Auto Świat Testy Porównania samochodów Mazda 6 kontra Opel Insignia, Volkswagen Passat - diesle nadal w dobrej formie

Mazda 6 kontra Opel Insignia, Volkswagen Passat - diesle nadal w dobrej formie

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Patrząc na te trzy auta, od razu widać, że powinny spotkać się w porównaniu – modna Mazda, elegancki Opel i pragmatyczny Passat to typy, które obowiązkowo sprawdza nabywca limuzyny klasy średniej. Japońskie auto przeszło lifting i ostrzy pazury na rywali

Porównanie - Mazda 6, Opel Insignia, Volkswagen Passat
Zobacz galerię (17)
Auto Bild
Porównanie - Mazda 6, Opel Insignia, Volkswagen Passat
  • Mazda po modernizacji najlepiej wyciszonym autem w porównaniu!
  • Japońskie auto już nie jest najlżejsze - pałeczkę przejmuje Volkswagen
  • Ople zahamował jak supersamochód - przecieraliśmy oczy ze zdumienia

Mazda to marka z Hiroszimy, która przez długi czas oferowała samochody z solidną techniką, ale dość nudno opakowaną. Na szczęście to już jednak historia – pierwsza generacja „6-ki” zerwała z dawną nudą. Jej trzecia odsłona jest na rynku od 2013 r.Najnowsza wizja piękności klasy średniej to już drugi lifting.

Z dieslem pod maską staje do walki z niemieckimi konkurentami: Oplem Insignią i VW Passatem. Z zewnątrz zmieniono zderzaki, reflektory oraz końcówki wydechu. Za to we wnętrzu zadziało się więcej. Zastosowano szlachetniejsze materiały, przeprojektowano konsolę środkową i wstawiono 8-calowy ekran – czuć powiew luksusu.

Nawigacja, reflektory LED i dwustrefowa klimatyzacja należą teraz do wyposażenia seryjnego każdej „szóstki”. Szczególnie poprawiła się jakość detali. Bez zmian za to ilość miejsca. Niezależnie, czy siedzi się z przodu, czy z tyłu, jest go sporo, chociaż nie tak dużo, jak w Passacie. Do tego bagażnik mieści 480 l i dzięki dzielonej i składanej kanapie można go wygodnie powiększyć. Czego chcieć więcej?

Mazda okazała się najlepiej wyciszonym autem w tym porównaniu!

Może większego zakresu regulacji przednich foteli, na których zawsze siedzi się trochę za wysoko. Winne temu są silniki elektryczne, które zabierają sporo miejsca pod siedzeniem, bo w przypadku foteli z ręczną regulacją nie ma takich problemów. Ale w żadnym wypadku nie możemy liczyć na siedzisko z regulowaną długością (wysuwany element pod uda).

Rozczarowuje też jakość wykładziny w bagażniku. Jest niestarannie wykrojona i marnie umocowana – uderzające, szczególnie w porównaniu z bardzo starannym wykończeniem wnętrza.Insignia potrafi to lepiej. Nawet przy drugim spojrzeniu trudno się do czegoś przyczepić.

Dzięki długości 4,9 m oferuje w kabinie we wszystkich kierunkach odrobinę więcej przestrzeni, niemniej pozycja na tylnej kanapie nie jest zbyt wygodna. Poza tym jako jedyne auto w porównaniu ma dużą tylną klapę, którą polubi się najpóźniej podczas pierwszej wizyty w markecie budowlanym. Bagażnik ma 490-1450 l pojemności, a oparcie jest składane i dzielone.

Passat jest bardzo przestronny i ma ogromny bagażnik

Opel, niestety, trochę przyoszczędził na fotelach. Co prawda, dostały certyfikat AGR i oferują wysoki komfort, jednak nie mają tak grubych i mięsiście obitych oparć, jak w poprzedniku.

Fotele Volkswagena też są certyfikowane przez AGR, ale naszym zdaniem siedzi się na nich wygodniej. Do tego mamy w Passacie najwięcej miejsca w obu rzędach – kabina jest świetnie dostosowana do dalekich podróży. VW oferuje najprzestronniejsze wnętrze w najkrótszym nadwoziu

(4,77 m) – na tym polega mądra ekonomia przestrzeni. Nic dziwnego, że Passat ze swoimi 586 litrami ma też największy bagażnik. Fantastyczne właściwości na co dzień zapewniają silniki. W Maździe 6 wszystkie dostępne jednostki spełniają najostrzejszą normę emisji spalin Euro 6d-Temp, która zacznie obowiązywać we wrześniu przyszłego roku, ale już teraz daje poczucie spokoju na przyszłość.

Dzięki dwustopniowej turbosprężarce i zmiennej geometrii łopatek większej z turbin 2,2-litrowy silnik osiąga teraz moc 184 koni, o 9 więcej niż do tej pory. Moment obrotowy wzrósł o 25 Nm – do 445 Nm. Silnik cud-miód, nawet po rozruchu na zimno pracuje tak miękko, że można by pomyśleć, że to benzyniak!

Opel hamuje lepiej niż niejedno auto sportowe. Hamulce Insignii to rewelacja!

Zapewnia znakomitą elastyczność i nigdy nie traci z oczu mocniejszego o 6 KM Passata, którego TDI bardziej szorstko pracuje. Insignia osiąga moc 170 koni i przez to nieco gorzej niż konkurenci radzi sobie ze sprintem, ale i tak ładnie ciągnie z dołu i spełnia Euro 6d-Temp.

Właściciele Opla będą musieli też pogodzić się z nieco warkotliwym silnikiem, podobnie jak z najwyższym w teście spalaniem – Insignia zużyła na pętli pomiarowej średnio 6,2 l/100 km. Mazda potrzebowała 6,1 l, a Volkswagenowi wystarczyło 5,8 l/100 km. Także regulowane zawieszenie Passata świetnie działa. Zawsze znajduje właściwy poziom twardości, reguluje z wyczuciem i dokładnie. Potrafi być bardzo miękkie, ale od prędkości 100 km/h się utwardza i dzięki temu auto dobrze trzyma się drogi.

Mazda z założenia ma twardsze nastawy. Przy niskich prędkościach potyka się o dziury, ale przy większym obciążeniu pracuje bardziej zobowiązująco i przewidywalnie. Niespodzianką jest Opel. Choć do testu stawił się z ogromnymi, 20-calowymi felgami, pod względem komfortu osiąga poziom VW. Stabilnie spoczywa na sprężynach, okazuje się dobrze wyczuwalny i dokładny w prowadzeniu.

Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI, VW Passat 2.0 TDI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

VWOPELMazda
Przyspieszenie 0-50 km/h3,1 s3,4 s3,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h8,4 s9,0 s8,5 s
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h13,2/20,4 s14,7/22,4 s13,3/20,5 s
Masa rzeczywista/ładowność1607/503 kg1642/543 kg1642/540 kg
Rozdział masy (przód/tył)59/41 proc.60/40 proc.62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,6/11,6 m12,2/12,3 m12,0/12,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)34,7 m32,7 m36,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,3 m32,8 m37,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB (A)61 dB (A)57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h63 dB (A)65 dB (A)62 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h67 dB (A)70 dB (A)67 dB (A)
Spalanie testowe5,8 l/100 km6,2 l/100 km6,1 l/100 km
Zasięg1130 km1000 km1020 km

Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI, VW Passat 2.0 TDI - pomiary kabin (oceniane)

VW PassatOpel Insignia Grand SportMazda 6
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)118011901140
Szerokość wnętrza z przodu(mm)153015151500
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)10101030990
Zakres regulacji fotela(mm)245240230
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)805795770
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)152014901485
Wysokość nad głową z tyłu(mm)935925910
Wysokość siedziska z tyłu(mm)350335345

*zmierzone po odsunięcia fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI, VW Passat 2.0 TDI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

PassatInsignia6
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16diesel, biturbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/pasekcommon rail/pasekcommon rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)196819562191
Moc maksymalna (KM/obr./min)190/3500170/3750184/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)400/1750400/1750445/2000
Prędkość maksymalna (km/h)235226227
Skrzynia biegówaut. dwusprzęgłowa, 7-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)586490-1450480
Pojemność zbiornika paliwa (l)666262
Marka i model opon testowanego autaContinental SportContact 5Michelin Pilot Sport 4SBridgestone Turanza T005 A
Rozmiar opon testowanego auta235/45 R 18245/35 R 20245/45 R 19
Emisja CO2 (g/km)/spełniana norma emisji spalin108/Euro 6c144/Euro 6d-Temp124/Euro 6d-Temp
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)2000/7501950/7501600/730

Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI, VW Passat 2.0 TDI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

PassatInsignia6
Wersja wyjściowa2.0 TDI 190 KM SCR DSG HighlineGrand Sport 2.0 Diesel 170 KM EliteSkyactiv-D 184 KM SkyPassion
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowyS/S/S/NS/S/S/NS/S/S/N
Reflektory ksenonowe/LED/matrycowe LEDN/3700/3690 zł (pakiet)N/N/SN/N/S
Klimatyzacja automatyczna 2-strefowa/3-strefowaN/SS/NS/N
Lusterka boczne podgrzewane/elektrycznie składaneS/SS/2500 zł (pakiet)S/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzneSSS
System multimedialny/nawigacjaS/3690 zł (pakiet)S/SS/S
Bluetooth/złącze USB/radio DABS/S/1000 złS/S/900 złS/S/S
Dostęp bezkluczykowy (kluczyk zbliżeniowy)3690 zł (pakiet)700 złS
Monitor zmęczenia/wyświetlacz head-up/wirtualne zegaryS/2340/2130 złN/4000 zł za obie opcjeS/S/S
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/SS/3000 złS/S
Czujniki parkowania tylne/przednieS/SS/SS/S
Kamera cofania/system automatycznego parkowania3610 (360 stopni)/1050 zł5500 zł (pakiet, 360 st., za obie opcje)S (360 stopni)/N
Podgrzewane fotele przednie/tylne/kierownicaS/1240/650 zł8000 zł (pakiet)/700 złS/S/S
Skórzana tapicerka/elektryczna regulacja foteli1440/5780 zł (pakiet)8000 zł (pakiet)/2500 zł (pakiet)S/S
Adaptacyjne zawieszenie/wentylowane siedzenia3200/5780 zł (pakiet)4500/2500 zł (pakiet)N/S
System unikania kolizji/asystent pasa ruchu (aktywny)S/4990 zł (pakiet)S/SS/S
Czujnik martwego pola/skaner znaków drogowych4990 zł (pakiet)/3690 zł (pakiet)5500 zł (pakiet, za obie opcje) S/S
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie2650/3990 zł (18-calowe)2500/3000 zł (20-calowe)2600 zł/S (19-calowe)

Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI, VW Passat 2.0 TDI - ceny, przeglądy, gwarancje (oceniane)

PassatInsignia6
Cena wyjściowa132 890 zł134 400 zł165 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)49,8 proc.45,1 proc.46,4 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata3 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 30 tys. kmco 20 tys. km
Cena po doposażeniu164 800 zł162 700 zł165 900 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI, VW Passat 2.0 TDI - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.VWOPELMazda
Przestronność z przodu40353533
Przestronność z tyłu30252423
Pojemność bagażnika25221818
Ładowność15111212
Widoczność20181617
Fotele, pozycja kierowcy30282725
Ergonomia obsługi20161615
Jakość wykończenia20181717
Suma punktów200173165160
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.VWOPELMazda
Przyspieszenie25151415
Poziom hałasu15131114
Skrzynia biegów15141213
Zachowanie na drodze30282728
Komfort jazdy30262422
Układ kierowniczy15141313
Średnica zawracania5433
Skuteczność hamulców40324025
Suma punktów175146144133
KosztyMaks. pkt.VWOPELMazda
Cena po doposażeniu50393939
Utrata wartości15101312
Zużycie paliwa30282727
Wyposażenie – komfort40343332
Wyp. – bezpieczeństwo30242324
Ubezpieczenia10888
Gwarancja158810
Przeglądy10996
Suma punktów200160160158
Wynik końcowy575479469451
Miejsce w teście 1.2.3.

Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI, VW Passat 2.0 TDI - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Żródło: Auto Świat

Opel wypada najuczciwiej: różnica między katalogowym zużyciem paliwa podawanym przez tę markę a spalaniem testowym jest zdecydowanie najmniejsza. Wszystkie auta jak na swoją bardzo dobrą dynamikę niewiele palą, ale Passat pali jednak najmniej z nich.

Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI, VW Passat 2.0 TDI - podsumowanie

Jedno jest pewne: decydując się na którekolwiek z tych aut, nie popełnicie błędu. Ale wśród dobrych jest też miejsce na najlepszych. I takim liderem okazał się tym razem Passat. Najmniejszy na zewnątrz, największy wewnątrz i w bagażniku, najwygodniejszy, najoszczędniejszy.

W tym towarzystwie nie znalazł pogromcy. Insignia zaimponowała superhamulcami. Mazda zadziwiła wyciszeniem kabiny i aksamitną pracą potężnego turbodiesla. Różnica w punktach pokazuje, że miejsce dla prymusa jest jedno i VW zasłużenie wygrywa.

Natomiast zawiedzie się ten, kto sądzi, że niemieckie auta z dwulitrowymi silnikami będą tańsze ze względu na znacznie niższą akcyzę. Nic z tego - po wyrównaniu poziomu wyposażenia ceny naszych trzech konkurentów okazały się niemal identyczne!

A jakie jest Wasze zdanie? Kupilibyście auto, które kosztuje 160 tys. zł i nie jest autem klasy premium, tylko popularnym sedanem/liftbackiem klasy średniej?

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków