• Różnice w wymiarach zewnętrznych między modelami XC40 i XC60 są większe niż różnice między tym, ile miejsca oferują te modele
  • Bazowe wersje obu aut dzieli według standardowego cennika ok. 48 tys. zł – ale po doposażeniu XC40 do poziomu porównywalnego do modelu XC60 różnica nie będzie już taka duża
  • Do końca 2020 roku oba modele oferowane są w promocyjnych cenach, znacznie niższych od tych wyjściowych

Do porównania wybraliśmy nie topowe, a podstawowe wersje silnikowe z napędem na przednie koła – odpowiednio T3 w XC40 i T4 w XC60. Oba auta są produkowane od 2017 r., przy czym XC40 to zupełnie nowy, miejski SUV Volvo, a XC60 jest drugą generacją popularnego wcześniej modelu klasy średniej. Warto zauważyć, że designerom Volvo udała się w przypadku tych modeli nie lada sztuka – choć oba auta to niezbyt duże SUV-y, po obu na pierwszy rzut oka widać, że to auta marki Volvo, to są to całkowicie odrębne modele, a nie tylko „przeskalowane” wersje tego samego projektu.

Volvo XC40 – hit sprzedażowy

Modne i najtańsze w gamie Volvo (cena bez promocji od 136 300 zł) szybko zdobyło popularność. XC40 sprawia wrażenie większego niż jest w rzeczywistości. To zasługa masywniejszej i wyróżniającej się na tle innych modeli marki stylistyki nadwozia. Na zdjęciach i na pierwszy rzut oka nawet może się wydawać, że XC40 jest większe od „60-tki”, pomimo że wspólna jest tylko wysokość obu aut (niecałe 1,66 m).

W rzeczywistości XC40 jest o 26 cm krótsze i o 2,9 cm węższe od swojego większego brata. Nie zmienia to jednak faktu, że w jego wnętrzu jest całkiem przestronnie i wygodnie. To efekt tego, że choć różnica w długości modeli to wprawdzie wspomniane 26 cm, ale już różnica w ich rozstawach osi to tylko nieco ponad 16 cm. Dzięki temu również na tylnej kanapie nie można narzekać na zbyt małą ilość miejsca na nogi czy głowę. Bagażnik także jest spory i ustawny - standardowa pojemność wynosi 460 l (po złożeniu foteli wzrasta do 1336 l). Na duże zakupy czy urlopowy wyjazd powinno wystarczyć.

Do wysoko zawieszonego auta wygodnie się wsiada (21,1 cm prześwitu pozwala także na bezstresowe pokonywanie i dojeżdżanie do wysokich krawężników). Kokpit XC40 wygląda praktycznie jak w każdym innym, nowym modelu Volvo. Centralny punkt stanowi pionowo umiejscowiony ekran dotykowy, służący do obsługi niemal wszystkich funkcji. To nowoczesne, ale nie zawsze wygodne i bezpieczne rozwiązanie, bo dotarcie do wielu funkcji wymaga „przekopania się” przez liczne opcje wyświetlane na ekranie, czego nie da się zrobić bez odwracania wzroku od drogi. Po stronie minusów zapisalibyśmy też kiepską jakość map nawigacji oraz sporo twardych plastików wykończeniowych. Pochwalić należy za to pokryte filcem wnęki w drzwiach – ładnie wyglądają, są przyjemne w dotyku, a ponadto przedmioty schowane w kieszeniach nie hałasują.

Volvo XC40 Momentum Pro – wersja bez szaleństw, ale nie uboga

Testowy egzemplarz to poziom wyposażenia Momentum Pro (kosztuje od 163 300 zł), więc to lepiej wyposażony model bazowy (wyżej są jeszcze Inscription i R-Design). Nie mamy więc dwukolorowego nadwozia, wielkich felg (w serii 18-calowe), audiofilskiego zestawu Bowers&Wilkins czy obszytego skórą pilota-kluczyka. To wersja optymalna z :automatem", dwustrefową klimatyzacją, nawigacją i lepszym nagłośnieniem Harmann Kardon, a także z elektrycznie otwieraną i zamykaną klapą bagażnika. Tutaj ktoś jeszcze dorzucił skórzaną tapicerkę (co kto lubi). Warto natomiast rozważyć indukcyjną ładowarkę – wystarczy odłożyć smartfon w wyznaczone miejsce i można nie przejmować się stanem baterii.

Volvo XC40 T3 – jaki ma silnik?

Co pod maską? Podstawowy silnik o oznaczeniu T3. To mała (1,5 l pojemności), ale turbodoładowana, więc dosyć mocna jednostka (163 KM). Nie należy oczekiwać cudów, ale osiągi są wystarczające do codziennej jazdy (9,6 s do 100 km/h). W trasie też nie będziecie zbytnio cierpieć. Ośmiostopniowy automat podnosi komfort jazdy, szczególnie w mieście.

W środku auta jest dość cicho, z wyjątkiem momentów ostrzejszego przyspieszania. Wtedy trzycylindrowy motor daje o sobie znać warkoczącym, nieprzyjemnym dźwiękiem (wyraźnie słychać też syk turbiny). Spalanie jest akceptowalne jak na auto tej wielkości. W ruchu miejskim należy liczyć 9/10 litrów, a w trasie ok. 7,5 l/100 km. Na autostradzie XC40 T3 zużywało 9 litrów, a podczas spokojnej jazdy droga krajową potrafiło zadowolić się tylko 6,3 l na 100 km. Nie są to superniskie wyniki, ale nie można powiedzieć, że XC40 z tym napędem jest paliwożerne.

Volvo XC60 T4 – schodząca wersja bestsellera

Testowana wersja XC40 (T3 z automatyczną skrzynią biegów i napędem na przednią oś) to najczęściej sprzedawana w Polsce odmiana tego modelu. W przypadku modelu XC60 wersja T4 (dwulitrowy doładowany benzyniak o mocy 190 KM) wybierana była przez klientów rzadziej niż droższy diesel o tej samej pojemności i mocy silnika. Testowany egzemplarz, mimo bazowej jednostki napędowej pod maską, to wersja R-Design o sportowych akcentach, plasująca się cenowo pośrodku, między odmianami Momentum a Inscription.

O ile XC 40 wyróżnia się z tłumu innych SUV-ów ostrymi, wyrazistymi liniami, to „doroślejsze” XC60 stawia na elegancję – i to nie tylko od zewnątrz. Choć w środku znajdziemy mnóstwo elementów wspólnych z młodszym bratem (m.in. zegary, zestaw multimedialny, kierownica, elementy sterowania), to dzięki nieco innym materiałom i nieco bardziej wysublimowanej formie, mimo wszystko czuć różnicę klas.

Obiektywnie rzecz biorąc, w dziedzinie komfortu czy ilości miejsca dla pasażerów obu aut nie dzieli jednak wcale aż tak dużo. Oczywiście, dzięki większej szerokości wnętrza i dłuższemu siedzisku kanapy w modelu XC60 znacznie wygodniej podróżuje się w 5 osób, ale już w przypadku bagażników trudno wskazać jednoznacznego zwycięzcę. XC60 oferuje wprawdzie bagażnik nieco większy (505 l) , ale ten w modelu XC40 ma więcej dodatkowych schowków i wydaje się bardziej „ustawny”.

Volvo XC60 T4 – silnik

A co z silnikiem? Wersja T4 właśnie wypada z oferty, choć u dilerów da się znaleźć jeszcze takie auta. Czy warto szukać? To zależy! O ile fabryczne dane dotyczące osiągów ale przede wszystkim zużycia paliwa prezentują się obiecująco, to już w praktyce szczególnie do apetytu auta na paliwo można mieć zastrzeżenia. Przyspieszenie do 100 km/h w mniej niż 8 sekund to przyzwoity wynik, podobnie jak prędkość maksymalna wynosząca 205 km/h (nowe roczniki modelowe mają prędkość ograniczoną fabrycznie do 180 km/h).

Niestety, osiągnięcie średniego zużycia paliwa wynoszącego według danych fabrycznych 7,2 l/100 km (według starszej normy NEDC) lub nawet 8,6 (według bardziej realistycznej, aktualnej normy WLTP) okazuje się w praktyce trudne. Owszem, przy bardzo delikatnym obchodzeniu się z pedałem gazu da się do tych wartości zbliżyć, ale jakakolwiek próba dynamicznej jazdy błyskawicznie winduje ten wynik znacznie powyżej 10 l/100 km. Volvo XC60 z turbodoładowanym benzyniakiem pali wyraźnie więcej od konkurentów o podobnych gabarytach i mocy. Wyjaśnieniem może tu być fakt, że auta tej marki są od większości konkurentów po prostu cięższe, a dodatkowa masa bierze się m.in. z wyjątkowo solidnej struktury nadwozia, dzięki której auta te wypadają doskonale w testach zderzeniowych.

Volvo XC60 – nowe wersje na 2021 rok

To zapewne głównie z powodu paliwożerności benzyniaka dotychczas większość klientów kupujących model XC60 wolała dopłacić do diesla, w przypadku którego nawet przy bardziej dynamicznej jeździe zużycie paliwa utrzymuje się na rozsądnym poziomie. Teraz może się to jednak zmienić, bo Volvo w modelu XC60 na rok 2021 zmieniło ofertę silników. Teraz modelem bazowym jest „miękka hybryda” o mocy 197 KM. Wersja ta ma już fabryczny ogranicznik prędkości i nieznacznie gorsze przyspieszenie do 100 km/h, ale ma zużywać znacznie mniej paliwa – może więc być rozsądną alternatywą do wyraźnie droższego (o ok. 10 tys. zł) diesla (również miękka hybryda) o takiej samej mocy.

Volvo XC40 czy XC60? Trudny wybór!

Zakup modelu XC40 to w tej chwili najtańszy sposób na wejście do „świata Volvo”. O ile w przypadku modeli bazowych różnica w cenach „cennikowych” jest znaczna, bo bez dodatkowego wyposażenia Volvo XC40 z silnikiem 1.5 i manualną skrzynią biegów kosztuje 136 300 zł, a model XC60 z dwulitrową, benzynową hybrydą i „obowiązkowym” automatem – 184 850 zł, czyli jest o 48 550 zł droższy.

Różnice te wyraźnie się jednak zmniejszają, jeśli zamiast bazowej odmiany XC40 postanowimy wybrać wersję z lepszym wyposażeniem lub z mocniejszym silnikiem. Wtedy łatwo dojść do dylematu, czy lepsza będzie odrobinę bardziej „wypasiona” wersja XC40, czy nieco skromniej wyposażone lub nieco słabsze Volvo XC60 w zbliżonej cenie. Wybór nie jest wcale prosty – dzięki nieco bardziej kompaktowemu nadwoziu i wyższej pozycji za kierownicą po mieście nieco lepiej jeździ się modelem XC40, z kolei XC60 oferuje nieco wyższy komfort na dłuższych trasach, szczególnie jeśli z tyłu podróżować ma trójka pasażerów. Oba modele oferują równie wysoki poziom bezpieczeństwa biernego i czynnego – wybór pozostaje więc kwestią gustu i bardzo konkretnych oczekiwań. Jazda próbna jednym i drugim modelem to chyba najlepszy sposób, żeby się przekonać, które auto lepiej do nas pasuje.

SUV-y Volvo w promocji tańsze niż myślisz?

O ile standardowe ceny cennikowe aut marki Volvo sugerują, że mamy do czynienia z modelami walczącymi w klasie premium, to nawet przy skromniejszym nieco budżecie nie należy z góry skreślać aut tej marki. Do końca roku w salonach Volvo obowiązują naprawdę promocyjne ceny, które sprawiają, że szwedzkie SUV-y mogą konkurować pod tym względem np. z modelami Skody, Peugeota, VW czy Toyoty. Volvo XC40 T3 z manualną skrzynią biegów i wyposażeniem podstawowym można kupić już za 114 900 zł, natomiast model XC60 B4 Mild-Hybrid z automatyczną skrzynią biegów oferowane jest od 151 900 zł.

Volvo XC40 T3 i XC60 T4 - dane techniczne

Model Volvo XC40 T3 Volvo XC60 T4
Silnik benzynowy, R3, turbo benzynowy, R4, turbo
Pojemność 1477 cm3 1969 cm3
Moc maksymalna 163 KM/5000 obr./min 190 KM przy 5000 obr./min
Maks. moment obr. 265 Nm/1860 obr./min 300 Nm od 1700 obr./min
Skrzynia biegów aut. 8b aut. 8b
Napęd na przednie koła na przednie koła
Prędkość maksymalna 180 km/h 205 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s 7,9 s
Zużycie paliwa 7,2 l/100 km (WLTP, średnie wg. producenta) 8,6 l/100 km (WLTP, średnie wg. producenta)
Masa własna 1554 kg 1771 kg
Ładowność 566 kg 599 kg
Wymiary (dł./szer./wys.) 4425/1873/1658 mm 4688/1902/1688 mm
Pojemność bagażnika 460-1336 l 505-1432 l
Cena 163 000 zł (cena kat. auta test. egz.: 200 010 zł) 180 850 zł (cena kat. auta test.: 308 440 zł)