Auto Świat Testy Smart EQ Forfour - po cichu i nie za daleko

Smart EQ Forfour - po cichu i nie za daleko

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Elektryczny Forfour w mieście rządzi: jest mały, zwrotny, zrywny, cichy i – przynajmniej lokalnie – bezemisyjny. Gdyby tak jeszcze był o połowę tańszy i miał o 50 proc. większy zasięg...

Smart EQ Forfour
Zobacz galerię (16)
Auto Świat / Adam Mikuła
Smart EQ Forfour

Smart na prąd? To naturalna kombinacja, produkowana już od kilku lat. Tyle że dopiero w zeszłym roku zelektryfikowano wersję Forfour.

Smart EQ Forfour - silnik

Dostępne „od zera” 160 Nm momentu obrotowego pozwalają żwawo ruszać, płynnie wyprzedzać i szybko włączać się do ruchu. Dzięki napędowi na tył nie ma problemu z trakcją. Spokojny, przewidujący styl jazdy sprawia, że zużycie prądu w mieście wynosi 14--15 kWh/100 km, mocne wciskanie pedału przyspieszenia – 17-18 kWh. Wyjazd na ekspresówkę i utrzymywanie prędkości powyżej 100 km/h powoduje skok średniego zużycia do aż 21 kWh/100 km.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jedna runda wokół Warszawy i można już zacząć rozglądać się za gniazdkiem. Podczas postoju przez noc z akumulatora potrafi też „wyparować” nawet 10 proc. energii, więc choć realny zasięg wynosi w mieście ok. 130 km (każde włączenie klimatyzacji zmniejsza go o 10 km), to do kontaktu trzeba podłączać się częściej, żeby bezstresowo planować codzienność. Tryb Eco zmniejsza moc z 82 do 56 KM i pozwala nieco wydłużyć zasięg. Ładowanie ze „słupka” trwa ok. 5,5 h, z domowego gniazdka – ok. 9,5 h.

Smart EQ Forfour - prowadzenie

Układ kierowniczy jest bardzo mocno wspomagany i daje kiepskie wyczucie kół, ale za to pozwala zawracać na minimalnej przestrzeni. Mimo dużego – jak na ten segment – rozstawu osi podczas jazdy na wprost trzeba dokonywać wielu korekt kierownicą. Na pofalowaniach asfaltu auto nieco podskakuje, ale zawieszenie zadziwiająco dobrze radzi sobie z progami spowalniającymi.

Smart EQ Forfour - nadwozie

Kabina Forfoura jest dość ciasna (szczególnie z tyłu) i wykonana z twardych tworzyw. Kolumna kierownicza trzeszczy i jest nieregulowana. Ze względu na bliskość nadkola wymusza to u kierowcy niewygodne zgięcie lewego kolana. Fotele są słabo wyprofilowane i mają mocno pochylone, zbyt niskie zintegrowane zagłówki.

Smart EQ Forfour - koszty

Choć Forfour to najtańszy czteromiejscowy samochód elektryczny na polskim rynku, kosztuje aż dwa razy więcej niż jego bazowa spalinowa wersja. Za to jazda na prądzie jest bardzo tania: 100 km to wydatek ok. 9 zł.

Smart EQ Forfour - to nam się podoba

Cichy i dynamiczny napęd, rewelacyjna zwrotność, zasięg wystarczający do jazdy po mieście.

Smart EQ Forfour - to nam się nie podoba

Bardzo wysoka cena, ciasna i niezbyt starannie wykończona kabina.

Smart EQ Forfour - naszym zdaniem

Do jazdy po mieście elektryczny Forfour świetnie się nadaje. I dopóki ktoś nie musi dwa razy dziennie wyjeżdżać na obwodnicę miasta, zasięg też jest wystarczający. W tej cenie można jednak wymagać lepszych foteli i porządniejszego wykończenia.

Smart EQ Forfour - dane techniczne

Silnikelektryczny
Umieszczenieprzy tylnej osi
Moc ciągła/maksymalna 56/82 KM
Maks. moment obrotowy160 Nm
Pojemność akumulatora17,6 kWh
Napęd/skrzynia biegówtylny/jednobiegowa
Długość/szerokość/wysokość3495/1665/1554 mm
Rozstaw osi2495 mm
Masa własna/ładowność120 kg/360 kg
Bagażnik185/975 l
Przyspieszenie 0-100 km/h12,7 s
Prędkość maksymalna130 km/h
Średnie zużycie prądu13,1 kWh/100 km
Teoretyczny zasięg160 km
Cena wersji bazowej96 000 zł
Cena testowanego egzemplarza126 840 zł
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków