- BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - dane producentów
- BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - wyniki pomiarów drogowych
- BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - wymiary kabin
- BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - wyposażenie i ceny opcji
- BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - ceny, gwarancja, przeglądy, utrata wartości
- BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - punkty i klasyfikacja
- BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - spalanie testowe kontra katalogowe
- BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - podsumowanie
Jaguar ma czym powalczyć. Styl, elegancja, wrażenie – pierwsza liga. Na pierwszy rzut oka F-Pace zasługuje na miano poważniejszego samochodu niż X4, ale to nie dziwi. Z długością 4,73 m jego nadwozie ma o 6 cm więcej niż BMW. To także przekłada się na lepszą przestronność wnętrza. Podczas gdy BMW ze swoją opadającą linią dachu zabiera tylnym pasażerom miejsce nad głowami, w Jaguarze siedzą oni wygodniej.
Ale oba auta mają być przecież sportowcami wśród SUV-ów – zasiądźmy zatem za kierownicami. Także tu Jaguar wiele rzeczy zrobił jak należy. Sportowe fotele wersji R-Sport są fantastyczne. One, a także dobra pozycja za kierownicą i płaska deska rozdzielcza sprawiają, że można zapomnieć, iż siedzi się w SUV-ie.
To wynagradza kilka niedociągnięć. Jakość wykonania nie idzie w parze ze stosunkowo wysoką ceną. Co prawda, wszystko bardzo porządnie zmontowano, ale pod względem materiałów BMW jest lepsze. Mamy miękkie tworzywa, przełączniki pracują ze szlachetnym oporem, skóra jest przyjemna w dotyku – tego się wymaga w samochodzie za poważne pieniądze.
Znaczące różnice występują także w sposobie obsługi urządzeń pokładowych – tu również procentuje dłuższe doświadczenie BMW. Menu systemu multimedialnego jest przejrzyste i logiczne, a pokrętło iDrive umożliwia obsługę funkcji bez znaczącego odrywania uwagi od prowadzenia. Jaguar stawia na mało intuicyjny ekran dotykowy, a poruszanie się po menu jest nieco zawiłe. Obsługa głosowa nie działa w przypadku wprowadzania celu w nawigacji.
Przejdźmy do jazdy. Czy Jaguar dotrzyma kroku BMW? Mówiąc wprost: tak! Jaguar może być dumny z tego, jak dobry wyszedł mu F-Pace. Co prawda, na krótkich nierównościach zawieszenie ma tendencję do twardej amortyzacji, ale poza tym z Jaguarem daje się dobrze żyć. Silnik z lekkością wkręca się na czerwone pole, zawieszenie pozwala już na pierwszym zakręcie zapomnieć o masie 2 ton.
Głupio tylko, że BMW to wszystko potrafi robić jeszcze szlachetniej. X4 lepiej amortyzuje nierówności i jednocześnie sprawia wrażenie zwinniejszego auta. Sześciocylindrowy silnik w połączeniu ze świetną 8-biegową skrzynią to klasa sama w sobie.
BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - dane producentów
BMW | Jaguar | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, biturbo/R6/24 | diesel, biturbo/V6/24 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie | common rail | common rail |
Pojemność skokowa (cm3) | 2993 | 2993 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 313/4400 | 300/4000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 630/1500 | 700/2000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 247 | 241 |
Skrzynia biegów | aut. 8 | aut. 8 |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/tw | tw/tw |
Pojemność bagażnika (l) | 500-1400 | 650-1740 |
Opony testowanego auta | 245/45 (p), 275/40 R 19 (t) | 255/50 R 20 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 67 | 66 |
Spalanie fabr. w mieście/w trasie/śr. (l/100 km) | 6,7/5,5/6,0 | 6,9/5,6/6,0 |
Masa holowanej przyczepy, z hamulcem/bez (kg) | 2400/750 | 2400/750 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4671/1881/1624 | 4731/2070/1652 |
BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - wyniki pomiarów drogowych
X4 | F-Pace | |
Przyspieszenie0-50 km/h | 1,8 s | 2,6 s |
0-100 km/h | 5,2 s | 6,6 s |
0-130 km/h | 8,4 s | 10,4 s |
Elastyczność60-100 km/h | 2,9 s | 3,3 s |
80-120 km/h | 3,6 s | 4,4 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1942/498 kg | 2021/549 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 51/49 proc. | 53/47 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 12,3/11,9 m | 12,0/12,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 36,9 m | 35,2 m |
ze 100 km/h (gorące) | 36,5 m | 35,3 m |
Hałas w kabinieprzy 50 km/h | 56 dB (A) | 58 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) | 66 dB (A) |
przy 130 km/h | 68 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe | 7,6 l/100 km | 7,8 l/100 km |
Zasięg | 880 km | 840 km |
BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - wymiary kabin
BMW | Jaguar | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1110 | 1125 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1490 | 1540 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 980 | 1005 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 220 | 205 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 755 | 770 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1460 | 1475 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 930 | 940 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 315 | 355 |
BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - wyposażenie i ceny opcji
X4 | F-Pace | |
Wersja | xDrive 35d | 3.0 TDV6 AWD R-Sport |
Airbagi czołowe/boczne | S/S | S/S |
Airbag kolanowy/kurtyny powietrzne | N/S | N/S |
Reflektory ksenonowe/ledowe/przeciwmgielne | S/9076 zł/S | S/6130 zł/S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t/lusterka | S/S/S | S/S/S |
Klimatyzacja automatyczna 2-strefowa | S | S |
System multim. z dotykowym ekranem/nawigacja | S/12 626 zł | S/11 570 zł |
Złącza AUX/USB/Bluetooth | S/S/S | S/S/S |
Kierownica wielofunkcyjna | S | S |
Komputer pokładowy/tempomat/aktywny tempomat | S/S/5882 zł1) | S/S/6480 zł |
Czujniki parkowania przód/tył | S/S | 2180 zł/S |
Kamera cofania/automat parkujący | 2130/1775 zł | S/4050 zł |
Tapicerka materiałowo-skórzana | 3 499 zł | S |
Elektrycznie sterowane fotele z pamięcią ustawień | 5 578 zł | 6 130 zł |
Podgrzewanie foteli przednich/tylnych | 1876/1876 zł | 2040/2090 zł |
Sportowe fotele przednie | 2 789 zł | S |
Kluczyk zbliżeniowy/elektr. ster. klapa bagażnika | 2992 zł/S | 5390/2700 zł |
Asystent pasa ruchu/monitoring martwego pola | 5882 zł1)/N | S/3050 zł1) |
Skaner znaków drog./czujnik ruchu poprz. przy cofaniu | 1623 zł/N | 1480/3050 zł1) |
System unikania kolizji/adaptacyjne zawieszenie | S/5578 zł | S/6740 zł |
Lakier metaliczny/felgi w testowanym aucie | 4513/4817 zł (19-calowe) | 4870/6480 zł (20-calowe) |
1) - pakiet.
BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - ceny, gwarancja, przeglądy, utrata wartości
X4 | F-Pace | |
Cena podstawowa testowanej wersji | 289 400 zł | 349 700 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 44,6 proc. | 48,2 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 5 lat |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 6 lat |
Przeglądy | wg wskazań | wg wskazań |
Cena po doposażeniu | 326 721 zł | 385 240 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana;
BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt | X4 | F-Pace | |
Przestronność z przodu | 40 | 29 | 31 | |
Przestronność z tyłu | 30 | 23 | 25 | |
Pojemność bagażnika | 25 | 21 | 25 | |
Ładowność | 15 | 12 | 13 | |
Widoczność | 20 | 15 | 15 | |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 25 | 28 | |
Ergonomia obsługi | 20 | 19 | 17 | |
Jakość wykończenia | 20 | 18 | 16 | |
Suma punktów | 200 | 162 | 170 | |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt | X4 | F-Pace | |
Przyspieszenie | 25 | 25 | 22 | |
Elastyczność | 25 | 25 | 23 | |
Poziom hałasu | 15 | 15 | 13 | |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 13 | |
Zachowanie na drodze | 30 | 28 | 27 | |
Komfort jazdy | 30 | 24 | 22 | |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 13 | |
Średnica zawracania | 5 | 2 | 2 | |
Skuteczność hamulców | 40 | 31 | 35 | |
Suma punktów | 200 | 178 | 170 | |
Koszty | Maks. pkt | X4 | F-Pace | |
Cena po doposażeniu | 50 | 16 | 11 | |
Utrata wartości | 15 | 14 | 12 | |
Zużycie paliwa | 30 | 17 | 16 | |
Wyposażenie – komfort | 30 | 27 | 27 | |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 21 | 21 | |
Ubezpieczenia | 10 | 3 | 2 | |
Gwarancja | 15 | 8 | 14 | |
Przeglądy | 20 | 13 | 13 | |
Suma punktów | 200 | 119 | 116 | |
Wynik końcowy | 600 | 459 | 456 | |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - spalanie testowe kontra katalogowe
Nowe auta, stały temat: europejska procedura testu spalania nadal pozostaje niesmacznym żartem. Rywale zużyli w naszym cyklu testowym (na prawdziwej drodze, a nie na hamowni) o około jedną trzecią oleju napędowego więcej, niż obiecują producenci.
BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - podsumowanie
Udany debiut dla Jaguara. Spodobał nam się charakter F-Pace’a, jeździ on prawie tak dobrze, jak dojrzałe BMW. Gdyby Jaguar oferował wyższą jakość w nieco niższej cenie, mógłby wygrać. Trzeba jednak podkreślić, że mimo podobnej dynamiki prowadzenia Jaguar może pozazdrościć BMW genialnego przyspieszenia.
Galeria zdjęć
Mimo że to SUV-y, słupki i płyta lotniska nie są na wyrost. Napęd tych samochodów zapewnia im naprawdę rasowe osiągi, a układy jezdne zoptymalizowano z naciskiem na jazdę po asfalcie. Nie tylko silniki, ale i tarcze hamulcowe podczas tego porównania zostaną solidnie rozgrzane.
Choć o gustach dyskutować podobno nie wypada, to o swoim chyba mogę dla urozmaicenia coś napisać. To, co widzicie na zdjęciu, to niebanalne dzieło sztuki inżynierów z BMW. Niestety, styliści - to oczywiście moje prywatne zdanie - zniweczyli ich wysiłki, wrzucając nowe BMW X4 do grona jednego z kilku najbrzydszych samochodów świata. W tej szacownej grupie są już: SsangYong Actyon (bo kto wymyślił SUV-a coupe?), Mercedes GLE i BMW X6. Twórca linii tych pojazdów musi chyba mieć w domu wszystko pochyłe i opadające, łącznie z oknami, kuchenką, telewizorem, wanną i...
Z tej perspektywy widać, że pomysł na SUV-a coupe może jednak nie był wymysłem stylisty, tylko marketingowca, bo światła i tył mają dość wyszukany styl i trudno odmówić im wdzięku.
Tak, to jest sześć cylindrów w rzędzie! Szczęśliwy ten, kto dosiada stada produkowanych przez nie mechanicznych rumaków. Tym bardziej, że grono samochodów, w których dostępny jest ten silnik, powoli się kurczy.
To jest prawdziwa sztuka: pogodzić estetykę z funkcjonalnością. W BMW świetnie się na tym znają, a do tego księgowi nie poskąpili funduszy na przyjemne i wyszukane tworzywa wykończeniowe.
Oto i bezsens pomysłu na SUV-a coupe: pasażer tylnej kanapy czuje się tak, jakby na dachu siedział słoń. X4 nie zapewnia ani wygody wsiadania za kierownicę godnej trzydrzwiowemu coupe (bo przednie drzwi muszą być krótsze żeby można było jeszcze zamontować drzwi tylne), ani przestronności klasycznego SUV-a (bo dach opada z tyłu dokładnie tam, gdzie potrzeba miejsca na głowy pasażerów - czy projektanci tego nie rozumieją?), ani praktyczności wysokiego kombi (jeżeli ktoś ma inne zdanie, niech spróbuje wepchnąć duże pudło do bagażnika przez niski otwór załadunkowy). Ten samochód próbuje coś udawać, a my nie udajemy, że on tylko udaje. Poza tym to fantastyczne auto.
BMW nie zaimponuje Jaguarowi pojemnością ani tym bardziej praktycznością kufra. 500-1400 litrów to wszystko, na co stać X4.
Można i rasowo, i praktycznie, i z wdziękiem? Można. Poznajcie Jaguara F-Pace. Nową aluminiową wielkość w klasie SUV-ów premium.
Jaguar F-Pace z każdej strony wygląda znakomicie i proporcjonalnie. Ma i masę, i rzeźbę, i definicję, godną dystyngowanego atlety.
Pod tymi felgami kryją się ekstremalnie jak na SUV-a skuteczne hamulce. Są naprawdę niesamowite. Jak bardzo - tego możecie się dowiedzieć, czytając nasze porównanie.
Silnik Jaguara ma taką samą pojemność jak w BMW, jednak nie jest to rzędówka R6, a widlaste V6.
Kokpit Jaguara wygląda trochę jak sprzęt audio z lat 90-tych, czyli bardzo dobrze. KtośZ miał tu pomysł na styl. Niestety, w budżecie poskąpiono funduszy na wykończenie wnętrza adekwatnymi do klasy i ceny materiałami.
Ten, kto przesiądzie się z fantastycznych przednich foteli Jaguara F-Pace na jego tylną kanapę, odczuje... Delikatny zawód. Ale miejsca na pewno mu nie zabraknie. Natomiast jeżeli potem otworzy tylne boczne drzwiczki BMW X4, nie będzie wiedział, czy wsiadać bokiem, czy zanurkować w klaustrofobiczny batyskaf z opadającym dachem. Nie wierzycie? Sprawdźcie sami. Możecie pisać, że przesadzamy, ale jeżeli coś może być i łatne, i funkcjonalne, to dlaczego nie miałoby takie być? Punkt dla Jaga.
To jest prawdziwa wielkość: 650-1740 litrów na bagaż usatysfakcjonuje niejednego podróżnika. A i par szpilek też tu więcej wejdzie.
Popas w trawie? Chyba się zakochały, tak stoją... A może po prostu odpoczywają, bo wcześniej dostały solidny wycisk? Zapraszamy do lektury porównania, gdzie znajdziecie wyniki pomiarów drogowych i porównanie spalania fabrycznego z testowym zużyciem paliwa, wymiary kabin, przyspieszenia, ceny i wiele innych ciekawych szczegółów.