REKLAMA
Auto Świat Testy Porównania samochodów Porównanie uterenowionych kombi - Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer

Porównanie uterenowionych kombi - Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer

Autor Przemysław Koryciński
Przemysław Koryciński

W głębi duszy są grzecznymi kombi klasy średniej, ale w tych wersjach mają apetyt na przygodę: porównujemy Škodę Superb Scout z Oplem Insignią Country Tourer. Oba z mocnymi silnikami Diesla, automatycznymi skrzyniami biegów i napędem na 4 koła. Który samochód okaże się lepszy?

Porównanie uterenowionych kombi
Zobacz galerię (17)
Auto Bild
Porównanie uterenowionych kombi
  • Uterenowione kombi mogą stanowić ciekawą alternatywę dla SUVów – są od nich lżejsze i lepiej się prowadzą
  • Skoda zdobywa więcej punktów w kategorii nadwozia, Opel jest za to górą w dziedzinach napędu i zawieszenia
  • Po zrównaniu poziomu wyposażenia obu aut Insignia okazuje się o 12 550 zł droższa od Superba

W każdej chwili móc wyrwać się z codzienności i przeżyć jakąś przygodę – dokładnie to poczucie chcą dać kierowcy Škoda Superb Scout i Opel Insignia Country Tourer. A z kolei kierowca chce, by inni tak go postrzegali. I to może się nawet udać. Ci, którym podobają się podwyższone i obudowane plastikowymi panelami kombi, pytają: „Czy można nimi bez obaw zjeżdżać z utwardzonych dróg?” Można, aczkolwiek trzeba być ostrożnym. Bo mimo zawieszenia zaprojektowanego z myślą o gorszych drogach i automatycznie dołączanego napędu na 4 koła Scout oraz Country Tourer nie są poważnymi maszynami do offroadu. Jak jednak widać na głównym zdjęciu, oba auta potrafią dać trochę frajdy w wyboistym błocie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W wersji Scout Superb został wyposażony w tryb Offroad. Działa do prędkości 30 km/h i przygotowuje układy ESP, ABS i inne systemy asystujące na jazdę po mniej przyczepnej nawierzchni, a także pokonywanie wzniesień. Napęd 4x4 jest w Scoucie obligatoryjny, klienci mogą wybierać między wersjami 2.0 TSI o mocy 272 KM a występującym w niniejszym teście 190-konnym 2.0 TDI.

Opel podchodzi do sprawy mniej konsekwentnie. Próżno tu szukać trybu offroadowego, ponadto Country Tourera można mieć też bez napędu na 4 koła i z manualną skrzynią biegów (ze słabszym, 170-konnym dieslem). Testowana 210-konna wersja ma jednak klasyczny „automat” i układ 4x4 w standardzie.

Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Oba auta są wyraźnie lżejsze od SUV-ów tej wielkości

Insignia jest wielka, jako Country Tourer mierzy 5 metrów i w tej wersji widać to jeszcze dobitniej niż w przypadku zwykłego kombi. Pomiar masy nas jednak miło zaskakuje: oba testowane auta ważą mniej niż 1800 kilogramów. A czego nas to uczy? Że nie wszystko, co jest przestronne i ma napęd na 4 koła, musi od razu ważyć więcej niż 2 tony.

Skoda Superb Scout - wymiary (*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Skoda Superb Scout - wymiary (*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)Żródło: Auto Świat
Opel Insignia Country Tourer - wymiary (*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Opel Insignia Country Tourer - wymiary (*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)Żródło: Auto Świat

W przednim rzędzie foteli oba modele zdobywają tyle samo punktów – oferują bardzo dużo miejsca, wygodnie usiądą tu nawet nieprzeciętnie wysocy kierowcy. Z tyłu jednak to Škoda zapewnia minimalnie więcej przestrzeni. Pasażerowie podróżujący na kanapie Opla na pewno nie będą narzekać na ciasnotę, ale przesiadając się bezpośrednio do Škody, łatwo można zauważyć, że w czeskim aucie są większe otwory drzwiowe i wygodniej się w nim siedzi. Kategorię „nadwozie” Superb wygrywa też dzięki lepszemu ogólnemu wrażeniu jakości, widoczności, a także z racji większego bagażnika.

Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Insignia lepiej jeździ

A co Insignia potrafi robić lepiej? Jeździć! W żadnym z tych aut prawie nie czuć podwyższonego zawieszenia. Ale jeśli ktoś lubi sztywniejsze zestrojenie podwozia, powinien w Superbie zainwestować 3600 zł w adaptacyjne amortyzatory DCC.

W Insignii Country Tourer regulowane zawieszenie FlexRide z trzema trybami jazdy (Standard, Sport i Tour) jest seryjne. Choć opony Superba mają mniejszy profil (czyli niższe ścianki boczne), to w nim mniej czuć pofalowania jezdni, zapadnięte studzienki i ostre uskoki. Za to Opel lepiej trzyma się drogi, w wersji Country Tourer nie traci nic ze swojego świetnego zestrojenia układu jezdnego. Superbowi musieliśmy odjąć punkt w kategorii „zachowanie na drodze”: w czasie próby nagłego omijania przeszkody, przy wracaniu na tor jazdy, tył Superba zaskakująco daleko się odkręca, i to mimo ESP. W pewnych rzadkich sytuacjach może to wymagać wykonania kontry kierownicą. Nie jest to niebezpieczne, ale po prostu nie tak dopracowane, jak w Oplu.

Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Ospałość DSG i turbodziura TDI

Superb potrafi też denerwować swoim układem napędowym. Osiągi nie są temu winne – Superb musi „wąchać spaliny” Insignii dopiero powyżej 160 km/h. Problemem w Škodzie jest kombinacja turbodziury, powściągliwej reakcji silnika na gaz i ospałości nastawionego na oszczędzanie DSG. Czy to podczas ruszania, czy też wyprzedzania, TDI nie traktuje ruchów prawej stopy zbyt poważnie. Nieco niewyraźne i przeciągane zmiany biegów jeszcze dodatkowo wzmacniają to wrażenie.

Zupełnie inaczej Insignia: jej diesel biturbo w połączeniu z ośmiostopniowym „automatem” to bardzo ożywiony i sprawnie zgrany duet. Co prawda, wysokoprężny silnik przez podwójne doładowanie pracuje nie tak miękko i jest też bardziej słyszalny w kabinie niż świetnie wyciszone TDI w Superbie. Ale Opel wyrównuje to bardziej bezpośrednią i przewidywalną reakcją na gaz – w kategorii „napęd” udaje mu się pokonać Superba.

Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Škoda wygrywa kosztami

Przejdźmy do kosztów – tu Škoda się już nie patyczkuje i rozkłada Opla na łopatki. Po doposażeniu Superb Scout 2.0 TDI DSG 4x4 kosztuje 180 950 zł – o 12 550 zł mniej niż Insignia. Do tego czeskie kombi według prognoz Eurotaxu mniej traci na wartości i ma bogatsze wyposażenie. Szczególnie spośród opcji z zakresu komfortu może się pochwalić: poduszką kolanową kierowcy, czujnikiem jego uwagi, systemem awaryjnego hamowania w razie zasłabnięcia prowadzącego i hamulcem wielokolizyjnym – Opel, choć też bogato wyposażony, tych rozwiązań nie ma. Cenny punkt przewagi Škoda zdobywa też niższym spalaniem i pod kreską wygrywa. Ale nie znaczy to, że z Oplem także nie można przeżyć fajnych przygód.

Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Test spalania

Niewielkie odchylenia w obu przypadkach, w teście Škoda uzyskała niższy wynik. Co ciekawe, na odcinku szybkiej autostradowej jazdy to Superb zużył więcej niż Insignia (odpowiednio 9,7 i 9,2 l/100 km). Oba auta korzystają z układu oczyszczania spalin z płynem AdBlue i spełniają normę emisji spalin Euro 6d-Temp Evap ISC.

Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Test spalania
Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Test spalaniaŻródło: Auto Świat

Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Test hamowania

Insignia przyzwyczaiła nas do najlepszych wyników hamowania – w dotychczasowych porównaniach mierzyliśmy drogi na poziomie aut sportowych. Tym razem jednak zaliczyła gorszy rezultat i potrzebowała nawet nieco dłuższego dystansu do zatrzymania niż Škoda. Oba wyniki uznajemy jednak za dobre.

Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - test hamowania
Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - test hamowaniaŻródło: Auto Świat

Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Nasza opinia

Walka była zacięta, te wielkie kombi zafundowały sobie ostry bój. Ostatecznie zwycięsko wychodzi z niego Škoda. Punktuje przede wszystkim komfortem jazdy, porządnym wykończeniem kabiny i licznymi cechami w dziedzinie kosztów, przede wszystkim ceną. Trochę rozczarował nas za to układ napędowy Superba, w szczególności skrzynia biegów. Dokładnie pod tym względem Opel wypada lepiej, przyjemniej się nim jeździ. Zaskakujące tylko, że Insignia nie była w stanie przekuć swojego aż 5-metrowego nadwozia na lepsze rezultaty przestronności i pojemności kufra.

Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Nasza pomiary testowe

Dane/modelSkoda Superb ScoutOpel Insignia Country Tourer
0-50 km/h2,5 s3,0 s
0-100 km/h7,9 s8,0 s
0-130 km/h13,0 s12,8 s
0-160 km/h20,8 s20,2 s
0-200 km/h44,1 s39,8 s
60-100 km/h4,6 s (aut.)4,2 s (aut.)
80-120 km/h5,7 s (aut.)5,3 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność1727/600 kg1783/597 kg
Rozdział masy (przód/tył)55/45 proc.59/41 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,6/11,8 m12,1/12,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce)36,6 m36,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce)35,5 m35,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB (A)59 dB (A)
przy 100 km/h64 dB (A)64 dB (A)
przy 130 km/h69 dB (A)68 dB (A)
Spalanie testowe7,3 l/100 km7,7 l/100 km
Zasięg900 km800 km

Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Dane techniczne

Dane/modelSkoda Superb ScoutOpel Insignia Country Tourer
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/R4/16diesel, biturbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilaniecommon railcommon rail
Napęd rozrządupasekpasek
Pojemność skokowa (cm3)19681956
Moc maksymalna (KM/obr./min)190/3500210/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)400/1750400/1750
Prędkość maksymalna (km/h)223228
Skrzynia biegówaut., 7-biegowa, dwusprzęgłowaaut., 8-biegowa
Napęd4x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/tw
Pojemność bagażnika (l)625-1760560-1665
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l)66/16,362/15
Marka i model opon testowanego autaGoodyear Eagle F1Continental SportContact 5
Rozmiar opon testowanego auta235/45 R 18235/50 R 18
Emisja CO2 (g/km)175199
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)2200/7501805/750

Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Wyposażenie

Dane/modelSkoda Superb ScoutOpel Insignia Country Tourer
Wersja wyjściowaScout 2.0 TDI SCR 4x4Country Tourer 2.0 Diesel
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy kierowcyS/S/S/SS/S/S/N
Reflektory statyczne LED/matrycowe LEDS/SS/S
Reflektory przeciwmgielne/aut. światła drogoweS/SS/S
Klimatyzacja automatycznaS (2-strefowa)S (2-strefowa)
Czujniki światła/deszczuS/SS/S
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczneS/SS/2500 zł*
Elektrochromatyczne: lusterko wewnętrzne/lusterka boczneS/SS/4750 zł*
System multimedialny/nawigacja/CarPlay i Android AutoS/6000 zł/SS/S/S
Bluetooth/złącze USB/radio DABS/S/500 złS/S/900 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/2100 złS/4900 zł
Elektr. ster. klapa bagażnika/kluczyk zbliżeniowyS/SS/S
Podgrzewane fotele przednie/kanapa/kierownicaS/1100 zł/SS/1550 zł/S
Elektr. ster. fotel kierowcy/pasażera/pamięć ustawieńS/2100 zł/S2500 zł*/N/2500 zł*
Czujniki parkowania tylne/przednie/aut. parkującyS/S/1500 złS/S/1500 zł
Kamera cofania/360 stopni1600 zł/N2900/4750 zł*
System unikania kolizji/wykrywanie zmęczenia kierowcyS/SS/N
Czujnik martwego pola z czuj. ruchu poprz. podczas cofania4400 zł*4750 zł*
Asystent pasa ruchu/skaner znaków4400*/300 złS/S
Lakier metalizowany2700-4200 zł2600-3600 zł
AlufelgiS (18-cal.)S (18-cal.)

Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Ceny i gwarancja

Dane/modelSkoda Superb ScoutOpel Insignia Country Tourer
Cena wyjściowa161 100 zł185 250 zł
Utrata wartości48,8 proc.51,7 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata/b.o. 2 lata/b.o.
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. km lub rokco 30 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu180 950 zł1)193 500 zł2)

*pakiet; 1) Cena Škody zawiera także wirtualne zegary za 1850 zł i adaptacyjne zawieszenie za 3600 zł; 2) Cena Opla zawiera także zestaw wyciszający wnętrze za 1000 zł.

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.

Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Punktacja

NadwozieMaks. punktówŠkodaOpel
Przestronność z przodu403636
Przestronność z tyłu302928
Pojemność bagażnika252422
Ładowność151414
Widoczność201513
Fotele, pozycja kierowcy302225
Ergonomia obsługi201616
Jakość wykończenia201716
Suma punktów200173170
Napęd i zawieszenieMaks. punktówŠkodaOpel
Przyspieszenie251616
Elastyczność252122
Poziom hałasu151212
Skrzynia biegów151013
Zachowanie na drodze302426
Komfort jazdy302625
Układ kierowniczy151313
Średnica zawracania532
Skuteczność hamulców402928
Suma punktów200154157
KosztyMaks. punktówŠkodaOpel
Cena po doposażeniu503835
Utrata wartości1597
Zużycie paliwa302221
Wyposażenie – komfort402524
Wyp. – bezpieczeństwo302823
Ubezpieczenia1088
Gwarancja1588
Przeglądy1099
Su­ma punktów200147135
Wynik końcowy600474462
Miejsce w teście12
Autor Przemysław Koryciński
Przemysław Koryciński