Jaguar ma czym powalczyć. Styl, elegancja, wrażenie – pierwsza liga. Na pierwszy rzut oka F-Pace zasługuje na miano poważniejszego samochodu niż X4, ale to nie dziwi. Z długością 4,73 m jego nadwozie ma o 6 cm więcej niż BMW. To także przekłada się na lepszą przestronność wnętrza. Podczas gdy BMW ze swoją opadającą linią dachu zabiera tylnym pasażerom miejsce nad głowami, w Jaguarze siedzą oni wygodniej.
Ale oba auta mają być przecież sportowcami wśród SUV-ów – zasiądźmy zatem za kierownicami. Także tu Jaguar wiele rzeczy zrobił jak należy. Sportowe fotele wersji R-Sport są fantastyczne. One, a także dobra pozycja za kierownicą i płaska deska rozdzielcza sprawiają, że można zapomnieć, iż siedzi się w SUV-ie.
To wynagradza kilka niedociągnięć. Jakość wykonania nie idzie w parze ze stosunkowo wysoką ceną. Co prawda, wszystko bardzo porządnie zmontowano, ale pod względem materiałów BMW jest lepsze. Mamy miękkie tworzywa, przełączniki pracują ze szlachetnym oporem, skóra jest przyjemna w dotyku – tego się wymaga w samochodzie za poważne pieniądze.
Znaczące różnice występują także w sposobie obsługi urządzeń pokładowych – tu również procentuje dłuższe doświadczenie BMW. Menu systemu multimedialnego jest przejrzyste i logiczne, a pokrętło iDrive umożliwia obsługę funkcji bez znaczącego odrywania uwagi od prowadzenia. Jaguar stawia na mało intuicyjny ekran dotykowy, a poruszanie się po menu jest nieco zawiłe. Obsługa głosowa nie działa w przypadku wprowadzania celu w nawigacji.
Przejdźmy do jazdy. Czy Jaguar dotrzyma kroku BMW? Mówiąc wprost: tak! Jaguar może być dumny z tego, jak dobry wyszedł mu F-Pace. Co prawda, na krótkich nierównościach zawieszenie ma tendencję do twardej amortyzacji, ale poza tym z Jaguarem daje się dobrze żyć. Silnik z lekkością wkręca się na czerwone pole, zawieszenie pozwala już na pierwszym zakręcie zapomnieć o masie 2 ton.
Głupio tylko, że BMW to wszystko potrafi robić jeszcze szlachetniej. X4 lepiej amortyzuje nierówności i jednocześnie sprawia wrażenie zwinniejszego auta. Sześciocylindrowy silnik w połączeniu ze świetną 8-biegową skrzynią to klasa sama w sobie.
BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - dane producentów
BMW | Jaguar | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, biturbo/R6/24 | diesel, biturbo/V6/24 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie | common rail | common rail |
Pojemność skokowa (cm3) | 2993 | 2993 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 313/4400 | 300/4000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 630/1500 | 700/2000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 247 | 241 |
Skrzynia biegów | aut. 8 | aut. 8 |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/tw | tw/tw |
Pojemność bagażnika (l) | 500-1400 | 650-1740 |
Opony testowanego auta | 245/45 (p), 275/40 R 19 (t) | 255/50 R 20 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 67 | 66 |
Spalanie fabr. w mieście/w trasie/śr. (l/100 km) | 6,7/5,5/6,0 | 6,9/5,6/6,0 |
Masa holowanej przyczepy, z hamulcem/bez (kg) | 2400/750 | 2400/750 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4671/1881/1624 | 4731/2070/1652 |
BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - wyniki pomiarów drogowych
X4 | F-Pace | |
Przyspieszenie0-50 km/h | 1,8 s | 2,6 s |
0-100 km/h | 5,2 s | 6,6 s |
0-130 km/h | 8,4 s | 10,4 s |
Elastyczność60-100 km/h | 2,9 s | 3,3 s |
80-120 km/h | 3,6 s | 4,4 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1942/498 kg | 2021/549 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 51/49 proc. | 53/47 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 12,3/11,9 m | 12,0/12,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 36,9 m | 35,2 m |
ze 100 km/h (gorące) | 36,5 m | 35,3 m |
Hałas w kabinieprzy 50 km/h | 56 dB (A) | 58 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) | 66 dB (A) |
przy 130 km/h | 68 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe | 7,6 l/100 km | 7,8 l/100 km |
Zasięg | 880 km | 840 km |
BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - wymiary kabin
BMW | Jaguar | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1110 | 1125 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1490 | 1540 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 980 | 1005 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 220 | 205 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 755 | 770 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1460 | 1475 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 930 | 940 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 315 | 355 |
BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - wyposażenie i ceny opcji
X4 | F-Pace | |
Wersja | xDrive 35d | 3.0 TDV6 AWD R-Sport |
Airbagi czołowe/boczne | S/S | S/S |
Airbag kolanowy/kurtyny powietrzne | N/S | N/S |
Reflektory ksenonowe/ledowe/przeciwmgielne | S/9076 zł/S | S/6130 zł/S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t/lusterka | S/S/S | S/S/S |
Klimatyzacja automatyczna 2-strefowa | S | S |
System multim. z dotykowym ekranem/nawigacja | S/12 626 zł | S/11 570 zł |
Złącza AUX/USB/Bluetooth | S/S/S | S/S/S |
Kierownica wielofunkcyjna | S | S |
Komputer pokładowy/tempomat/aktywny tempomat | S/S/5882 zł1) | S/S/6480 zł |
Czujniki parkowania przód/tył | S/S | 2180 zł/S |
Kamera cofania/automat parkujący | 2130/1775 zł | S/4050 zł |
Tapicerka materiałowo-skórzana | 3 499 zł | S |
Elektrycznie sterowane fotele z pamięcią ustawień | 5 578 zł | 6 130 zł |
Podgrzewanie foteli przednich/tylnych | 1876/1876 zł | 2040/2090 zł |
Sportowe fotele przednie | 2 789 zł | S |
Kluczyk zbliżeniowy/elektr. ster. klapa bagażnika | 2992 zł/S | 5390/2700 zł |
Asystent pasa ruchu/monitoring martwego pola | 5882 zł1)/N | S/3050 zł1) |
Skaner znaków drog./czujnik ruchu poprz. przy cofaniu | 1623 zł/N | 1480/3050 zł1) |
System unikania kolizji/adaptacyjne zawieszenie | S/5578 zł | S/6740 zł |
Lakier metaliczny/felgi w testowanym aucie | 4513/4817 zł (19-calowe) | 4870/6480 zł (20-calowe) |
1) - pakiet.
BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - ceny, gwarancja, przeglądy, utrata wartości
X4 | F-Pace | |
Cena podstawowa testowanej wersji | 289 400 zł | 349 700 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 44,6 proc. | 48,2 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 5 lat |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 6 lat |
Przeglądy | wg wskazań | wg wskazań |
Cena po doposażeniu | 326 721 zł | 385 240 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana;
BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt | X4 | F-Pace | |
Przestronność z przodu | 40 | 29 | 31 | |
Przestronność z tyłu | 30 | 23 | 25 | |
Pojemność bagażnika | 25 | 21 | 25 | |
Ładowność | 15 | 12 | 13 | |
Widoczność | 20 | 15 | 15 | |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 25 | 28 | |
Ergonomia obsługi | 20 | 19 | 17 | |
Jakość wykończenia | 20 | 18 | 16 | |
Suma punktów | 200 | 162 | 170 | |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt | X4 | F-Pace | |
Przyspieszenie | 25 | 25 | 22 | |
Elastyczność | 25 | 25 | 23 | |
Poziom hałasu | 15 | 15 | 13 | |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 13 | |
Zachowanie na drodze | 30 | 28 | 27 | |
Komfort jazdy | 30 | 24 | 22 | |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 13 | |
Średnica zawracania | 5 | 2 | 2 | |
Skuteczność hamulców | 40 | 31 | 35 | |
Suma punktów | 200 | 178 | 170 | |
Koszty | Maks. pkt | X4 | F-Pace | |
Cena po doposażeniu | 50 | 16 | 11 | |
Utrata wartości | 15 | 14 | 12 | |
Zużycie paliwa | 30 | 17 | 16 | |
Wyposażenie – komfort | 30 | 27 | 27 | |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 21 | 21 | |
Ubezpieczenia | 10 | 3 | 2 | |
Gwarancja | 15 | 8 | 14 | |
Przeglądy | 20 | 13 | 13 | |
Suma punktów | 200 | 119 | 116 | |
Wynik końcowy | 600 | 459 | 456 | |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - spalanie testowe kontra katalogowe
Nowe auta, stały temat: europejska procedura testu spalania nadal pozostaje niesmacznym żartem. Rywale zużyli w naszym cyklu testowym (na prawdziwej drodze, a nie na hamowni) o około jedną trzecią oleju napędowego więcej, niż obiecują producenci.
BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - podsumowanie
Udany debiut dla Jaguara. Spodobał nam się charakter F-Pace’a, jeździ on prawie tak dobrze, jak dojrzałe BMW. Gdyby Jaguar oferował wyższą jakość w nieco niższej cenie, mógłby wygrać. Trzeba jednak podkreślić, że mimo podobnej dynamiki prowadzenia Jaguar może pozazdrościć BMW genialnego przyspieszenia.