- Uterenowione kombi mogą stanowić ciekawą alternatywę dla SUVów – są od nich lżejsze i lepiej się prowadzą
- Skoda zdobywa więcej punktów w kategorii nadwozia, Opel jest za to górą w dziedzinach napędu i zawieszenia
- Po zrównaniu poziomu wyposażenia obu aut Insignia okazuje się o 12 550 zł droższa od Superba
- Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Oba auta są wyraźnie lżejsze od SUV-ów tej wielkości
- Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Insignia lepiej jeździ
- Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Ospałość DSG i turbodziura TDI
- Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Škoda wygrywa kosztami
- Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Test spalania
- Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Test hamowania
- Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Nasza opinia
- Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Nasza pomiary testowe
- Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Dane techniczne
- Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Wyposażenie
- Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Ceny i gwarancja
- Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Punktacja
W każdej chwili móc wyrwać się z codzienności i przeżyć jakąś przygodę – dokładnie to poczucie chcą dać kierowcy Škoda Superb Scout i Opel Insignia Country Tourer. A z kolei kierowca chce, by inni tak go postrzegali. I to może się nawet udać. Ci, którym podobają się podwyższone i obudowane plastikowymi panelami kombi, pytają: „Czy można nimi bez obaw zjeżdżać z utwardzonych dróg?” Można, aczkolwiek trzeba być ostrożnym. Bo mimo zawieszenia zaprojektowanego z myślą o gorszych drogach i automatycznie dołączanego napędu na 4 koła Scout oraz Country Tourer nie są poważnymi maszynami do offroadu. Jak jednak widać na głównym zdjęciu, oba auta potrafią dać trochę frajdy w wyboistym błocie.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoW wersji Scout Superb został wyposażony w tryb Offroad. Działa do prędkości 30 km/h i przygotowuje układy ESP, ABS i inne systemy asystujące na jazdę po mniej przyczepnej nawierzchni, a także pokonywanie wzniesień. Napęd 4x4 jest w Scoucie obligatoryjny, klienci mogą wybierać między wersjami 2.0 TSI o mocy 272 KM a występującym w niniejszym teście 190-konnym 2.0 TDI.
Opel podchodzi do sprawy mniej konsekwentnie. Próżno tu szukać trybu offroadowego, ponadto Country Tourera można mieć też bez napędu na 4 koła i z manualną skrzynią biegów (ze słabszym, 170-konnym dieslem). Testowana 210-konna wersja ma jednak klasyczny „automat” i układ 4x4 w standardzie.
Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Oba auta są wyraźnie lżejsze od SUV-ów tej wielkości
Insignia jest wielka, jako Country Tourer mierzy 5 metrów i w tej wersji widać to jeszcze dobitniej niż w przypadku zwykłego kombi. Pomiar masy nas jednak miło zaskakuje: oba testowane auta ważą mniej niż 1800 kilogramów. A czego nas to uczy? Że nie wszystko, co jest przestronne i ma napęd na 4 koła, musi od razu ważyć więcej niż 2 tony.
W przednim rzędzie foteli oba modele zdobywają tyle samo punktów – oferują bardzo dużo miejsca, wygodnie usiądą tu nawet nieprzeciętnie wysocy kierowcy. Z tyłu jednak to Škoda zapewnia minimalnie więcej przestrzeni. Pasażerowie podróżujący na kanapie Opla na pewno nie będą narzekać na ciasnotę, ale przesiadając się bezpośrednio do Škody, łatwo można zauważyć, że w czeskim aucie są większe otwory drzwiowe i wygodniej się w nim siedzi. Kategorię „nadwozie” Superb wygrywa też dzięki lepszemu ogólnemu wrażeniu jakości, widoczności, a także z racji większego bagażnika.
Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Insignia lepiej jeździ
A co Insignia potrafi robić lepiej? Jeździć! W żadnym z tych aut prawie nie czuć podwyższonego zawieszenia. Ale jeśli ktoś lubi sztywniejsze zestrojenie podwozia, powinien w Superbie zainwestować 3600 zł w adaptacyjne amortyzatory DCC.
W Insignii Country Tourer regulowane zawieszenie FlexRide z trzema trybami jazdy (Standard, Sport i Tour) jest seryjne. Choć opony Superba mają mniejszy profil (czyli niższe ścianki boczne), to w nim mniej czuć pofalowania jezdni, zapadnięte studzienki i ostre uskoki. Za to Opel lepiej trzyma się drogi, w wersji Country Tourer nie traci nic ze swojego świetnego zestrojenia układu jezdnego. Superbowi musieliśmy odjąć punkt w kategorii „zachowanie na drodze”: w czasie próby nagłego omijania przeszkody, przy wracaniu na tor jazdy, tył Superba zaskakująco daleko się odkręca, i to mimo ESP. W pewnych rzadkich sytuacjach może to wymagać wykonania kontry kierownicą. Nie jest to niebezpieczne, ale po prostu nie tak dopracowane, jak w Oplu.
Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Ospałość DSG i turbodziura TDI
Superb potrafi też denerwować swoim układem napędowym. Osiągi nie są temu winne – Superb musi „wąchać spaliny” Insignii dopiero powyżej 160 km/h. Problemem w Škodzie jest kombinacja turbodziury, powściągliwej reakcji silnika na gaz i ospałości nastawionego na oszczędzanie DSG. Czy to podczas ruszania, czy też wyprzedzania, TDI nie traktuje ruchów prawej stopy zbyt poważnie. Nieco niewyraźne i przeciągane zmiany biegów jeszcze dodatkowo wzmacniają to wrażenie.
Zupełnie inaczej Insignia: jej diesel biturbo w połączeniu z ośmiostopniowym „automatem” to bardzo ożywiony i sprawnie zgrany duet. Co prawda, wysokoprężny silnik przez podwójne doładowanie pracuje nie tak miękko i jest też bardziej słyszalny w kabinie niż świetnie wyciszone TDI w Superbie. Ale Opel wyrównuje to bardziej bezpośrednią i przewidywalną reakcją na gaz – w kategorii „napęd” udaje mu się pokonać Superba.
Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Škoda wygrywa kosztami
Przejdźmy do kosztów – tu Škoda się już nie patyczkuje i rozkłada Opla na łopatki. Po doposażeniu Superb Scout 2.0 TDI DSG 4x4 kosztuje 180 950 zł – o 12 550 zł mniej niż Insignia. Do tego czeskie kombi według prognoz Eurotaxu mniej traci na wartości i ma bogatsze wyposażenie. Szczególnie spośród opcji z zakresu komfortu może się pochwalić: poduszką kolanową kierowcy, czujnikiem jego uwagi, systemem awaryjnego hamowania w razie zasłabnięcia prowadzącego i hamulcem wielokolizyjnym – Opel, choć też bogato wyposażony, tych rozwiązań nie ma. Cenny punkt przewagi Škoda zdobywa też niższym spalaniem i pod kreską wygrywa. Ale nie znaczy to, że z Oplem także nie można przeżyć fajnych przygód.
Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Test spalania
Niewielkie odchylenia w obu przypadkach, w teście Škoda uzyskała niższy wynik. Co ciekawe, na odcinku szybkiej autostradowej jazdy to Superb zużył więcej niż Insignia (odpowiednio 9,7 i 9,2 l/100 km). Oba auta korzystają z układu oczyszczania spalin z płynem AdBlue i spełniają normę emisji spalin Euro 6d-Temp Evap ISC.
Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Test hamowania
Insignia przyzwyczaiła nas do najlepszych wyników hamowania – w dotychczasowych porównaniach mierzyliśmy drogi na poziomie aut sportowych. Tym razem jednak zaliczyła gorszy rezultat i potrzebowała nawet nieco dłuższego dystansu do zatrzymania niż Škoda. Oba wyniki uznajemy jednak za dobre.
Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Nasza opinia
Walka była zacięta, te wielkie kombi zafundowały sobie ostry bój. Ostatecznie zwycięsko wychodzi z niego Škoda. Punktuje przede wszystkim komfortem jazdy, porządnym wykończeniem kabiny i licznymi cechami w dziedzinie kosztów, przede wszystkim ceną. Trochę rozczarował nas za to układ napędowy Superba, w szczególności skrzynia biegów. Dokładnie pod tym względem Opel wypada lepiej, przyjemniej się nim jeździ. Zaskakujące tylko, że Insignia nie była w stanie przekuć swojego aż 5-metrowego nadwozia na lepsze rezultaty przestronności i pojemności kufra.
Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Nasza pomiary testowe
Dane/model | Skoda Superb Scout | Opel Insignia Country Tourer |
0-50 km/h | 2,5 s | 3,0 s |
0-100 km/h | 7,9 s | 8,0 s |
0-130 km/h | 13,0 s | 12,8 s |
0-160 km/h | 20,8 s | 20,2 s |
0-200 km/h | 44,1 s | 39,8 s |
60-100 km/h | 4,6 s (aut.) | 4,2 s (aut.) |
80-120 km/h | 5,7 s (aut.) | 5,3 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1727/600 kg | 1783/597 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 55/45 proc. | 59/41 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,6/11,8 m | 12,1/12,1 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 36,6 m | 36,9 m |
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) | 35,5 m | 35,9 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) | 59 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) | 64 dB (A) |
przy 130 km/h | 69 dB (A) | 68 dB (A) |
Spalanie testowe | 7,3 l/100 km | 7,7 l/100 km |
Zasięg | 900 km | 800 km |
Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Dane techniczne
Dane/model | Skoda Superb Scout | Opel Insignia Country Tourer |
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, turbo/R4/16 | diesel, biturbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail | common rail |
Napęd rozrządu | pasek | pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1968 | 1956 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 190/3500 | 210/4000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 400/1750 | 400/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 223 | 228 |
Skrzynia biegów | aut., 7-biegowa, dwusprzęgłowa | aut., 8-biegowa |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/tw | tw/tw |
Pojemność bagażnika (l) | 625-1760 | 560-1665 |
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l) | 66/16,3 | 62/15 |
Marka i model opon testowanego auta | Goodyear Eagle F1 | Continental SportContact 5 |
Rozmiar opon testowanego auta | 235/45 R 18 | 235/50 R 18 |
Emisja CO2 (g/km) | 175 | 199 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 2200/750 | 1805/750 |
Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Wyposażenie
Dane/model | Skoda Superb Scout | Opel Insignia Country Tourer |
Wersja wyjściowa | Scout 2.0 TDI SCR 4x4 | Country Tourer 2.0 Diesel |
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy kierowcy | S/S/S/S | S/S/S/N |
Reflektory statyczne LED/matrycowe LED | S/S | S/S |
Reflektory przeciwmgielne/aut. światła drogowe | S/S | S/S |
Klimatyzacja automatyczna | S (2-strefowa) | S (2-strefowa) |
Czujniki światła/deszczu | S/S | S/S |
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne | S/S | S/2500 zł* |
Elektrochromatyczne: lusterko wewnętrzne/lusterka boczne | S/S | S/4750 zł* |
System multimedialny/nawigacja/CarPlay i Android Auto | S/6000 zł/S | S/S/S |
Bluetooth/złącze USB/radio DAB | S/S/500 zł | S/S/900 zł |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/2100 zł | S/4900 zł |
Elektr. ster. klapa bagażnika/kluczyk zbliżeniowy | S/S | S/S |
Podgrzewane fotele przednie/kanapa/kierownica | S/1100 zł/S | S/1550 zł/S |
Elektr. ster. fotel kierowcy/pasażera/pamięć ustawień | S/2100 zł/S | 2500 zł*/N/2500 zł* |
Czujniki parkowania tylne/przednie/aut. parkujący | S/S/1500 zł | S/S/1500 zł |
Kamera cofania/360 stopni | 1600 zł/N | 2900/4750 zł* |
System unikania kolizji/wykrywanie zmęczenia kierowcy | S/S | S/N |
Czujnik martwego pola z czuj. ruchu poprz. podczas cofania | 4400 zł* | 4750 zł* |
Asystent pasa ruchu/skaner znaków | 4400*/300 zł | S/S |
Lakier metalizowany | 2700-4200 zł | 2600-3600 zł |
Alufelgi | S (18-cal.) | S (18-cal.) |
Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Ceny i gwarancja
Dane/model | Skoda Superb Scout | Opel Insignia Country Tourer |
Cena wyjściowa | 161 100 zł | 185 250 zł |
Utrata wartości | 48,8 proc. | 51,7 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata/b.o. | 2 lata/b.o. |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub rok | co 30 tys. km lub rok |
Cena po doposażeniu | 180 950 zł1) | 193 500 zł2) |
*pakiet; 1) Cena Škody zawiera także wirtualne zegary za 1850 zł i adaptacyjne zawieszenie za 3600 zł; 2) Cena Opla zawiera także zestaw wyciszający wnętrze za 1000 zł.
Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.
Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.
Skoda Superb Scout kontra Opel Insignia Country Tourer - Punktacja
Nadwozie | Maks. punktów | Škoda | Opel | |
Przestronność z przodu | 40 | 36 | 36 | |
Przestronność z tyłu | 30 | 29 | 28 | |
Pojemność bagażnika | 25 | 24 | 22 | |
Ładowność | 15 | 14 | 14 | |
Widoczność | 20 | 15 | 13 | |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 22 | 25 | |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 16 | |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 16 | |
Suma punktów | 200 | 173 | 170 | |
Napęd i zawieszenie | Maks. punktów | Škoda | Opel | |
Przyspieszenie | 25 | 16 | 16 | |
Elastyczność | 25 | 21 | 22 | |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 12 | |
Skrzynia biegów | 15 | 10 | 13 | |
Zachowanie na drodze | 30 | 24 | 26 | |
Komfort jazdy | 30 | 26 | 25 | |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 13 | |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 2 | |
Skuteczność hamulców | 40 | 29 | 28 | |
Suma punktów | 200 | 154 | 157 | |
Koszty | Maks. punktów | Škoda | Opel | |
Cena po doposażeniu | 50 | 38 | 35 | |
Utrata wartości | 15 | 9 | 7 | |
Zużycie paliwa | 30 | 22 | 21 | |
Wyposażenie – komfort | 40 | 25 | 24 | |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 28 | 23 | |
Ubezpieczenia | 10 | 8 | 8 | |
Gwarancja | 15 | 8 | 8 | |
Przeglądy | 10 | 9 | 9 | |
Suma punktów | 200 | 147 | 135 | |
Wynik końcowy | 600 | 474 | 462 | |
Miejsce w teście | 1 | 2 |