Wprowadzając BMW iX3 monachijczycy udowadniają, że nowoczesny samochód wcale nie musi być rewolucyjny. Bawarski E-SUV BMW chce być modny i nowoczesny, ale jednocześnie opiera się na wypróbowanym i przetestowanym modelu podstawowym, który wywodzi się jeszcze z generacji aut napędzanych wyłącznie spalinowymi silnikami – i to akurat bardzo dobrze.
Tym samym samochód wcale nie chce podążać szlakiem Tesli i wcale nie sili się na posiadanie wnętrza, w którym wszystko obsługiwane jest za pomocą sensorów czy dotykowych ekranów. Mówiąc wprost – kokpit wygląd tak, jak w każdym BMW do tej pory. I właśnie to w nim lubimy. Odpowiedź na taki sposób zaprojektowania wnętrza oraz obsługi urządzeń pokładowych jest bardzo prosta – niektórych rzeczy nie powinno się zmieniać skoro sprawdzają się przez lata.
BMW iX3 – zużycie energii poniżej 20 kWh
BMW zdecydowało się na rewolucję w tej kwestii, która była konieczna – zasięgu. Przy pomiarach według cyklu WLTP po naładowaniu akumulatorów na 100 proc. BMW iX3 powinno pokonać nawet 458 km. Ponadto bawarczycy obiecują zużycie energii na poziomie nie wyższym niż 20 kWh/100 km.
Sprawdziliśmy to podczas testu na dystansie około 140 km. Nie sililiśmy się przy tym na ekonomiczne podróżowanie, lecz staraliśmy się jechać normalnie i bez patrzenia na wskaźnik zużycia energii. Skontrolowaliśmy go dopiero po teście i okazało się, że zużycie energii wyniosło równie 20 kWh/100 km.
BMW iX3 – ładowanie z mocą 150 kW
Po całkowitym wyczerpaniu energii przychodzi czas na uzupełnienie jej. To jest sedno sprawy przy większości aut elektrycznych. Podczas ładowania z domowego gniazdka prąd w akumulatorach BMW uzupełniany jest z maksymalną mocą 11 kW, natomiast przy wykorzystaniu szybkiej ładowarki wynosi ona 150 kW.
Dzięki temu prąd w bateriach jest uzupełniony w 80 proc. po około 30 min. To jest osiągnięcie, które świadczy o nowoczesności iX3. Jeżeli masz jeszcze mniej czasu, a do domu jest niedaleko to po ok. 10 min. uzyskujesz poziom prądu wystarczający na przejechanie 100 km.
BMW iX3 – adaptacyjna rekuperacja energii
BMW opracowało również bardzo sprytnie strategię w zakresie odzyskiwania energii, ponieważ iX3 już standardowo wykorzystuje rekuperację w adaptacyjny sposób. Oznacza to, że w czasie jazdy system analizuje takie parametry, jak: topografia terenu, natężenie ruchu drogowego czy rodzaj wybranej trasy.
Na podstawie tych danych decyduje, kiedy warto odzyskać energię, w którym momencie lepiej spożytkować zmagazynowany zapas prądu, a kiedy zdecydować się na tryb żeglowania aby pokonać jakiś odcinek przy wykorzystaniu energii kinetycznej. Oczywiście intensywność rekuperacji można ustawić ręcznie i to na trzech poziomach.
BMW iX3 – pierwsze wrażenie
W BMW iX3 bardzo cieszy wykorzystanie sprawdzonych rozwiązań we wnętrzu, a to oznacza brak rewolucji w obsłudze – nie znajdziemy tu sensorów lecz pozostały tradycyjne pokrętła i przyciski. Jednak największe powody do zadowolenia daje duży zasięg oraz krótki czas ładowania.
BMW iX3 – nasza opinia
BMW iX3 sprawdza się w pełni jako nowoczesny, elektryczny model. To zasługa dużego zasięgu i krótkiego czasu ładowania. Jednocześnie to wciąż prawdziwe BMW, które cieszy świetnym prowadzeniem oraz osiągami.
BMW iX3 – dane techniczne
Rodzaj silnika
|
elektryczny
|
Moc
|
286 KM
|
Moment obrotowy
|
400 Nm
|
Pojemność akumulatorów
|
74 kWh
|
Skrzynia biegów
|
aut.
|
Napęd
|
4x4
|
Prędkość maksymalna
|
180 km/h
|
Przyspieszenie 0-100 km/h
|
6,8 s
|
Zużycie energii
|
< 20 kWh/100 km
|
Zasięg
|
458 km
|
Długość/szerokość/wysokość
|
4734/1891/1668 mm
|
Rozstaw osi
|
2864 mm
|
Cena od
|
282 900 zł
|