Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Audi Q2 1.4 TFSI – sam w swojej klasie | TEST

Audi Q2 1.4 TFSI – sam w swojej klasie | TEST

Autor Jarosław Horodecki
Jarosław Horodecki

Od lat, konsekwentnie Audi poszukuje kolejnych nisz, a gdy ich nie ma – tworzy je i to z sukcesem. Ta eksploracja rynku prowadzi do tego, że Audi ma mnóstwo SUV-ów i crossoverów, a ostatnio do tego grona dołączyło miejskie Q2.

Audi Q2 1.4 TFSI
Zobacz galerię (11)
Onet
Audi Q2 1.4 TFSI

Popularne marki już dawno odkryły, że małe crossovery świetnie się sprzedają. Zwróćcie uwagę na sukces Nissana Juke’a czy też Mazdy CX-3. Czemu więc ten sam schemat nie miałby zadziałać w klasie premium? W ten sposób powstało nieduże, niespełna 4,2-metrowe Audi Q2. To rozmiary niewielkiego hatchbacka, tyle że Q2 jest wyższe niż zwykłe, miejskie auto. I oczywiście zrobione tak, by sprostać standardom klasy premium. W sumie nie ma innego modelu tego segmentu. Chyba że za rywala Q2 uznać Mini Countrymana, który ostatnio mocno urósł. Wkrótce zaistnieją tez związki Q2 z pospolitą Skodą Yeti – nowa generacja powstanie na jego podwoziu, które jest jednym z wariantów architektury MQB.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Tylko właściwie w jakim celu powstało Q2? O ile wiemy, Audi A1 nie cieszy się wielkim powodzeniem, choć ponoć faktycznie przyciąga do marki pewne grono młodych klientów. Jest zatem szansa, że z Q2 będzie podobnie – skuszą się na niego ludzie młodzi. Wszak Q2 to najtańszy sposób na to, by stać się dumnym posiadaczem modelu Audi z literką „Q” na pokrywie bagażnika.

Audi Q2 1.4 TFSI
Audi Q2 1.4 TFSIŻródło: Onet

A jaki silnik wybrać? Naszym zdaniem wersja, którą testujemy, jest optymalna. Pod maską mieliśmy jednostkę 1.4 TFSI o mocy 150 KM i momencie obrotowym równym 250 Nm, a dostępnym już od 1500 obr./min. Napęd, poprzez skrzynie S tronic (czyli dwusprzęgłowy automat) przekazywany jest na przednie koła. A może zdecydować się na 4x4? Pytanie: po co? To nie ma sensu, bo przecież nikt o zdrowych zmysłach prowadząc Q2, nie będzie zapuszczał się na bezdroża, a miejskie ulice i tak są sypane solą i odśnieżane.

A osiągi? Są w porządku. Q2 to przecież nieduże auto, więc nawet 150 KM wystarczy, by do setki rozpędzić się w 8,5 s i z łatwością osiągnąć prędkość 212 km/h. Sprint spod świateł nie jest jednak konkurencją, w której stale będziemy rywalizować. Ważniejszy jest fakt, że Q2 w tym wariancie chętnie rozpędza się, gdy jedziemy nim drogą szybkiego ruchu. Wyprzedzanie to kaszka z mleczkiem, podobnie jak zwiększanie prędkości na ekspresówce czy autostradzie. Co więcej – i tu widać zalety aut klasy premium – w kabinie Q2 jest naprawdę cicho nawet przy ponad 140 km/h. Nie oszczędzano na materiałach zapewniających izolację akustyczną.

Druga cecha Q2 wynikająca z przynależności do klasy premium to jego wnętrze, które w dużym stopniu przypomina Audi A3, łącznie ze słynnym wirtualnym kokpitem, czyli ekranem, który umieszczony jest w miejscu tradycyjnych wskaźników. Widok mapy i małych „zegarów” wygląda naprawdę świetnie. Dobrze też, że  ze sporą swobodą można kształtować informacje pokazywane kierowcy.

Audi Q2 1.4 TFSI
Audi Q2 1.4 TFSIŻródło: Onet

W sumie, w pewnym sensie Q2 jest nawet lepsze od A3. Dlaczego? Otóż jest krótsze niż kompaktowy hatchback w 3-drzwiowej wersji, ale zmyślniej zaprojektowany. Dzięki temu w Q2 może naprawdę wygodnie jechać czterech dorosłych, choć trzeba przyznać, że bagaży zbyt wielu nie wezmą – do dyspozycji mamy dość płaską przestrzeń ładunkową o objętości 405 litrów. Z drugiej strony, to i tak więcej niż zmieścimy w A3. Audi! Nie boicie się wewnętrznej konkurencji?

A jak jeździ Q2? W wersji z pakietem sportowym S line prowadzi się je tak dobrze, jak auto wygląda. Zawieszenie jest odrobinę sztywne, więc entuzjaści komfortu w stylu francuskim mogą być zawiedzeniu. Układ kierowniczy nie jest wspomagany zbyt mocno, ale też nie tak słaby, by manewrowanie na parkingach wymagało wysiłku. Jeśli ktoś lubi samochody o lekko zaznaczonym sportowym zacięciu – to chyba większość młodych kierowców – to na pewno będzie z Q2 zadowolony.

Czy warto jednak kupować takie auto jak Q2? Początkowo sądziliśmy, że taki model jest bez sensu, a jego jedyną zaletą jest to, że takie auta są teraz w modzie. Zmieniliśmy zdanie. Dlaczego? Bo Q2 jest lepsze niż A3 – bardziej przestronne, bardziej praktyczne, ładniejsze. Jeśli więc chcesz kupić A3, lepiej zmień zamówienie. Bez wahania bierz Q2.

Audi Q2 1.4 TFSI

Silnik: 1395 cm3, R4, turbo benz., 150 KM, 250 Nm (1500-3500 obr./min), skrzynia S tronic, 0-100 km/h – 8,5 s, v max – 212 km/h, zużycie paliwa 5,5 l/100 km, masa własna 1265 kg, cena: od 104 100 zł

Autor Jarosław Horodecki
Jarosław Horodecki