Auto Świat Testy Porównania samochodów Pojedynek indywidualistów - BMW X4 i Jaguar F-Pace

Pojedynek indywidualistów - BMW X4 i Jaguar F-Pace

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Jaguar F-Pace prowokuje establishment SUV-ów klasy premium. Na pierwszy pojedynek wyzwał BMW X4. Czy „Jag” da radę rywalowi z legendarnym dieslem R6?

Pojedynek indywidualistów - BMW X4 i Jaguar F-Pace
Zobacz galerię (15)
Auto Bild
Pojedynek indywidualistów - BMW X4 i Jaguar F-Pace

Jaguar ma czym powalczyć. Styl, elegancja, wrażenie – pierwsza liga. Na pierwszy rzut oka F-Pace zasługuje na miano poważniejszego samochodu niż X4, ale to nie dziwi. Z długością 4,73 m jego nadwozie ma o 6 cm więcej niż BMW. To także przekłada się na lepszą przestronność wnętrza. Podczas gdy BMW ze swoją opadającą linią dachu zabiera tylnym pasażerom miejsce nad głowami, w Jaguarze siedzą oni wygodniej.

Ale oba auta mają być przecież sportowcami wśród SUV-ów – zasiądźmy zatem za kierownicami. Także tu Jaguar wiele rzeczy zrobił jak należy. Sportowe fotele wersji R-Sport są fantastyczne. One, a także dobra pozycja za kierownicą i płaska deska rozdzielcza sprawiają, że można zapomnieć, iż siedzi się w SUV-ie.

To wynagradza kilka niedociągnięć. Jakość wykonania nie idzie w parze ze stosunkowo wysoką ceną. Co prawda, wszystko bardzo porządnie zmontowano, ale pod względem materiałów BMW jest lepsze. Mamy miękkie tworzywa, przełączniki pracują ze szlachetnym oporem, skóra jest przyjemna w dotyku – tego się wymaga w samochodzie za poważne pieniądze.

Znaczące różnice występują także w sposobie obsługi urządzeń pokładowych – tu również procentuje dłuższe doświadczenie BMW. Menu systemu multimedialnego jest przejrzyste i logiczne, a pokrętło iDrive umożliwia obsługę funkcji bez znaczącego odrywania uwagi od prowadzenia. Jaguar stawia na mało intuicyjny ekran dotykowy, a poruszanie się po menu jest nieco zawiłe. Obsługa głosowa nie działa w przypadku wprowadzania celu w nawigacji.

Przejdźmy do jazdy. Czy Jaguar dotrzyma kroku BMW? Mówiąc wprost: tak! Jaguar może być dumny z tego, jak dobry wyszedł mu F-Pace. Co prawda, na krótkich nierównościach zawieszenie ma tendencję do twardej amortyzacji, ale poza tym z Jaguarem daje się dobrze żyć. Silnik z lekkością wkręca się na czerwone pole, zawieszenie pozwala już na pierwszym zakręcie zapomnieć o masie 2 ton.

Głupio tylko, że BMW to wszystko potrafi robić jeszcze szlachetniej. X4 lepiej amortyzuje nierówności i jednocześnie sprawia wrażenie zwinniejszego auta. Sześciocylindrowy silnik w połączeniu ze świetną 8-biegową skrzynią to klasa sama w sobie.

BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - dane producentów

BMWJaguar
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, biturbo/R6/24diesel, biturbo/V6/24
Ustawienie silnikawzdłużnie z przoduwzdłużnie z przodu
Zasilaniecommon railcommon rail
Pojemność skokowa (cm3)29932993
Moc maksymalna (KM/obr./min)313/4400300/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)630/1500700/2000
Prędkość maksymalna (km/h)247241
Skrzynia biegówaut. 8aut. 8
Napęd4x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/tw
Pojemność bagażnika (l)500-1400650-1740
Opony testowanego auta245/45 (p), 275/40 R 19 (t)255/50 R 20
Pojemność zbiornika paliwa (l)6766
Spalanie fabr. w mieście/w trasie/śr. (l/100 km)6,7/5,5/6,06,9/5,6/6,0
Masa holowanej przyczepy, z hamulcem/bez (kg)2400/7502400/750
Dł./szer./wys. (mm)4671/1881/16244731/2070/1652

BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - wyniki pomiarów drogowych

X4F-Pace
Przyspieszenie0-50 km/h1,8 s2,6 s
0-100 km/h5,2 s6,6 s
0-130 km/h8,4 s10,4 s
Elastyczność60-100 km/h2,9 s3,3 s
80-120 km/h3,6 s4,4 s
Masa rzeczywista/ładowność1942/498 kg2021/549 kg
Rozdział masy (przód/tył)51/49 proc.53/47 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)12,3/11,9 m12,0/12,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)36,9 m35,2 m
ze 100 km/h (gorące)36,5 m35,3 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h56 dB (A)58 dB (A)
przy 100 km/h64 dB (A)66 dB (A)
przy 130 km/h68 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe7,6 l/100 km7,8 l/100 km
Zasięg880 km840 km

BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - wymiary kabin

BMWJaguar
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)11101125
Szerokość wnętrza z przodu(mm)14901540
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)9801005
Zakres regulacji fotela(mm)220205
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)755770
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)14601475
Wysokość nad głową z tyłu(mm)930940
Wysokość siedziska z tyłu(mm)315355

BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - wyposażenie i ceny opcji

X4F-Pace
WersjaxDrive 35d3.0 TDV6 AWD R-Sport
Airbagi czołowe/boczneS/SS/S
Airbag kolanowy/kurtyny powietrzneN/SN/S
Reflektory ksenonowe/ledowe/przeciwmgielneS/9076 zł/SS/6130 zł/S
Elektrycznie sterowane szyby p/t/lusterkaS/S/SS/S/S
Klimatyzacja automatyczna 2-strefowaSS
System multim. z dotykowym ekranem/nawigacjaS/12 626 złS/11 570 zł
Złącza AUX/USB/BluetoothS/S/SS/S/S
Kierownica wielofunkcyjnaSS
Komputer pokładowy/tempomat/aktywny tempomatS/S/5882 zł1)S/S/6480 zł
Czujniki parkowania przód/tyłS/S2180 zł/S
Kamera cofania/automat parkujący2130/1775 złS/4050 zł
Tapicerka materiałowo-skórzana3 499 złS
Elektrycznie sterowane fotele z pamięcią ustawień5 578 zł6 130 zł
Podgrzewanie foteli przednich/tylnych1876/1876 zł2040/2090 zł
Sportowe fotele przednie2 789 złS
Kluczyk zbliżeniowy/elektr. ster. klapa bagażnika2992 zł/S5390/2700 zł
Asystent pasa ruchu/monitoring martwego pola5882 zł1)/NS/3050 zł1)
Skaner znaków drog./czujnik ruchu poprz. przy cofaniu1623 zł/N1480/3050 zł1)
System unikania kolizji/adaptacyjne zawieszenieS/5578 złS/6740 zł
Lakier metaliczny/felgi w testowanym aucie4513/4817 zł (19-calowe)4870/6480 zł (20-calowe)

1) - pakiet.

BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - ceny, gwarancja, przeglądy, utrata wartości

X4F-Pace
Cena podstawowa testowanej wersji289 400 zł349 700 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)44,6 proc.48,2 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata5 lat
Gwarancja perforacyjna12 lat6 lat
Przeglądywg wskazań wg wskazań 
Cena po doposażeniu326 721 zł385 240 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana;

BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pktX4F-Pace
Przestronność z przodu402931
Przestronność z tyłu302325
Pojemność bagażnika252125
Ładowność151213
Widoczność201515
Fotele, pozycja kierowcy302528
Ergonomia obsługi201917
Jakość wykończenia201816
Suma punktów200162170
Napęd i zawieszenieMaks. pktX4F-Pace
Przyspieszenie252522
Elastyczność252523
Poziom hałasu151513
Skrzynia biegów151413
Zachowanie na drodze302827
Komfort jazdy302422
Układ kierowniczy151413
Średnica zawracania522
Skuteczność hamulców403135
Suma punktów200178170
KosztyMaks. pktX4F-Pace
Cena po doposażeniu501611
Utrata wartości151412
Zużycie paliwa301716
Wyposażenie – komfort302727
Wyp. – bezpieczeństwo302121
Ubezpieczenia1032
Gwarancja15814
Przeglądy201313
Suma punktów200119116
Wynik końcowy600459456
Miejsce w teście1.2.

BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - spalanie testowe kontra katalogowe

Auto Świat

Nowe auta, stały temat: europejska procedura testu spalania nadal pozostaje niesmacznym żartem. Rywale zużyli w naszym cyklu testowym (na prawdziwej drodze, a nie na hamowni) o około jedną trzecią oleju napędowego więcej, niż obiecują producenci.

BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - podsumowanie

Udany debiut dla Jaguara. Spodobał nam się charakter F-Pace’a, jeździ on prawie tak dobrze, jak dojrzałe BMW. Gdyby Jaguar oferował wyższą jakość w nieco niższej cenie, mógłby wygrać. Trzeba jednak podkreślić, że mimo podobnej dynamiki prowadzenia Jaguar może pozazdrościć BMW genialnego przyspieszenia.

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków