- Elektryczna „pięćsetka” pochodzi z fabryki w Mirafiori, ale w Polsce nadal produkowany jest spalinowy Fiat 500 – auto oferowane poazostaje nadal na międzynarodowych rynkach
- Nowoczesnym rozwiązaniom technicznym towarzyszy klasyczna stylistyka, kontynuująca tradycję słynnych poprzedników
- Za praktyczną wersję 3+1 z dodatkowymi drzwiami będą wdzięczni rodzice wożący dzieci na tylnej kanapie
Fiat produkuje w Polsce spalinową „500-tkę” już od 13 lat, a stale uzupełniane nowe wersje specjalne (m.in. Dolcevita, Gucci, Riva, Hybrid Launch Edition i wiele innych) utrzymują popyt na stabilnym poziomie.
Teraz jednak na rynek wszedł całkiem nowy Fiat 500 – z literką "e" oznaczającą napęd elektryczny. Co istotne, Fiat nie zrezygnował ze spalinowego modelu – ten cały czas pozostaje w ofercie. Sekretem całkiem nowej konstrukcji szlachetnego „malucha” na prąd jest zorientowana na napęd elektryczny modułowa platforma koncernu FCA. Zadebiutowała w „500-tce”, zapewniając użytkownikom dodatkową przestrzeń w kabinie. Dobrze, że Fiat zaczyna skupiać się na elektromobilności, bo do tej pory koncern obejmujący także Chryslera, Dodge'a i Jeepa niewiele zrobił dla ograniczenia emisji CO2 produkowanych przez siebie samochodów.
W nowym Fiacie 500e pracuje silnik elektryczny z magnesami trwałymi, który w razie potrzeby dostarcza na przednie koła 200 Nm momentu obrotowego. Talent sprinterski czyni z 3,63-metrowego „malucha” prawdziwego mistrza ruszania spod świateł. Przyspieszenie od startu do miejskich 50 km/h zajmuje mu 3,1 s.
A jak wygląda sprawa zasięgu? Dobrze! Podstawowa wersja z silnikiem o mocy 95 KM i akumulatorem Samsunga o pojemności 23,8 kWh przejeżdża na jednym ładowaniu do 180 km (wg WLTP). To oczywiście nie jest rekordowy zasięg, ale na codzienne dojazdy do pracy powinno wystarczyć, zwłaszcza że auto ma funkcję szybkiego ładowania prądem stałym o mocy 50 kW. Wariant ze 118-konnym silnikiem i 42-kilowatogodzinnym akumulatorem ma zasięg do 321 km (WLTP). Jeśli prądu miałoby jednak zabraknąć, akumulator tej wersji Fiata 500e może być doładowany prądem o mocy nawet 85 kW – 5 minut wystarczy na naładowanie prądu potrzebnego do przejechania dalszych 50 km. Dzięki temu rozwiązaniu można bez obawy wybrać się nawet w nieco dalszą podróż.
Fiat 500e 3+1 – dla mieszkańców miast wożących dzieci
O ile rozwiązania techniczne są całkiem nowe, o tyle w kwestii designu Fiat stawia na sprawdzoną receptę. Krój nowej „pięćsetki” jest elegancki i stylowy jak suknia od Gucciego, pięknie nawiązuje do słynnych poprzedników. Czystości linii nie zakłócają ich ani grill, ani zbędne przetłoczenia blach. Miłą niespodzianką są elektrycznie uruchamiane klamki drzwi – wystarczy nacisnąć przycisk i drzwi otwierają się automatycznie. Nowością nowej generacji Fiata 500 jest wersja z trzecimi, małymi drzwiami po prawej stronie – to praktyczne rozwiązanie jest ukłonem w kierunku rodziców, którzy sadzają dzieci w fotelikach na tylnej kanapie. Teraz będzie im łatwiej. Wymiary zewnętrzne 3-drzwiowego auta są takie same jak 2-drzwiowego hatchbacka.
Fiat 500e 3+1 będzie u nas dostępny na początku przyszłego roku w wersjach La Prima, Icon i Passion. Ceny zostaną ogłoszone jeszcze w tym roku. Przypomnijmy, że 2-drzwiowy hatchback z większym akumulatorem kosztuje u nas 154 900 zł, a kabriolet z tym samym akumulatorem – 167 900 zł.
Jako ciekawostkę można podać, że w Niemczech Fiat 500e w podstawowej wersji Action, kosztujący wprawdzie 23 560 euro, po odliczeniu premii dla elektryków można kupić za 14 080 euro, co na tamtejszym rynku jest ceną niższą niż porównywalnego Fiata 500 z silnikiem spalinowym. To się nazywa promocja elektromobilności.
Fiat 500e 3+1 – naszym zdaniem
Fiat dość długo przygotowywał się do wejścia w świat elektromobilności. Teraz jednak wszystko się zmienia – elektryczna „pięćsetka” stanowi przełom. Nowa generacja kultowego „malucha” otrzymała wiele nowoczesnych rozwiązań technicznych, zachowując niezmiennie stylowe kształty. Bravissimo!
Fiat 500e 3+1 – dane techniczne
Silnik | elektryczny |
Moc | 118 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 220 Nm |
Napęd | na przednią oś |
Długość/szerokość/wysokość | 3632/1683/1527 mm |
Masa własna | 1395 kg |
Pojemność bagażnika | 185-550 l |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,0 s |
Prędkość maksymalna | 150 km/h |
Zużycie prądu | 13,3 kWh/100 km |
Emisja CO2 | 0 g/km |
Cena | bd. |