Auto Świat Testy Porównania samochodów Tylko nie mów o nich: maluchy! Porównanie: Fiesta, Jazz, Clio i Polo

Tylko nie mów o nich: maluchy! Porównanie: Fiesta, Jazz, Clio i Polo

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Widzicie tu coś małego? Volkswagen Polo, Honda Jazz, Renault Clio i Ford Fiesta to naprawdę dojrzałe samochody! W zwartej, zgrabnej formie przynoszą przestronność i rozwiązania znane dotąd z wyższych klas. Czas sprawdzić, która marka ma dla nas najbardziej wykwintne danie...

Tylko nie mów o nich: maluchy! Porównanie: Fiesta, Jazz, Clio i Polo
Zobacz galerię (22)
Auto Bild
Tylko nie mów o nich: maluchy! Porównanie: Fiesta, Jazz, Clio i Polo
  • Pod względem ilości miejsca na tylnej kanapie i funkcjonalności numerem 1 jest Honda Jazz
  • Renault jest o 120 kg cięższe od Hondy (na redakcyjnej wadze)
  • Jedno z tych aut po doposażeniu kosztuje niemal 90 tys. zł

Samochody małe – jak to w ogóle brzmi! Kojarzy się z ciasnotą i wyrzeczeniami, namiastką auta z czasów, gdy cztery zadaszone koła były już powodem do szczęścia. Dziś sprawa wygląda zupełnie inaczej, co zresztą świetnie widać na zdjęciu obok: zebraliśmy 4 samochody rywalizujące ze sobą w bardzo konkurencyjnym segmencie B.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Volkswagen Polo, Honda Jazz, Renault Clio i Ford Fiesta to pełnowartościowe auta, które można nazwać kompaktami naszych czasów. Na pokładzie mogą mieć udogodnienia z wyższej klasy, ale nie wpadają w znienawidzoną spiralę gigantomanii, kosztów i masy... Jednak czasem wpadają, ale o tym za chwilę.

Samochody segmentu B mają dziś wytworne nadwozia, modne dodatki, indywidualny styl. Nie są to już szaraki, służące wyłącznie zaspokajaniu przyziemnych, codziennych potrzeb transportowych. Mają pomagać właścicielom w kreowaniu wizerunku, dostarczać rozrywki, informować, a w razie potrzeby także chronić. Żeby spełnić wszystkie te funkcje, potrzeba prawdziwych multitalentów. Czy te cztery auta sprostają takiemu wyzwaniu?

Odświeżona Honda Jazz to prawdziwy cud przestrzeni, Renault Clio reprezentuje paryski szyk, a Ford – zwinność. Będziecie zaskoczeni, kiedy przekonacie się, jak różne są te samochody pod względem przestronności, dynamiki jazdy, a także „tarczy bezpieczeństwa”. Jedne oferują przestronność klasy średniej, a inne ledwo dorównują miejskim samochodzikom.

Aha, mieliśmy jeszcze wrócić do spirali kosztów. Jeden z bohaterów tego porównania po doposażeniu do testowanej wersji będzie kosztował prawie 90 000 zł. Zgadnijcie który!

Renault Clio 1.2 TCe - podoba się kobietom!

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Clio ma zmysłowe kształty we właściwych miejscach i przyjemnie patrzy się na jego sylwetkę. Ale jak w prawdziwym życiu – w codzienności pojawiają się kłopoty. Do kabiny wsiada się przez małe drzwi, z tyłu jest ciasno, ograniczona widoczność z miejsca kierowcy i obsługa też taka sobie.

System inforozrywki irytuje nadmiarem zbędnych poziomów menu, a pod względem asystentów kierowcy Clio nie oferuje niczego nowatorskiego. Nie każdy jednak ich potrzebuje, natomiast każdy doceni kulturę pracy rzadkiego już w tej klasie 4-cylindrowego silnika 1.2 TCe. Jednostka jest elastyczna i przyjemnie mruczy. Kierowca zapada się w miękkim fotelu, podczas gdy zawieszenie dobrze wygładza długie pofalowania jezdni. Komfort amortyzacji psują, niestety, 17-calowe felgi, zdecydowanie odradzamy niskoprofilowe opony. Clio czeka na rewitalizację.

Renault Clio 1.2 TCe - plusy: Dobre wyniki hamowania, dwustrefowa klimatyzacja i ledowe reflektory w serii, długie interwały międzyprzeglądowe, przyciągający wygląd.

Renault Clio 1.2 TCe - minusy:Ciasne wnętrze dla tylnych pasażerów (kanapa w zasadzie tylko dla dzieci), spragniony silnik i ograniczony zasięg, niewielu asystentów.

Honda Jazz 1.5 i-VTEC - skąd w niej aż tyle miejsca?

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Z wysokości (choć nie tylko) – linią dachu przerasta on innych zawodników. Zbiornik paliwa umieszczono pod przednimi fotelami, a to sprawia, że z tyłu kanapa ma podnoszone siedzisko. W ten sposób można przewieźć nawet (mały) rower w poprzek. Wiele dużych kombi marzy o takim triku.

W gruncie rzeczy Honda jest obniżonym minivanem. Siedzi się trochę wyżej niż u rywali, nad głową ma się dużo miejsca i świetną widoczność przez spore okna. I nareszcie Honda zdecydowała się zaoferować w Jazzie mocniejszy silnik – 1,5-litrowy, wolnossący czterocylindrowiec o mocy 130 KM okazuje się głośny, ale bardzo lubi obroty i można go stosunkowo wysoko kręcić – ma sportową nutę! Skrzynia biegów ma krótkie przełożenia, układ kierowniczy stara się być precyzyjny, a wersję Dynamic wyróżniają kolorowe spoilery. Honda znowu jest sobą!

Honda Jazz 1.5 i-VTEC - plusy: Świetne poczucie przestrzeni w kabinie, wszechstronność, duży bagażnik, niespodziewanie elastyczny duet silnik-skrzynia, 3 lata gwarancji.

Honda Jazz 1.5 i-VTEC - minusy: Słabe wyniki testu hamowania, ograniczony zasięg, silnik głośny na wysokich obrotach (na których czuje się najlepiej).

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost - silnik nadaje ton...

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Wielokrotnie nagradzany trzycylindrowiec zapewnia Fordowi niemal takie same osiągi, jak ma Polo, jednak ta konstrukcja robi bardziej żywiołowe wrażenie. 1.0 EcoBoost kręci się do 6,7 tys. obrotów, angażuje w jazdę i pozwala łatwo wybaczyć brak jednego „gara”.

Jak to dobrze, że Fiesta pozostała dynamicznym typem, zaprojektowanym tak, żeby z jazdy czynić wydarzenie, które chce się przeżywać. Układ kierowniczy jest na tyle precyzyjny, że w zakręcie można trafić w idealny tor jazdy. Zawieszenie na żywo relacjonuje sytuację drogową. A asystentów też jest na pęczki. Z najnowszą elektroniką na pokładzie Fiesta nadrabia straty do Polo. Ale niestety, nie oferuje tak dużo, jak VW: ma mniej wygodne fotele i znacznie mniej jest miejsca na tylnej kanapie. To ten ostatni parametr nie pozwala patrzeć na Fiestę jak na wszechstronne auto.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost - plusy: Oszczędny napęd, bogata oferta systemów wspomagających kierowcę, porządne wykonanie, nowoczesne multimedia, dobre prowadzenie.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost - minusy: Niewygodne wsiadanie przez małe otwory drzwiowe, mało ustawny bagażnik, tylko 2 lata gwarancji, kiepska widoczność do tyłu.

Volkswagen Polo 1.0 TSI - kosztuje tyle, co Golf!

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Czy to ma sens? Rynek to zweryfikuje, ale w tym porównaniu – poza ceną – VW wyraźnie wyprzedza rywali w klasie. Żaden z konkurentów nie zbliża się tak bardzo do segmentu kompaktów, jak Polo.

Przez duże drzwi łatwo się wsiada, z przodu VW ma najwięcej miejsca i najlepsze fotele – niejednego kierowcę może to ochronić przed wizytą u ortopedy. Palcami przyjemnie dotyka się wszystkich powierzchni, jakość nie zawodzi. Obsługa w gruncie rzeczy też. Ale gdy na pokładzie są opcjonalne wirtualne zegary czy nawigacja Discover Media, zaczynamy zadawać sobie pytanie: czy to na pewno lepsze rozwiązanie, czy tylko show? Polo chce rozpieszczać. Ma mocny, 3-cylindrowy silnik, który mało pali (5,7 l/100 km) i nie hałasuje. Hamulce są najskuteczniejsze. W zasadzie trudno tu zatęsknić za Golfem. Czy taka ma być rola Polo?

Volkswagen Polo 1.0 TSI - plusy: Bardzo dobre hamulce, długa lista opcji, świetna łączność z siecią, niespotykana w klasie wygoda pasażerów, oszczędny silnik.

Volkswagen Polo 1.0 TSI - minusy: Tylko 2 lata gwarancji, drogie dodatki, w standardzie jedynie manualna klimatyzacja, kosmiczna cena po doposażeniu.

Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Clio i VW Polo - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):

VWFORDHONDARENAULT
Przyspieszenie 0-50 km/h3,1 s2,9 s3,2 s3,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h9,2 s9,4 s8,5 s10,0 s
Przyspieszenie 0-130 km/h15,0 s15,2 s13,7 s16,7 s
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg)7,6 s8,3 s7,1 s7,3 s
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg)15,5 s16,0 s13,4 s13,6 s
Masa rzeczywista/ładowność1142/478 kg1135/535 kg1084/521 kg1204/455 kg
Rozdział masy (przód/tył)61/39 proc.61/39 proc.63/37 proc.62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,4/10,8 m10,7/10,6 m11,1/11,1 m10,8/10,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,4 m37,0 m38,2 m36,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,6 m35,0 m37,5 m34,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h59 dB (A)60 dB (A)59 dB (A)59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h66 dB (A)67 dB (A)70 dB (A)68 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h70 dB (A)71 dB (A)72 dB (A)73 dB (A)
Spalanie testowe5,7 l/100 km5,9 l/100 km6,5 l/100 km6,7 l/100 km
Zasięg700 km710 km620 km670 km

Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Clio i VW Polo - zmierzone wymiary kabin (oceniane):

VW PoloFord FiestaHonda JazzRenault Clio
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)1170113010901140
Szerokość wnętrza z przodu(mm)1455139014301360
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)1010100010101000
Zakres regulacji fotela(mm)220230220215
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)745690770640
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)1425136013901380
Wysokość nad głową z tyłu(mm)950920950925
Wysokość siedziska z tyłu(mm)355350390360

*zmierzone po odsunięciu fotela kierowcy o metr do tyłu licząc od pedału hamulca do oparcia siedzenia kierującego

Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Clio i VW Polo - dane katalogowe (nieoceniane za wyjątkiem pojemności bagażników):

PoloFiestaJazzClio
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R3/12t.benz./R3/12benz./R4/16t.benz./R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezp./pasekwtrysk bezp./pasekwtrysk bezp./łańcuchwtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)99999814981197
Moc maksymalna (KM/obr./min)115/5000125/6000130/6600118/5000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)200/2000170/1400155/4600205/2000
Prędkość maksymalna (km/h)200195190192
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/ttw/b
Pojemność bagażnika (l)351-1125292-1093354-1314300-1146
Pojemność zbiornika paliwa (l)40424045
Marka i model opon testowanego autaMichelin Primacy 3Michelin Pilot Sport 4Dunlop SP Sport Fast ResponseMichelin Primacy 3
Rozmiar opon testowanego auta215/45 R 17205/45 R 17185/55 R 16205/45 R 17
Emisja CO2 (g/km)10598133120
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1100/5701000/5801000/4501200/560

Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Clio i VW Polo - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):

PoloFiestaJazzClio
Wersja1.0 TSI 115 KM Highline1.0 EcoBoost 125 KM Titanium1.5 i-VTEC 130 KM DynamicTCe 120 KM Intens
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzneSSSS
Poduszka kolanowa kierowcyNNNN
Reflektory przeciwmgielne/LEDS/3490 złS/NS/SS/S
Klimatyzacja manualna/automatycznaS/3400 złS/1600 złS/NS/5500 zł (pakiet)
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczneS/680 złS/2950 zł (pakiet)S/SS/5500 zł (pakiet)
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne690 zł (pakiet)500 zł (pakiet)N2000 zł (pakiet)
System multimedialny/nawigacjaS/2670 złS/1580 złS/2000 złS/S
Bluetooth/złącze USB/dostęp bez kluczykaS/S/1500 złS/S/2200 złS/S/NS/S/S
Elektrycznie ster. szyby przód/tył/lusterkaS/S/SS/800 zł/SS/S/SS/S/S
Czujnik deszczu/zmierzchu690 zł (pakiet)/S500 zł (pakiet)/SS/SS/S
Podgrzewane fotele przednie/kierownica1680 zł/N1000 zł za obie opcjeS/N2000 zł (pakiet)/N
Wirtualne zegary/kierownica wielofunkcyjna1600 zł/SN/SN/SN/S
Tempomat/adaptacyjny tempomatN/2070 zł400/2000 zł (pakiet)S/NS/N
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania1600 zł za obie opcje/1090 zł450/2950 zł (pak., obie opcje)S/S/NS/5500 zł (pakiet, obie opcje)
System unikania kolizji/czujnik martwego polaS/1240 zł2000 (pakiet)/1500 złS/NN/N
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowychN/NS/2000 zł (pakiet)S/SN/N
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkującyS/2180 zł2000 (pakiet)/2950 zł (pakiet)N/NN/5500 zł (pakiet)
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie1860/2440 zł (17-cal.)2000/1700 zł (17-cal.)2500 zł/S (16-cal.)2000/1500 zł (17-cal.)

Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Clio i VW Polo - ceny, utrata wartości, przeglądy, gwarancje (oceniane wg opisu):

PoloFiestaJazzClio
Cena podstawowa (nieoceniana)63 390 zł60 050 zł72 900 zł63 000 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)40,5 proc.43,3 proc.42,0 proc.44,3 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata3 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 30 tys. kmco 20 tys. kmco 30 tys. km
Cena po doposażeniu (oceniana)89 720 zł76 730 zł74 900 zł72 000 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Clio i VW Polo - punkty i klasyfikacja:

NadwozieMaks. pkt.VWFordHondaRenault
Przestronność z przodu4029282727
Przestronność z tyłu3026222819
Pojemność bagażnika2516131613
Ładowność1511131311
Widoczność2017161715
Fotele, pozycja kierowcy3025242324
Ergonomia obsługi2018181717
Jakość wykończenia2017161515
Suma punktów200159150156141
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.VWFordHondaRenault
Przyspieszenie2520202219
Elastyczność2519182121
Poziom hałasu15111089
Skrzynia biegów1513131412
Zachowanie na drodze3026262625
Komfort jazdy3026252321
Układ kierowniczy1514141312
Średnica zawracania54323
Skuteczność hamulców4037343036
Suma punktów200170163159158
KosztyMaks. pkt.VWFordHondaRenault
Cena po doposażeniu5026323334
Utrata wartości1513121110
Zużycie paliwa3019181514
Wyposażenie – komfort4020211418
Wyp. – bezpieczeństwo301920179
Ubezpieczenia104555
Gwarancja1588108
Przeglądy101010710
Suma punktów200119126112108
Wynik końcowy600448439427407
Miejsce w teście 1.2.3.4.

Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Clio i VW Polo - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nieoceniana):

Żródło: Auto Świat

Po raz kolejny widać prawidłowość: im niższe spalanie katalogowe, tym większa różnica między obietnicami producenta a realnym zużyciem paliwa. Honda podaje najwyższe zużycie katalogowe, ale w naszym teście spaliła zaledwie o 10 proc. więcej. Z kolei Ford podaje dla Fiesty kosmiczne 4,3 l/100 km, a na drodze wychodzi o 37 proc. więcej.

Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Clio i VW Polo - podsumowanie:

Żadne tam maluchy. To prawie kompakty! Do takiego wniosku można dojść, jadąc zwycięskim Polo. Niezależnie od tego, czy usiądziemy z przodu, czy z tyłu, mamy poczucie przebywania w przestronnym, dojrzałym samochodzie. Czyżby VW planował zakończyć produkcję Golfa?

Ale rekordzistką w przestronności tylnej kanapy jest superpraktyczna Honda z zadziornym silnikiem. Ford zdołał wcisnąć się między te dwa auta na podium. Stawkę zamyka Clio – z tyłu za ciasne i pozostające za liderami w dziedzinie systemów bezpieczeństwa.

Jakie jest Wasze zdanie o tych autach? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków