Auto Świat Testy Porównania samochodów Porównanie: 4 x SUV - starcie gigantów

Porównanie: 4 x SUV - starcie gigantów

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Wielkie SUV-y muszą sobie poradzić z niewygodnym faktem: zupełnie nowe, a może nawet rewolucyjne Volvo XC90 dołącza do gry! Sprawdzamy, jak mogą mu przeszkodzić rywale od BMW, Hyundaia i VW

Porównanie: BMW X5 xDrive 25d, Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI, Volkswagen Touareg 3.0 TDI V6, Volvo XC90 D5 AWD
Zobacz galerię (26)
Auto Bild
Porównanie: BMW X5 xDrive 25d, Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI, Volkswagen Touareg 3.0 TDI V6, Volvo XC90 D5 AWD

Aluzje, jakoby skandynawski design kojarzony był głównie z siecią popularnych domów meblowych, na szczęście nie dotyczą marki Volvo. Te samochody od lat ujmują wyszukaną prostotą – jeżeli nie nadwozia, to przynajmniej wnętrza. Nikt nie ma wątpliwości, że Volvo to marka premium, która robi bezpieczne samochody i ma swoich zagorzałych sympatyków na różnych kontynentach.

Kłopot Szwedów polegał jednak na tym, że mimo całej wyjątkowości ich produktów konkurencja z segmentu premium niemal zawsze coś robiła lepiej. BMW było zdecydowanie bardziej sportowe i lepiej się je prowadziło, Mercedes – bardziej luksusowy, a do tego obie te marki z reguły oferowały znacznie mocniejsze jednostki napędowe. Volvo produkowało auta do zakochania, ale niekoniecznie lubiące bezpośrednie starcia z najbardziej kompetentnymi rywalami.

Kłopot Szwedów polegał dotąd na tym, że mimo całej wyjątkowości ich produktów konkurencja z segmentu premium niemal zawsze coś robiła lepiej. A teraz?

Teraz jednak sytuacja ma ulec diametralnej zmianie. Szwedzi wystawiają bowiem do gry dużego SUV-a, na którego kolejną generację musieliśmy długo, bardzo długo czekać. Auto miało być rewolucyjne i pod wieloma względami takie właśnie jest, tyle że tę rewolucyjność mierzy się w odniesieniu do poprzednika. Czy zrobi ona wrażenie także na konkurencji? To właśnie postanowiliśmy sprawdzić.

Nowe XC90 to w zasadzie nic innego, jak pokaźny SUV z mnogością systemów asystujących na pokładzie, niestroniący od przepychu, ale i urządzony ze smakiem. Czterocylindrowy diesel pod maską powoduje jednak, że zakusy na brylowanie wśród muskularnych, reprezentacyjnie zmotoryzowanych bulwarowych niby-terenówek wypada odłożyć na dalszy plan.

Owszem, taki napęd wystarczy w naszym kraju niemal do wszystkich zastosowań tego samochodu: wyprzedzania na trasie, dynamicznej jazdy po mieście, odwożenia dzieci do szkoły, wypadów na zakupy. Na niewymagających bezdrożach też sobie poradzi. Ale cztery cylindry pod maską wielkiego SUV-a nie poprawią wizerunku właściciela ani nie zaimponują jego sąsiadom.

Okazuje się, że dziś to żadna ujma: dwóch spośród trzech konkurentów w tym porównaniu też ma cztery cylindry pod maskami, a wszystkie te samochody, mimo zawadiackiego wyglądu, stworzono z myślą o podróżach po asfaltowych drogach. Jeżeli potrafią więc przejechać przez płytką rzeczkę albo przebrnąć przez błoto w lesie, to jest to raczej wartość dodana niż wrodzone umiejętności tych produktów.

Za chwilę poznacie wyniki porównania, ale już teraz możemy zdradzić, że dawno na podium nie było tak ciasno, jak w przypadku tego zestawienia rywali. Niezależnie od tego, co – a o tym się za chwilę przekonacie – wygra, pragniemy jednak docenić koncern z Wolfsburga. Za to, że chociaż raz nie poszedł za trendem downsizingu i pozostawił pod maską 204-konnego, trzylitrowego sześciocylindrowca!

4. Miejsce - Hyundai GRand Santa Fe 2.2 CRDI

Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDI
Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDIAuto Bild

Ten Hyundai jest pod wieloma względami nieskomplikowany i… nieprzesadnie ekscytujący, choć to dość dyplomatyczne stwierdzenie. Ale wiecie co? To właśnie czyni go bardzo przyjemnym towarzyszem podróży! Zawieszenie miło resoruje i filtruje poprzeczne nierówności tak skutecznie, jakby prasowało asfalt niczym żelazko z parą czyste prześcieradło.

Podróż przestronnym Hyundaiem jest relaksująca

Tyle że na kiepskich drogach obszerne ruchy nadwozia potrafią szybko zepsuć przyjemność z podróżowania Hyundaiem. Miękko pracujący diesel subtelnie pomrukuje i zachowuje stoicki spokój nawet na wysokich obrotach, a to pasuje do raczej nierychliwej natury Santa Fe. Tak nierychliwej, że w bezpośrednim starciu konkurenci niemal miażdżą Hyundaia swoimi osiągami, za którymi wcale nie idzie większe zapotrzebowanie na paliwo.

Czy to w sprincie, czy podczas wyprzedzania, „koreańczyk” potulnie podąża za rywalami, którzy szybko znikają mu z pola widzenia. Mamy też uwagę do foteli, które są zbyt miękkie, słabo trzymają na zakrętach i niepotrzebnie psują dobre wrażenie, jakie zrobiła na nas kabina.

Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDI - Plusy: Ten typ troszczy się o pasażerów. Przestronność i praktyczność stoją na wysokim poziomie. Do tego Hyundai ma 5 lat gwarancji.

Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDI - Minusy: Systemy wspomagające kierowcę? Są, ale skromne. Pełna integracja ze smartfonem? Nic z tego. No i ta dynamika – skromna jak na 197 KM.

3. Miejsce - Volvo XC90 D5 AWD

Volvo XC90 D5 AWD
Volvo XC90 D5 AWDAuto Bild

Volvo powraca do gry w lidze wielkich SUV-ów. Jego atutem jest wygodna kabina. Przy okazji zmiany generacji Szwedzi postanowili zrobić porządek w kokpicie. I zrobili, ma to jednak swą cenę – filozofia obsługi niemal wszystkiego za pomocą ekranu dotykowego nie przekonuje. Konieczność przedzierania się przez menu bywa irytująca.

Tablet zamiast klawiszy i pokręteł: nie ma przycisków, jest zamieszanie

Dosięgnięcie do wyświetlacza wymaga wyciągnięcia ręki daleko od fotela kierowcy – spróbujcie trafić w odpowiednie pole na ekranie, kiedy autem buja na nierównościach. Ale… Zapomnijcie o tym! 225 koni mechanicznych i pneumatyczne zawieszenie pozwalają na przyjemną jazdę. Napęd ma czym ciągnąć, choć jego ton bywa natarczywy.

Układ kierowniczy działa płynnie i bezpośrednio, stabilność jazdy na wprost jest dobra. Jedynie ciasne zakręty wprawiają nowe Volvo XC90 w zakłopotanie i szwedzki SUV robi się podsterowny. Pneumatyczne zawieszenie przyzwoicie pracuje, ale ma też wady. Krótkie nierówności czy krawędzie łat na jezdni wprawiają kabinę w nieprzyjemne drgania.

Volvo XC90 D5 AWD - Plusy: Dużo miejsca, wygodne siedzenia i wielki bagażnik czynią z Volvo dobrego towarzysza wakacyjnych podróży. Tęsknimy za silnikiem R5.

Volvo XC90 D5 AWD - Minusy: Resorowanie nie zawsze przebiega subtelnie, a obsługa instrumentów, a może raczej instrumentu, bywa skomplikowana.

2. Miejsce: BMW X5 xDrive 25d

Miejsce: BMW X5 xDrive 25d
Miejsce: BMW X5 xDrive 25dAuto Bild

Może zabrzmi to banalnie z perspektywy wizerunku tej marki, ale i tak to napiszemy: X5 odnalazło się w tym porównaniu w roli sportowca. Jego rozbudowane „mięśnie” najwyraźniej zajęły sporo miejsca, bo dla pasażerów pozostało go może nie mało, ale na pewno mniej niż u rywali.

Silnik nie wydaje dźwięku na miarę klasy premium, ale jest mocny i oszczędny

Ciaśniej dopasowane do jadących nadwozie BMW powoduje, że jeśli ktoś na tylnej kanapie X5 opiera się już kolanami o fotel kierowcy, to gdyby przesiadł się do Touarega czy Grand Santa Fe, miałby tam w nich jeszcze pokaźny zapas miejsca na nogi. Kierowca jednak specjalnie się tym nie przejmuje – jego ucieszą precyzyjny układ kierowniczy, wysoka stabilność jazdy i mocny silnik.

Mała skaza na wizerunku tego solidnie doładowanego motoru: mimo całego swego wigoru to jednak nadal „tylko” czterocylindrowiec, który po mocniejszym wciśnięciu gazu lubi zawarczeć. Ten dźwięk nie pasuje do luksusowego SUV-a, ale za to BMW imponuje ekonomiką jazdy – spaliło w teście średnio 7,2 l ON na 100 km.

BMW X5 xDrive 25d - Plusy: Zwinne prowadzenie, mocny silnik, płynnie działający „automat” – jak na SUV-a w formacie XL BMW X5 znakomicie jeździ.

BMW X5 xDrive 25d - Minusy: W bezpośrednim porównaniu widać pokaźną średnicę zawracania. No i pod maską nie ma sześciocylindrowca…

1. Miejsce - Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI

Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI
Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDIAuto Bild

W tym towarzystwie tylko Touareg skrywa pod maską sześciocylindrowe serce. I dobrze mu to robi! Ale zaraz, zaraz… Przecież czterocylindrowce BMW i Volvo zapewniają lepsze osiągi. O co więc chodzi? O to, co trudno zmierzyć – łatwo jednak się w tym zakochać. Volkswagen dzięki sześciocylindrowcowi sprawia wrażenie bardziej dostojnego, delikatniejszego i przytulniejszego auta.

VW Touareg to superkomfortowy wół roboczy z bardzo dobrymi manierami. No i ma V6!

Jednocześnie subtelnie resoruje, a jedynie charakterystyczne dla tego modelu drgania odczuwalne na kolumnie kierowniczej mogą czasem denerwować na kiepskich drogach. Touareg daje właścicielowi niebagatelne możliwości przewozowe – może wziąć na pokład do 656 kilogramów, a jeżeli to nie wystarczy, to pociągnie 3,5-tonową przyczepę!

SUV z Wolfsburga może się podobać, jednak rzut oka na specyfikację podpowiada, że nie jest to już najnowsza konstrukcja i niektórych jej pierwotnych założeń nie sposób obejść. Na przykład nie dało się tu zastosować systemów asystujących, bazujących na elektrycznym wspomaganiu kierownicy, jak choćby układu automatycznego parkowania.

Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI - Plusy: Jako wół roboczy (ładowność, masa przyczepy) sprawdza się świetnie. Rozpieszcza komfortem. No i ma magiczne 6 cylindrów!

Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI - Minusy: Nie potrafi dotrzymać tempa Volvo i BMW. Pojemność i dodatkowe dwa cylindry nie przynoszą korzyści poza kulturą pracy.

Dane producentów - BMW X5 xDrive 25d, Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI, Volkswagen Touareg 3.0 TDI V6, Volvo XC90 D5 AWD

VWBMWVolvoHyundai
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/V6/24t.diesel/R4/16 (2 turbosprężarki)t.diesel/R4/16 (2 turbosprężarki)t.diesel/R4/16
Ustawienie silnikawzdłużnie z przoduwzdłużnie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilaniecommon railcommon railcommon railcommon rail
Pojemność skokowa (cm3)2967199519692199
Moc maksymalna (KM/obr./min)204/3200218/4400225/4250197/3800
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)450/1250450/1500470/1750436/1800
Prędkość maksymalna (km/h)206220220200
Skrzynia biegówaut. 8aut. 8aut. 8aut. 6
Napęd4x44x44x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/twtw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)580-1642650-1870721-1886634-1842
Opony testowanego auta265/50 R 19255/50 R 19275/45 R 20235/55 R 19
Pojemność zbiornika paliwa (l)100857171
Emisja CO2 (g/km)173154152199
Dł./szer./wys. (mm)4801/1940/17094886/1938/17624950/1958/17764915/1885/1695

Wymiary kabin - BMW X5 xDrive 25d, Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI, Volkswagen Touareg 3.0 TDI V6, Volvo XC90 D5 AWD

WymiarJednostka miaryVW TouaregBMW X5Volvo XC90Hyundai Grand Santa Fe
Miejsce na nogi z przodu maks.mm1165113011401130
Szerokość wnętrza z przodumm1550158015401540
Wysokość wnętrza  z przodu maks.mm1035102010451030
Zakres regulacji fotelamm220230225205
Indeks miejsca na nogi z tyłumm800740775810
Szerokość wnętrza z tyłumm1520154015301535
Wysokość nad głową z tyłumm985975975980
Wysokość siedziska z tyłumm340360360365
Pojemność bagażnikal580650721634

Wyniki pomiarów testowych - BMW X5 xDrive 25d, Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI, Volkswagen Touareg 3.0 TDI V6, Volvo XC90 D5 AWD

TouaregX5XC90Grand Santa Fe
Przyspieszenie0-50 km/h2,9 s2,6 s2,8 s3,2 s
0-100 km/h8,9 s8,4 s8,3 s10,3 s
0-130 km/h15,4 s14,5 s14,1 s17,8 s
Elastyczność60-100 km/h5,3 s4,9 s4,8 s6,1 s
80-120 km/h7,1 s6,5 s6,3 s7,7 s
Masa rzeczywista/ładowność2224/656 kg2149/601 kg2102/648 kg2057/573 kg
Rozdział masy (przód/tył)54/46 proc.50/50 proc.53/47 proc.56/44 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,6/11,6 m12,6/12,7 m12,6/12,4 m11,8/11,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,6 m35,5 m34,5 m35,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,9 m35,6 m34,1 m36,7 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h57 dB (A)58 dB (A)58 dB (A)59 dB (A)
przy 100 km/h63 dB (A)63 dB (A)65 dB (A)65 dB (A)
przy 130 km/h67 dB (A)68 dB (A)68 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe7,9 l/100 km7,2 l/100 km7,8 l/100 km8,1 l/100 km
Zasięg1265 km1180 km910 km875 km

Punktacja - BMW X5 xDrive 25d, Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI, Volkswagen Touareg 3.0 TDI V6, Volvo XC90 D5 AWD

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

NadwozieMaks. pktTouaregX5XC90Grand Santa Fe
Przestronność z przodu4037353533
Przestronność z tyłu3025212326
Pojemność bagażnika2521232523
Ładowność1514131412
Widoczność2018181817
Fotele, pozycja kierowcy3027282724
Ergonomia obsługi2018181518
Jakość wykończenia2017181818
Suma punktów200177174175171
Napęd i zawieszenieMaks. pktTouaregX5XC90Grand Santa Fe
Przyspieszenie2520212117
Elastyczność2523242422
Poziom hałasu1515141312
Skrzynia biegów1514151311
Zachowanie na drodze3025262523
Komfort jazdy3029282525
Układ kierowniczy1514151312
Średnica zawracania54224
Skuteczność hamulców4035363934
Suma punktów200179181175160
KosztyMaks. pktTouaregX5XC90Grand Santa Fe
Cena po doposażeniu5016181826
Utrata wartości*151512156
Zużycie paliwa3020222019
Wyposażenie – komfort3025252524
Wyp. – bezpieczeństwo3022212221
Ubezpieczenia104335
Gwarancja1588814
Przeglądy2013131313
Suma punktów200123122124128
Wynik końcowy600479477474459
Miejsce w teście1.2.3.4.

Podsumowanie - a jednak zwycięża V6!

VW udało się wygrać na punkty z rywalami i tym razem wynik jest też zgodny z naszymi emocjami: w dużym SUV-ie pod maską powinno pracować przynajmniej 6 cylindrów! Jednak na podium było tak ciasno, że jedynym przegranym jest tutaj Hyundai. Wszyscy jego rywale zaprezentowali wyrównany, bardzo wysoki poziom i wybór spośród tej trójki można spokojnie pozostawić kwestii gustu.

Zapraszamy do komentowania - najciekawsze merytorycznie komentarze mogą liczyć na odpowiedź od redakcji. A w zasadzie... Już się tej odpowiedzi doczekały - zapraszamy TUTAJ. Tym razem finalna klasyfikacja trochę nas zaskoczyła, ale punktacja jest bezlitosna i zawsze wyłania zwycięzcę, który okazuje się najlepszą kombinacją przyjętych kryteriów. A kiedy opadną emocję i nie dacie się uwieść magii nowości czy motoryzacyjnego seksapilu, kiedy zapomnicie choć na chwilę o splendorze poszczególnych producentów, to okaże się, że Touareg naprawdę daje radę. Weźcie to pod uwagę, zanim napiszecie, jak bardzo nas... Lubicie :)

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków