• Honda lubi wysokie obroty, ale to Opel lepiej przyspiesza. Znacznie lepiej!
  • Japońskie auto ma bardziej komfortowe resorowanie. To niespodzianka?
  • Civic i Astra rozpędzają się do pierwszej "setki" w mniej niż 8 sekund

Prawie 200 koni pod maską i brak możliwości holowania przyczepy? Co poszło nie tak? Absolutnie nic, wszystko jest w porządku! Ze względu na centralną końcówkę wydechu montaż haka w 182-konnym Civicu 1.5 i-VTEC jest po prostu niemożliwy.

Podczas dużych zakupów w markecie budowlanym Honda musi spasować mimo wysokiej mocy silnika. Można z tym żyć, w końcu to jedyne poważne potknięcie 5-drzwiowego hatchbacka. Ale Civic ma jeszcze inny problem – to Astra z silnikiem 1.6 Turbo.

Osiąga nawet okrągłe 200 KM i przyciąga podobną klientelę co Civic: spora moc trafia na codzienną praktyczność. Przy czym niemiecki kompakt prezentuje się wyraźnie skromniej od „japończyka”. 17-calowe alufelgi bardzo dyskretnie podkreślają sportowego ducha wozu, lotka na krawędzi dachu musi wystarczyć – ognistych spoilerów tutaj nie znajdziecie.

Honda Civic: lubi zadziorny styl

Nie da się przeoczyć dwóch owalnych końcówek wydechu, wystających ze zderzaka. Poza tym Astra pielęgnuje spokojny styl, dodatkowo złagodzony przez srebrny lakier. No i hak też można tu założyć.

Za to Honda lubi ostrzejsze rytmy. Z przodu straszy ogromnymi wlotami powietrza, ma mnóstwo skrzydełek na rogach, tu i ówdzie nieco czarnej szminki oraz lakierowane na czarno obręcze z lekkiego stopu – od razu widać, że ta fura ma ogień. Agresywny wygląd to jedno, ale Honda skutecznie zamienia swój pazur w osiągi.

Civic mimo deficytu mocy względem Astry dotrzymuje jej kroku. W sprincie od 0 do 100 km/h traci tylko 0,4 s. Można powiedzieć, że to Hondę łatwiej utrzymać na odpowiednich obrotach, gdyż zmiana biegów sprawia większą przyjemność dzięki krótkiemu, lekko i precyzyjnie pracującemu lewarkowi. Silnik jednak nie ciągnie tak ostro, jak 1.6 w Astrze.

Honda osiąga bowiem maksymalnie 240 Nm, i to dopiero przy 1900 obrotach na minutę. Opel z kolei już przy 1650 obr./min ciśnie 300 Nm na wał korbowy. To duża różnica i nie sposób jej ukryć ani zatuszować agresywną stylizacją karoserii – w rezultacie w Astrze rzadziej trzeba sięgać do lewarka biegów, sprawniej i przyjemniej się też wyprzedza.

Potwierdzają to pomiary elastyczności obu samochodów, w których Opel notuje już znaczną przewagę. Honda tradycyjnie woli wysokie obroty, ma serce sportowca. 1,5-litrowy silnik z pasją wkręca się na wysokie rejestry, niemal nie wibruje (Honda potrafi znakomicie wyważyć układ tłokowo-korbowy), pracuje gładko i rasowo zarazem. A przy tym nie zużywa przesadnie dużo paliwa. Dużo ponad 7 l na setkę nie pali.

Opel Astra: szybciej jedzie, ale więcej pali

Jednostka Opla jest bardziej spragniona, wchodzi na obroty z większymi oporami, powyżej 4500 obrotów zaczyna nieprzyjemnie buczeć i oddaje swoją moc mniej efektownie – ale pamiętajcie, że to są czysto subiektywne wrażenia i na drodze Opel odjedzie Hondzie w każdej sytuacji.

Astra sprawia wrażenie cięższej i solidniejszej, jeździ mniej precyzyjnie i nieco pływa podczas mocnego hamowania. W dynamicznie pokonywanych zakrętach szybciej zaczyna wpadać w podsterowność niż japoński konkurent. Ponadto mechanizm zmiany biegów w Astrze działa mniej precyzyjnie, a z prędkości 100 km/h Opel potrzebuje o metr więcej niż Honda, żeby się zatrzymać.

Dwa samochody, dwa różne typy: przy całej swojej mocarności Astra okazuje się przytulniejszym pojazdem, a Civic – jędrniejszym. Tyle że poza talentami sportowymi te dwa samochody są też praktycznie uzdolnione. Opel nawet trochę bardziej. Ma na przykład bardziej dorosłe fotele. Niemieccy inżynierowie zastosowali piankę, która świetnie podpiera ciało, podczas gdy w Hondzie nie przykładano się do takich – jednak istotnych – detali.

Ponadto w Oplu można regulować długość siedziska fotela kierowcy, a z tyłu jest znacznie więcej miejsca nad głowami pasażerów (według pomiarów aż o 5 cm). Jego analogowe zegary (z prawdziwymi wskazówkami i cyframi!) są czytelniejsze, auto sprawia wrażenie solidniej zmontowanego i wykonanego z większą starannością.

Opel odjeżdża Hondzie przy każdej prędkości

Mimo buczenia na wysokich obrotach w najczęściej eksplorowanych rejestrach obrotomierza silnik Opla obiektywnie ciszej pracuje. Civic za to ma o 50 l większy bagażnik, ale Astra kusi oparciem dzielonym na 3 części. Ponadto może wziąć na hak 1700 kg i przyjąć na pokład imponujące 575 kg – na 5-osobową rodzinę to na pewno wystarczy. Civic ma 450 kg ładowności, co wymaga większej dyscypliny w pakowaniu.

Także przy parkowaniu, gdyż Honda ma większą średnicę zawracania. Największą ergonomiczną wadą koncepcji nadwozia Civica jest dach, który opada dokładnie tam, gdzie tylni pasażerowie potrzebują miejsca nad głowami. W efekcie jest go bardzo mało i wizja designerów częściowo niweczy wysiłki inżynierów, którzy w długim nadwoziu wygospodarowali sporo przestrzeni z tyłu na nogi.

Ale taka już dziś panuje moda. Przydałoby się, żeby tylne fotele Hondy porządniej podpierały uda jadących (nawiasem mówiąc, w Oplu też nie jest to najlepsze). Słabe przednie fotele i głośniejsze odgłosy jazdy (wśród których pierwszą pozycję zajmuje szum opon, przenikający do kabiny) są jednak jedynymi czynnikami, które trochę psują komfort jazdy Civikiem.

Auto pewnie jedzie na wprost, komfort resorowania też jest dobry. Zawieszenie Hondy sprawnie wygładza łaty i dziury w asfalcie. Ponadto Civic ładnie połyka też długie pofalowania jezdni – i to mimo sportowego charakteru. Zestrojenie jest naprawdę udane, Astra tak dobrze tego nie potrafi i przekazuje do kabiny więcej informacji o niedoskonałościach drogi.

Paradoksalnie mniej sportowo wyglądająca Astra ma sztywniejsze nastawy zawieszenia. W tym duecie to Honda resoruje w dojrzalszy sposób i zapewnia większą stabilność jazdy. A teraz przejdziemy do wyników testów drogowych, wyposażenia i cen!

Honda Civic 1.5 i-VTEC Turbo vs. Opel Astra 1.6 Turbo - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Marka Honda Opel
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,5 s 2,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,8 s 7,4 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 11,8 s 11,2 s
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) 6,5 s 5,3 s
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg) 10,2 s 8,3 s
Masa rzeczywista/ładowność 1310/450 kg 1305/575 kg
Rozdział masy (przód/tył) 61/39 proc. 61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,8/11,9 m 11,3/11,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 34,0 m 34,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 34,3 m 35,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 60 dB (A) 58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 67 dB (A) 66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 71 dB (A) 70 dB (A)
Spalanie testowe 7,2 l/100 km 7,9 l/100 km
Zasięg 640 km 600 km

Honda Civic 1.5 i-VTEC Turbo vs. Opel Astra 1.6 Turbo - zmierzone wymiary kabin (oceniane):

Model Jednostka miary Honda Civic Opel Astra
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1160 1170
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1510 1450
Wysokość wnętrza z przodu maks. (mm) 1010 1040
Zakres regulacji fotela (mm) 235 245
Indeks miejsca na nogi z tyłu* (mm) 745 735
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1470 1440
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 910 960
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 325 335

*zmierzone po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Honda Civic 1.5 i-VTEC Turbo vs. Opel Astra 1.6 Turbo - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Model Civic Astra
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/łańcuch common rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1498 1598
Moc maksymalna (KM/obr./min) 182/5500 200/5000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 240/1900 300/1650
Prędkość maksymalna (km/h) 220 235
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 420-1209 370-1210
Pojemność zbiornika paliwa (l) 46 48
Marka i model opon testowanego auta Michelin Primacy 3 Michelin Primacy 3
Rozmiar opon testowanego auta 235/45 R 17 225/45 R 17
Emisja CO2 (g/km) 133 144
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) -/- 1700/650

Honda Civic 1.5 i-VTEC Turbo vs. Opel Astra 1.6 Turbo - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Model Civic Astra
Wersja wyjściowa Honda Civic 1.5 i-VTEC Sport Opel Astra 1.6 DI-Turbo Elite
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzne S S
Poduszka kolanowa kierowcy N N
Reflektory przeciwmgielne/pełne światła LED S/S S/5900 zł (matrycowe)
Klimatyzacja automatyczna S (dwustrefowa) S (dwustrefowa)
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne S/S S/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne S S
Radioodtwarzacz/ster. radiem na kier./radio DAB S/S/S S/S/800 zł
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarna S/S/S S/S/4100 zł
Czujnik światła/deszczu S/S S/S
Elektryczne szyby przednie/tylne/lusterka/rodzaj foteli S/S/S/standardowe S/S/S/AGR (1900 zł)
Podgrzewane fotele przednie/kierownica S/N 1500 zł (pakiet za obie opcje)
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/S S/3200 zł
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania S/S/S S/S/2900 zł (pakiet)
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowy S/N S/S
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania) N 2900 zł (pakiet)
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/S S/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący N/N N/2900 zł (pakiet)
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie 2500 zł/17 cali (bez dopłaty) 2200 zł/17 cali (1250 zł)

Honda Civic 1.5 i-VTEC Turbo vs. Opel Astra 1.6 Turbo - ceny, gwarancja, utrata wartości (oceniane):

Model Civic Astra
Cena wyjściowa 94 500 zł 85 800 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 41,1 proc. 43,3 proc.
Gwarancja mechaniczna 3 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy co 20 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 94 500 zł 107 350 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Honda Civic 1.5 i-VTEC Turbo vs. Opel Astra 1.6 Turbo - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Honda Opel
Przestronność z przodu 40 35 34
Przestronność z tyłu 30 22 22
Pojemność bagażnika 25 15 13
Ładowność 15 12 14
Widoczność 20 16 17
Fotele, pozycja kierowcy 30 25 27
Ergonomia obsługi 20 14 16
Jakość wykończenia 20 16 17
Suma punktów 200 155 160
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Honda Opel
Przyspieszenie 25 23 24
Elastyczność 25 19 21
Poziom hałasu 15 9 11
Skrzynia biegów 15 14 12
Zachowanie na drodze 30 26 25
Komfort jazdy 30 24 22
Układ kierowniczy 15 14 13
Średnica zawracania 5 2 3
Skuteczność hamulców 40 39 35
Suma punktów 200 170 166
Koszty Maks. pkt. Honda Opel
Cena po doposażeniu 50 36 30
Utrata wartości 15 12 11
Zużycie paliwa 30 15 12
Wyposażenie – komfort 40 25 29
Wyp. – bezpieczeństwo 30 18 24
Ubezpieczenia 10 7 6
Gwarancja 15 10 8
Przeglądy 10 7 9
Suma punktów 200 130 129
Wynik końcowy 600 455 455
Miejsce w teście 1. 1.

Honda Civic 1.5 i-VTEC Turbo vs. Opel Astra 1.6 Turbo - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Foto: Auto Świat
Honda-Civic-Opel-Astra-spalanie

Przez jakiś czas musimy być cierpliwi: roszady związane z przejściem z cyklu pomiaru emisji spalin NEDC na WLTP będą powodowały konieczność czytania tego, co producenci piszą drobnym drukiem pod tabelami z danymi katalogowymi. Można tam spotkać np. „dane z pomiarów WLTP przeliczone na wyniki wg procedury NEDC”...

Honda Civic 1.5 i-VTEC Turbo vs. Opel Astra 1.6 Turbo - podsumowanie

Podobno remis to najgorszy z możliwych wyników. Fani i właściciele żadnego z konkurentów nie mogą świętować zwycięstwa, a sam pojedynek wygląda na mniej emocjonujący... Jednak tym razem remis odzwierciedla nasze odczucia. Te samochody mają różne charaktery, ale wyciągając średnią z umiejętności każdego z nich, trudno wskazać wyraźnego, jednoznacznego zwycięzcę. To po prostu dwa dobre auta dla różnych kierowców.

A które z nich byście kupili?

Zapraszamy do komentowania.