• Uterenowione kombi mogą stanowić ciekawą alternatywę dla SUVów – są od nich lżejsze i lepiej się prowadzą
  • Skoda zdobywa więcej punktów w kategorii nadwozia, Opel jest za to górą w dziedzinach napędu i zawieszenia
  • Po zrównaniu poziomu wyposażenia obu aut Insignia okazuje się o 12 550 zł droższa od Superba

W każdej chwili móc wyrwać się z codzienności i przeżyć jakąś przygodę – dokładnie to poczucie chcą dać kierowcy Škoda Superb Scout i Opel Insignia Country Tourer. A z kolei kierowca chce, by inni tak go postrzegali. I to może się nawet udać. Ci, którym podobają się podwyższone i obudowane plastikowymi panelami kombi, pytają: „Czy można nimi bez obaw zjeżdżać z utwardzonych dróg?” Można, aczkolwiek trzeba być ostrożnym. Bo mimo zawieszenia zaprojektowanego z myślą o gorszych drogach i automatycznie dołączanego napędu na 4 koła Scout oraz Country Tourer nie są poważnymi maszynami do offroadu. Jak jednak widać na głównym zdjęciu, oba auta potrafią dać trochę frajdy w wyboistym błocie.

W wersji Scout Superb został wyposażony w tryb Offroad. Działa do prędkości 30 km/h i przygotowuje układy ESP, ABS i inne systemy asystujące na jazdę po mniej przyczepnej nawierzchni, a także pokonywanie wzniesień. Napęd 4x4 jest w Scoucie obligatoryjny, klienci mogą wybierać między wersjami 2.0 TSI o mocy 272 KM a występującym w niniejszym teście 190-konnym 2.0 TDI.

Opel podchodzi do sprawy mniej konsekwentnie. Próżno tu szukać trybu offroadowego, ponadto Country Tourera można mieć też bez napędu na 4 koła i z manualną skrzynią biegów (ze słabszym, 170-konnym dieslem). Testowana 210-konna wersja ma jednak klasyczny „automat” i układ 4x4 w standardzie.

Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Oba auta są wyraźnie lżejsze od SUV-ów tej wielkości

Insignia jest wielka, jako Country Tourer mierzy 5 metrów i w tej wersji widać to jeszcze dobitniej niż w przypadku zwykłego kombi. Pomiar masy nas jednak miło zaskakuje: oba testowane auta ważą mniej niż 1800 kilogramów. A czego nas to uczy? Że nie wszystko, co jest przestronne i ma napęd na 4 koła, musi od razu ważyć więcej niż 2 tony.

Skoda Superb Scout - wymiary (*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu) Foto: Auto Świat
Skoda Superb Scout - wymiary (*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Opel Insignia Country Tourer - wymiary (*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu) Foto: Auto Świat
Opel Insignia Country Tourer - wymiary (*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

W przednim rzędzie foteli oba modele zdobywają tyle samo punktów – oferują bardzo dużo miejsca, wygodnie usiądą tu nawet nieprzeciętnie wysocy kierowcy. Z tyłu jednak to Škoda zapewnia minimalnie więcej przestrzeni. Pasażerowie podróżujący na kanapie Opla na pewno nie będą narzekać na ciasnotę, ale przesiadając się bezpośrednio do Škody, łatwo można zauważyć, że w czeskim aucie są większe otwory drzwiowe i wygodniej się w nim siedzi. Kategorię „nadwozie” Superb wygrywa też dzięki lepszemu ogólnemu wrażeniu jakości, widoczności, a także z racji większego bagażnika.

Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Insignia lepiej jeździ

A co Insignia potrafi robić lepiej? Jeździć! W żadnym z tych aut prawie nie czuć podwyższonego zawieszenia. Ale jeśli ktoś lubi sztywniejsze zestrojenie podwozia, powinien w Superbie zainwestować 3600 zł w adaptacyjne amortyzatory DCC.

W Insignii Country Tourer regulowane zawieszenie FlexRide z trzema trybami jazdy (Standard, Sport i Tour) jest seryjne. Choć opony Superba mają mniejszy profil (czyli niższe ścianki boczne), to w nim mniej czuć pofalowania jezdni, zapadnięte studzienki i ostre uskoki. Za to Opel lepiej trzyma się drogi, w wersji Country Tourer nie traci nic ze swojego świetnego zestrojenia układu jezdnego. Superbowi musieliśmy odjąć punkt w kategorii „zachowanie na drodze”: w czasie próby nagłego omijania przeszkody, przy wracaniu na tor jazdy, tył Superba zaskakująco daleko się odkręca, i to mimo ESP. W pewnych rzadkich sytuacjach może to wymagać wykonania kontry kierownicą. Nie jest to niebezpieczne, ale po prostu nie tak dopracowane, jak w Oplu.

Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Ospałość DSG i turbodziura TDI

Superb potrafi też denerwować swoim układem napędowym. Osiągi nie są temu winne – Superb musi „wąchać spaliny” Insignii dopiero powyżej 160 km/h. Problemem w Škodzie jest kombinacja turbodziury, powściągliwej reakcji silnika na gaz i ospałości nastawionego na oszczędzanie DSG. Czy to podczas ruszania, czy też wyprzedzania, TDI nie traktuje ruchów prawej stopy zbyt poważnie. Nieco niewyraźne i przeciągane zmiany biegów jeszcze dodatkowo wzmacniają to wrażenie.

Zupełnie inaczej Insignia: jej diesel biturbo w połączeniu z ośmiostopniowym „automatem” to bardzo ożywiony i sprawnie zgrany duet. Co prawda, wysokoprężny silnik przez podwójne doładowanie pracuje nie tak miękko i jest też bardziej słyszalny w kabinie niż świetnie wyciszone TDI w Superbie. Ale Opel wyrównuje to bardziej bezpośrednią i przewidywalną reakcją na gaz – w kategorii „napęd” udaje mu się pokonać Superba.

Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Škoda wygrywa kosztami

Przejdźmy do kosztów – tu Škoda się już nie patyczkuje i rozkłada Opla na łopatki. Po doposażeniu Superb Scout 2.0 TDI DSG 4x4 kosztuje 180 950 zł – o 12 550 zł mniej niż Insignia. Do tego czeskie kombi według prognoz Eurotaxu mniej traci na wartości i ma bogatsze wyposażenie. Szczególnie spośród opcji z zakresu komfortu może się pochwalić: poduszką kolanową kierowcy, czujnikiem jego uwagi, systemem awaryjnego hamowania w razie zasłabnięcia prowadzącego i hamulcem wielokolizyjnym – Opel, choć też bogato wyposażony, tych rozwiązań nie ma. Cenny punkt przewagi Škoda zdobywa też niższym spalaniem i pod kreską wygrywa. Ale nie znaczy to, że z Oplem także nie można przeżyć fajnych przygód.

Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Test spalania

Niewielkie odchylenia w obu przypadkach, w teście Škoda uzyskała niższy wynik. Co ciekawe, na odcinku szybkiej autostradowej jazdy to Superb zużył więcej niż Insignia (odpowiednio 9,7 i 9,2 l/100 km). Oba auta korzystają z układu oczyszczania spalin z płynem AdBlue i spełniają normę emisji spalin Euro 6d-Temp Evap ISC.

Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Test spalania Foto: Auto Świat
Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Test spalania

Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Test hamowania

Insignia przyzwyczaiła nas do najlepszych wyników hamowania – w dotychczasowych porównaniach mierzyliśmy drogi na poziomie aut sportowych. Tym razem jednak zaliczyła gorszy rezultat i potrzebowała nawet nieco dłuższego dystansu do zatrzymania niż Škoda. Oba wyniki uznajemy jednak za dobre.

Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - test hamowania Foto: Auto Świat
Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - test hamowania

Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Nasza opinia

Walka była zacięta, te wielkie kombi zafundowały sobie ostry bój. Ostatecznie zwycięsko wychodzi z niego Škoda. Punktuje przede wszystkim komfortem jazdy, porządnym wykończeniem kabiny i licznymi cechami w dziedzinie kosztów, przede wszystkim ceną. Trochę rozczarował nas za to układ napędowy Superba, w szczególności skrzynia biegów. Dokładnie pod tym względem Opel wypada lepiej, przyjemniej się nim jeździ. Zaskakujące tylko, że Insignia nie była w stanie przekuć swojego aż 5-metrowego nadwozia na lepsze rezultaty przestronności i pojemności kufra.

Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Nasza pomiary testowe

Dane/model Skoda Superb Scout Opel Insignia Country Tourer
0-50 km/h 2,5 s 3,0 s
0-100 km/h 7,9 s 8,0 s
0-130 km/h 13,0 s 12,8 s
0-160 km/h 20,8 s 20,2 s
0-200 km/h 44,1 s 39,8 s
60-100 km/h 4,6 s (aut.) 4,2 s (aut.)
80-120 km/h 5,7 s (aut.) 5,3 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1727/600 kg 1783/597 kg
Rozdział masy (przód/tył) 55/45 proc. 59/41 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,6/11,8 m 12,1/12,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) 36,6 m 36,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) 35,5 m 35,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A) 59 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A) 64 dB (A)
przy 130 km/h 69 dB (A) 68 dB (A)
Spalanie testowe 7,3 l/100 km 7,7 l/100 km
Zasięg 900 km 800 km

Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Dane techniczne

Dane/model Skoda Superb Scout Opel Insignia Country Tourer
Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, turbo/R4/16 diesel, biturbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail common rail
Napęd rozrządu pasek pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1968 1956
Moc maksymalna (KM/obr./min) 190/3500 210/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 400/1750 400/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 223 228
Skrzynia biegów aut., 7-biegowa, dwusprzęgłowa aut., 8-biegowa
Napęd 4x4 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/tw tw/tw
Pojemność bagażnika (l) 625-1760 560-1665
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l) 66/16,3 62/15
Marka i model opon testowanego auta Goodyear Eagle F1 Continental SportContact 5
Rozmiar opon testowanego auta 235/45 R 18 235/50 R 18
Emisja CO2 (g/km) 175 199
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 2200/750 1805/750

Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Wyposażenie

Dane/model Skoda Superb Scout Opel Insignia Country Tourer
Wersja wyjściowa Scout 2.0 TDI SCR 4x4 Country Tourer 2.0 Diesel
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy kierowcy S/S/S/S S/S/S/N
Reflektory statyczne LED/matrycowe LED S/S S/S
Reflektory przeciwmgielne/aut. światła drogowe S/S S/S
Klimatyzacja automatyczna S (2-strefowa) S (2-strefowa)
Czujniki światła/deszczu S/S S/S
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne S/S S/2500 zł*
Elektrochromatyczne: lusterko wewnętrzne/lusterka boczne S/S S/4750 zł*
System multimedialny/nawigacja/CarPlay i Android Auto S/6000 zł/S S/S/S
Bluetooth/złącze USB/radio DAB S/S/500 zł S/S/900 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/2100 zł S/4900 zł
Elektr. ster. klapa bagażnika/kluczyk zbliżeniowy S/S S/S
Podgrzewane fotele przednie/kanapa/kierownica S/1100 zł/S S/1550 zł/S
Elektr. ster. fotel kierowcy/pasażera/pamięć ustawień S/2100 zł/S 2500 zł*/N/2500 zł*
Czujniki parkowania tylne/przednie/aut. parkujący S/S/1500 zł S/S/1500 zł
Kamera cofania/360 stopni 1600 zł/N 2900/4750 zł*
System unikania kolizji/wykrywanie zmęczenia kierowcy S/S S/N
Czujnik martwego pola z czuj. ruchu poprz. podczas cofania 4400 zł* 4750 zł*
Asystent pasa ruchu/skaner znaków 4400*/300 zł S/S
Lakier metalizowany 2700-4200 zł 2600-3600 zł
Alufelgi S (18-cal.) S (18-cal.)

Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Ceny i gwarancja

Dane/model Skoda Superb Scout Opel Insignia Country Tourer
Cena wyjściowa 161 100 zł 185 250 zł
Utrata wartości 48,8 proc. 51,7 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata/b.o. 2 lata/b.o.
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub rok co 30 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu 180 950 zł1) 193 500 zł2)

*pakiet; 1) Cena Škody zawiera także wirtualne zegary za 1850 zł i adaptacyjne zawieszenie za 3600 zł; 2) Cena Opla zawiera także zestaw wyciszający wnętrze za 1000 zł.

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.

Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Punktacja

Nadwozie Maks. punktów Škoda Opel
Przestronność z przodu 40 36 36
Przestronność z tyłu 30 29 28
Pojemność bagażnika 25 24 22
Ładowność 15 14 14
Widoczność 20 15 13
Fotele, pozycja kierowcy 30 22 25
Ergonomia obsługi 20 16 16
Jakość wykończenia 20 17 16
Suma punktów 200 173 170
Napęd i zawieszenie Maks. punktów Škoda Opel
Przyspieszenie 25 16 16
Elastyczność 25 21 22
Poziom hałasu 15 12 12
Skrzynia biegów 15 10 13
Zachowanie na drodze 30 24 26
Komfort jazdy 30 26 25
Układ kierowniczy 15 13 13
Średnica zawracania 5 3 2
Skuteczność hamulców 40 29 28
Suma punktów 200 154 157
Koszty Maks. punktów Škoda Opel
Cena po doposażeniu 50 38 35
Utrata wartości 15 9 7
Zużycie paliwa 30 22 21
Wyposażenie – komfort 40 25 24
Wyp. – bezpieczeństwo 30 28 23
Ubezpieczenia 10 8 8
Gwarancja 15 8 8
Przeglądy 10 9 9
Su­ma punktów 200 147 135
Wynik końcowy 600 474 462
Miejsce w teście 1 2