- Volvo XC40 zużyło w teście najwięcej paliwa, BMW spaliło aż o litr mniej!
- XC40 jest aż o 93 kg cięższe od Q3
- BMW okazało się aż o sekundę szybsze od Volvo podczas sprintu do 100 km/h
Volvo XC40 jest okraszone prestiżem, 2-litrowy turbodiesel daje pewny napęd. O pewne przeniesienie mocy na asfalt dba napęd 4x4. Z drugiej strony Volvo musi sobie radzić z codziennymi interesami. Komfort, spalanie, miejsce dla ludzi i pakunków – to się naprawdę liczy, a nie niuanse zachowania na ostrych zakrętach. Gdzie więc tkwią talenty XC40? To wyjaśni bezpośrednie porównanie z Audi Q3 i BMW X1.
Audi prze do przodu z mocą 184 KM. Rozdzielający ją na wszystkie koła napęd quattro znakomicie trzyma auto w ryzach, a szlachetne wykończenie kabiny jednoznacznie pozycjonuje Q3 na półce premium. Podobnie BMW X1: kompaktowe są tu tylko wymiary. Reszta podąża mocno w stronę klasy wyższej. Czterocylindrowy silnik rozwija 190 KM i 400 Nm, ośmiostopniowy „automat” sortuje biegi, a elektronicznie sterowany napęd xDrive przenosi moc na koła.
Choć suche dane testowanej trójki sugerują podobne właściwości jezdne, nowy w tym towarzystwie musi się ustawić za konkurentami. Volvo brakuje bowiem zdecydowania w sprincie. Lżejsze Audi wydaje się w ruszaniu żwawsze, a diesel BMW mocniej zbiera się z „dołu”. Jednocześnie „automat” X1 przełącza biegi ze szczególnym zaangażowaniem i wigorem. Czterocylindrowy silnik Volvo brzmi bardziej mechanicznie, w konsekwencji też głośniej niż agregat w X1. Minusem BMW są jednak bardziej odczuwalne wibracje, wrażliwsi prowadzący wyczują je nawet na kierownicy.
TDI w Audi wykazuje się wyższą kulturą pracy, ale jest zawsze słyszalne – trochę staromodnie warczy. Za to podczas jazdy Q3 wydaje się żywsze. Wyprzedzanie? Frajda na zakrętach? To lubi! I potrafi. W przeciwieństwie do Volvo, które tylko udaje zwinne, bo ma krótkie przełożenie układu kierowniczego. Ciężkie XC40 szybko zaczyna podążać przednimi kołami ku zewnętrznej zakrętu, ESP ostro ingeruje i szarpie hamulcami. Trzeba jednak też przyznać, że niebezpiecznie się nie robi, jedynie czasem radość z jazdy szybko zostaje stłumiona. BMW lepiej trzyma się drogi, ale...
Tylko zrozumcie nas dobrze – odniesiemy się teraz wyłącznie do standardów, do których przyzwyczaiły nas inne auta BMW, a nie bezpośrednio do rywali. Z tej perspektywy nieprzesadnie czuły układ kierowniczy X1 czasem trochę zaburza przyjemność z jazdy podczas precyzyjnych manewrów. Charakterystyka układu nie sprzyja także pewnemu trzymaniu kursu na wprost. A co z hamowaniem?
Volvo i BMW niezawodnie wytracają prędkość w sytuacji awaryjnej, wyniki w okolicach 36 m są w tej klasie powodem do dumy. Audi wypada w próbach gorzej – hamulce po rozgrzaniu delikatnie słabną, a w codziennym użytkowaniu Q3 wykazuje drobne niedociągnięcia. Jest najstarszą konstrukcją w stawce, już w czerwcu na rynek wjedzie następca. Na tylnej kanapie brakuje trochę miejsca.
Na liście opcji wymagający klienci też znajdą braki (np. adaptacyjny tempomat jest niedostępny). Rywale oferują większy zakres systemów asystujących i nowocześniejsze multimedia, chociaż te w Audi należy zaliczyć do udanych rozwiązań. Volvo oferuje seryjnie kolanową poduszkę powietrzną kierowcy i przewidujący system bezpieczeństwa. Standardem jest też aktywny asystent pasa ruchu.
Szkoda tylko, że X1 ma tak szerokie progi, które utrudniają wsiadanie i w razie gorszej pogody łatwo sobie pobrudzić o nie nogawki podczas wysiadania. Wydatny słupek B też nieco wadzi, gdy zajmuje się miejsce za kierownicą. Jeśli ktoś rozważa SUV-a pod kątem wygodnego wsiadania, to powinien o tym pamiętać.
Trzeba też dysponować odpowiednimi funduszami. Mimo różnych cen wyjściowych po wyrównaniu poziomu wyposażenia (a raczej próbie wyrównania, bo niektóre auta nie udostępniają wybranych opcji) ceny bohaterów porównania są niemal identyczne i oscylują wokół 230 000 zł. Wobec takiej poprzeczki drzwi do klasy premium trzeba jednak wyważyć. Odpowiednio ciężkim portfelem.
Audi Q3 2.0 TDI Quattro, BMW X1 xDrive20d, Volvo XC40 D4 AWD - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):
BMW | Volvo | Audi | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,3 s | 2,7 s | 2,2 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,4 s | 8,4 s | 7,8 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 12,7 s | 14,2 s | 14,1 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) | 4,3 s | 4,8 s | 4,7 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) | 5,7 s | 6,2 s | 6,4 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1690/515 kg | 1775/475 kg | 1682/543 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 56/44 proc. | 59/41 proc. | 58/42 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,3/11,5 m | 11,7/11,7 m | 11,9/12,1 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,8 m | 36,0 m | 36,7 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 35,9 m | 35,2 m | 37,0 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) | 59 dB (A) | 60 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 64 dB (A) | 66 dB (A) | 64 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 69 dB (A) | 70 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,9 l/100 km | 7,9 l/100 km | 7,5 l/100 km |
Zasięg | 880 km | 680 km | 850 km |
Audi Q3 2.0 TDI Quattro, BMW X1 xDrive20d, Volvo XC40 D4 AWD - zmierzone wymiary kabin (oceniane):
BMW X1 | Volvo XC40 | Audi Q3 | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1140 | 1140 | 1130 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1460 | 1470 | 1490 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1050 | 1020 | 1020 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 215 | 240 | 200 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 735 | 725 | 710 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1460 | 1440 | 1440 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 1000 | 975 | 960 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 385 | 335 | 365 |
Audi Q3 2.0 TDI Quattro, BMW X1 xDrive20d, Volvo XC40 D4 AWD - dane katalogowe (nieoceniane z wyjątkiem pojemności bagażników):
X1 | XC40 | Q3 | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/łańcuch | common rail/pasek | common rail/pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1995 | 1969 | 1968 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 190/4000 | 190/4000 | 184/3500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 400/1750 | 400/1750 | 380/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 219 | 210 | 219 |
Skrzynia biegów | automatyczna, 8-biegowa | automatyczna, 8-biegowa | aut. 7-biegowa (dwusprzęgłowa) |
Napęd | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/tw | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 505-1550 | 460-1336 | 460-1365 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 61 | 54 | 64 |
Marka i model opon testowanego auta | Pirelli P Zero | Pirelli P Zero | Dunlop SP Quattromaxx |
Rozmiar opon testowanego auta | 225/50 R 18 | 245/45 R 20 | 255/40 R 19 |
Emisja CO2 (g/km) | 123 | 135 | 144 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 2000/750 | 2100/750 | 2000/750 |
Audi Q3 2.0 TDI Quattro, BMW X1 xDrive20d, Volvo XC40 D4 AWD - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):
X1 | XC40 | Q3 | |
Wersja | xDrive20d Steptronic | D4 AWD Geartronic R-Design | 2.0 TDI quattro S tronic Sport |
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy kierowcy | S/S/S/N | S/S/S/S | S/S/S/N |
Reflektory halogenowe/ksenonowe/LED | S/N/5640 zł (adaptacyjne) | N/N/S (pasywne, aktywne – 2530 zł) | N/S/4010 zł (pasywne) |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/2641 zł (dwustrefowa) | N/S (1-str.; dwustrefowa – 1140 zł) | S/2870 zł (dwustrefowa) |
Lusterka boczne podgrzewane/elektrycznie składane | S/4048 zł (pakiet) | S/1140 zł | S/980 zł |
Lusterko samościemniające/czujnik deszczu | 4048 zł (pakiet)/S | 700 zł/S | 1370/660 zł |
System multimedialny/nawigacja | S/12 937 zł (pakiet) | S/5410 zł | S/3640 zł (pakiet) |
Bluetooth/złącze USB/radio DAB | S/S/1432 zł | S/S/1400 zł | 1460/1190/1630 zł |
Adaptacyjne zawieszenie (regulowane amortyzatory) | 2 238 zł | 3 880 zł | 4 760 zł |
Ekran head-up/wirtualne zegary | 12 937 zł (pakiet)/N | N/S | N/N |
Elektrycznie sterowana klapa bagażnika/kluczyk zbliżeniowy | 2193/1746 zł | 2230/1930 zł | 2380/1990 zł |
Tempomat/adaptacyjny tempomat/skórzana tapicerka | 1253/6714 (pakiet)/7565 zł | S/7070 zł/S (nubuk, skóra – 2660 zł) | 3640 zł (pakiet)/N/8020 zł |
Czujniki parkowania tylne i przednie | 4048 zł (pakiet) | 1920 zł (zawarte w syst. aut. parkowania) | 6320 zł (pakiet) |
Kamera cofania/system automatycznego parkowania | 4048 zł (pakiet, za obie opcje) | 2100/3010 zł | 6320 zł (pakiet, za obie opcje) |
Podgrzewane fotele przednie/tylna kanapa/kierownica | 1477 zł/N/850 zł | 1140/1140/1010 zł | 1650 zł/N/N |
Elektr. sterowane fotele przednie/składana kanapa | 4253 zł/S | 4280 zł/S | 4620 zł/S |
Syst. unikania kolizji/asystent pasa/monitoring uwagi kierowcy | 6714 zł (pakiet, za obie opcje)/N | S/S/S | S/2920 zł/N |
Czujnik martwego pola/ruchu poprz. przy cof./skaner znaków | N/N/6714 zł (pakiet) | 2530 zł za obie opcje/S | 2430 zł za obie opcje/S |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 3133/1164 zł (18-calowe) | 3000/5150 zł (20-calowe) | 3360/8740 zł (19-calowe) |
Audi Q3 2.0 TDI Quattro, BMW X1 xDrive20d, Volvo XC40 D4 AWD - ceny, gwarancje, utrata wartości, przeglądy (oceniane):
X1 | XC40 | Q3 | |
Cena podstawowa | 178 200 zł | 194 450 zł | 181 000 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 41,6 proc. | 41,1 proc. | 44,3 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata | 3 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | według wskazań | co 30 tys. km | według wskazań |
Cena po doposażeniu | 225 129 zł* | 229 630 zł | 227 430 zł |
Audi Q3 2.0 TDI Quattro, BMW X1 xDrive20d, Volvo XC40 D4 AWD - punkty i klasyfikacja:
Nadwozie | Maks. pkt. | BMW | Volvo | Audi |
Przestronność z przodu | 40 | 32 | 33 | 31 |
Przestronność z tyłu | 30 | 23 | 21 | 21 |
Pojemność bagażnika | 25 | 22 | 21 | 21 |
Ładowność | 15 | 13 | 12 | 14 |
Widoczność | 20 | 16 | 15 | 15 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 27 | 27 | 27 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 12 | 14 |
Jakość wykończenia | 20 | 18 | 18 | 18 |
Suma punktów | 200 | 167 | 159 | 161 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | BMW | Volvo | Audi |
Przyspieszenie | 25 | 20 | 18 | 19 |
Elastyczność | 25 | 24 | 23 | 23 |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 11 | 12 |
Skrzynia biegów | 15 | 15 | 14 | 13 |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 26 | 27 |
Komfort jazdy | 30 | 25 | 25 | 25 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 13 | 14 |
Średnica zawracania | 5 | 5 | 4 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 36 | 36 | 33 |
Suma punktów | 200 | 178 | 170 | 169 |
Koszty | Maks. pkt. | BMW | Volvo | Audi |
Cena po doposażeniu | 50 | 25 | 25 | 25 |
Utrata wartości | 30 | 13 | 13 | 11 |
Zużycie paliwa | 40 | 22 | 18 | 20 |
Wyposażenie – komfort | 30 | 20 | 20 | 17 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 10 | 18 | 23 | 20 |
Ubezpieczenia | 15 | 6 | 6 | 6 |
Gwarancja | 10 | 8 | 8 | 10 |
Przeglądy | 15 | 7 | 10 | 7 |
Suma punktów | 185 | 119 | 123 | 116 |
Wynik końcowy | 585 | 464 | 452 | 446 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. |
Audi Q3 2.0 TDI Quattro, BMW X1 xDrive20d, Volvo XC40 D4 AWD - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa (różnicy nie oceniamy):
Audi Q3 2.0 TDI Quattro, BMW X1 xDrive20d, Volvo XC40 D4 AWD - podsumowanie:
Volvo XC40 zadebiutowało w segmencie kompaktowych SUV-ów i od razu udało mu się wcisnąć między marki, które wyznaczają standardy w tym segmencie rynku. Prestiż, prędkość, nowoczesna technika – wszystkiego mamy tu pod dostatkiem, i to w każdym z tych trzech SUV-ów. Najwięcej dobrego tkwi jednak w BMW. X1 potrafi rozjaśnić twarz kierowcy błogim uśmiechem, zabierze dużo bagażu na pokład i jest najbardziej intuicyjne w obsłudze. Volvo brakuje przede wszystkim temperamentu. Audi spokojnie czeka na następcę.
Jak sądzicie, czy wtedy Volvo i BMW utrzymają pozycje? Zapraszamy do komentowania!
Na tym zakręcie rywalizowało już ze sobą wiele samochodów, ale ta trójka spotyka się po raz pierwszy. Wyzywającym na pojedynek Audi Q3 i BMW X1 jest nowe Volvo XC40. Czy to będzie finalna klasyfikacja? Zobaczymy, a teraz zapraszamy do galerii zdjęć!
Audi Q3 to weteran rynku i niedługo pojawi się jego następca. Ale z pewnością nie wygląda ani na stare ani na nieatrakcyjne auto.
Dwulitrowe TDI spisuje się znakomicie, aczkolwiek do wyciszenia można mieć pewne pretensje - w innych modelach, nawet ze znaczkiem VW, silnik ten pracuje ciszej (oczywiście mamy na myśli hałas, który trafia do kabiny).
Miejsca dla kierowcy z pewnością nie zabraknie, a zamsz na fotelu zapobiega ześlizgiwaniu się z niego podczas długiej jazdy.
Po kokpicie też zdecydowanie nie widać wieku konstrukcji. Konkurencja poszła już nieco do przodu z łącznością, ale multimedia w Audi wypada nadal uznać za udane.
Dźwignia od skrzyni manualnej, a pod maską - automat dwusprzęgłowy. Potrafi czasem lekko szarpnąć podczas ruszania, ale poza tym spisuje się znakomicie i z pewnością przyczynia do niskiego spalania.
Z tyłu też jest w miarę wygodnie, ale przydałoby się więcej miejsca na nogi. To jest do poprawienia przez następcę Audi Q3.
460-1365 litrów - tyle pomieści kufer Audi Q3.
BMW X1 to z pewnością najbardiej młodzieżowo wystylizowany SUV tej marki.
Dwulitrowy diesel ma mnóstwo temperamentu, jest najdynamiczniejszy i najoszczędniejszy w porównaniu.
Mięsista kierownica, zagłówki foteli mocno pochylone do przodu, a to czego tutaj jeszcze nie widać, to...
...szerokość miejsca dla kierowcy. Jest tu jak na BMW jakoś za szeroko. Przyczyna: X1 to genetycznie minivan, z poprzecznie umieszczonym zespołem napędowym, który nie wymaga szerokiego tunelu, znanego z innych modeli marki. Nie ma wrażenia siedzenia w kokpicie myśliwca, ale miejsca jest zdecydowanie więcej.
Ten dżojskik przełącza tryby skrzyni biegów, która działa po prostu genialnie. Jeszcze dwadzieścia lat temu nikt by nie uwierzył, że skrzynia automatyczna ze sprzęgłem hydrokinetycznym może nie zmniejszać osiągów i nie podwyższać zużycia paliwa. A jednak to możliwe - z automatem firmy ZF!
Wygodne tylne fotele BMW... Siedzi się przyzwoicie, ale miejsca są dość wąskie, a ich konstrukcja na dole oparcia nie każdym plecom się spodoba.
505-1550 litrów - najwięcej w porównaniu!
Volvo XC40 wygląda bojowo i trochę dziwacznie, ale z pewnością rozpoznawalnie. Zaryzykujemy jednak twierdzenie, że to raczej buta, a nie wdzięk, jest jego koronną cechą.
Miał być supernapęd o wzorcowej ekonomii, a wyszło jakoś inaczej. W tym porównaniu Volvo najwolniej jeździ i najwięcej pali.
Sportowe fotele sugerują sportową dynamikę jazdy, a to niestety złudna obietnica. XC40 nadaje się raczej do spokojnej jazdy i wtedy sprawdza się znakomicie.
"Świecące prostokąty" dominują - dla fanów obsługi "hardware'owymi" przyciskami Volvo XC40 będzie niczym kamień Syzyfa, a dla fanów smartfonów szwedzkie auto stanie się kolejnym gadżetem w rodzinie. Byle tylko nie kosztem skupienia na drodze i bezpiedzeństwa jazdy. Volvo ma co prawda na pokładzie cały zastęp układów wspierających kierowcę, ale uwagi kierującego nie da się zastąpić całkowicie.
Volvo, podobnie jak BMW, ma osiem biegów. Zaletą tej skrzyni automatycznej jest płynność pracy.
Wygląda to bardzo ekskluzywnie, miejsca też wystarczy, a zagłówki imponują rozmiarami.
460-1336 l - pod względem (umiarkowanej) pojemności bagażowej kufer Volvo jest kopią swojego odpowiednika z Audi