Jaguar ma czym powalczyć. Styl, elegancja, wrażenie – pierwsza liga. Na pierwszy rzut oka F-Pace zasługuje na miano poważniejszego samochodu niż X4, ale to nie dziwi. Z długością 4,73 m jego nadwozie ma o 6 cm więcej niż BMW. To także przekłada się na lepszą przestronność wnętrza. Podczas gdy BMW ze swoją opadającą linią dachu zabiera tylnym pasażerom miejsce nad głowami, w Jaguarze siedzą oni wygodniej.

Ale oba auta mają być przecież sportowcami wśród SUV-ów – zasiądźmy zatem za kierownicami. Także tu Jaguar wiele rzeczy zrobił jak należy. Sportowe fotele wersji R-Sport są fantastyczne. One, a także dobra pozycja za kierownicą i płaska deska rozdzielcza sprawiają, że można zapomnieć, iż siedzi się w SUV-ie.

To wynagradza kilka niedociągnięć. Jakość wykonania nie idzie w parze ze stosunkowo wysoką ceną. Co prawda, wszystko bardzo porządnie zmontowano, ale pod względem materiałów BMW jest lepsze. Mamy miękkie tworzywa, przełączniki pracują ze szlachetnym oporem, skóra jest przyjemna w dotyku – tego się wymaga w samochodzie za poważne pieniądze.

Znaczące różnice występują także w sposobie obsługi urządzeń pokładowych – tu również procentuje dłuższe doświadczenie BMW. Menu systemu multimedialnego jest przejrzyste i logiczne, a pokrętło iDrive umożliwia obsługę funkcji bez znaczącego odrywania uwagi od prowadzenia. Jaguar stawia na mało intuicyjny ekran dotykowy, a poruszanie się po menu jest nieco zawiłe. Obsługa głosowa nie działa w przypadku wprowadzania celu w nawigacji.

Przejdźmy do jazdy. Czy Jaguar dotrzyma kroku BMW? Mówiąc wprost: tak! Jaguar może być dumny z tego, jak dobry wyszedł mu F-Pace. Co prawda, na krótkich nierównościach zawieszenie ma tendencję do twardej amortyzacji, ale poza tym z Jaguarem daje się dobrze żyć. Silnik z lekkością wkręca się na czerwone pole, zawieszenie pozwala już na pierwszym zakręcie zapomnieć o masie 2 ton.

Głupio tylko, że BMW to wszystko potrafi robić jeszcze szlachetniej. X4 lepiej amortyzuje nierówności i jednocześnie sprawia wrażenie zwinniejszego auta. Sześciocylindrowy silnik w połączeniu ze świetną 8-biegową skrzynią to klasa sama w sobie.

BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - dane producentów

BMW Jaguar
Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, biturbo/R6/24 diesel, biturbo/V6/24
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu
Zasilanie common rail common rail
Pojemność skokowa (cm3) 2993 2993
Moc maksymalna (KM/obr./min) 313/4400 300/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 630/1500 700/2000
Prędkość maksymalna (km/h) 247 241
Skrzynia biegów aut. 8 aut. 8
Napęd 4x4 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/tw tw/tw
Pojemność bagażnika (l) 500-1400 650-1740
Opony testowanego auta 245/45 (p), 275/40 R 19 (t) 255/50 R 20
Pojemność zbiornika paliwa (l) 67 66
Spalanie fabr. w mieście/w trasie/śr. (l/100 km) 6,7/5,5/6,0 6,9/5,6/6,0
Masa holowanej przyczepy, z hamulcem/bez (kg) 2400/750 2400/750
Dł./szer./wys. (mm) 4671/1881/1624 4731/2070/1652

BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - wyniki pomiarów drogowych

X4 F-Pace
Przyspieszenie0-50 km/h 1,8 s 2,6 s
0-100 km/h 5,2 s 6,6 s
0-130 km/h 8,4 s 10,4 s
Elastyczność60-100 km/h 2,9 s 3,3 s
80-120 km/h 3,6 s 4,4 s
Masa rzeczywista/ładowność 1942/498 kg 2021/549 kg
Rozdział masy (przód/tył) 51/49 proc. 53/47 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 12,3/11,9 m 12,0/12,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 36,9 m 35,2 m
ze 100 km/h (gorące) 36,5 m 35,3 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h 56 dB (A) 58 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A) 66 dB (A)
przy 130 km/h 68 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe 7,6 l/100 km 7,8 l/100 km
Zasięg 880 km 840 km

BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - wymiary kabin

BMW Jaguar
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1110 1125
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1490 1540
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 980 1005
Zakres regulacji fotela (mm) 220 205
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 755 770
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1460 1475
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 930 940
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 315 355

BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - wyposażenie i ceny opcji

X4 F-Pace
Wersja xDrive 35d 3.0 TDV6 AWD R-Sport
Airbagi czołowe/boczne S/S S/S
Airbag kolanowy/kurtyny powietrzne N/S N/S
Reflektory ksenonowe/ledowe/przeciwmgielne S/9076 zł/S S/6130 zł/S
Elektrycznie sterowane szyby p/t/lusterka S/S/S S/S/S
Klimatyzacja automatyczna 2-strefowa S S
System multim. z dotykowym ekranem/nawigacja S/12 626 zł S/11 570 zł
Złącza AUX/USB/Bluetooth S/S/S S/S/S
Kierownica wielofunkcyjna S S
Komputer pokładowy/tempomat/aktywny tempomat S/S/5882 zł1) S/S/6480 zł
Czujniki parkowania przód/tył S/S 2180 zł/S
Kamera cofania/automat parkujący 2130/1775 zł S/4050 zł
Tapicerka materiałowo-skórzana 3 499 zł S
Elektrycznie sterowane fotele z pamięcią ustawień 5 578 zł 6 130 zł
Podgrzewanie foteli przednich/tylnych 1876/1876 zł 2040/2090 zł
Sportowe fotele przednie 2 789 zł S
Kluczyk zbliżeniowy/elektr. ster. klapa bagażnika 2992 zł/S 5390/2700 zł
Asystent pasa ruchu/monitoring martwego pola 5882 zł1)/N S/3050 zł1)
Skaner znaków drog./czujnik ruchu poprz. przy cofaniu 1623 zł/N 1480/3050 zł1)
System unikania kolizji/adaptacyjne zawieszenie S/5578 zł S/6740 zł
Lakier metaliczny/felgi w testowanym aucie 4513/4817 zł (19-calowe) 4870/6480 zł (20-calowe)

1) - pakiet.

BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - ceny, gwarancja, przeglądy, utrata wartości

X4 F-Pace
Cena podstawowa testowanej wersji 289 400 zł 349 700 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 44,6 proc. 48,2 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 5 lat
Gwarancja perforacyjna 12 lat 6 lat
Przeglądy wg wskazań  wg wskazań 
Cena po doposażeniu 326 721 zł 385 240 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana;

BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt X4 F-Pace
Przestronność z przodu 40 29 31
Przestronność z tyłu 30 23 25
Pojemność bagażnika 25 21 25
Ładowność 15 12 13
Widoczność 20 15 15
Fotele, pozycja kierowcy 30 25 28
Ergonomia obsługi 20 19 17
Jakość wykończenia 20 18 16
Suma punktów 200 162 170
Napęd i zawieszenie Maks. pkt X4 F-Pace
Przyspieszenie 25 25 22
Elastyczność 25 25 23
Poziom hałasu 15 15 13
Skrzynia biegów 15 14 13
Zachowanie na drodze 30 28 27
Komfort jazdy 30 24 22
Układ kierowniczy 15 14 13
Średnica zawracania 5 2 2
Skuteczność hamulców 40 31 35
Suma punktów 200 178 170
Koszty Maks. pkt X4 F-Pace
Cena po doposażeniu 50 16 11
Utrata wartości 15 14 12
Zużycie paliwa 30 17 16
Wyposażenie – komfort 30 27 27
Wyp. – bezpieczeństwo 30 21 21
Ubezpieczenia 10 3 2
Gwarancja 15 8 14
Przeglądy 20 13 13
Suma punktów 200 119 116
Wynik końcowy 600 459 456
Miejsce w teście 1. 2.

BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - spalanie testowe kontra katalogowe

Foto: Auto Świat

Nowe auta, stały temat: europejska procedura testu spalania nadal pozostaje niesmacznym żartem. Rywale zużyli w naszym cyklu testowym (na prawdziwej drodze, a nie na hamowni) o około jedną trzecią oleju napędowego więcej, niż obiecują producenci.

BMW X4 kontra Jaguar F-Pace - podsumowanie

Udany debiut dla Jaguara. Spodobał nam się charakter F-Pace’a, jeździ on prawie tak dobrze, jak dojrzałe BMW. Gdyby Jaguar oferował wyższą jakość w nieco niższej cenie, mógłby wygrać. Trzeba jednak podkreślić, że mimo podobnej dynamiki prowadzenia Jaguar może pozazdrościć BMW genialnego przyspieszenia.