Testy Porównania samochodów Porównanie małych crossoverów

Porównanie małych crossoverów

Mini-SUV-y mają podwyższone, fikuśne nadwozia i małe silniki, a kolejne modele wyrastają niczym grzyby po deszczu. Można dostać zawrotu głowy. Którego wybrać?

Kia Stonic, Mazda CX-3, Opel Crossland X, Seat Arona i Volkswagen T-Roc
Zobacz galerię (17)
Auto Bild
Kia Stonic, Mazda CX-3, Opel Crossland X, Seat Arona i Volkswagen T-Roc
  • Oferta crossoverów powiększa się w szybkim tempie. Który model warto wybrać?
  • Mazda silnikowo nadal podąża pod prąd
  • Największy bagażnik ma Volkswagen T-Roc

Wśród klientów, jak i producentów zapanował owczy pęd na SUV-y i crossovery. Nowości jest tak wiele, że można się pogubić, tym bardziej że nazwy tych aut są do siebie dość podobne. Za to wśród rozwiązań technicznych raczej nie ma dużych zaskoczeń: z piątki modeli, które wybraliśmy, cztery mają trzycylindrowe silniki, z tego trzy o pojemności 1,0 l. Jakie to miłe, że są jeszcze takie firmy, jak Mazda, która montuje w CX-3 dwukrotnie większy silnik, niż mają rywale. Czy to szaleństwo z punktu widzenia kosztów eksploatacji?

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W tym zestawieniu ciekawym aspektem jest również filtr cząstek stałych, który w związku z nowymi normami emisji spalin będzie teraz montowany też w silnikach benzynowych. Mają go już Kia Stonic i Opel Crossland X. Maździe CX-3 udaje się spełniać normę Euro 6d TEMP bez niego. Natomiast Volkswagen T-Roc i Seat Arona otrzymają filtr cząstek stałych prawdopodobnie dopiero pod koniec roku. Tymczasem sprawdźmy, co te małe SUV-y potrafią.

Kia Stonic, Mazda CX-3, Opel Crossland X, Seat Arona i Volkswagen T-Roc - wyniki testu

VolkswagenSeatKiaOpelMazda
Przyspieszenie 0-50 km/h3,7 s3,2 s3,4 s3,0 s3,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h10,4 s9,8 s10,0 s9,9 s9,3 s
Przyspieszenie 0-130 km/h17,6 s16,3 s16,6 s16,9 s15,3 s
Elastyczność 60-100 km/h (4/5 bieg)8,2/11,4 s7,8/10,6 s7,7/10,4 s6,5/8,4 s8,1/11,2 s
Elastyczność 80-120 km/h (5/6 bieg)12,8/17,3 s11,8/16,3 s11,0/14,1 s9,2/11,3 s11,3/17,1 s
Masa rzeczywista/ładowność1280/500 kg1184/441 kg1176/464 kg1276/514 kg1199/491 kg
Rozdział masy (przód/tył)59/41 proc.60/40 proc.61/39 proc.61/39 proc.62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,7/10,5 m10,5/10,5 m11,1/11,1 m11,2/11,5 m11,5/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące)37,0/36,0 m37,7/38,0 m36,8/36,2 m38,2/37,0 m36,80/37,3 m
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h57/65/69 dB57/67/70 dB59/67/71 dB59/67/70 dB57/67/70 dB
Spalanie testowe6,6 l/100 km5,5 l/100 km5,8 l/100 km5,5 l/100 km5,5 l/100 km
Zasięg750 km830 km860 km840 km900 km

Test Spalania

Żródło: Auto Świat

Droga hamowania (ze 100 km/h, opony letnie, suchy asfalt)

Żródło: Auto Świat

Kia Stonic, Mazda CX-3, Opel Crossland X, Seat Arona i Volkswagen T-Roc - dane katalogowe

T-RocAronaStonicCrossland XCX-3
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R3/12t.benz./R3/12t.benz./R3/12t.benz./R3/12benz./R4/16
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezp./pasekwtrysk bezp./pasekwtrysk bezp./pasekwtrysk bezp./pasekwtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)99999999811991998
Moc maksymalna (KM/obr./min)115/5000115/5000120/6000130/5500120/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)200/2000200/2000172/1500230/1750204/2800
Prędkość maksymalna (km/h)187182185206192
Skrzynia biegówmanualna 6bmanualna 6bmanualna 6bmanualna 6bmanualna 6b
Napędprzedniprzedniprzedniprzedniprzedni
Filtr cząstek stałychniedostępnyniedostępnyseryjnyseryjnyniedostępny
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)445-1290400-1280352-1155410-1255350-1260
Pojemność zbiornika paliwa (l)5040454548
Rozmiar opon testowanego auta215/45 R 18215/45 R 18205/55 R 17205/60 R 16215/60 R 16
Emisja CO2 (g/km)116114118114137
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1300/6301100/5901100/450840/6201200/605

Gdzie zmieści się najwięcej bagażu?

Według danych fabrycznych największy bagażnik ma T-Roc – domyślnie mieści aż o 95 l więcej niż Mazda CX-3, która jest od niego o 4 cm dłuższa. Jej bagażnik odpowiada najkrótszej w porównaniu Kii Stonic. Należy jednak pamiętać, że część litrażu przypada na nieregularne wnęki po bokach i – oczywiście – na schowek pod podłogą. Świetną relację pojemności bagażnika do gabarytów nadwozia oferuje Seat Arona. Co więcej, hiszpański crossover może się też pochwalić najniższym progiem załadunku.

Kia Stonic, Mazda CX-3, Opel Crossland X, Seat Arona i Volkswagen T-Roc - ceny, gwarancje, utrata wartości, przeglądy:

T-RocAronaStonicCrossland XCX-3
Cena podstawowa86 190 zł69 600 zł71 490 zł70 800 zł79 900 zł
Utrata wartości (3 lata i 60 tys. km)34,2 proc.34,2 proc.34,0 proc.37,5 proc.33,5 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata5 lat7 lat/150 tys. km2 lata3 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat12 lat8 lat
Przeglądyco 30 tys. km/rokco 30 tys. km/rokco 30 tys. km/rokco 30 tys. km/rokco 20 tys. km/rok
Cena po doposażeniu99 300 zł80 907 zł73 990 zł79 950 zł79 900 zł

Kia Stonic, Mazda CX-3, Opel Crossland X, Seat Arona i Volkswagen T-Roc - punkty i klasyfikacja:

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

NadwozieMaks. pkt.VWSeatKiaOpelMazda
Przestronność z przodu403434303228
Przestronność z tyłu302221181716
Pojemność bagażnika252221202120
Ładowność151311121411
Widoczność201515141211
Fotele, pozycja kierowcy302323202319
Ergonomia obsługi201616161414
Jakość wykończenia201616151414
Suma punktów200161157145147135
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.
Przyspieszenie251516161617
Elastyczność251415161814
Poziom hałasu151513111213
Skrzynia biegów151212111012
Zachowanie na drodze302526252325
Komfort jazdy302524222321
Układ kierowniczy151212111111
Średnica zawracania545322
Skuteczność hamulców403024302428
Suma punktów200152147145139143
KosztyMaks. pkt.
Cena po doposażeniu503037403737
Utrata wartości151515151315
Zużycie paliwa302122202121
Wyposażenie – komfort402421182218
Wyp. – bezpieczeństwo302118151814
Ubezpieczenia1088988
Gwarancja1581415810
Przeglądy1010105107
Suma punktów200137145137137130
Wynik końcowy600450449427423408
Miejsce w teście 1.2.3.4.5.

Kia Stonic, Mazda CX-3, Opel Crossland X, Seat Arona i Volkswagen T-Roc - naszym zdaniem

T-Roc okazał się najlepszy w teście, ale Arona – tylko minimalnie słabsza. Gdyby lepiej hamowała, miałaby 1. miejsce. Rywale nie są przegrani – stanowią bardzo ciekawą alternatywę dla tego, co oferuje koncern VW. A jeśli ktoś ma alergię na 3 cylindry, może wybrać Mazdę albo większy silnik.