tłokowo-korbowy), pracuje gładko i rasowo zarazem. A przy tym nie zużywa przesadnie dużo paliwa. Dużo ponad 7 l na setkę nie pali.
Opel Astra: szybciej jedzie, ale więcej pali
Jednostka Opla jest bardziej spragniona, wchodzi na obroty z większymi oporami, powyżej 4500 obrotów zaczyna nieprzyjemnie buczeć i oddaje swoją moc mniej efektownie – ale pamiętajcie, że to są czysto subiektywne wrażenia i na drodze Opel odjedzie Hondzie w każdej sytuacji.
Astra sprawia wrażenie cięższej i solidniejszej, jeździ mniej precyzyjnie i nieco pływa podczas mocnego hamowania. W dynamicznie pokonywanych zakrętach szybciej zaczyna wpadać w podsterowność niż japoński konkurent. Ponadto mechanizm zmiany biegów w Astrze działa mniej precyzyjnie, a z prędkości 100 km/h Opel potrzebuje o metr więcej niż Honda, żeby się zatrzymać.
Dwa samochody, dwa różne typy: przy całej swojej mocarności Astra okazuje się przytulniejszym pojazdem, a Civic – jędrniejszym. Tyle że poza talentami sportowymi te dwa samochody są też praktycznie uzdolnione. Opel nawet trochę bardziej. Ma na przykład bardziej dorosłe fotele. Niemieccy inżynierowie zastosowali piankę, która świetnie podpiera ciało, podczas gdy w Hondzie nie przykładano się do takich – jednak istotnych – detali.
Ponadto w Oplu można regulować długość siedziska fotela kierowcy, a z tyłu jest znacznie więcej miejsca nad głowami pasażerów (według pomiarów aż o 5 cm). Jego analogowe zegary (z prawdziwymi wskazówkami i cyframi!) są czytelniejsze, auto sprawia wrażenie solidniej zmontowanego i wykonanego z większą starannością.
Opel odjeżdża Hondzie przy każdej prędkości
Mimo buczenia na wysokich obrotach w najczęściej eksplorowanych rejestrach obrotomierza silnik Opla obiektywnie ciszej pracuje. Civic za to ma o 50 l większy bagażnik, ale Astra kusi oparciem dzielonym na 3 części. Ponadto może wziąć na hak 1700 kg i przyjąć na pokład imponujące 575 kg – na 5-osobową rodzinę to na pewno wystarczy. Civic ma 450 kg ładowności, co wymaga większej dyscypliny w pakowaniu.
Także przy parkowaniu, gdyż Honda ma większą średnicę zawracania. Największą ergonomiczną wadą koncepcji nadwozia Civica jest dach, który opada dokładnie tam, gdzie tylni pasażerowie potrzebują miejsca nad głowami. W efekcie jest go bardzo mało i wizja designerów częściowo niweczy wysiłki inżynierów, którzy w długim nadwoziu wygospodarowali sporo przestrzeni z tyłu na nogi.
Ale taka już dziś panuje moda. Przydałoby się, żeby tylne fotele Hondy porządniej podpierały uda jadących (nawiasem mówiąc, w Oplu też nie jest to najlepsze). Słabe przednie fotele i głośniejsze odgłosy jazdy (wśród których pierwszą pozycję zajmuje szum opon, przenikający do kabiny) są jednak jedynymi czynnikami, które trochę psują komfort jazdy Civikiem.
Auto pewnie jedzie na wprost, komfort resorowania też jest dobry. Zawieszenie Hondy sprawnie wygładza łaty i dziury w asfalcie. Ponadto Civic ładnie połyka też długie pofalowania jezdni – i to mimo sportowego charakteru. Zestrojenie jest naprawdę udane, Astra tak dobrze tego nie potrafi i przekazuje do kabiny więcej informacji o niedoskonałościach drogi.
Paradoksalnie mniej sportowo wyglądająca Astra ma sztywniejsze nastawy zawieszenia. W tym duecie to Honda resoruje w dojrzalszy sposób i zapewnia większą stabilność jazdy. A teraz przejdziemy do wyników testów drogowych, wyposażenia i cen!
Honda Civic 1.5 i-VTEC Turbo vs. Opel Astra 1.6 Turbo - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Marka | Honda | Opel |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,5 s | 2,7 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,8 s | 7,4 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 11,8 s | 11,2 s |
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) | 6,5 s | 5,3 s |
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg) | 10,2 s | 8,3 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1310/450 kg | 1305/575 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 61/39 proc. | 61/39 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,8/11,9 m | 11,3/11,3 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 34,0 m | 34,9 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 34,3 m | 35,4 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 60 dB (A) | 58 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 67 dB (A) | 66 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 71 dB (A) | 70 dB (A) |
Spalanie testowe | 7,2 l/100 km | 7,9 l/100 km |
Zasięg | 640 km | 600 km |
Honda Civic 1.5 i-VTEC Turbo vs. Opel Astra 1.6 Turbo - zmierzone wymiary kabin (oceniane):
Model | Jednostka miary | Honda Civic | Opel Astra |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1160 | 1170 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1510 | 1450 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1010 | 1040 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 235 | 245 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu* | (mm) | 745 | 735 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1470 | 1440 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 910 | 960 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 325 | 335 |
*zmierzone po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Honda Civic 1.5 i-VTEC Turbo vs. Opel Astra 1.6 Turbo - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Model | Civic | Astra |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/łańcuch | common rail/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1498 | 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 182/5500 | 200/5000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 240/1900 | 300/1650 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 220 | 235 |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 420-1209 | 370-1210 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 46 | 48 |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Primacy 3 | Michelin Primacy 3 |
Rozmiar opon testowanego auta | 235/45 R 17 | 225/45 R 17 |
Emisja CO2 (g/km) | 133 | 144 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | -/- | 1700/650 |
Honda Civic 1.5 i-VTEC Turbo vs. Opel Astra 1.6 Turbo - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Model | Civic | Astra |
Wersja wyjściowa | Honda Civic 1.5 i-VTEC Sport | Opel Astra 1.6 DI-Turbo Elite |
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzne | S | S |
Poduszka kolanowa kierowcy | N | N |
Reflektory przeciwmgielne/pełne światła LED | S/S | S/5900 zł (matrycowe) |
Klimatyzacja automatyczna | S (dwustrefowa) | S (dwustrefowa) |
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne | S/S | S/S |
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne | S | S |
Radioodtwarzacz/ster. radiem na kier./radio DAB | S/S/S | S/S/800 zł |
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarna | S/S/S | S/S/4100 zł |
Czujnik światła/deszczu | S/S | S/S |
Elektryczne szyby przednie/tylne/lusterka/rodzaj foteli | S/S/S/standardowe | S/S/S/AGR (1900 zł) |
Podgrzewane fotele przednie/kierownica | S/N | 1500 zł (pakiet za obie opcje) |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/S | S/3200 zł |
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania | S/S/S | S/S/2900 zł (pakiet) |
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowy | S/N | S/S |
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania) | N | 2900 zł (pakiet) |
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S/S | S/S |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący | N/N | N/2900 zł (pakiet) |
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie | 2500 zł/17 cali (bez dopłaty) | 2200 zł/17 cali (1250 zł) |
Honda Civic 1.5 i-VTEC Turbo vs. Opel Astra 1.6 Turbo - ceny, gwarancja, utrata wartości (oceniane):
Model | Civic | Astra |
Cena wyjściowa | 94 500 zł | 85 800 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 41,1 proc. | 43,3 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu | 94 500 zł | 107 350 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.
Honda Civic 1.5 i-VTEC Turbo vs. Opel Astra 1.6 Turbo - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Honda | Opel |
Przestronność z przodu | 40 | 35 | 34 |
Przestronność z tyłu | 30 | 22 | 22 |
Pojemność bagażnika | 25 | 15 | 13 |
Ładowność | 15 | 12 | 14 |
Widoczność | 20 | 16 | 17 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 25 | 27 |
Ergonomia obsługi | 20 | 14 | 16 |
Jakość wykończenia | 20 | 16 | 17 |
Suma punktów | 200 | 155 | 160 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Honda | Opel |
Przyspieszenie | 25 | 23 | 24 |
Elastyczność | 25 | 19 | 21 |
Poziom hałasu | 15 | 9 | 11 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 12 |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 25 |
Komfort jazdy | 30 | 24 | 22 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 13 |
Średnica zawracania | 5 | 2 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 39 | 35 |
Suma punktów | 200 | 170 | 166 |
Koszty | Maks. pkt. | Honda | Opel |
Cena po doposażeniu | 50 | 36 | 30 |
Utrata wartości | 15 | 12 | 11 |
Zużycie paliwa | 30 | 15 | 12 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 25 | 29 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 18 | 24 |
Ubezpieczenia | 10 | 7 | 6 |
Gwarancja | 15 | 10 | 8 |
Przeglądy | 10 | 7 | 9 |
Suma punktów | 200 | 130 | 129 |
Wynik końcowy | 600 | 455 | 455 |
Miejsce w teście | 1. | 1. |
Honda Civic 1.5 i-VTEC Turbo vs. Opel Astra 1.6 Turbo - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
Przez jakiś czas musimy być cierpliwi: roszady związane z przejściem z cyklu pomiaru emisji spalin NEDC na WLTP będą powodowały konieczność czytania tego, co producenci piszą drobnym drukiem pod tabelami z danymi katalogowymi. Można tam spotkać np. „dane z pomiarów WLTP przeliczone na wyniki wg procedury NEDC”...
Honda Civic 1.5 i-VTEC Turbo vs. Opel Astra 1.6 Turbo - podsumowanie
Podobno remis to najgorszy z możliwych wyników. Fani i właściciele żadnego z konkurentów nie mogą świętować zwycięstwa, a sam pojedynek wygląda na mniej emocjonujący... Jednak tym razem remis odzwierciedla nasze odczucia. Te samochody mają różne charaktery, ale wyciągając średnią z umiejętności każdego z nich, trudno wskazać wyraźnego, jednoznacznego zwycięzcę. To po prostu dwa dobre auta dla różnych kierowców.
A które z nich byście kupili?
Zapraszamy do komentowania.