• Nowy silnik Renault zaskakuje dobrą elastycznością
  • Renault Kadjar jest świeżo po liftingu, zmodernizowany Tucson zadebiutował pod koniec zeszłego roku. Mazda CX-5 jest w tej wersji oferowana od blisko dwóch lat
  • Ciekawa sytuacja: Mazda zużyła na naszej pętli pomiarowej mniej niż w cyklu testowym WLTP w laboratorium. Z kolei Hyundai i Renault potrzebowały o kilkanaście procent paliwa więcej, niż podaje producent

Styczeń należał do Tucsona: Polacy zarejestrowali 988 sztuk tego modelu, co czyni go liderem sprzedaży wśród SUV-ów. Z kolei miniony rok kompaktowy SUV Hyundaia zamknął wynikiem 8065 egzemplarzy, które wyjechały na polskie drogi – dało mu to trzecie miejsce na suvowym podium (za Dacią Duster i Nissanem Qashqaiem). Kto świętuje takie triumfy, musi być gotowy na atak: Tucsona na pojedynek wyzywa bliski krewny Qashqaia – Renault Kadjar. W minionym roku znalazł on w Polsce 2680 nabywców. W ten sezon startuje świeżo po liftingu, z nowym silnikiem i atrakcyjnymi cenami. To grono dobrze uzupełnia trzeci rywal – Mazda CX-5. W 2018 roku zaliczyła swój rekord sprzedaży nad Wisłą, wybrało ją 3539 kierowców, o 50 proc. więcej niż w 2017 r., gdy ta generacja trafiła do salonów. Widać, że świeży model dobrze się przyjął. A na ile udana jest modernizacja Kadjara? Sprawdźmy to!

Odświeżony SUV Renault staje do walki ze 159-konnym turbobenzynowym silnikiem 1.3 TCe, skonstruowanym we współpracy z Mercedesem. Jednostka odznacza się gładką pracą i zaskakuje elastycznością jak na swój format. Wyjeżdżając z terenu zabudowanego, nie trzeba nawet redukować z 5. na 4. bieg, żeby płynnie przyspieszyć z 50 do 90 km/h. I całe szczęście, bo akurat zmiany dobrze zestopniowanych biegów mało precyzyjnym długim lewarkiem nie są miłe. Mazda pokazuje, ile frajdy może to sprawiać: tu drążek jest krótki, skoczny, pracuje z przyjemnym oporem, przypomina najlepsze czasy... BMW!

W Maździe akurat do lewarka trzeba sięgać dość często. Dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 165 KM chce być kręcony. Podczas gdy Kadjar osiąga 260 Nm przy 1750 obrotach, CX-5 rozwija 213 Nm maksymalnego momentu obrotowego dopiero przy 4000 obrotów. Konsekwencją tego są słabe wyniki elastyczności.

Hyundaia Tucsona napędza 177-konne 1.6 T-GDI, co już na papierze daje mu pewną przewagę. W naszych pomiarach nie zawodzi: od 0 do 100 km/h potrzebuje 8,9 s, czyli o całą sekundę mniej niż Mazda i o 1,3 s lepiej od Renault. Ale silnik Hyundaia wymaga też, niestety, dużo paliwa – średnio 9,1 l/100 km na naszej pętli pomiarowej. Kadjar zużył na tej samej trasie 7,5 l, a CX-5 – 7,3 l. Mazda jak zwykle dzielnie broni honoru wolnossących silników o słusznej pojemności skokowej i jako jedyna zużyła w teście mniej, niż ma wpisane w katalogu!

Nieco gorzej od rywali Mazda CX-5 wypada w próbie hamowania. Po rozgrzaniu hamulców występuje tu zjawisko fadingu, pedał staje się miękki, trzeba go coraz głębiej wciskać, a droga wydłuża się do 36,1 m. Oczywiście, to nadal bezpieczny wynik, ale rywale jeszcze lepiej hamują: Hyundai potrzebował „na gorąco” 34,7 m, a Renault – tylko 34 m!

Czasem jednak nasze pomiary nie dają pewnego obrazu sytuacji i tu znowu posłużymy się przykładem Mazdy. Podczas jazdy ze stałą prędkością na najwyższym biegu CX-5 jest tak ciche, jak rywale – sonometr niezmiennie wskazywał 69 dB (A). Za to już podczas przyspieszania silnik robi się znacznie bardziej hałaśliwy niż jednostki konkurentów, zaczyna wyć i ten dźwięk wyraźnie przenika do kabiny. 

W Kadjarze silnik ciszej pracuje, ale już sam charakter tego auta mniej zachęca kierowcę do dynamicznej jazdy. Face lifting w tej materii niewiele zmienił – układ kierowniczy pracuje mało bezpośrednio i bez wyczucia, zawieszenie lubi, niestety, wprawiać nadwozie w kołysanie nawet na niewielkich wybojach. Miłośnicy dobrego prowadzenia będą Kadjarem rozczarowani. Odczuwalnie lepiej, choć też nie szałowo, jeździ Tucson. Zawieszenie, układ kierowniczy i mechanizm zmiany biegów funkcjonują w porządku, chociaż brakuje w tym wszystkim spójności i pasji. Znajdziemy je za to w Maździe. Udaje jej się wciągnąć kierowcę w centrum wydarzeń, podzespoły harmonizują ze sobą i razem pracują na frajdę z jazdy.

Podczas pakowania bagaży żadne z aut nie rozczarowuje, panuje tu dość wyrównany poziom. Każde z nich oferuje powyżej 500 kg ładowności, ale to Hyundaiowi udaje się wywalczyć małą przewagę – może wziąć na pokład 614 kg. Największy bagażnik po złożeniu kanapy znajdziecie w Maździe – pojemność do 1620 l. Z kolei w przypadku 5-miejscowej konfiguracji siedzeń minimalnie mniej zmieści się w Kadjarze – 472 l wobec 506 l w CX-5 i 513 l w Tucsonie. Na rodzinny wakacyjny bagaż to powinno wystarczyć.

Długa podróż urlopowa daje też sporo czasu, żeby tropić jakościowe niedociągnięcia. Tanie plastiki i niestaranne wykończenie w Renault zauważycie dość szybko. Z kolei Azjaci oszczędzili na lakierze – w przegrodzie silnikowej i wnękach drzwi brakuje klaru. Wobec tego, że ceny Mazdy i Hyundaia przekraczają 120 000 zł, są to już warte odnotowania niedoróbki.

Według suwmiarki Mazda CX-5 ma najprzestronniejszą kabinę – gdy przeliczy się milimetry na punkty, CX-5 zyskuje trzypunktową przewagę nad rywalami. Tucson i Kadjar uzyskują jednakowy wynik, jednak subiektywnie dorośli wygodniej podróżują na tylnej kanapie Hyundaia. Komfort zwiększają tu też wyżej umieszczone i dłuższe siedzisko oraz możliwość regulacji oparcia. W Kadjarze natomiast irytować mogą zbyt mocno pochylone zagłówki – zarówno z przodu, jak i z tyłu.

Przejdźmy do kosztów. To jedyny rozdział, w którym triumfuje Kadjar, głównie dzięki atrakcyjnej cenie. Po doposażeniu trzeba za niego zapłacić 108 000 zł. CX-5 jest o 18 800 zł droższe, natomiast Hyundai kosztuje aż 130 300 zł. Renault „kasuje” na tym o kilka cennych punktów więcej niż rywale, ale niestety, nie dość dużo, by nadrobić straty w innych dziedzinach. Hyundai swoją cenę „tuszuje” aż 5-letnią gwarancją bez limitu kilometrów i najniższą utratą wartości. Niestety, ze względu na pakietowane opcje nie da się w nim zamówić kilku rzeczy, które mają rywale. Żeby mieć np. czujnik martwego pola, trzeba wybrać topową wersję Premium. Mazda i Renault też nie dają pełnej swobody konfiguracji, ale testowane wersje zebrały o kilka punktów więcej za wyposażenie.

Na końcu Tucson wygrywa dwupunktową przewagą, CX-5 depcze mu po piętach. Kadjar mimo liftingu przegrywa. Nowy silnik dobrze mu zrobił, reszta natomiast nie jest tak dopracowana i jeszcze trochę odstaje od poziomu konkurentów.

Renault Kadjar kontra Mazda CX-5 i Hyundai Tucson - wyniki testu

Wyniki testu Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Style Mazda CX-5 Skyactive-G 165 SkyENERGY Renault Kadjar Tce 160 Intens
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,4 s 3,2 s 3,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,9 s 9,9 s 10,2 s
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h 13,6/22,1 s 15,8/25,8 s 15,4/24,2 s
Elastyczność 60-100 km/h 6,5/8,7 s (na 4./5. biegu) 9,6/13,9 s (na 4./5. biegu) 6,2/8,6 s (na 4./5. biegu)
Elastyczność 80-120 km/h 9,6/13,1 s (na 5./6. biegu) 14,3/21,3 s (na 5./6. biegu) 9,2/11,7 s (na 5./6. biegu)
Masa rzeczywista/ładowność 1496/614 kg 1493/527 kg 1387/502 kg
Rozdział masy (przód/tył) 57/43 proc. 58/42 proc. 60/40 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,6/11,5 m 11,8/11,9 m 11,5/11,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,1 m 35,0 m 34,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 34,7 m 36,1 m 34,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A) 55 dB (A) 58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 64 dB (A) 64 dB (A) 65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 69 dB (A) 69 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe 9,1 l/100 km 7,3 l/100 km 7,5 l/100 km
Zasięg 680 km 790 km 730 km
Dane producenta Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Style Mazda CX-5 Skyactive-G 165 SkyENERGY Renault Kadjar Tce 160 Intens
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1591 1998 1332
Moc maksymalna (KM/obr./min) 177/5500 165/6000 159/5000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 265/1500 213/4000 260/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 205 201 210
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa
Napęd przedni przedni przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 513-1503 506-1620 472-1478
Pojemność zbiornika paliwa (l) 62 58 55
Marka i model opon testowanego auta Continental Sport Contact 5 Continental Premium Contact 6 Michelin Pilot Sport 4
Rozmiar opon testowanego auta 245/45 R 19 225/55 R 19 225/45 R 19
Emisja CO2 według cyklu WLTP (g/km)/norma emisji spalin 186/Euro 6d-Temp 168/Euro 6d-Temp 150/Euro 6d-Temp
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1900/750 1800/750 1500/700
Wyposażenie Tucson CX-5 Kadjar
Wersja Style SkyENERGY Intens
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowe S/S/S/N S/S/S/N S/S/S/N
Reflektory LED/przeciwmgielne/aut. światła drogowe S/S/S S/S/S 4000 zł/S/S
Klimatyzacja automatyczna S (2-strefowa) S (2-strefowa) S (2-strefowa)
Lusterka podgrzewane/elektrycznie składane S/S S/S S/S
Aut. ściemniające się lusterko wsteczne/czujnik deszczu S/S S/S S/S
System multimedialny/nawigacja S/S S/2100 zł S/S
Bluetooth/USB/radio DAB S/S/N S/S/S S/S/S
Apple CarPlay i Android Auto/ładowarka indukcyjna S/S S/N S/N
Kluczyk zbliżeniowy/elektryczna klapa bagażnika S/2000 zł N/2900 zł* S/N
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/N S/N S/N
Czujniki parkowania tylne/przednie S/S S/S S/S
Kamera cofania/system automatycznego parkowania S/N 4900 zł*/N 3500*/3500 zł*
Podgrzewane fotele przednie/tylne/kierownica S/S/S S/N/S 1600 zł*/N/N
Ekran head-up (na szybce pleksi) N 4900 zł* N
System unikania kolizji/monitoring uwagi kierowcy S/S S/4900 zł* 3500*/3500 zł*
Skaner znaków drogowych/asystent pasa ruchu S/S 4900 zł*/S S/S
Czujnik martwego pola/ruchu poprzecznego podczas cofania N/N S/S 3500 zł*/N
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 2800/900 zł 2900-4500/2900 zł* 2200-2800/1000 zł
gwarancja/ceny Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Style Mazda CX-5 Skyactive-G 165 SkyENERGY Renault Kadjar Tce 160 Intens
Cena wyjściowa 129 400 zł 116 900 zł 97 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 40,8 proc. 41,1 proc. 42,3 proc.
Gwarancja mechaniczna 5 lat (bez limitu) 3 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy lub wymiana oleju co 30 tys. km lub 2 lata co 20 tys. km lub rok co 30 tys. km lub 2 lata
Cena po doposażeniu 130 300 zł 126 800 zł 108 000 zł

Renault Kadjar kontra Mazda CX-5 i Hyundai Tucson - punktacja

Nadwozie Maks. punktów Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Style Mazda CX-5 Skyactiv-G 165 SkyENERGY Renault Kadjar Tce 160 Intens
Przestronność z przodu 40 26 28 26
Przestronność z tyłu 30 21 22 21
Pojemność bagażnika 25 17 17 16
Ładowność 15 14 12 12
Widoczność 20 15 15 14
Fotele, pozycja kierowcy 30 20 21 20
Ergonomia obsługi 20 16 14 12
Jakość wykończenia 20 15 15 13
Suma punktów 200 144 144 134
Napęd i zawieszenie .. Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Style Mazda CX-5 Skyactiv-G 165 SkyENERGY Renault Kadjar Tce 160 Intens
Przyspieszenie 25 19 17 16
Elastyczność 25 19 14 20
Poziom hałasu 15 12 12 11
Skrzynia biegów 15 12 13 11
Zachowanie na drodze 30 24 26 22
Komfort jazdy 30 22 23 20
Układ kierowniczy 15 12 13 10
Średnica zawracania 5 4 3 4
Skuteczność hamulców 40 33 31 35
Suma punktów 200 157 152 149
Koszty .. Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Style Mazda CX-5 Skyactiv-G 165 SkyENERGY Renault Kadjar Tce 160 Intens
Cena po doposażeniu 50 37 38 46
Utrata wartości 15 13 13 12
Zużycie paliwa 30 19 23 22
Wyposażenie – komfort 40 19 20 19
Wyp. – bezpieczeństwo 30 17 21 19
Ubezpieczenia 10 8 8 8
Gwarancja 15 14 10 8
Przeglądy 10 10 7 10
Suma punktów 200 137 140 144
Wynik końcowy 600 438 436 427
Miejsce w teście  .. 1. 2. 3.