Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Czy nowy VW Passat wyprzedzi konkurencję?

Czy nowy VW Passat wyprzedzi konkurencję?

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Oto Passat w nowej odsłonie. Pod maską ma lubiane przez klientów dwulitrowe TDI. Czy jest w wystarczająco dobrej formie, żeby pokonać silnych konkurentów? Sprawdzamy to w naszym teście porównawczym.

Nowy Volkswagen Passat kontra Kia Optima, Opel Insignia, Peugeot 508, Skoda Superb
Zobacz galerię (17)
Auto Bild
Nowy Volkswagen Passat kontra Kia Optima, Opel Insignia, Peugeot 508, Skoda Superb

Uwaga na Volkswagena! Wszyscy pamiętają bowiem niedawne porównanie, w którym Passat dzielnie stawił czoła utytułowanym rywalom brylującym w klasie premium, jak Audi czy BMW.

Teraz konkurentami „cudownego dziecka z Wolfsburga” będą inne samochody. Te auta są o wiele bardziej pojazdami użytkowymi niż mającymi wywierać wrażenie na klientach swoim szlachetnym pochodzeniem lub prestiżem. Dlatego też zdecydowaliśmy się na wersje z częściej wybieranymi przez nabywców oszczędnymi dieslami, mającymi mniej więcej 140-150 KM.

Do pojedynku z Volkswagenem staje więc Kia Optima, kusząca przystępną ceną i nieosiągalną dla innych siedmioletnią gwarancją. Groźną konkurentkę we własnej rodzinie ma też Passat w postaci Skody Superb. Czeski samochód jest tańszy od Passata,

Opel, Peugeot, Skoda i Volkswagen wystawiły dwulitrowe diesle. Kia ma w ofercie tylko 1,7-litrowy silnik wysokoprężny.

a przy tym ma mnóstwo innych zalet. To przepastny pojazd z dwustopniowo podnoszoną tylną klapą, której dodatkowym atutem jest to, że może otwierać się płynnie lub skokowo.

Francuzi wystawili do zmagań świeżo odnowiony model 508. Nawet jeśli na pierwszy rzut oka modernizacja nie jest widoczna, to i tak trzeba wziąć pod uwagę wnętrze, w którym skrywają się techniczne nowinki, poprawione podzespoły i udany

silnik Diesla.

Powalczyć z Volkswagenem pragnie również Opel. Próbę zdetronizowania „króla segmentu” podejmie Insignia, której mocne strony to techniczna dojrzałość i elegancki styl. Wszystkie auta grzeją już silniki na starcie. Zatem ruszamy!

Miejsce 1. - VW Passat 2.0 TDI

Nowy Volkswagen Passat 2.0 TDI.
Nowy Volkswagen Passat 2.0 TDI.Auto Bild

I znowu wygrywa Passat. Tym razem pokonał rywali w popularnej klasie średniej. Pod maską VW pracował cieszący się popularnością 150-konny motor TDI, o którym – z wyjątkiem tego, że wykazuje delikatną słabość poniżej 2000 obrotów – złego słowa powiedzieć nie można. Lista zalet Passata jest długa. Wypada wymienić najważniejsze: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,9 s, skromne zużycie paliwa (5,1 l ON/100 km), płynna praca silnika.

Jeśli chodzi o jakość i precyzję wykonania, to Passat jest wzorcem dla innych

A to jeszcze nie koniec. Passat może być przykładem dla innych, również jeśli chodzi o przestronność, jakość wykonania czy pracę skrzyni biegów. Wyliczamy dalej. Dzięki szerokiej tylnej szybie auto VW zapewnia najlepszą widoczność z wnętrza kabiny, do tego jest wyposażone

w najnowocześniejsze systemy wspomagające pracę kierowcy. Droga hamowania ze 100 km/h wynosi niespełna 36 m, wyśmienite siedzenia gwarantują przyjemną podróż, a komunikatywny układ kierowniczy zasługuje na słowa pochwały. Dzięki adaptacyjnemu zawieszeniu VW urzeka komfortem, ale na poprzecznych nierównościach przenosi do wnętrza drgania.

Plusy: Dynamiczny i oszczędny silnik, pewne zawieszenie, imponująca przestronność, wysoka stabilność jazdy.

Minusy: Wrażliwość zawieszenia na drobne poprzeczne nierówności, niezbyt wygodne zajmowanie miejsc na tylnych siedzeniach.

Miejsce 2. Skoda Superb 2.0 TDI

Skoda Superb 2.0 TDI.
Skoda Superb 2.0 TDI.Auto Bild

O tej skodzie chciałoby się powiedzieć: stara, ale jara! Od sześciu już lat Superb dzielnie odpiera ataki rywali klasy średniej. Jakie są mocne strony tego samochodu? Przede wszystkim gigantyczna przestronność, zwłaszcza z tyłu, mnóstwo miejsca na bagaże. Wielki czeski pojazd jest napędzany 140-konnym silnikiem TDI, który wprawdzie pracuje nie tak kulturalnie, jak jednostka TDI w Passacie, jednak naprawdę żwawo rozpędza pakownego Superba.

Od czasu debiutu Superb cały czas jest chętnie kupowanym autem.

Spala przy tym 5,3 l ON na 100 km, a to rozsądny wynik. W czym czeskie auto ustępuje kuzynowi z Wolfsburga? Można powiedzieć, że w zasadzie w niuansach. A są to: przesłaniające widok grube przednie słupki, mniej harmonijne zawieszenie i pewna ociężałość podczas jazdy.

Za to wszystko Skoda straciła w naszym teście niewiele punktów, zyskała jednak naprawdę dużo za cenę. Superb jest przy tym już w standardzie bogato wyposażony, a wersja Elegance ma na pokładzie nawet reflektory ksenonowe.

Plusy: Niesamowita przestronność, oszczędny i akceptowalnie mocny silnik, przejrzyście urządzony kokpit.

Minusy: Zawieszenie nie tak komfortowe, jak w VW, ograniczona oferta systemów wspomagających, grube słupki przedniej szyby.

Miejsce 3. - Opel Insignia 2.0 CDTI

Opel Insignia 2.0 CDTI.
Opel Insignia 2.0 CDTI.Auto Bild

insignia to uznana zawodniczka w klasie średniej. Zalety tego samochodu nadal są aktualne, a z pewnością należą do nich ponadprzeciętna przestronność miejsca kierowcy i wygodne fotele. Choć testowanemu egzemplarzowi Insignii brakuje adaptacyjnego zawieszenia, Opel potrafi przekonać do siebie komfortem podróży.

Diesel Opla jest bardzo oszczędny, ale głośny i brzmi dość szorstko.

Na podłużnych fałdach nie osiąga wprawdzie poziomu Passata, ale za to skuteczniej filtruje płytkie dziury i nierówności o ostrych krawędziach. Niestety, Insignia ma też swe słabości. Konsola środkowa jest wprawdzie uporządkowana, ale obsługa urządzeń bywa zbyt drobiazgowa.

Przestronność z tyłu nazwiemy raczej ograniczoną, tak jak widoczność, co wynika z umieszczenia wąskiego okna w klapie bagażnika. Napęd? Raczej surowo brzmiący diesel o mocy 140 KM nie kipi temperamentem, a długie przełożenia skutkują wprawdzie oszczędnym spalaniem na poziomie 4,8 l ON/100 km, jednak manewr wyprzedzania wymaga od kierowcy cierpliwości. Niemniej Opel to nadal interesujące auto.

Plusy: Elastycznie reagujące zawieszenie, eleganckie nadwozie, wygodne siedzenia, optymalna pozycja kierowcy, niskie spalanie.

Minusy: Głośny silnik z niewielkim temperamentem, ograniczona przestronność na kanapie, słaba widoczność do tyłu.

Miejsce 4. - Kia Optima 1.7 CRDi

Kia Optima 1.7 CRDI.
Kia Optima 1.7 CRDI.Auto Bild

wszyscy znamy powiedzenie: przerost formy nad treścią – gdy mamy do czynienia z czymś ładnym, czemu brakuje innych zalet. Pod piękną jak z obrazka karoserią skrywa się po części niepraktyczne auto. Zgrabna sylwetka ogranicza widoczność na zewnątrz. Z tyłu w Kii jest wprawdzie całkiem przyjemnie, a bagażnik okazuje się pokaźny (505 l), ale wystarczy złożyć tylne siedzenia, żeby luka załadunkowa stała się wąska.

Ten samochód naprawdę dobrze wygląda. Jeździ... trochę gorzej.

Krytykujemy też ładowność, bo 446 kg to w aucie tej klasy zbyt mało. Jeśli chodzi o przyjemność z jazdy, to kierowca może na nią liczyć, ale pod pewnymi warunkami. Dzięki krótkim przełożeniom auto nadspodziewanie sprawnie wyprzedza inne pojazdy, tyle że 136-konnemu silnikowi czasem brakuje temperamentu.

Ponadto irytują niezbyt komunikatywny układ kierowniczy i pozbawione harmonii zawieszenie. No i te hamulce. Droga hamowania wynosi prawie 40 m! Ale – jak to się mówi – cena czyni cuda. Kia jest najtańsza, do tego ma bezkonkurencyjną gwarancję. Tym zdobyła decydujące punkty.

Plusy: Bogate wyposażenie, 7-letnia gwarancja, dobra elastyczność dzięki krótkim przełożeniom skrzyni biegów.

Minusy: Nieharmonijne zawieszenie, nieskuteczne hamulce, „ciastowaty” układ kierowniczy, słaba widoczność do tyłu.

Miejsce 5. - Peugeot 508 2.0 HDi

Peugeot 508 2.0 HDI.
Peugeot 508 2.0 HDI.Auto Bild

Tego niemal nie widać, ale można to odczuć. Face lifting uczynił z „508-ki” lepszy samochód. Wprawdzie auto nie oszałamia przestronnością (delikatnie powiedziane, bo ilość miejsca na ciasnej tylnej kanapie Peugeota jest mniejsza niż w niektórych kompaktach), ale nowoczesne wnętrze i 150-konny diesel mogą się podobać.

Żaden z konkurentów nie ma tak ciasnej tylnej kanapy. Zawieszenie jest zbyt twarde.

Jednostka zrywa się do wytężonej pracy po bardzo krótkiej dziurze turbinowej i zgrabnie, bez zbędnego szumu wprawia Peugeota w ruch. Super! Jednak do czasu. Gdy francuskie auto jedzie po drogach o nierównej nawierzchni, od razu sygnalizuje pasażerom, że zawieszenie jest zbyt twarde.

Ten, komu cecha ta podsunie myśl, że ma do czynienia z samochodem obdarzonym sportowymi talentami, mocno się rozczaruje. Układowi kierowniczemu brakuje bowiem komunikatywności. Natomiast na wirażach Peugeot przedwcześnie stara się prostować tor jazdy i wydostać z zakrętu, a to zmusza kierowcę do interwencji. Ponadto Peugeot spala aż o litr paliwa więcej od Opla.

Plusy: Pracujący bez zakłóceń mocny diesel, przejrzyście urządzone wnętrze, elegancki wygląd zgrabnej karoserii.

Minusy: Zbyt twarde zawieszenie, za ciasna tylna kanapa jak na klasę średnią, niezbyt komunikatywny układ kierowniczy.

Dane producentów:

volkswagenskodaopelkiapeugeot
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16t.diesel/R4/16t.diesel/R4/16t.diesel/R4/16t.diesel/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilaniecommon railcommon railcommon railcommon railcommon rail
Pojemność skokowa (cm3)19681968195616851997
Moc maksymalna (KM/obr./min)150/3500140/4200140/4000136/4000150/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)340/1750320/1750370/1750325/2000370/2000
Prędkość maksymalna (km/h)220212205202210
Skrzynia biegówman. 6man. 6man. 6man. 6man. 6
Napędprzedniprzedniprzedniprzedniprzedni
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)586-1152595-1700520-1470505515-1381
Opony testowanego auta235/45 R 18225/45 R 17225/55 R 17225/45 R 18215/55 R 17
Pojemność zbiornika paliwa (l)6660707072
Emisja CO2 (g/km)10911998128109
Dł./szer./wys. (mm)4767/1832/14564833/1817/15114842/1856/14984845/1830/14554830/1828/1456

Wyniki testu:

PassatSuperbInsigniaOptima508
Przyspieszenie0-50 km/h3,2 s3,6 s3,6 s3,8 s3,3 s
0-100 km/h8,9 s10,3 s10,3 s10,5 s9,3 s
0-130 km/h15,3 s17,0 s16,9 s17,9 s16,1 s
Elastyczność60-100 km/h7,1 s (4. bieg)7,9 s (4. bieg)8,4 s (4. bieg)7,8 s (4. bieg)7,5 s (4. bieg)
80-120 km/h13,8 s (6. bieg)15,7 s (6. bieg)18,7 s (6. bieg)13,2 s (6. bieg)13,8 s (6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność1517/503 kg1551/544 kg1647/513 kg1604/446 kg1610/515 kg
Rozdział masy (przód/tył)60/40 proc.59/41 proc.61/39 proc.59/41 proc.61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,1/11,3 m11,4/10,9 m11,3/11,3 m11,3/11,6 m11,5/11,8 m
Hamowanie                      ze 100 km/h (zimne)36,1 m37,2 m37,4 m39,6 m37,1 m
ze 100 km/h (gorące)35,5 m36,6 m37,2 m39,4 m36,3 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h59 dB (A)61 dB (A)61 dB (A)59 dB (A)60 dB (A)
przy 100 km/h65 dB (A)65 dB (A)68 dB (A)65 dB (A)66 dB (A)
przy 130 km/h68 dB (A)69 dB (A)70 dB (A)71 dB (A)70 dB (A)
Spalanie testowe5,1 l/100 km5,3 l/100 km4,8 l/100 km5,9 l/100 km5,8 l/100 km
Zasięg1290 km1130 km1455 km1185 km1240 km

Podsumowanie:

Nie dajcie się zwieść spokojnemu wyglądowi Passata, który linią karoserii bardzo przypomina poprzednika. To nie jest żaden lifting, lecz zupełnie nowy samochód. Ten pojazd wyznacza poprzeczkę w tym porównaniu i stawia ją wyjątkowo wysoko.

Volkswagen wyjaśnił sytuację.

Dynamiczny i oszczędny silnik, wygodny kokpit, przestronna tylna kanapa, pewne prowadzenie, wysoka stabilność jazdy, relaksujący komfort resorowania, komunikatywny układ kierowniczy, znakomite wykończenie wnętrza... Długo można by wymieniać atuty nowego VW. Niestety, rywalom nie udało się dorównać Passatowi.

Chociaż Skoda pochodzi z tego samego koncernu, również musiała ustąpić miejsca na podium młodszemu kuzynowi. Opel zawiódł szorstko pracującym dieslem, Peugeot rozczarował ciasnotą na tylnej kanapie, a Kia – przede wszystkim zbyt słabymi hamulcami.

A jakie są Wasze typy? Jaka powinna być kolejność w tym porównaniu, gdybyście to Wy typowali zwycięzców? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków