- "207-ka jest średnio o ok. 3 tys. zł tańsza od Fiesty (podobne wyposażenie, zbliżony rocznik i przebieg)Mały Peugeot występuje też jako kombi z bagażnikiem o poj. 337 l
- Fiesta punktuje lepszą dynamiką i pewniejszym prowadzeniem. Który model z drugiej ręki będzie lepszym wyborem?
Oba auta cieszą się dużym wzięciem na rynku. Mimo upływu lat nadal korzystnie wyglądają, a ich eksploatacja nie wiąże się z przesadnie wysokimi kosztami. Zwłaszcza gdy na celowniku macie proste, trwałe, tanie w serwisie i naprawach bazowe benzyniaki. W przypadku Fiesty mamy na myśli 82-konny silnik 1.25, a w „207-ce” – 73-konny 1.4. Te jednostki wyróżniają się nieskomplikowaną budową i rozsądnym spalaniem. Owszem, dynamika pozostawia wiele do życzenia, ale cóż, coś za coś.
Jeśli szukacie małego auta do poruszania się głównie po mieście, nie będzie to zły wybór, gdyż do 70-80 km/h oba napędy radzą sobie nieźle. Gorzej jest poza terenem zabudowanym, szczególnie na trasach szybkiego ruchu – odczujecie wtedy niedostatki mocy. Jeśli więc często jeździcie poza miastem, radzimy wybrać nieco mocniejsze napędy (oba auta miały takie w ofercie).
Podczas zakupu radzimy uważać, bo choć 15-20 tys. zł to dość dużo pieniędzy jak na klasę B, to jednak będą to już ponad 7-letnie egzemplarze, zatem ryzyko kupna zmęczonego auta jest dość duże.
Peugeot 207 1.4/73 KM (2006-15)
Mimo upływu lat Peugeot 207 to nadal jedno z najzgrabniejszych i najładniejszych małych aut na rynku wtórnym. Atrakcyjna jest też cena. W porównaniu z Fiestą (podobne wyposażenie, zbliżony rocznik i przebieg) „207-ka” jest średnio o ok. 3 tys. zł tańsza. Co jednak ważne, niższa cena nie oznacza niższej trwałości. Owszem, awarie w blisko 10-letnim małym Peugeocie występują, ale po pierwsze, rzadko są to problemy dużego kalibru, a po drugie, wersja z porównywanym benzyniakiem 1.4/73 KM w opinii wielu mechaników uchodzi za bezpieczną z punktu widzenia trwałości i kosztów serwisu. Zresztą silnik ten jako jeden z nielicznych w palecie był oferowany przez niemal cały okres produkcji.
To stara, solidna jednostka – niewysilona, z 8-zaworową głowicą i jednym wałkiem rozrządu. Moc 73 KM nie zapewnia oszałamiających osiągów, ale w warunkach miejskich „207-ka” 1.4 radzi sobie przyzwoicie. Poza miastem jest już nieco gorzej, co zresztą potwierdza czas przyspieszenia do „setki” (14 s). Zawsze można poszukać 16-zaworowej wersji 1.4 (88 KM) lub 1.6 (109 KM).
Uważajcie natomiast na nowsze benzyniaki serii Prince – ryzyko drogich awarii. W ofercie dużo jest też diesli – polecamy wersję 1.6 (najlepiej z 8-zaworową głowicą). Walory użytkowe? Dość dobre, ale to Fiesta hatchback ma nieco większą kabinę i pojemniejszy bagażnik. „207-ka” występuje też jako kombi z bagażnikiem o poj. 337-1258 l.
Typowe usterki
Rdza dość szybko atakuje układ wydechowy; znamy przypadki wilgoci pod dywanikami (efekt niedrożnych kanałów odpływowych w podszybiu); zdarza się, że hałasuje tylna klapa (złe ustawienie zamka); często przepalają się żarówki reflektorów; niekiedy posłuszeństwa odmawia sterowanie klimatyzacją; w VTi i THP (benzyniaki serii Prince): nadmierne spalanie oleju, nietrwały łańcuch rozrządu, awarie systemu zmiennych faz rozrządu i hydrauliki zaworów; francuskie silniki 1.4 i 1.6 (seria TU) zmagają się głównie z wyciekami oleju.
To nam się podoba
Korzystna cena zakupu, dobre wyposażenie, udany silnik 1.4, przyjemny wygląd.
To nam się nie podoba
Przeciętne wykończenie, słaba dynamika poza miastem, dużo zaniedbanych aut.
Dane techniczne | Ford Fiesta | Peugeot 207 |
Silnik – typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 | benz./R4/8 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1242 | 1360 |
Moc maks. (kW/KM/obr./min) | 60/82/5800 | 54/73/5400 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 114/4200 | 118/3300 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 5/przedni | man. 5/przedni |
Masa własna/ładowność (kg) | 1016/474 | 1170/410 |
Dł./szer./wys. (mm) | 3950/1722/1481 | 4030/1748/1472 |
Rozstaw osi (mm) | 2489 | 2540 |
Pojemność bagażnika (l) | 295-979 | 270-923 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,8 | 14 |
Elastyczność 60-100 km/h (s) | 13,4 | 13 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 168 | 170 |
Droga hamow. 100-0 km/h – z/g (m) | 37,8/37,6 | 40,0/39,3 |
Poziom hałasu przy 100 km/h w dB (A) | 68 | 67 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,6 | 7,1 |
Śr. zawracania w lewo/prawo (m) | 10,5/10,6 | 10,8/10,9 |
Ceny części (zł)* | Ford Fiesta | Peugeot 207 |
Filtr oleju/powietrza | 21/47 | 27/32 |
Tarcze/klocki hamulcowe (przód) | 320/138 | 260/120 |
Amortyzatory (kpl., przód) | 480 | 420 |
Napęd rozrządu (kpl.) | 210 | 170 |
Sprzęgło (kpl.) | 460 | 320 |
Reflektor | 512 | 540 |
*ceny zamienników o dobrej jakości
Ford Fiesta 1.25/82 KM (2008-17)
Fiesta 6. generacji okazała się przełomowa. Zaprojektowana w konwencji Kinetic Design została ciepło przyjęta i sprzedawała się znakomicie. Przekłada się to na duży wybór aut na rynku wtórnym. Wiele z nich ma porównywanego benzyniaka pod maską. Ford ochrzcił go mianem „1.25” (poj. 1242 ccm). Mimo mniejszej pojemności niż u rywala rozwija o 9 KM więcej (82). Na papierze wszystko wygląda korzystnie, ale gdy zechcecie wykorzystać możliwości tego motorka, musicie osiągnąć wysokie obroty, co oznacza nieprzyjemny hałas w kabinie i podwyższone spalanie. Podczas normalnej jazdy wypada ono przyzwoicie (6,6 l/100 km – o 0,5 l/100 km mniej niż konkurent). Także dynamiką Fiesta 1.25 wygrywa z małym Peugeotem, na co wpływ ma nie tylko mocniejszy silnik, lecz przede wszystkim niższa masa własna Fiesty. Zresztą da się to odczuć podczas jazdy. Fiestę prowadzi się lekko i przyjemnie, a dopracowany (jak na malucha) układ jezdny zapewnia świetny kompromis między sportem a komfortem. Można też liczyć na bogate wyposażenie – łatwiej o „wypasioną” Fiestę 1.25 niż o Peugeota 1.4. Jeśli chodzi o trwałość, to podobnie jak u rywala, wypada dość dobrze, choć drobne problemy się zdarzają. Niestety, Fiesta jest dość droga – np. zadbane auta z 2010 r. kosztują blisko 20 tys. zł.
Typowe usterki
W samochodach produkowanych do 2012 r. istnieje ryzyko korozji tylnej klapy; przeciekanie wody do wnętrza bagażnika (okolice tylnej lampy); podobnie jak w „207-ce”, dość szybko przepalają się żarówki; szwankuje przełącznik świateł awaryjnych i sterowanie radiem z koła kierownicy; zdarzają się problemy z elektrycznym wspomaganiem i hałasującym przegubem krzyżakowym układu kierowniczego (fot.; pomaga smarowanie); w silnikach 1.25 i 1.4 awarie pompy cieczy chłodzącej; w motorach zasilanych LPG szybko niedomagają głowice; częsty problem to pocący się uszczelniacz prawej półosi.
To nam się podoba
Atrakcyjny wygląd, dobre właściwości jezdne, spory bagażnik, rozsądne koszty użytkowania.
To nam się nie podoba
Dużo aut pofirmowych i „rozbitków” z importu, ryzyko korozji klapy, dość wysoka cena.
Nasza ocena* | Ford Fiesta | Peugeot 207 |
Silnik | 4,5 | 4 |
Osiągi i spalanie | 4 | 3 |
Wnętrze i bagażnik | 4 | 3,5 |
Komfort | 4 | 4,5 |
Design i wyposażenie | 4,5 | 4,5 |
Trwałość | 4 | 4 |
Koszty serwisu/części | 4 | 4 |
Koszt zakupu | 3,5 | 4,5 |
Utrata wartości | 4,5 | 4 |
SUMA | 37 | 36 |
koszt 1 km** | 0,47 zł | 0,49 zł |
*punktacja 1-6; **koszt wyliczony z 3 lat eksploatacji, z ubezpieczeniem i utratą wartości (45 tys. km przebiegu; auta z 2010 r.)
Peugeot 207 kontra Ford Fiesta - naszym zdaniem
Wyrównany pojedynek, ale ostatecznie wygrywa Fiesta – większa, bardziej dynamiczna i oszczędna. „207-ka” to też dobre auto, które przekonuje nie tylko ceną, lecz także niezłą trwałością.