• W wersji z silnikiem 2.0 TDI Skoda Octavia Scout dysponuje mocą 150 KM
  • Najważniejsze atuty modelu to przestronne, komfortowe wnętrze i bagażnik o pojemności 640 l
  • Na trasie z Warszawy do Rzymu i z powrotem średnie spalanie to tylko 5,9 l oleju napędowego na 100 km
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Cel: Rzym. Ponad 1900 km drogami ekspresowymi i autostradami. Na pokładzie 4 osoby w doskonałych humorach, z paszportami covidowymi, ubezpieczeniem i wymaganymi dokumentami. Do tego bagażnik zapakowany pod sufit i zbiornik paliwa napełniony pod korek. Wyjazd z Warszawy wczesnym piątkowym rankiem pozwala uniknąć weekendowych korków, ale szczerze mówiąc, większych utrudnień nie napotykamy także na całej trasie. Pierwszy odcinek, liczący 1270 km, do Mestre w okolicach Wenecji udaje się przejechać w 13 godzin, drugi, następnego dnia, liczący ponad 650 km, do Rzymu w niespełna 6, i to z kilkoma postojami po drodze na rozprostowanie nóg, toaletę i tankowanie.

Skoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI 4x4 DSG – wydatki na trasie

Warto pamiętać o wcześniejszym zarejestrowaniu swojego przyjazdu na platformie EU Digital Passenger Locator Form (https://app.euplf.eu/#/) i o zaopatrzeniu się w winiety. Na Czechy kupuje się je teraz wyłącznie przez internet (na stronie www.edalnice.cz lub w odpowiednich e-sklepach) w cenie 310 CZK za 10-dniową lub 440 CZK za 30-dniową. Z kolei na Austrię można kupić klasyczną winietę naklejaną na szybę w cenie 9,50 euro za 10-dniową lub 27,80 euro za 2-miesięczną – dostępne są na stacjach benzynowych lub w automatach przy granicy albo w Polsce, np. w biurach turystyki PZM Travel. Da się to także zrobić przez internet, np. przez stronę www.shop.asfinag.at.

Dobra informacja jest taka, że ich ceny wzrosły tylko minimalnie, podobnie jak opłaty za autostrady we Włoszech. Zła dotyczy cen paliw. O ile jeszcze w ubiegłym roku za litr oleju napędowego w Czechach płaciło się około 0,92 euro i 0,90 euro za benzynę, a w Austrii około 1 i 1,02, o tyle teraz tankowanie oznacza wydatek odpowiednio 1,23 i 1,32 euro w Czechach i 1,25 i 1,32 euro w Austrii. We Włoszech jest jeszcze drożej – tam ceny skoczyły z 1,49 i 1,60 euro (ON i benzyna) do 1,55 i 1,72 euro. To oczywiście stawki uśrednione, bo przy autostradzie bywają jeszcze wyższe.

Skoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI 4x4 DSG – komfortowy cruiser

Zgodnie z danymi z komputera pokładowego całość trasy do Rzymu pokonujemy ze średnią prędkością blisko 100 km/h, notując przy tym spalanie na poziomie 5,8 l/100 km. Bardzo dobry rezultat. Silnik o mocy 150 KM nie rozczarowuje dynamiką, choć preferuje raczej spokojny styl jazdy. Podobnie jak skrzynia DSG, która z opóźnieniem reaguje na kick-down. O ile nie przeszkadza to w trasie, o tyle w mieście, gdy trzeba szybko włączyć się do ruchu lub zmienić pas, bywa irytujące.

Octavia Scout okazuje się przy tym rasowym cruiserem, zapewniając wysoki komfort. Do tego daje się prowadzić niemal półautonomicznie – aktywny tempomat pilnuje prędkości i bezpiecznych odległości od innych aut, a asystent pasa ruchu na autostradowych łukach delikatnie koryguje tor jazdy. Nie wszystkim jednak jego działanie przypadnie do gustu, bo zdarza mu się reagować zbyt gwałtownie, co powoduje wrażenie, jakby ktoś z boku łapał za kierownicę. Na plus zaliczamy za to bardzo dobre wyciszenie wnętrza, świetne fotele, dzięki którym nawet po takim dystansie za kierownicą nie czuje się dyskomfortu, oraz system multimedialny. Na minus – brak gniazd USB lub 230 V dla pasażerów z tyłu ograniczał czas korzystania z elektronicznych gadżetów (a może to zaleta?).

Skoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI 4x4 DSG – naszym zdaniem

Kolejne fale epidemii koronawirusa przelewają się przez świat i nadal własne auto okazuje się w tej sytuacji najpewniejszym i najbezpieczniejszym środkiem transportu. Poza tym zapewnia swobodę, o którą zdecydowanie trudniej, gdy planujemy wypad urlopowy samolotem lub z wykorzystaniem transportu publicznego. Owszem, w wielu krajach obowiązują różnego rodzaju epidemiczne obostrzenia (warto je uważnie śledzić), ale w mniejszym stopniu dotykają one osoby zaszczepione przeciw COVID-19, więc podejmowanie nawet spontanicznych decyzji o szybkich wypadach na tzw. city break w Polsce czy poza naszymi granicami nie stanowi większego problemu. Zwłaszcza gdy ma się do dyspozycji tak wszechstronne i uniwersalne auto, jak Škoda Octavia Scout.

Ładowanie formularza...

Skoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI 4x4 DSG – Dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa 1968 cm3
Zasilanie common rail
Maksymalna moc 150 KM przy 3000 obr./min
Maks. moment obrotowy 360 Nm przy 1600 obr./min
Skrzynia biegów aut. 7
Napęd 4x4
Hamulce (przód/tył) tarczowe wentyl./tarczowe
Marka i model opon Goodyear Eagle F1
Rozmiar opon 225/45 R 18
Masa własna/ładowność 1580/617 kg
Masa przyczepy z hamulcem/bez 2000/750 kg
Poj. bagażnika/zbior. paliwa 640-1700*/55 l

Skoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI 4x4 DSG – Osiągi

Prędkość maksymalna 222 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,4 s
Spalanie (średnie, WLTP) 5,4 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany 142 g/km
Teoretyczny zasięg 1019 km
Min. średnica zawracania 10,4 m
dane fabryczne

Skoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI 4x4 DSG – Wyposażenie

Wersja Scout
8 airbagów (w tym centralny) S
Asystent utrzymania pasa ruchu S
Reflektory LED Top Matrix S
Elektr. ster. szyby/lusterka S/S
Radio/nawigacja/Bluetooth S/S/S
Aut. klimatyzacja/aktywny tempomat  S/S
Relingi/przyciemnione tylne szyby S/S
Kessy Full – bezkluczykowy system obsługi samochodu z alarmem 1100 zł
Pakiety Comfort Plus/Drive Plus 4000/2500 zł
Wyświetlacz head-up 2750 zł
18-calowe aluminiowe felgi S
Lakier metalik Błękit Lava 2300 zł

Skoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI 4x4 DSG – Gwarancja/ceny

Cena podst. testowanej wersji 154 850 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata/b.o.
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km
Cena testowanego egzemplarza 167 500 zł