Auto Świat Testy Porównania samochodów Renault Kadjar kontra Mazda CX-5 i Hyundai Tucson - który SUV będzie lepszym wyborem?

Renault Kadjar kontra Mazda CX-5 i Hyundai Tucson - który SUV będzie lepszym wyborem?

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Świeżo zmodernizowany Renault Kadjar staje do walki z Hyundaiem Tucsonem po face liftingu i z Mazdą CX-5. Kadjar ma nowy silnik benzynowy i bardzo atrakcyjną cenę – czy to wystarczy, żeby pokonać tak mocnych rywali?

Renault Kadjar kontra Mazda CX-5 i Hyundai Tucson - który SUV będzie lepszym wyborem?
Zobacz galerię (20)
Auto Bild
Renault Kadjar kontra Mazda CX-5 i Hyundai Tucson - który SUV będzie lepszym wyborem?
  • Nowy silnik Renault zaskakuje dobrą elastycznością
  • Renault Kadjar jest świeżo po liftingu, zmodernizowany Tucson zadebiutował pod koniec zeszłego roku. Mazda CX-5 jest w tej wersji oferowana od blisko dwóch lat
  • Ciekawa sytuacja: Mazda zużyła na naszej pętli pomiarowej mniej niż w cyklu testowym WLTP w laboratorium. Z kolei Hyundai i Renault potrzebowały o kilkanaście procent paliwa więcej, niż podaje producent

Styczeń należał do Tucsona: Polacy zarejestrowali 988 sztuk tego modelu, co czyni go liderem sprzedaży wśród SUV-ów. Z kolei miniony rok kompaktowy SUV Hyundaia zamknął wynikiem 8065 egzemplarzy, które wyjechały na polskie drogi – dało mu to trzecie miejsce na suvowym podium (za Dacią Duster i Nissanem Qashqaiem). Kto świętuje takie triumfy, musi być gotowy na atak: Tucsona na pojedynek wyzywa bliski krewny Qashqaia – Renault Kadjar. W minionym roku znalazł on w Polsce 2680 nabywców. W ten sezon startuje świeżo po liftingu, z nowym silnikiem i atrakcyjnymi cenami. To grono dobrze uzupełnia trzeci rywal – Mazda CX-5. W 2018 roku zaliczyła swój rekord sprzedaży nad Wisłą, wybrało ją 3539 kierowców, o 50 proc. więcej niż w 2017 r., gdy ta generacja trafiła do salonów. Widać, że świeży model dobrze się przyjął. A na ile udana jest modernizacja Kadjara? Sprawdźmy to!

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Odświeżony SUV Renault staje do walki ze 159-konnym turbobenzynowym silnikiem 1.3 TCe, skonstruowanym we współpracy z Mercedesem. Jednostka odznacza się gładką pracą i zaskakuje elastycznością jak na swój format. Wyjeżdżając z terenu zabudowanego, nie trzeba nawet redukować z 5. na 4. bieg, żeby płynnie przyspieszyć z 50 do 90 km/h. I całe szczęście, bo akurat zmiany dobrze zestopniowanych biegów mało precyzyjnym długim lewarkiem nie są miłe. Mazda pokazuje, ile frajdy może to sprawiać: tu drążek jest krótki, skoczny, pracuje z przyjemnym oporem, przypomina najlepsze czasy... BMW!

W Maździe akurat do lewarka trzeba sięgać dość często. Dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 165 KM chce być kręcony. Podczas gdy Kadjar osiąga 260 Nm przy 1750 obrotach, CX-5 rozwija 213 Nm maksymalnego momentu obrotowego dopiero przy 4000 obrotów. Konsekwencją tego są słabe wyniki elastyczności.

Hyundaia Tucsona napędza 177-konne 1.6 T-GDI, co już na papierze daje mu pewną przewagę. W naszych pomiarach nie zawodzi: od 0 do 100 km/h potrzebuje 8,9 s, czyli o całą sekundę mniej niż Mazda i o 1,3 s lepiej od Renault. Ale silnik Hyundaia wymaga też, niestety, dużo paliwa – średnio 9,1 l/100 km na naszej pętli pomiarowej. Kadjar zużył na tej samej trasie 7,5 l, a CX-5 – 7,3 l. Mazda jak zwykle dzielnie broni honoru wolnossących silników o słusznej pojemności skokowej i jako jedyna zużyła w teście mniej, niż ma wpisane w katalogu!

Nieco gorzej od rywali Mazda CX-5 wypada w próbie hamowania. Po rozgrzaniu hamulców występuje tu zjawisko fadingu, pedał staje się miękki, trzeba go coraz głębiej wciskać, a droga wydłuża się do 36,1 m. Oczywiście, to nadal bezpieczny wynik, ale rywale jeszcze lepiej hamują: Hyundai potrzebował „na gorąco” 34,7 m, a Renault – tylko 34 m!

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Czasem jednak nasze pomiary nie dają pewnego obrazu sytuacji i tu znowu posłużymy się przykładem Mazdy. Podczas jazdy ze stałą prędkością na najwyższym biegu CX-5 jest tak ciche, jak rywale – sonometr niezmiennie wskazywał 69 dB (A). Za to już podczas przyspieszania silnik robi się znacznie bardziej hałaśliwy niż jednostki konkurentów, zaczyna wyć i ten dźwięk wyraźnie przenika do kabiny. 

W Kadjarze silnik ciszej pracuje, ale już sam charakter tego auta mniej zachęca kierowcę do dynamicznej jazdy. Face lifting w tej materii niewiele zmienił – układ kierowniczy pracuje mało bezpośrednio i bez wyczucia, zawieszenie lubi, niestety, wprawiać nadwozie w kołysanie nawet na niewielkich wybojach. Miłośnicy dobrego prowadzenia będą Kadjarem rozczarowani. Odczuwalnie lepiej, choć też nie szałowo, jeździ Tucson. Zawieszenie, układ kierowniczy i mechanizm zmiany biegów funkcjonują w porządku, chociaż brakuje w tym wszystkim spójności i pasji. Znajdziemy je za to w Maździe. Udaje jej się wciągnąć kierowcę w centrum wydarzeń, podzespoły harmonizują ze sobą i razem pracują na frajdę z jazdy.

Podczas pakowania bagaży żadne z aut nie rozczarowuje, panuje tu dość wyrównany poziom. Każde z nich oferuje powyżej 500 kg ładowności, ale to Hyundaiowi udaje się wywalczyć małą przewagę – może wziąć na pokład 614 kg. Największy bagażnik po złożeniu kanapy znajdziecie w Maździe – pojemność do 1620 l. Z kolei w przypadku 5-miejscowej konfiguracji siedzeń minimalnie mniej zmieści się w Kadjarze – 472 l wobec 506 l w CX-5 i 513 l w Tucsonie. Na rodzinny wakacyjny bagaż to powinno wystarczyć.

Długa podróż urlopowa daje też sporo czasu, żeby tropić jakościowe niedociągnięcia. Tanie plastiki i niestaranne wykończenie w Renault zauważycie dość szybko. Z kolei Azjaci oszczędzili na lakierze – w przegrodzie silnikowej i wnękach drzwi brakuje klaru. Wobec tego, że ceny Mazdy i Hyundaia przekraczają 120 000 zł, są to już warte odnotowania niedoróbki.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Według suwmiarki Mazda CX-5 ma najprzestronniejszą kabinę – gdy przeliczy się milimetry na punkty, CX-5 zyskuje trzypunktową przewagę nad rywalami. Tucson i Kadjar uzyskują jednakowy wynik, jednak subiektywnie dorośli wygodniej podróżują na tylnej kanapie Hyundaia. Komfort zwiększają tu też wyżej umieszczone i dłuższe siedzisko oraz możliwość regulacji oparcia. W Kadjarze natomiast irytować mogą zbyt mocno pochylone zagłówki – zarówno z przodu, jak i z tyłu.

Przejdźmy do kosztów. To jedyny rozdział, w którym triumfuje Kadjar, głównie dzięki atrakcyjnej cenie. Po doposażeniu trzeba za niego zapłacić 108 000 zł. CX-5 jest o 18 800 zł droższe, natomiast Hyundai kosztuje aż 130 300 zł. Renault „kasuje” na tym o kilka cennych punktów więcej niż rywale, ale niestety, nie dość dużo, by nadrobić straty w innych dziedzinach. Hyundai swoją cenę „tuszuje” aż 5-letnią gwarancją bez limitu kilometrów i najniższą utratą wartości. Niestety, ze względu na pakietowane opcje nie da się w nim zamówić kilku rzeczy, które mają rywale. Żeby mieć np. czujnik martwego pola, trzeba wybrać topową wersję Premium. Mazda i Renault też nie dają pełnej swobody konfiguracji, ale testowane wersje zebrały o kilka punktów więcej za wyposażenie.

Na końcu Tucson wygrywa dwupunktową przewagą, CX-5 depcze mu po piętach. Kadjar mimo liftingu przegrywa. Nowy silnik dobrze mu zrobił, reszta natomiast nie jest tak dopracowana i jeszcze trochę odstaje od poziomu konkurentów.

Renault Kadjar kontra Mazda CX-5 i Hyundai Tucson - wyniki testu

Wyniki testuHyundai Tucson 1.6 T-GDI StyleMazda CX-5 Skyactive-G 165 SkyENERGYRenault Kadjar Tce 160 Intens
Przyspieszenie 0-50 km/h3,4 s3,2 s3,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h8,9 s9,9 s10,2 s
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h13,6/22,1 s15,8/25,8 s15,4/24,2 s
Elastyczność 60-100 km/h6,5/8,7 s (na 4./5. biegu)9,6/13,9 s (na 4./5. biegu)6,2/8,6 s (na 4./5. biegu)
Elastyczność 80-120 km/h9,6/13,1 s (na 5./6. biegu)14,3/21,3 s (na 5./6. biegu)9,2/11,7 s (na 5./6. biegu)
Masa rzeczywista/ładowność1496/614 kg1493/527 kg1387/502 kg
Rozdział masy (przód/tył)57/43 proc.58/42 proc.60/40 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,6/11,5 m11,8/11,9 m11,5/11,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,1 m35,0 m34,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,7 m36,1 m34,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h56 dB (A)55 dB (A)58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h64 dB (A)64 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)69 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe9,1 l/100 km7,3 l/100 km7,5 l/100 km
Zasięg680 km790 km730 km
Dane producentaHyundai Tucson 1.6 T-GDI StyleMazda CX-5 Skyactive-G 165 SkyENERGYRenault Kadjar Tce 160 Intens
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R4/16benzynowy/R4/16benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)159119981332
Moc maksymalna (KM/obr./min)177/5500165/6000159/5000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)265/1500213/4000260/1750
Prędkość maksymalna (km/h)205201210
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędprzedniprzedniprzedni
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)513-1503506-1620472-1478
Pojemność zbiornika paliwa (l)625855
Marka i model opon testowanego autaContinental Sport Contact 5Continental Premium Contact 6Michelin Pilot Sport 4
Rozmiar opon testowanego auta245/45 R 19225/55 R 19225/45 R 19
Emisja CO2 według cyklu WLTP (g/km)/norma emisji spalin186/Euro 6d-Temp168/Euro 6d-Temp150/Euro 6d-Temp
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1900/7501800/7501500/700
WyposażenieTucsonCX-5Kadjar
WersjaStyleSkyENERGYIntens
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanoweS/S/S/NS/S/S/NS/S/S/N
Reflektory LED/przeciwmgielne/aut. światła drogoweS/S/SS/S/S4000 zł/S/S
Klimatyzacja automatycznaS (2-strefowa)S (2-strefowa)S (2-strefowa)
Lusterka podgrzewane/elektrycznie składaneS/SS/SS/S
Aut. ściemniające się lusterko wsteczne/czujnik deszczuS/SS/SS/S
System multimedialny/nawigacjaS/SS/2100 złS/S
Bluetooth/USB/radio DABS/S/NS/S/SS/S/S
Apple CarPlay i Android Auto/ładowarka indukcyjnaS/SS/NS/N
Kluczyk zbliżeniowy/elektryczna klapa bagażnikaS/2000 złN/2900 zł*S/N
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/NS/NS/N
Czujniki parkowania tylne/przednieS/SS/SS/S
Kamera cofania/system automatycznego parkowaniaS/N4900 zł*/N3500*/3500 zł*
Podgrzewane fotele przednie/tylne/kierownicaS/S/SS/N/S1600 zł*/N/N
Ekran head-up (na szybce pleksi)N4900 zł*N
System unikania kolizji/monitoring uwagi kierowcyS/SS/4900 zł*3500*/3500 zł*
Skaner znaków drogowych/asystent pasa ruchuS/S4900 zł*/SS/S
Czujnik martwego pola/ruchu poprzecznego podczas cofaniaN/NS/S3500 zł*/N
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie2800/900 zł2900-4500/2900 zł*2200-2800/1000 zł
gwarancja/cenyHyundai Tucson 1.6 T-GDI StyleMazda CX-5 Skyactive-G 165 SkyENERGYRenault Kadjar Tce 160 Intens
Cena wyjściowa129 400 zł 116 900 zł 97 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)40,8 proc.41,1 proc.42,3 proc.
Gwarancja mechaniczna5 lat (bez limitu)3 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądy lub wymiana olejuco 30 tys. km lub 2 lataco 20 tys. km lub rokco 30 tys. km lub 2 lata
Cena po doposażeniu130 300 zł 126 800 zł 108 000 zł

Renault Kadjar kontra Mazda CX-5 i Hyundai Tucson - punktacja

NadwozieMaks. punktówHyundai Tucson 1.6 T-GDI StyleMazda CX-5 Skyactiv-G 165 SkyENERGYRenault Kadjar Tce 160 Intens
Przestronność z przodu40262826
Przestronność z tyłu30212221
Pojemność bagażnika25171716
Ładowność15141212
Widoczność20151514
Fotele, pozycja kierowcy30202120
Ergonomia obsługi20161412
Jakość wykończenia20151513
Suma punktów200144144134
Napęd i zawieszenie..Hyundai Tucson 1.6 T-GDI StyleMazda CX-5 Skyactiv-G 165 SkyENERGYRenault Kadjar Tce 160 Intens
Przyspieszenie25191716
Elastyczność25191420
Poziom hałasu15121211
Skrzynia biegów15121311
Zachowanie na drodze30242622
Komfort jazdy30222320
Układ kierowniczy15121310
Średnica zawracania5434
Skuteczność hamulców40333135
Suma punktów200157152149
Koszty..Hyundai Tucson 1.6 T-GDI StyleMazda CX-5 Skyactiv-G 165 SkyENERGYRenault Kadjar Tce 160 Intens
Cena po doposażeniu50373846
Utrata wartości15131312
Zużycie paliwa30192322
Wyposażenie – komfort40192019
Wyp. – bezpieczeństwo30172119
Ubezpieczenia10888
Gwarancja1514108
Przeglądy1010710
Suma punktów200137140144
Wynik końcowy600438436427
Miejsce w teście ..1.2.3.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński