Auto Świat Testy Porównania samochodów Pojedynek indywidualistów - BMW X4 i Jaguar F-Pace

Pojedynek indywidualistów - BMW X4 i Jaguar F-Pace

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Jaguar F-Pace prowokuje establishment SUV-ów klasy premium. Na pierwszy pojedynek wyzwał BMW X4. Czy „Jag” da radę rywalowi z legendarnym dieslem R6?

Pojedynek indywidualistów - BMW X4 i Jaguar F-Pace
Zobacz galerię (15)
Auto Bild
Pojedynek indywidualistów - BMW X4 i Jaguar F-Pace

Jaguar ma czym powalczyć. Styl, elegancja, wrażenie – pierwsza liga. Na pierwszy rzut oka F-Pace zasługuje na miano poważniejszego samochodu niż X4, ale to nie dziwi. Z długością 4,73 m jego nadwozie ma o 6 cm więcej niż BMW. To także przekłada się na lepszą przestronność wnętrza. Podczas gdy BMW ze swoją opadającą linią dachu zabiera tylnym pasażerom miejsce nad głowami, w Jaguarze siedzą oni wygodniej.

Ale oba auta mają być przecież sportowcami wśród SUV-ów – zasiądźmy zatem za kierownicami. Także tu Jaguar wiele rzeczy zrobił jak należy. Sportowe fotele wersji R-Sport są fantastyczne. One, a także dobra pozycja za kierownicą i płaska deska rozdzielcza sprawiają, że można zapomnieć, iż siedzi się w SUV-ie.

To wynagradza kilka niedociągnięć. Jakość wykonania nie idzie w parze ze stosunkowo wysoką ceną. Co prawda, wszystko bardzo porządnie zmontowano, ale pod względem materiałów BMW jest lepsze. Mamy miękkie tworzywa, przełączniki pracują ze szlachetnym oporem, skóra jest przyjemna w dotyku – tego się wymaga w samochodzie za poważne pieniądze.

Znaczące różnice występują także w sposobie obsługi urządzeń pokładowych – tu również procentuje dłuższe doświadczenie BMW. Menu systemu multimedialnego jest przejrzyste i logiczne, a pokrętło iDrive umożliwia obsługę funkcji bez znaczącego odrywania uwagi od prowadzenia. Jaguar stawia na mało intuicyjny ekran dotykowy, a poruszanie się po menu jest nieco zawiłe. Obsługa głosowa nie działa w przypadku wprowadzania celu w nawigacji.

Przejdźmy do jazdy. Czy Jaguar dotrzyma kroku BMW? Mówiąc wprost: tak! Jaguar może być dumny z tego, jak dobry wyszedł mu F-Pace. Co prawda, na krótkich nierównościach zawieszenie ma tendencję do twardej amortyzacji, ale poza tym z Jaguarem daje się dobrze żyć. Silnik z lekkością wkręca się na czerwone pole, zawieszenie pozwala już na pierwszym zakręcie zapomnieć o masie 2 ton.

Głupio tylko, że BMW to wszystko potrafi robić jeszcze szlachetniej. X4 lepiej amortyzuje nierówności i jednocześnie sprawia wrażenie zwinniejszego auta. Sześciocylindrowy silnik w połączeniu ze świetną 8-biegową skrzynią to klasa sama w sobie.

BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - dane producentów

BMWJaguar
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, biturbo/R6/24diesel, biturbo/V6/24
Ustawienie silnikawzdłużnie z przoduwzdłużnie z przodu
Zasilaniecommon railcommon rail
Pojemność skokowa (cm3)29932993
Moc maksymalna (KM/obr./min)313/4400300/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)630/1500700/2000
Prędkość maksymalna (km/h)247241
Skrzynia biegówaut. 8aut. 8
Napęd4x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/tw
Pojemność bagażnika (l)500-1400650-1740
Opony testowanego auta245/45 (p), 275/40 R 19 (t)255/50 R 20
Pojemność zbiornika paliwa (l)6766
Spalanie fabr. w mieście/w trasie/śr. (l/100 km)6,7/5,5/6,06,9/5,6/6,0
Masa holowanej przyczepy, z hamulcem/bez (kg)2400/7502400/750
Dł./szer./wys. (mm)4671/1881/16244731/2070/1652

BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - wyniki pomiarów drogowych

X4F-Pace
Przyspieszenie0-50 km/h1,8 s2,6 s
0-100 km/h5,2 s6,6 s
0-130 km/h8,4 s10,4 s
Elastyczność60-100 km/h2,9 s3,3 s
80-120 km/h3,6 s4,4 s
Masa rzeczywista/ładowność1942/498 kg2021/549 kg
Rozdział masy (przód/tył)51/49 proc.53/47 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)12,3/11,9 m12,0/12,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)36,9 m35,2 m
ze 100 km/h (gorące)36,5 m35,3 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h56 dB (A)58 dB (A)
przy 100 km/h64 dB (A)66 dB (A)
przy 130 km/h68 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe7,6 l/100 km7,8 l/100 km
Zasięg880 km840 km

BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - wymiary kabin

BMWJaguar
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)11101125
Szerokość wnętrza z przodu(mm)14901540
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)9801005
Zakres regulacji fotela(mm)220205
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)755770
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)14601475
Wysokość nad głową z tyłu(mm)930940
Wysokość siedziska z tyłu(mm)315355

BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - wyposażenie i ceny opcji

X4F-Pace
WersjaxDrive 35d3.0 TDV6 AWD R-Sport
Airbagi czołowe/boczneS/SS/S
Airbag kolanowy/kurtyny powietrzneN/SN/S
Reflektory ksenonowe/ledowe/przeciwmgielneS/9076 zł/SS/6130 zł/S
Elektrycznie sterowane szyby p/t/lusterkaS/S/SS/S/S
Klimatyzacja automatyczna 2-strefowaSS
System multim. z dotykowym ekranem/nawigacjaS/12 626 złS/11 570 zł
Złącza AUX/USB/BluetoothS/S/SS/S/S
Kierownica wielofunkcyjnaSS
Komputer pokładowy/tempomat/aktywny tempomatS/S/5882 zł1)S/S/6480 zł
Czujniki parkowania przód/tyłS/S2180 zł/S
Kamera cofania/automat parkujący2130/1775 złS/4050 zł
Tapicerka materiałowo-skórzana3 499 złS
Elektrycznie sterowane fotele z pamięcią ustawień5 578 zł6 130 zł
Podgrzewanie foteli przednich/tylnych1876/1876 zł2040/2090 zł
Sportowe fotele przednie2 789 złS
Kluczyk zbliżeniowy/elektr. ster. klapa bagażnika2992 zł/S5390/2700 zł
Asystent pasa ruchu/monitoring martwego pola5882 zł1)/NS/3050 zł1)
Skaner znaków drog./czujnik ruchu poprz. przy cofaniu1623 zł/N1480/3050 zł1)
System unikania kolizji/adaptacyjne zawieszenieS/5578 złS/6740 zł
Lakier metaliczny/felgi w testowanym aucie4513/4817 zł (19-calowe)4870/6480 zł (20-calowe)

1) - pakiet.

BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - ceny, gwarancja, przeglądy, utrata wartości

X4F-Pace
Cena podstawowa testowanej wersji289 400 zł349 700 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)44,6 proc.48,2 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata5 lat
Gwarancja perforacyjna12 lat6 lat
Przeglądywg wskazań wg wskazań 
Cena po doposażeniu326 721 zł385 240 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana;

BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pktX4F-Pace
Przestronność z przodu402931
Przestronność z tyłu302325
Pojemność bagażnika252125
Ładowność151213
Widoczność201515
Fotele, pozycja kierowcy302528
Ergonomia obsługi201917
Jakość wykończenia201816
Suma punktów200162170
Napęd i zawieszenieMaks. pktX4F-Pace
Przyspieszenie252522
Elastyczność252523
Poziom hałasu151513
Skrzynia biegów151413
Zachowanie na drodze302827
Komfort jazdy302422
Układ kierowniczy151413
Średnica zawracania522
Skuteczność hamulców403135
Suma punktów200178170
KosztyMaks. pktX4F-Pace
Cena po doposażeniu501611
Utrata wartości151412
Zużycie paliwa301716
Wyposażenie – komfort302727
Wyp. – bezpieczeństwo302121
Ubezpieczenia1032
Gwarancja15814
Przeglądy201313
Suma punktów200119116
Wynik końcowy600459456
Miejsce w teście1.2.

BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - spalanie testowe kontra katalogowe

Auto Świat

Nowe auta, stały temat: europejska procedura testu spalania nadal pozostaje niesmacznym żartem. Rywale zużyli w naszym cyklu testowym (na prawdziwej drodze, a nie na hamowni) o około jedną trzecią oleju napędowego więcej, niż obiecują producenci.

BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - podsumowanie

Udany debiut dla Jaguara. Spodobał nam się charakter F-Pace’a, jeździ on prawie tak dobrze, jak dojrzałe BMW. Gdyby Jaguar oferował wyższą jakość w nieco niższej cenie, mógłby wygrać. Trzeba jednak podkreślić, że mimo podobnej dynamiki prowadzenia Jaguar może pozazdrościć BMW genialnego przyspieszenia.

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski