Auto Świat Testy Porównania samochodów Volkswagen T-Cross kontra Kia Stonic, Ford Ecosport, Seat Arona i Opel Crossland X - szukamy najlepszego crossovera

Volkswagen T-Cross kontra Kia Stonic, Ford Ecosport, Seat Arona i Opel Crossland X - szukamy najlepszego crossovera

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Volkswagen późno dołącza z T-Crossem do niezwykle popularnego segmentu małych crossoverów. Do pierwszego porównania dobraliśmy mu mocnych rywali - czy najnowszy Volkswagen T-Cross okaże się lepszy od Kii Stonic, Forda Ecosport, Seata Arony i Opla Crosslanda X?

Porównanie 5 crossoverów
Zobacz galerię (29)
Auto Bild
Porównanie 5 crossoverów
  • Kluczowy atut tej piątki: wysoko umieszczone fotele, dzięki czemu łatwo i wygodnie się wsiada. Najwyżej siedzi się w Fordzie (67 cm nad ziemią), najniżej w Kii (59 cm)
  • Ten segment zaczął przeżywać boom w 2017 r., gdy swoje propozycje dołożyli Opel i Kia
  • Najlepsze modele z tego porównania w żadnej kategorii nie pozwalają się wyprzedzić konkurentom

Kiedy już się wydawało, że Volkswagen całkowicie prześpi modę na małe crossovery, Niemcy wypuszczają T-Crossa. Mieli nerwy, ale też nie pierwszy raz tak długo zwlekali z zaatakowaniem nowego, szybko rozwijającego się segmentu – może zatem w tym czekaniu jest metoda.

Ford za to był jednym z pierwszych – sprzedaje EcoSporta w Europie już od 2014 r. (w Polsce od 2018 r.). Koncepcja małego auta, mierzącego zaledwie 4,1 m długości, oferującego dość miejsca dla 4 osób i którym łatwo się parkuje, może się podobać nie tylko starszym klientom.

Ten segment zaczął przeżywać boom w 2017 r., gdy swoje propozycje dołożyli Opel i Kia. Crossland X ma 4,21 m długości i ponieważ częściowo zastąpił Merivę, ma też cechy mikrovana. Stonic z kolei jest krótszy (4,14 m) i bliżej mu do typowo miejskich hatchbacków niż SUV-ów. Jesienią 2017 r. w ofercie pojawił się też Seat Arona – pierwszy przedstawiciel Grupy Volkswagena w tym segmencie. Przez długi czas wiódł prym w naszych porównaniach – to bardzo udany, zwinny i przestronny 4,14-metrowy crossover. Czy będzie musiał teraz uznać wyższość swojego nowego kuzyna Volkswagena T-Crossa, który mierzy 4,11 m? Pozwólmy zadecydować punktom!

Ford Ecosport 1.0 Ecoboost - 416 punktów

Ford Ecosport 1.0 Ecoboost 125 KM 84 230 zł
Ford Ecosport 1.0 Ecoboost 125 KM 84 230 złAuto Bild

Fotel kierowcy w EcoSporcie znajduje się 67 cm nad ziemią – jak w Audi Q5. A to oznacza, że ten mały Ford przekonuje do siebie już podczas wsiadania. Sam fotel też jest wygodny, mógłby tylko lepiej trzymać na boki. Osobne wyrazy uznania dla projektanta tylnej kanapy: wysoko umieszczone siedzisko sprawia, że siedzi się dobrze podpartym, a dzięki pudełkowatemu nadwoziu wygodnie się też zajmuje miejsce.

Dzięki temu, że EcoSport ma 1,65 m wysokości, w środku czuć przyjemne wrażenie przestrzeni – kabina jest naprawdę spora jak na 4,1 m długości. Niestety, otwierana na bok klapa okazuje się mało praktyczna – szczególnie na ciasnych parkingach to rozwiązanie się nie sprawdza, podczas deszczu mokną bagaże.

Do tego dochodzą drobne niedociągnięcia jakościowe. Półka bagażnika nie jest przymocowana i przy podnoszeniu łatwo opada. Podczas jazdy w ogóle nie czuć, że ta konstrukcja ma już swoje lata. Silnik jest dobrze wyciszony, pracuje bez wibracji. Zawieszenie ma przyjemną twardość, układ kierowniczy pracuje precyzyjnie, choć nieco nerwowo.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Ford Ecosport to nam się podoba - wysoko ustawione tylne siedzisko, wyciszenie silnika, przyjemnie sztywne zawieszenie.

Ford Ecosport to nam się nie podoba - miejscami tanie tworzywa, otwierana na bok klapa kufra, zbyt ostry układ kierowniczy.

Opel Crossland X 1.2 Turbo - 422 punkty

Opel Crossland X 1.2 Turbo 130 Km 77 300 zł
Opel Crossland X 1.2 Turbo 130 Km 77 300 złAuto Bild

Czym jest Opel Crossland X? Vanem? SUV-em? To nie ma znaczenia. Bo ten Opel jest przede wszystkim bardzo praktyczny. Ma najdłuższe nadwozie w tym porównaniu (4,21 m) i praktyczną kabinę. Zamawiając „pakiet wygodny”, dostaniecie m.in. przesuwaną kanapę. Niestety, cena za ten element jest dość wygórowana i wynosi 2300 zł.

W ogóle Opel Crossland X się ceni: po doposażeniu koszt zakupu rośnie aż do 100 600 zł (najwięcej w teście), a wcale nie ma tu najbogatszego wyposażenia. Kwota ta uwzględnia jednak m.in. fotele AGR („Ruch na rzecz zdrowych pleców” w Niemczech) – dobrze podpierają ciało i mają regulowaną długość siedziska. Niestety, mniej dopracowane okazuje się zawieszenie.

Na nierównościach Opel Crossland X się buja, w zakrętach nieprzyjemnie mocno przechyla na boki. To szkoda, bo 130-konny, 3-cylindrowy silnik zapewnia dobre osiągi i jest przede wszystkim bardzo elastyczny. Na drodze szybkiego ruchu nie trzeba często sięgać do lewarka, ale kiedy już zachodzi taka konieczność, trochę denerwuje on bardzo długim skokiem.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Opel Corossland X to nam się podoba - żywiołowy i elastyczny silnik, wszechstronna kabina, duży bagażnik.

Opel Crossland X to nam się nie podoba - bujające, miękkie zawieszenie, krótkie siedzisko kanapy, szorstko brzmiący silnik.

Kia Stonic 1.0 T-GDI - 429 punktów

Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 KM 71 490 zł
Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 KM 71 490 złAuto Bild

Czy szukacie crossovera, ponieważ macie kłopoty z dyskiem i zależy wam na jak najwygodniejszym zajmowaniu miejsca za kierownicą? Zatem Kia Stonic nie będzie najlepszym wyborem. Owszem, siedzi się wyżej niż w Rio, na którym Stonic bazuje, ale fotel kierowcy od jezdni dzieli zaledwie 59 cm – o 8 mniej niż w Fordzie EcoSporcie.

Za kierownicą Kii Stonic czujemy się bardziej jak w aucie kompaktowym. I nie należy tego traktować wyłącznie jako zarzut, bo ta mała Kia przede wszystkim bardzo poręcznie jeździ. Układ kierowniczy działa precyzyjnie i z dobrym wyczuciem, lewarek płynnie pracuje – po mieście i zakrętach śmiga się z uśmiechem na twarzy. 120-konny 3-cylindrowiec pracuje nieco hałaśliwie, ale zapewnia dobre osiągi.

Kia Stonic jest najlżejsza w porównaniu, waży tylko 1172 kg. Niestety, na dziurach czuć twarde zestrojenie zawieszenia. Kia Stonic jest dla tych, którzy tak naprawdę wcale nie szukają małego SUV-a, chcą bardzo „lajtowego” crossovera. No i lubią dobre „deale”: bezkonkurencyjna oferta Kii polega na najdłuższej gwarancji i najniższej cenie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kia Stonic to nam się podoba - zwinne prowadzenie, bezpośredni układ kierowniczy, uczciwa cena, aż 7 lat gwarancji.

Kia Stonic to nam się nie podoba - na dziurach zawieszenie okazuje się zbyt twarde, najmniejszy bagażnik w porównaniu.

Seat Arona 1.0 TSI - 466 punktów

Seat Arona 1.0 TSI 115 Km 80 900 zł
Seat Arona 1.0 TSI 115 Km 80 900 złAuto Bild

92 252 zł za Aronę 1.0 TSI? Sporo pieniędzy, ale za to dostajecie już bardzo bogato wyposażony egzemplarz, który w naszym porównaniu pokonał konkurencję i wskakuje na najwyższy stopień podium ze swoim kuzynem, Volkswagenem T-Crossem.

Między tą dwójką bój był szczególnie zacięty, ostatecznie Seat odrobił stratę do Volkswagena dłuższą gwarancją – Hiszpanie oferują 5-letnią ochronę, a Volkswagen tylko 2-letnią. Czym jeszcze błyszczy Seat Arona? 4,14-metrowe nadwozie kryje zaskakująco przestronne wnętrze. Opcjonalne sportowe fotele z tapicerką Dinamica świetnie podpierają, natomiast z tyłu wygodnie siedzą także dorośli. Jedynym drobnym ergonomicznym niedociągnięciem jest trochę za nisko umieszczony ekran multimediów.

Poza tym jednak kokpit został zaprojektowany z dużą starannością. Podczas jazdy Seat Arona też przekonuje. 115-konny silnik idealnie pasuje do tego samochodu. Zawieszenie zostało sztywno zestrojone, ale radzi sobie z krótkimi i dłuższymi pofalowaniami jezdni. Czy da się coś poprawić? Boczne lusterka generują sporo szumu, a lewarek czasem haczy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Seat Arona to nam się podoba - przestronna kabina, pewne i precyzyjne prowadzenie, lekko pracujący silnik.

Seat Arona to nam się nie podoba - haczący mechanizm wybierania biegów, za nisko ustawiony ekran, szumy powietrza.

Volkswagen T-Cross 1.0 TSI - 466 punktów

Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 KM 83 690 zł
Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 KM 83 690 złAuto Bild

Półtora roku po Seacie Aronie do salonów wjeżdża Volkswagen T-Cross. Oba auta korzystają z tej samej bazy technicznej, mają identyczne silniki i prawie takie same osiągi.

A czym się różnią? Volkswagen T-Cross z nadwoziem krótszym o 3 cm od Seata Arony oferuje więcej miejsca z tyłu, siedzi się też wyżej, a bagażnik mieści o 55 l więcej. W kokpicie cieszy wyżej umieszczony ekran. Kierownica z grubszym wieńcem lepiej leży w dłoniach, a lewarek skrzyni biegów chodzi solidniej niż w Aronie.

Przegroda silnikowa i kabina zostały w Volkswagenie też nieco lepiej wyciszone niż w Seacie. Volkswagen T-Cross może się także pochwalić bogatszym seryjnym pakietem asystentów. Mówimy o detalach. Bo jeżeli komuś bardziej podoba się Volkswagen T-Cross, to będzie też skłonny zapłacić za niego te 5000 złotych więcej.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Volkswagen T-Cross to nam się podoba - dużo miejsca w małym nadwoziu, największy bagażnik w porównaniu, wszechstronne zawieszenie.

Volkswagen T-Cross to nam się nie podoba - tylko 2 lata gwarancji, wysoka cena, dużo twardego plastiku w kokpicie.

Dane techniczne i testowe:

Wyniki testuSeat AronaVolkswagen T-CrossKia StonicOpel Crossland XFord Ecosport
Przyspieszenie 0-50 km/h3,9 s3,7 s4,3 s3,7 s3,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h10,8 s10,5 s11,4 s11,0 s11,3 s
Przyspieszenie 0-130 km/h17,3 s16,7 s18,4 s18,1 s17,9 s
Elastyczność 60-100 km/h (na 4./5. biegu)7,9/11,3 s8,0/11,7 s7,6/9,7 s6,4/8,8 s7,5/10,1 s
Elastyczność 80-120 km/h (na 5./6. biegu)11,2/15,3 s12,0/14,6 s10,3/13,0 s9,0/11,6 s10,4/13,1 s
Masa rzeczywista/ładowność1174/486 kg1256/474 kg1172/468 kg1255/535 kg1303/422 kg
Rozdział masy (przód/tył)60/40 proc.59/41 proc.61/39 proc.61/39 proc.59/41 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,5/10,5 m10,6/10,6 m11,1/11,1 m11,2/11,2 m11,1/11,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)36,1 m35,9 m36,5 m38,4 m38,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,8 m35,3 m37,3 m37,0 m37,6 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h63 dB (A)61 dB (A)59 dB (A)61 dB (A)59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h66 dB (A)64 dB (A)67 dB (A)65 dB (A)63 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h70 dB (A)69 dB (A)72 dB (A)68 dB (A)67 dB (A)
Spalanie testowe6,0 l/100 km5,9 l/100 km6,6 l/100 km6,6 l/100 km6,7 l/100 km
Zasięg660 km680 km680 km670 km770 km
Dane producentaSeat AronaVolkswagen T-CrossKia StonicOpel Crossland XFord Ecosport
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R3/12t.benz./R3/12t.benz./R3/12t.benz./R3/12t.benz./R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezp./pasekwtrysk bezp./pasekwtrysk bezp./łańcuchwtrysk bezp./pasekwtrysk bezp./pasek
Pojemność skokowa (cm3)9999999981199998
Moc maksymalna (KM/obr./min)115/5000115/5000120/6000130/5500125/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)200/2000200/2000172/1500230/1750170/1400
Prędkość maksymalna (km/h)182193184201180
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)400-1280455-1281352-1155410-1255356-1238
Pojemność zbiornika paliwa (l)4040454552
Marka i model opon testowanego autaPirelli Cinturato P7Pirelli Cinturato P7Continental Premium Contact 5Bridgestone Turanza T001Goodyear EfficientGrip
Rozmiar opon testowanego auta215/45 R 18215/45 R 18205/55 R 17205/60 R 16205/50 R 17
Emisja CO2 (g/km)/norma emisji spalin138/Euro 6d-Temp139/Euro 6d-Temp138/Euro 6d-Temp148/Euro 6d-Temp145/Euro 6d-Temp
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1100/5901100/6201110/450840/600900/670
WyposażenieSeat AronaVolkswagen T-CrossKia StonicOpel Crossland XFord Ecosport
Wersja wyjściowaXcellenceStyleLEliteTitanium
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzneSSSSS
Poduszka kolanowa kierowcyNNNNS
Światła przeciwmgielne/refl. LED lub ksenonS/SS/SS/N900/5450 zł*S/2660 zł (ksenon)
Klimatyzacja manualna/automatycznaN/S (2-strefowa)S/2850 zł* (2-strefowa)N/S (1-strefowa)N/S (2-strefowa)N/S (1-strefowa)
Elektrycznie podgrz./składane lusterka bocz.S/SS/690 złS/N (S w wersji XL)S/3250 zł*S/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzneS2850 zł*N (S w wersji XL)SS
System multimedialny/nawigacja/radio DABS/S/876 złS/2320/1010 złS/2000*/2000 zł*S/3300/700 złS/3590*/2550 zł*
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i Android A.S/S/SS/S/930 złS/S/SS/S/SS/S/3590 zł*
Skórzana kierownica wielofunkcyjnaSSSSS
Czujnik deszczu/zmierzchuS/S2850 zł*/SS/SS/SS/S
Podgrzewane fotele/kierownica1533 zł/N1360 zł/N2500*/2500 zł*1300*/1300 zł*1450*/1450 zł*
Aut. światła drogowe/kluczyk zbliżeniowyN/S630/1540 zł2500 zł*/N (S w wersji XL)5450*/1500 złN/900 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/876 złS/S2500 zł*/NS/NS/N
Czujniki parkowania tył/przód/kamera cofaniaS/2408*/2408 zł*2010*/2010*/1150 złS/N/S2200 zł za 3 opcjeS/S/S
System unikania kolizji/czujnik martwego polaS/1533 złS/S2500 zł*/N (tylko w XL)2500*/3250 zł*N/1560 zł
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowychN/NS/N2500 zł*/NS/SN/N
Wykrywanie zmęczenia kierowcySS2500 zł*2500 zł*N
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie2351-2847/2846 zł (18-cal.)2030-2650/1990 zł (18-cal)2000 zł/S (17-cal.)2400 zł/S (16-cal.)2250-2950 zł/S (17-cal.)
gwarancja/cenyAronaT-CrossStonicCrossland XEcoSport
Cena wyjściowa80 900 zł 83 690 zł 71 490 zł 77 300 zł 84 230 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)35,4 proc.34,9 proc.33,4 proc.39,3 proc.42,3 proc.
Gwarancja mechaniczna5 lat lub 150 tys. km2 lata7 lat lub 150 tys. km2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. km lub rokco 30 tys. km lub rokco 15 tys. km lub rokco 30 tys. km lub rokco 30 tys. km lub 2 lata
Cena po doposażeniu92 252 zł1)97 270 zł 75 990 zł 100 600 zł2)92 040 zł

Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; *pakiet; 1 cena Seata zawiera także fotele z tapicerką Dinamica za 1314 zł i wirtualne zegary za 1499 zł; 2 cena Opla zawiera także fotele AGR za 2700 zł i pakiet wygodny za 2300 zł.

Punktacja porównania

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

NadwozieMaks. PunktówSeat AronaVolkswagen T-CrossKia StonicOpel Crossland XFord Ecosport
Przestronność z przodu403535323431
Przestronność z tyłu302425181723
Pojemność bagażnika252224202220
Ładowność151414141513
Widoczność201413121212
Fotele, pozycja kierowcy302423192219
Ergonomia obsługi201516161414
Jakość wykończenia201515151415
Suma punktów200163165146150147
Napęd i zawieszenie......
Przyspieszenie251718151615
Elastyczność251919202120
Poziom hałasu151113111314
Skrzynia biegów151213121112
Zachowanie na drodze302626252425
Komfort jazdy302424222123
Układ kierowniczy151414131213
Średnica zawracania555333
Skuteczność hamulców403233272323
Suma punktów200160165148144148
Koszty......
Cena po doposażeniu502826372528
Utrata wartości151414151211
Zużycie paliwa302323212121
Wyposażenie – komfort402826192421
Wyposażenie – bezpieczeństwo301720131913
Ubezpieczenia10991099
Gwarancja151481588
Przeglądy10101051010
Suma punktów200143136135128121
Wynik końcowy600466466429422416
Miejsce w teście 1.1.3.4.5.

Naszym zdaniem

W tej klasie prym wiodą marki Grupy Volkswagena. Seat Arona i Volkswagen T-Cross zdobywają ex-aequo pierwsze miejsce z dużą przewagą punktową nad konkurencją. W żadnej kategorii nie pozwalają się wyprzedzić. Te dwa modele szczególnie polecamy. Trzecie miejsce na podium zajmuje Kia Stonic – nieco ciaśniejsza w środku, mniej SUV-owa, za to zwinna i sprawia wiele frajdy podczas jazdy. Opel Crossland X ze swoją wszechstronną kabiną i bardzo elastycznym silnikiem zajmuje 4. miejsce. Ford EcoSport godnie się zestarzał i zamyka stawkę.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński