- BMW iX3 ma elektryczny silnik generujący 286 KM oraz 400 Nm. To pozwala na rozpędzenie się do setki już po 6,8 s
- W samochodzie wykorzystano akumulatory o pojemności 74 kWh, a maksymalny zasięg pojazdu wynosi niemal 460 km
- Nową wersję można już zamawiać, a ceny pojazdu zaczynają się od 282 900 zł
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Wprowadzając BMW iX3 monachijczycy udowadniają, że nowoczesny samochód wcale nie musi być rewolucyjny. Bawarski E-SUV BMW chce być modny i nowoczesny, ale jednocześnie opiera się na wypróbowanym i przetestowanym modelu podstawowym, który wywodzi się jeszcze z generacji aut napędzanych wyłącznie spalinowymi silnikami – i to akurat bardzo dobrze.
Tym samym samochód wcale nie chce podążać szlakiem Tesli i wcale nie sili się na posiadanie wnętrza, w którym wszystko obsługiwane jest za pomocą sensorów czy dotykowych ekranów. Mówiąc wprost – kokpit wygląd tak, jak w każdym BMW do tej pory. I właśnie to w nim lubimy. Odpowiedź na taki sposób zaprojektowania wnętrza oraz obsługi urządzeń pokładowych jest bardzo prosta – niektórych rzeczy nie powinno się zmieniać skoro sprawdzają się przez lata.
BMW iX3 – zużycie energii poniżej 20 kWh
Przeczytaj też:
- Czytaj Auto Świat bez wychodzenia z domu i zyskaj dostęp do archiwum
- Audi RS e-tron GT - daleko, szybko, dobrze
- Porsche Taycan 4S - najlepszy, mimo że najsłabszy?
BMW zdecydowało się na rewolucję w tej kwestii, która była konieczna – zasięgu. Przy pomiarach według cyklu WLTP po naładowaniu akumulatorów na 100 proc. BMW iX3 powinno pokonać nawet 458 km. Ponadto bawarczycy obiecują zużycie energii na poziomie nie wyższym niż 20 kWh/100 km.
Sprawdziliśmy to podczas testu na dystansie około 140 km. Nie sililiśmy się przy tym na ekonomiczne podróżowanie, lecz staraliśmy się jechać normalnie i bez patrzenia na wskaźnik zużycia energii. Skontrolowaliśmy go dopiero po teście i okazało się, że zużycie energii wyniosło równie 20 kWh/100 km.
BMW iX3 – ładowanie z mocą 150 kW
Po całkowitym wyczerpaniu energii przychodzi czas na uzupełnienie jej. To jest sedno sprawy przy większości aut elektrycznych. Podczas ładowania z domowego gniazdka prąd w akumulatorach BMW uzupełniany jest z maksymalną mocą 11 kW, natomiast przy wykorzystaniu szybkiej ładowarki wynosi ona 150 kW.
Dzięki temu prąd w bateriach jest uzupełniony w 80 proc. po około 30 min. To jest osiągnięcie, które świadczy o nowoczesności iX3. Jeżeli masz jeszcze mniej czasu, a do domu jest niedaleko to po ok. 10 min. uzyskujesz poziom prądu wystarczający na przejechanie 100 km.
BMW iX3 – adaptacyjna rekuperacja energii
BMW opracowało również bardzo sprytnie strategię w zakresie odzyskiwania energii, ponieważ iX3 już standardowo wykorzystuje rekuperację w adaptacyjny sposób. Oznacza to, że w czasie jazdy system analizuje takie parametry, jak: topografia terenu, natężenie ruchu drogowego czy rodzaj wybranej trasy.
Na podstawie tych danych decyduje, kiedy warto odzyskać energię, w którym momencie lepiej spożytkować zmagazynowany zapas prądu, a kiedy zdecydować się na tryb żeglowania aby pokonać jakiś odcinek przy wykorzystaniu energii kinetycznej. Oczywiście intensywność rekuperacji można ustawić ręcznie i to na trzech poziomach.
BMW iX3 – pierwsze wrażenie
W BMW iX3 bardzo cieszy wykorzystanie sprawdzonych rozwiązań we wnętrzu, a to oznacza brak rewolucji w obsłudze – nie znajdziemy tu sensorów lecz pozostały tradycyjne pokrętła i przyciski. Jednak największe powody do zadowolenia daje duży zasięg oraz krótki czas ładowania.
BMW iX3 – nasza opinia
BMW iX3 sprawdza się w pełni jako nowoczesny, elektryczny model. To zasługa dużego zasięgu i krótkiego czasu ładowania. Jednocześnie to wciąż prawdziwe BMW, które cieszy świetnym prowadzeniem oraz osiągami.
BMW iX3 – dane techniczne
| Rodzaj silnika | elektryczny |
| Moc | 286 KM |
| Moment obrotowy | 400 Nm |
| Pojemność akumulatorów | 74 kWh |
| Skrzynia biegów | aut. |
| Napęd | 4x4 |
| Prędkość maksymalna | 180 km/h |
| Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,8 s |
| Zużycie energii | < 20 kWh/100 km |
| Zasięg | 458 km |
| Długość/szerokość/wysokość | 4734/1891/1668 mm |
| Rozstaw osi | 2864 mm |
| Cena od | 282 900 zł |
Galeria zdjęć
Z zewnątrz wersja ix3 wyróżnia się na tle aut ze spalinowymi jednostkami niebieskimi akcentami
Taki napis, podobnie jak niebieskie aplikacje na nadwoziu potwierdza, że w tym egzemplarzu pracuje elektryczny silnik
Pod względem obsługi elektryczny model nie różni się niczym od spalinowej odmiany
Pomimo akumulatorów umieszczonych pod pod– łogą na kanapie jest tyle samo miejsca co w X3
Pionowe wloty powietrza w zderzaku kierują przepływ powietrza efektywnie wokół przednich kół. Wynik – mniejsze zużycie energii
Wydajność nie musi być brzydka – 20-calowe, dwukolorowe aluminiowe felgi kosztują7670 zł
Na dźwigni wyboru trybu jazdy nowością jest tryb B oznaczający mocniejszą rekuperację energii