• BMW 220d może uchodzić za jeżdżącą reklamę diesli
  • Jego silnik jest elastyczny i pozwala przyspieszać do "setki" w niespełna 7 s
  • Średnie spalanie podczas testu to niespełna 7 l/100 km

Druga generacja BMW serii 2 jest jednym z ostatnich kompaktowych coupé, które mają tradycyjny układ z silnikiem z przodu i napędem na tył. To jedyny „klasyczny” element tego modelu. Reszta jest nowa i – jak zapewnia BMW – stworzona przez entuzjastów dla entuzjastów. Nawet jeśli pod maską coupé, tak jak w testowanej wersji, pracuje diesel.

BMW 2 zostało zaprojektowane na platformie CLAR, znanej z modeli serii 3 i 4. Dzięki temu udało się zachować tylny napęd i zaimplementować najnowsze rozwiązania techniczne. Przy okazji nowej generacji przybyło po parę centymetrów na długości (+10,5 cm) i szerokości (+6,4 cm). Większy jest też rozstaw osi (+5,1 cm), ale za to mniejsza wysokość (-2,8 cm).

BMW 220d Coupé – wymiary Foto: Auto Świat
BMW 220d Coupé – wymiary

Design w stosunku do poprzednika stanowi raczej ewolucję, ale na pewno zwraca uwagę, choć trzeba przyznać, że wywołuje skrajne opinie. Nawet w wersji M Sport z szerszymi zderzakami, listwami progowymi i tylnym dyfuzorem, którą dodatkowo wyposażono w pakiet M Pro, obejmujący m.in. tylny spoiler, 19-calowe alufelgi , niebieskie zaciski tarcz hamulcowych oraz detale nadwozia w czarnym błyszczącym lakierze. Kwestia gustu. Za to wnętrze wyraźnie kojarzy się z seriami 3 i 4, głównie za sprawą deski rozdzielczej z zestawem cyfrowych zegarów, ekranu systemu multimedialnego i umieszczonego na konsoli środkowej kontrolera iDrive. Do tego do dyspozycji są świetny wyświetlacz head-up i wysokiej klasy system audio Harman Kardon (2300 zł). Jakość wykończenia i materiałów, podobnie jak komfortowego wyposażenia, nie budzi żadnych zastrzeżeń.

To samo dotyczy pozycji za kierownicą – siedzi się nisko na bardzo dobrze wyprofilowanym fotelu, który ma szeroki zakres regulacji. Gdy trzeba zająć miejsce z tyłu, fotel przesuwa się elektrycznie do przodu, po czym wraca do zapamiętanej pozycji. Ilość przestrzeni w drugim rzędzie nie rozpieszcza, ale to akurat typowe dla kompaktowych coupé. Całkiem przyzwoicie wypada za to pojemność bagażnika, która sięga 390 l (to o 20 l więcej niż w poprzedniku). Da się też złożyć oparcia tylnych siedzeń.

W wersji M Sport standardem są sportowe: zawieszenie, układ kierowniczy ze zmiennym przełożeniem i skrzynia Steptronic, które tworzą solidny zespół do współpracy ze wspieranym przez miękki układ hybrydowy silnikiem wysokoprężnym. Tak, diesel w sportowym coupé wcale nie oznacza kompromisów, bo 190-konne BMW 220d popisuje się bardzo dynamicznym usposobieniem. I nie chodzi tu tylko o to, że potrafi przyspieszać do setki w mniej niż 7 s, ale o sposób, w jaki dzięki takiemu układowi się je prowadzi. Przy dynamicznym ruszaniu i delikatnym skręcie kół łatwo „wierzgnąć zadem”, by po chwili bez problemu wrócić na zadany tor jazdy. Precyzyjny układ kierowniczy daje dobrą informację zwrotną, a sportowy „zawias” zapewnia stabilność na zakrętach i zaskakująco dobrze radzi sobie z nierównościami. Skrzynia ZF z dużą swobodą przekazuje 400 Nm momentu na tylne koła i szybko dopasowuje przełożenia do wymagań kierowcy – operowanie łopatkami wydaje się wręcz zbędne. Cały układ napędowy działa zresztą jak dobrze zaprogramowana maszyna. W trybie Sport sztucznie podbijane jest nawet brzmienie silnika, ale to chyba jedyna rzecz, która nie wzbudziła naszego entuzjazmu.

BMW 220d Coupé – naszym zdaniem

Diesel w sportowym kompakcie w wykonaniu BMW to idealny partner do dynamicznej i ekonomicznej jazdy. Wspomagany 11-konnym alternatorem silnik działa bardzo płynnie, jest elastyczny i w teście spalił niespełna 7 l/100 km. Najważniejsze jednak jest to, że inżynierowie BMW „ustawili” charakter auta w starym stylu, skoncentrowanym na przyjemności z prowadzenia. Pod tym względem BMW 220d ma zaskakująco dużo do zaoferowania.

BMW 220d Coupé – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa 1995 cm3
Maksymalna moc 190 KM/4000 obr./min
Maks. moment obrotowy 400 Nm/1750-2500 obr./min
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/na koła tylne
Marka i model opon Pirelli P Zero
Rozmiar opon (p | t) 225/40 R 19 | 255/35 R 19
Masa własna/ładowność 1655/400 kg
Pojemność bagażnika 390 l
Pojemność zbiornika paliwa 51 l
Masa przyczepy z hamulcem/bez 1600/750 kg

BMW 220d Coupé – osiągi

Prędkość maksymalna 237 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,9 s
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany 4,8 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany 126 g/km
Teoretyczny zasięg 1060 km
Min. średnica zawracania 11,1 m
*dane fabryczne

BMW 220d Coupé – wyposażenie

Wersja 220d M Sport
Reflektory adapt. LED M Shadowline S
Klimatyzacja aut. 3-strefowa S
Sportowy układ kierowniczy S
Zawieszenie sportowe M S
BMW Live Cockpit Professional Navi S
Dostęp komfortowy/elektr. szyberdach S/3800 zł
Syst. kamer 360° i asystent parkow. 4100 zł
Pakiet Innowacji 8400 zł
Pakiet sportowy M Pro 11 600 zł
Pakiet ConnectedDrive Plus 11 000 zł
Tempomat Stop & Go 1300 zł
Elektr. regulacja foteli z pamięcią ust. S
19-calowe alufelgi/lakier metalizow. S/3600 zł

BMW 220d Coupé – gwarancja/ceny

Cena podst. wersji silnikowej 163 900 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy wg wskazań komp.
Cena testowanego egzemplarza 250 200 zł