Auto Świat Testy Porównania samochodów Kompakty ze szczyptą chilli - Honda Civic kontra Opel Astra

Kompakty ze szczyptą chilli - Honda Civic kontra Opel Astra

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Turbodoładowanie pozwala wyczarować z niewielkiego silnika ogniste osiągi. Nie będzie to może ogień piekielny, ale jazda tymi autami dostarcza mnóstwo frajdy!

01
Zobacz galerię (11)
Auto Bild
01
  • Honda lubi wysokie obroty, ale to Opel lepiej przyspiesza. Znacznie lepiej!
  • Japońskie auto ma bardziej komfortowe resorowanie. To niespodzianka?
  • Civic i Astra rozpędzają się do pierwszej "setki" w mniej niż 8 sekund

Prawie 200 koni pod maską i brak możliwości holowania przyczepy? Co poszło nie tak? Absolutnie nic, wszystko jest w porządku! Ze względu na centralną końcówkę wydechu montaż haka w 182-konnym Civicu 1.5 i-VTEC jest po prostu niemożliwy.

Podczas dużych zakupów w markecie budowlanym Honda musi spasować mimo wysokiej mocy silnika. Można z tym żyć, w końcu to jedyne poważne potknięcie 5-drzwiowego hatchbacka. Ale Civic ma jeszcze inny problem – to Astra z silnikiem 1.6 Turbo.

Osiąga nawet okrągłe 200 KM i przyciąga podobną klientelę co Civic: spora moc trafia na codzienną praktyczność. Przy czym niemiecki kompakt prezentuje się wyraźnie skromniej od „japończyka”. 17-calowe alufelgi bardzo dyskretnie podkreślają sportowego ducha wozu, lotka na krawędzi dachu musi wystarczyć – ognistych spoilerów tutaj nie znajdziecie.

Honda Civic: lubi zadziorny styl

Nie da się przeoczyć dwóch owalnych końcówek wydechu, wystających ze zderzaka. Poza tym Astra pielęgnuje spokojny styl, dodatkowo złagodzony przez srebrny lakier. No i hak też można tu założyć.

Za to Honda lubi ostrzejsze rytmy. Z przodu straszy ogromnymi wlotami powietrza, ma mnóstwo skrzydełek na rogach, tu i ówdzie nieco czarnej szminki oraz lakierowane na czarno obręcze z lekkiego stopu – od razu widać, że ta fura ma ogień. Agresywny wygląd to jedno, ale Honda skutecznie zamienia swój pazur w osiągi.

Civic mimo deficytu mocy względem Astry dotrzymuje jej kroku. W sprincie od 0 do 100 km/h traci tylko 0,4 s. Można powiedzieć, że to Hondę łatwiej utrzymać na odpowiednich obrotach, gdyż zmiana biegów sprawia większą przyjemność dzięki krótkiemu, lekko i precyzyjnie pracującemu lewarkowi. Silnik jednak nie ciągnie tak ostro, jak 1.6 w Astrze.

300 Nm (Opel Astra) kontra 240 Nm (Honda Civic) - tej przewagi nie sposób pominąć

Honda osiąga bowiem maksymalnie 240 Nm, i to dopiero przy 1900 obrotach na minutę. Opel z kolei już przy 1650 obr./min ciśnie 300 Nm na wał korbowy. To duża różnica i nie sposób jej ukryć ani zatuszować agresywną stylizacją karoserii – w rezultacie w Astrze rzadziej trzeba sięgać do lewarka biegów, sprawniej i przyjemniej się też wyprzedza.

Potwierdzają to pomiary elastyczności obu samochodów, w których Opel notuje już znaczną przewagę. Honda tradycyjnie woli wysokie obroty, ma serce sportowca. 1,5-litrowy silnik z pasją wkręca się na wysokie rejestry, niemal nie wibruje (Honda potrafi znakomicie wyważyć układ tłokowo-korbowy), pracuje gładko i rasowo zarazem. A przy tym nie zużywa przesadnie dużo paliwa. Dużo ponad 7 l na setkę nie pali.

Opel Astra: szybciej jedzie, ale więcej pali

Jednostka Opla jest bardziej spragniona, wchodzi na obroty z większymi oporami, powyżej 4500 obrotów zaczyna nieprzyjemnie buczeć i oddaje swoją moc mniej efektownie – ale pamiętajcie, że to są czysto subiektywne wrażenia i na drodze Opel odjedzie Hondzie w każdej sytuacji.

Astra sprawia wrażenie cięższej i solidniejszej, jeździ mniej precyzyjnie i nieco pływa podczas mocnego hamowania. W dynamicznie pokonywanych zakrętach szybciej zaczyna wpadać w podsterowność niż japoński konkurent. Ponadto mechanizm zmiany biegów w Astrze działa mniej precyzyjnie, a z prędkości 100 km/h Opel potrzebuje o metr więcej niż Honda, żeby się zatrzymać.

Dwa samochody, dwa różne typy: przy całej swojej mocarności Astra okazuje się przytulniejszym pojazdem, a Civic – jędrniejszym. Tyle że poza talentami sportowymi te dwa samochody są też praktycznie uzdolnione. Opel nawet trochę bardziej. Ma na przykład bardziej dorosłe fotele. Niemieccy inżynierowie zastosowali piankę, która świetnie podpiera ciało, podczas gdy w Hondzie nie przykładano się do takich – jednak istotnych – detali.

Ponadto w Oplu można regulować długość siedziska fotela kierowcy, a z tyłu jest znacznie więcej miejsca nad głowami pasażerów (według pomiarów aż o 5 cm). Jego analogowe zegary (z prawdziwymi wskazówkami i cyframi!) są czytelniejsze, auto sprawia wrażenie solidniej zmontowanego i wykonanego z większą starannością.

Opel odjeżdża Hondzie przy każdej prędkości

Mimo buczenia na wysokich obrotach w najczęściej eksplorowanych rejestrach obrotomierza silnik Opla obiektywnie ciszej pracuje. Civic za to ma o 50 l większy bagażnik, ale Astra kusi oparciem dzielonym na 3 części. Ponadto może wziąć na hak 1700 kg i przyjąć na pokład imponujące 575 kg – na 5-osobową rodzinę to na pewno wystarczy. Civic ma 450 kg ładowności, co wymaga większej dyscypliny w pakowaniu.

Także przy parkowaniu, gdyż Honda ma większą średnicę zawracania. Największą ergonomiczną wadą koncepcji nadwozia Civica jest dach, który opada dokładnie tam, gdzie tylni pasażerowie potrzebują miejsca nad głowami. W efekcie jest go bardzo mało i wizja designerów częściowo niweczy wysiłki inżynierów, którzy w długim nadwoziu wygospodarowali sporo przestrzeni z tyłu na nogi.

Styliści, obudźcie się - auto to sztuka użytkowa. Dach nie powinien obniżać się tam, gdzie potrzeba miejsca nad głowami jadących!

Ale taka już dziś panuje moda. Przydałoby się, żeby tylne fotele Hondy porządniej podpierały uda jadących (nawiasem mówiąc, w Oplu też nie jest to najlepsze). Słabe przednie fotele i głośniejsze odgłosy jazdy (wśród których pierwszą pozycję zajmuje szum opon, przenikający do kabiny) są jednak jedynymi czynnikami, które trochę psują komfort jazdy Civikiem.

Auto pewnie jedzie na wprost, komfort resorowania też jest dobry. Zawieszenie Hondy sprawnie wygładza łaty i dziury w asfalcie. Ponadto Civic ładnie połyka też długie pofalowania jezdni – i to mimo sportowego charakteru. Zestrojenie jest naprawdę udane, Astra tak dobrze tego nie potrafi i przekazuje do kabiny więcej informacji o niedoskonałościach drogi.

Paradoksalnie mniej sportowo wyglądająca Astra ma sztywniejsze nastawy zawieszenia. W tym duecie to Honda resoruje w dojrzalszy sposób i zapewnia większą stabilność jazdy. A teraz przejdziemy do wyników testów drogowych, wyposażenia i cen!

Honda Civic 1.5 i-VTEC Turbo vs. Opel Astra 1.6 Turbo - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

MarkaHondaOpel
Przyspieszenie 0-50 km/h2,5 s2,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h7,8 s7,4 s
Przyspieszenie 0-130 km/h11,8 s11,2 s
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg)6,5 s5,3 s
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg)10,2 s8,3 s
Masa rzeczywista/ładowność1310/450 kg1305/575 kg
Rozdział masy (przód/tył)61/39 proc.61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,8/11,9 m11,3/11,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)34,0 m34,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,3 m35,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h60 dB (A)58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h67 dB (A)66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h71 dB (A)70 dB (A)
Spalanie testowe7,2 l/100 km7,9 l/100 km
Zasięg640 km600 km

Honda Civic 1.5 i-VTEC Turbo vs. Opel Astra 1.6 Turbo - zmierzone wymiary kabin (oceniane):

ModelJednostka miaryHonda CivicOpel Astra
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)11601170
Szerokość wnętrza z przodu(mm)15101450
Wysokość wnętrza z przodu maks.(mm)10101040
Zakres regulacji fotela(mm)235245
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)745735
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)14701440
Wysokość nad głową z tyłu(mm)910960
Wysokość siedziska z tyłu(mm)325335

*zmierzone po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Honda Civic 1.5 i-VTEC Turbo vs. Opel Astra 1.6 Turbo - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

ModelCivicAstra
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R4/16benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/łańcuchcommon rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)14981598
Moc maksymalna (KM/obr./min)182/5500200/5000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)240/1900300/1650
Prędkość maksymalna (km/h)220235
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)420-1209370-1210
Pojemność zbiornika paliwa (l)4648
Marka i model opon testowanego autaMichelin Primacy 3Michelin Primacy 3
Rozmiar opon testowanego auta235/45 R 17225/45 R 17
Emisja CO2 (g/km)133144
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)-/-1700/650

Honda Civic 1.5 i-VTEC Turbo vs. Opel Astra 1.6 Turbo - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

ModelCivicAstra
Wersja wyjściowaHonda Civic 1.5 i-VTEC SportOpel Astra 1.6 DI-Turbo Elite
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzneSS
Poduszka kolanowa kierowcyNN
Reflektory przeciwmgielne/pełne światła LEDS/SS/5900 zł (matrycowe)
Klimatyzacja automatycznaS (dwustrefowa)S (dwustrefowa)
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczneS/SS/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzneSS
Radioodtwarzacz/ster. radiem na kier./radio DABS/S/SS/S/800 zł
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarnaS/S/SS/S/4100 zł
Czujnik światła/deszczuS/SS/S
Elektryczne szyby przednie/tylne/lusterka/rodzaj foteliS/S/S/standardoweS/S/S/AGR (1900 zł)
Podgrzewane fotele przednie/kierownicaS/N1500 zł (pakiet za obie opcje)
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/SS/3200 zł
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofaniaS/S/SS/S/2900 zł (pakiet)
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowyS/NS/S
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania)N2900 zł (pakiet)
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowychS/SS/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkującyN/NN/2900 zł (pakiet)
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie2500 zł/17 cali (bez dopłaty)2200 zł/17 cali (1250 zł)

Honda Civic 1.5 i-VTEC Turbo vs. Opel Astra 1.6 Turbo - ceny, gwarancja, utrata wartości (oceniane):

ModelCivicAstra
Cena wyjściowa94 500 zł85 800 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)41,1 proc.43,3 proc.
Gwarancja mechaniczna3 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądyco 20 tys. kmco 30 tys. km
Cena po doposażeniu94 500 zł107 350 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Honda Civic 1.5 i-VTEC Turbo vs. Opel Astra 1.6 Turbo - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.HondaOpel
Przestronność z przodu403534
Przestronność z tyłu302222
Pojemność bagażnika251513
Ładowność151214
Widoczność201617
Fotele, pozycja kierowcy302527
Ergonomia obsługi201416
Jakość wykończenia201617
Suma punktów200155160
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.HondaOpel
Przyspieszenie252324
Elastyczność251921
Poziom hałasu15911
Skrzynia biegów151412
Zachowanie na drodze302625
Komfort jazdy302422
Układ kierowniczy151413
Średnica zawracania523
Skuteczność hamulców403935
Suma punktów200170166
KosztyMaks. pkt.HondaOpel
Cena po doposażeniu503630
Utrata wartości151211
Zużycie paliwa301512
Wyposażenie – komfort402529
Wyp. – bezpieczeństwo301824
Ubezpieczenia1076
Gwarancja15108
Przeglądy1079
Suma punktów200130129
Wynik końcowy600455455
Miejsce w teście 1.1.

Honda Civic 1.5 i-VTEC Turbo vs. Opel Astra 1.6 Turbo - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Honda-Civic-Opel-Astra-spalanie
Honda-Civic-Opel-Astra-spalanieŻródło: Auto Świat

Przez jakiś czas musimy być cierpliwi: roszady związane z przejściem z cyklu pomiaru emisji spalin NEDC na WLTP będą powodowały konieczność czytania tego, co producenci piszą drobnym drukiem pod tabelami z danymi katalogowymi. Można tam spotkać np. „dane z pomiarów WLTP przeliczone na wyniki wg procedury NEDC”...

Honda Civic 1.5 i-VTEC Turbo vs. Opel Astra 1.6 Turbo - podsumowanie

Podobno remis to najgorszy z możliwych wyników. Fani i właściciele żadnego z konkurentów nie mogą świętować zwycięstwa, a sam pojedynek wygląda na mniej emocjonujący... Jednak tym razem remis odzwierciedla nasze odczucia. Te samochody mają różne charaktery, ale wyciągając średnią z umiejętności każdego z nich, trudno wskazać wyraźnego, jednoznacznego zwycięzcę. To po prostu dwa dobre auta dla różnych kierowców.

A które z nich byście kupili?

Zapraszamy do komentowania.

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków