Auto Świat Testy Porównania samochodów Nie tylko do miasta: Kia Rio kontra Nissan Micra

Nie tylko do miasta: Kia Rio kontra Nissan Micra

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Micra przez lata była globalnym szarakiem, a Rio przebijało się do elity klasy B. Teraz oba auta są nowoczesne, okazałe i aż się proszą o porównanie na punkty. Nie mogliśmy odmówić...

Nie tylko do miasta: Kia Rio vs. Nissan Micra
Zobacz galerię (16)
Auto Bild
Nie tylko do miasta: Kia Rio vs. Nissan Micra

Kiedyś najnowocześniejsza technika motoryzacyjna była dostępna głównie w dużych, luksusowych autach. To jednak się zmieniło. I to bardzo. Najlepszy przykład? Te dwa maluchy z Azji. Kia Rio i Nissan Micra są świeżo odnowione, bardzo nowoczesne pod względem techniki i mają nadzieję przyciągnąć wielu klientów.

Kia stawia na 1,2-litrowy silnik wolnossący o mocy 84 KM, przestronną kabinę i aż 7-letnią gwarancję. Nissan wyciąga za pomocą turbodoładowania 90 KM z 3-cylindrowego silnika 0.9, jego nadwozie mieści się w długości 4 m i auto ma 3-letnią gwarancję. Zatem który maluch jest tu naprawdę wielki?

Pod względem długości nadwozia Kia przerasta rywala aż o 7 cm. Także jej rozstaw osi jest imponujący i większy o 5,5 cm niż w Nissanie. I to właśnie ten parametr okazuje się szczególnie ważny, bo na kanapie Kii dorośli podróżują wygodniej niż w Nissanie. We wszystkie strony czuje się te dodatkowe centymetry miejsca, przyjemne jest też wyprofilowanie foteli. Jeśli chodzi o bagażnik, to mamy niemal remis, Micrze brakuje jednak regulowanej głębokości podłogi. Przez to po złożeniu kanapy powstaje próg, który utrudnia wsuwanie długich przedmiotów. W Kii sprytniej to rozwiązano.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kolejne punkty Rio zyskuje dzięki dobrej widoczności i niemal kompletnemu wyposażeniu. Szerokie tylne słupki Micry sprawiają natomiast, że w martwym polu może nam się schować cały peleton kolarski. Za to jakość w Nissanie jest lepsza niż w nieco „plastikowej” konkurentce.

A jak jeżdżą te maluchy? W porównaniu z Micrą Rio jest małym śpiochem. Ma 1,2-litrowy, 4-cylindrowy silnik bez turbiny i gorzej wygrzebuje się ze środkowych obrotów, zostając w tyle za Nissanem. Ten z kolei może wykrzesać o 6 KM więcej ze swojego 0,9-litrowego 3-cylindrowca i dzięki turbosprężarce ma też większe rezerwy. W sprincie do „setki” mały „japończyk” zyskuje co prawda tylko 0,5 s nad Kią, jednak subiektywnie ma więcej pary. Wybaczamy mu to, że przy obciążeniu silnik nie pracuje zbyt cicho ani też spokojnie.

Podobno tak się już nie da, a jednak: Kia nadal oferuje silnik bez turbiny

Zadziwiająco wyrównany okazał się wyścig o koronę króla oszczędności, choć tak naprawdę żadnego z tych aut nie powinno się tak nazywać. Pozbawiona turbiny Kia spaliła średnio 6,4 l/100 km, czyli raptem o 0,1 l/100 km mniej niż Nissan. Jak na ważące zaledwie 1,1 tony auta nie są to świetne wyniki. Do poprawy nadają się też oba auta pod względem zawieszenia. Nie żebyśmy odkryli tu niedociąg-

nięcia zagrażające bezpieczeństwu – wręcz przeciwnie. Pod względem bezpieczeństwa jazdy nie ma na co narzekać, ESP świetnie radzi sobie nawet na granicy możliwości. Kia też bardzo dobrze hamuje. Do zatrzymania się z prędkości 100 km/h wystarczy jej tylko 35 m asfaltu – tę wartość kilka lat temu osiągały tylko sportowe samochody. Micra potrzebuje o około 2 m więcej, co w awaryjnej sytuacji może zadecydować o tym, że potrącimy pieszego.

To, co nam przeszkadza, to komfort amortyzacji. Nissan jeszcze całkiem nieźle sobie radzi na podłych nawierzchniach. Potyka się co prawda o uskoki jezdni i kanty, ale na co dzień sprawuje się dobrze i ma wystarczająco duży skok zawieszenia. Kia na tych samych trasach sprawia nieco gorsze wrażenie. Już w mieście daje odczuć kierowcy każdą studzienkę i niedociągnięcia drogowców. Także poza miastem nie pozbywa się tej nieprzyjemnej twardości, brakuje jej wyluzowania Nissana. Koreański model pozwala sobie tu na jedną z niewielu słabości, w której znaczący udział mają niskoprofilowe opony.

Kia Rio 1.2 CVVT kontra Nissan Micra 0.9 IG-T - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

KIANISSAN
Przyspieszenie 0-50 km/h3,6 s3,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h11,7 s11,2 s
Przyspieszenie 0-130 km/h20,8 s19,5 s
Elastyczność 60-100 km/h12,5 s (4. bieg)9,8 s (4.bieg)
Elastyczność 80-120 km/h22,0 s (5. bieg)20,3 s (5. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność1105/455 kg1086/444 kg
Rozdział masy (przód/tył)60/40 proc.62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,8/11,0 m10,3/10,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,9 m37,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,5 m36,3 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h61 dB (A)60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h68 dB (A)67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h72 dB (A)71 dB (A)
Spalanie testowe6,4 l/100 km6,5 l/100 km
Zasięg690 km620 km

Kia Rio 1.2 CVVT kontra Nissan Micra 0.9 IG-T - wymiary kabin (oceniane)

Kia RioNissan Micra
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)11451150
Szerokość wnętrza z przodu(mm)14501420
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)1010995
Zakres regulacji fotela(mm)230220
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)695675
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)14151380
Wysokość nad głową z tyłu(mm)945890
Wysokość siedziska z tyłu(mm)350355

*zmierzone przy fotelu kierowcy odsuniętym o metr od pedału hamulca co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Kia Rio 1.2 CVVT kontra Nissan Micra 0.9 IG-T - dane producentów (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

RioMicra
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy/R4/16benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk pośr./łańcuchwtrysk pośr./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)1248898
Moc maksymalna (KM/obr./min)84/600090/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)122/4000140/2250
Prędkość maksymalna (km/h)173175
Skrzynia biegówmanualna 5-biegowamanualna 5-biegowa
Napędprzedniprzedni
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/b
Pojemność bagażnika (l)325-980300-1004
Pojemność zbiornika paliwa (l)4541
Marka i model opon testowanego autaCont. SportContact 5PCont. PremiumContact 5
Rozmiar opon testowanego auta205/45 R 17195/55 R 16
Emisja CO2 (g/km)109107
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)940/4501200/525

Kia Rio 1.2 CVVT kontra Nissan Micra 0.9 IG-T - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

RioMicra
Wersja1.2 DOHC CVVT XL0.9 IG-T N-Connecta
Airbagi czołowe/boczne z przoduS/SS/S
Kurtyny powietrzne/pełne światła LED z przoduS/NS/2000 zł
Światła do jazdy dziennej LED/przeciwmgielneS/SS/S
Klimatyzacja manualna/automatycznaN/SN/S
System multimedialny/nawigacjaS/SS/S
Złącza Bluetooth/USBS/SS/S
Elektrochromatyczne lusterko wsteczneSN
Elektrycznie sterowane szyby p/t/lusterkaS/S/S (podgrzewane)S/N/S (podgrzewane)
Kluczyk zbliżeniowy/centralny zamekS/S499 zł (pakiet)/S
Kamera cofania/czujnik deszczuS/S499 zł (pakiet)/S
Czujniki parkowania z tyłuS499 zł (pakiet)
Asystent utrzymania pasa ruchu2000 zł (pakiet)2500 zł (pakiet)
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/NS/N
System automatycznego hamowania2000 zł (pakiet)2500 zł (pakiet)
Skaner znaków drogowychN2500 zł (pakiet)
Podgrzewane przednie fotele/kierownicaS/S950 zł/N
Lakier metalizowany1 900 zł2 000 zł
Koła standardowe/testowanego auta17 cali/17 cali16 cali/16 cali

Kia Rio 1.2 CVVT kontra Nissan Micra 0.9 IG-T - ceny zakupu, gwarancja, utrata wartości, przeglądy (oceniane)

RioMicra
Cena podstawowa testowanej wersji61 990 zł57 990 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)42,6 proc.38,0 proc.
Gwarancja mechaniczna7 lat lub 150 tys. km3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądyco 15 tys. kmco 20 tys. km
Cena po doposażeniu63 990 zł61 939 zł

Cena po doposażeniu to cena punktowana - w każdym porównaniu staramy się wyrównać poziom wyposażenia, dodając elementy z listy opcji.

Kia Rio 1.2 CVVT kontra Nissan Micra 0.9 IG-T - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.RioMicra
Przestronność z przodu403433
Przestronność z tyłu302320
Pojemność bagażnika251514
Ładowność151111
Widoczność201715
Fotele, pozycja kierowcy302424
Ergonomia obsługi201817
Jakość wykończenia201517
Suma punktów200157151
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.RioMicra
Przyspieszenie251516
Elastyczność251416
Poziom hałasu15910
Skrzynia biegów151312
Zachowanie na drodze302627
Komfort jazdy302224
Układ kierowniczy151213
Średnica zawracania534
Skuteczność hamulców403732
Suma punktów200151154
KosztyMaks. pkt.RioMicra
Cena po doposażeniu503638
Utrata wartości151214
Zużycie paliwa302525
Wyposażenie – komfort302826
Wyp. – bezpieczeństwo302021
Ubezpieczenia1065
Gwarancja151510
Przeglądy201013
Suma punktów200152152
Wynik końcowy600460457
Miejsce w teście 1.2.

Kia Rio 1.2 CVVT kontra Nissan Micra 0.9 IG-T - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa

Auto Świat

Urzędnicy, do roboty! Ile jeszcze wody w europejskich rzekach musi upłynąć, żeby ktoś trzeźwo myślący uporządkował regulacje opisujące procedurę testu spalania? Oba samochody przekraczają fabryczne spalanie o jedną trzecią – i to już dawno przestało kogokolwiek bawić. Poza tym downsizing po raz kolejny nie okazał się bardziej ekologicznym rozwiązaniem.

Kia Rio 1.2 CVVT kontra Nissan Micra 0.9 IG-T - podsumowanie

Bez dwóch zdań ta oferta z Dalekiego Wschodu podoba nam się nie tylko ze względu na wygląd. Oba maluchy łączy też to, że dają swoim kierowcom poczucie prowadzenia dorosłego auta. Kia wygrywa jednak lepszą przestronnością i dłuższą gwarancją. Micrę polecamy miłośnikom bardziej dynamicznej jazdy i odważnego designu.

A jak Wam się podobają te samochody? Wolicie silnik turbo, czy wolnossący? Zapraszamy do komentowania.

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków