- BMW 220d może uchodzić za jeżdżącą reklamę diesli
- Jego silnik jest elastyczny i pozwala przyspieszać do "setki" w niespełna 7 s
- Średnie spalanie podczas testu to niespełna 7 l/100 km
Druga generacja BMW serii 2 jest jednym z ostatnich kompaktowych coupé, które mają tradycyjny układ z silnikiem z przodu i napędem na tył. To jedyny „klasyczny” element tego modelu. Reszta jest nowa i – jak zapewnia BMW – stworzona przez entuzjastów dla entuzjastów. Nawet jeśli pod maską coupé, tak jak w testowanej wersji, pracuje diesel.
BMW 2 zostało zaprojektowane na platformie CLAR, znanej z modeli serii 3 i 4. Dzięki temu udało się zachować tylny napęd i zaimplementować najnowsze rozwiązania techniczne. Przy okazji nowej generacji przybyło po parę centymetrów na długości (+10,5 cm) i szerokości (+6,4 cm). Większy jest też rozstaw osi (+5,1 cm), ale za to mniejsza wysokość (-2,8 cm).
Design w stosunku do poprzednika stanowi raczej ewolucję, ale na pewno zwraca uwagę, choć trzeba przyznać, że wywołuje skrajne opinie. Nawet w wersji M Sport z szerszymi zderzakami, listwami progowymi i tylnym dyfuzorem, którą dodatkowo wyposażono w pakiet M Pro, obejmujący m.in. tylny spoiler, 19-calowe alufelgi , niebieskie zaciski tarcz hamulcowych oraz detale nadwozia w czarnym błyszczącym lakierze. Kwestia gustu. Za to wnętrze wyraźnie kojarzy się z seriami 3 i 4, głównie za sprawą deski rozdzielczej z zestawem cyfrowych zegarów, ekranu systemu multimedialnego i umieszczonego na konsoli środkowej kontrolera iDrive. Do tego do dyspozycji są świetny wyświetlacz head-up i wysokiej klasy system audio Harman Kardon (2300 zł). Jakość wykończenia i materiałów, podobnie jak komfortowego wyposażenia, nie budzi żadnych zastrzeżeń.
To samo dotyczy pozycji za kierownicą – siedzi się nisko na bardzo dobrze wyprofilowanym fotelu, który ma szeroki zakres regulacji. Gdy trzeba zająć miejsce z tyłu, fotel przesuwa się elektrycznie do przodu, po czym wraca do zapamiętanej pozycji. Ilość przestrzeni w drugim rzędzie nie rozpieszcza, ale to akurat typowe dla kompaktowych coupé. Całkiem przyzwoicie wypada za to pojemność bagażnika, która sięga 390 l (to o 20 l więcej niż w poprzedniku). Da się też złożyć oparcia tylnych siedzeń.
W wersji M Sport standardem są sportowe: zawieszenie, układ kierowniczy ze zmiennym przełożeniem i skrzynia Steptronic, które tworzą solidny zespół do współpracy ze wspieranym przez miękki układ hybrydowy silnikiem wysokoprężnym. Tak, diesel w sportowym coupé wcale nie oznacza kompromisów, bo 190-konne BMW 220d popisuje się bardzo dynamicznym usposobieniem. I nie chodzi tu tylko o to, że potrafi przyspieszać do setki w mniej niż 7 s, ale o sposób, w jaki dzięki takiemu układowi się je prowadzi. Przy dynamicznym ruszaniu i delikatnym skręcie kół łatwo „wierzgnąć zadem”, by po chwili bez problemu wrócić na zadany tor jazdy. Precyzyjny układ kierowniczy daje dobrą informację zwrotną, a sportowy „zawias” zapewnia stabilność na zakrętach i zaskakująco dobrze radzi sobie z nierównościami. Skrzynia ZF z dużą swobodą przekazuje 400 Nm momentu na tylne koła i szybko dopasowuje przełożenia do wymagań kierowcy – operowanie łopatkami wydaje się wręcz zbędne. Cały układ napędowy działa zresztą jak dobrze zaprogramowana maszyna. W trybie Sport sztucznie podbijane jest nawet brzmienie silnika, ale to chyba jedyna rzecz, która nie wzbudziła naszego entuzjazmu.
BMW 220d Coupé – naszym zdaniem
Diesel w sportowym kompakcie w wykonaniu BMW to idealny partner do dynamicznej i ekonomicznej jazdy. Wspomagany 11-konnym alternatorem silnik działa bardzo płynnie, jest elastyczny i w teście spalił niespełna 7 l/100 km. Najważniejsze jednak jest to, że inżynierowie BMW „ustawili” charakter auta w starym stylu, skoncentrowanym na przyjemności z prowadzenia. Pod tym względem BMW 220d ma zaskakująco dużo do zaoferowania.
BMW 220d Coupé – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa | 1995 cm3 |
Maksymalna moc | 190 KM/4000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 400 Nm/1750-2500 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/na koła tylne |
Marka i model opon | Pirelli P Zero |
Rozmiar opon (p | t) | 225/40 R 19 | 255/35 R 19 |
Masa własna/ładowność | 1655/400 kg |
Pojemność bagażnika | 390 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 51 l |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 1600/750 kg |
BMW 220d Coupé – osiągi
Prędkość maksymalna | 237 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,9 s |
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany | 4,8 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany | 126 g/km |
Teoretyczny zasięg | 1060 km |
Min. średnica zawracania | 11,1 m |
*dane fabryczne |
BMW 220d Coupé – wyposażenie
Wersja | 220d M Sport |
Reflektory adapt. LED M Shadowline | S |
Klimatyzacja aut. 3-strefowa | S |
Sportowy układ kierowniczy | S |
Zawieszenie sportowe M | S |
BMW Live Cockpit Professional Navi | S |
Dostęp komfortowy/elektr. szyberdach | S/3800 zł |
Syst. kamer 360° i asystent parkow. | 4100 zł |
Pakiet Innowacji | 8400 zł |
Pakiet sportowy M Pro | 11 600 zł |
Pakiet ConnectedDrive Plus | 11 000 zł |
Tempomat Stop & Go | 1300 zł |
Elektr. regulacja foteli z pamięcią ust. | S |
19-calowe alufelgi/lakier metalizow. | S/3600 zł |
BMW 220d Coupé – gwarancja/ceny
Cena podst. wersji silnikowej | 163 900 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | wg wskazań komp. |
Cena testowanego egzemplarza | 250 200 zł |
Wysokoprężna wersja 220d łączy cechy komfortowego sedana na co dzień oraz sportowego coupé
Bardziej wyrazisty styl zderzaków i szerokie listwy progowe to standard w wersji M Sport. Dynamiczny charakter auta wzmacnia pakiet M Pro za 11 600 zł
Kierownica z grubym wieńcem dobrze leży w dłoniach. Do dyspozycji kierowcy są cyfrowy kokpit oraz armia elektronicznych asystentów
Fotel z elektryczną regulacją ustawień dobrze
trzyma ciało kierowcy
Na tylnej kanapie zmieszczą się dwie osoby, ale ilość miejsca jest tam ograniczona, zarówno nad głową, jak i w przestrzeni na kolana i stopy
System multimedialny z dotykowym ekranem bezprzewodowo łączy się z Apple CarPlay i AA
Do wyboru tryb pracy układu jezdnego: Sport, Comfort i Eco Pro oraz Individual, w którym programuje się własne ustawienia
Skrzynia Steptronic to klasa sama dla siebie. Pokrętło iDrive z dotykowym panelem zapewnia intuicyjną obsługę multimediów
Podświetlane listwy M na drzwiach wyglądają efektownie. Kosztują 900 zł
Doskonały asystent parkowania z systemem kamer 360 stopni bardzo ułatwia manewrowanie, ale wymaga dopłaty 4100 zł