- Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - zmierzone wymiary kabin (oceniane)
- Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - ceny, przeglądy, gwarancja (oceniane)
- Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - punkty i klasyfikacja
- Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (oceniane tylko spalanie testowe)
- Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - Lubisz turbo? Bierz Hondę!
Honda właśnie wprowadza do sprzedaży Civica 10. generacji, którego nie można pomylić z żadną inną Hondą ani też żadnym innym samochodem w tej klasie. Ten design nie każdemu musi się podobać, ale na pewno też nikogo nie pozostawi obojętnym. Stylistyka Mazdy ma z pewnością więcej zwolenników niż przeciwników i niedawny lifting na szczęście tylko uszlachetnił wygląd „trójki”.
Klienci cenią Mazdę jednak też za wolnossące silniki z nietypowo wysokim stopniem sprężania. Nowością w „trójce” jest również nowy system wektorowania siły napędowej G-Vectoring. O obu „japończykach” można jednak śmiało powiedzieć, że są wyjątkowe, a to już dla nas wystarczający powód, żeby je z sobą porównać.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoDziwna cecha łączy Mazdę i Hondę – mimo 4,5 m długości nadwozia na ich tylnych kanapach nie ma nadmiaru miejsca. Należą do najdłuższych kompaktów, ale zdobyły przeciętną liczbę punktów za przestronność z tyłu. O ile z przodu wysocy siedzą wygodnie w obu samochodach, o tyle z tyłu pasażerowie o wzroście 190 cm już się nie zmieszczą: w Hondzie będą opierać się głową o dach, a w obu autach – wciskać kolana w przednie fotele. Te mogłyby też być obszerniejsze, natomiast tylne kanapy osadzono dość nisko, przez co siedzi się z podkurczonymi kolanami. Honda ma miększe, a Mazda sztywniejsze obicia, ale to już kwestia gustu.
Nie można tak jednak podejść do obsługi. Podobnie jak w przypadku kosmicznej stylistyki nadwozia Hondy, która sprawia, że widoczność do tyłu po przekątnej jest bliska zeru, logika obsługi też okazuje się... oryginalna. Wiele funkcji ukryto w zawiłych zakamarkach menu, do których dochodzi się, klikając w duży dotykowy ekran.
Z kolei informacje na cyfrowych instrumentach są prezentowane w taki sposób, że trzeba dwukrotnie spojrzeć, żeby wychwycić to, co nas akurat interesuje. Za to krótki lewarek skrzyni biegów leży idealnie pod ręką i porusza się z przyjemną lekkością między przełożeniami.
W obsłudze funkcji Mazdy o wiele łatwiej się połapać niż w Hondzie. Pokrętło multimediów jest ewidentnie inspirowane iDrive’em BMW i ma wiele dobrych cech pierwowzoru. Łatwo się do niego przyzwyczaić. Wskazania instrumentów też są czytelne, jednak niektóre rozwiązania świadczą o tym, że „trójka” ma już kilka lat na karku.
Pokrętła i przełączniki do obsługi klimatyzacji umieszczono bardzo nisko, a wielkość i grafika ekranu są słabsze niż w przypadku niektórych smartfonów w rozmiarze XL. Pewną japońską tradycją, z której Mazda mogłaby już zrezygnować, jest odryglowanie wlewu paliwa dźwignią pod deską rozdzielczą. Sam wlew umieszczono z lewej strony i to się raczej nie zmieni, bo to kwestia „światopoglądowa” azjatyckich producentów. Dlatego także i w Hondzie wlew jest po lewej, jednak klapka odryglowuje się z centralnym zamkiem i dzięki patentowi Easy Fuel nie trzeba odkręcać korka.
Różnicę w technice tych samochodów dobrze pokazują hamulce. Honda hamuje jak Porsche!
Honda uległa downsizingowym trendom i z 1,5-litrowego silnika wyciska 182 KM. Mazda trzyma się swoich ideałów: stawia na 2 litry pojemności, wysoki stopień sprężania 14:1 i moc 165 KM. Rezultat to wystarczający temperament. „Trójka” potrzebuje z dołu co prawda nieco rozpędu, ale potem z łatwością wkręca się powyżej 6 tys. obrotów na minutę i przyspiesza do ponad 200 km/h.
Silnik Hondy – co dość oczywiste, bo ma turbo i więcej koni – bardziej żywiołowo reaguje na gaz, mocniej ciągnie, i to szczególnie z dołu, podczas ruszania. Civica też nieco poręczniej się prowadzi. Jego układ kierowniczy umożliwia precyzyjnie obrać tor jazdy w zakręcie, pozwala też uniknąć nadmiernej podsterowności. Jednocześnie zawieszenie przyzwoicie amortyzuje nierówności, ale potyka się o pofalowane profile, które wprowadzają nadwozie w niepokój. Absolutnie imponujące są za to hamulce: 33,9 m z prędkości 100 km/h to wynik na poziomie aut sportowych i aż o 4 m lepszy niż w Maździe.
Zawieszenie „trójki” pracuje na nierównych drogach mniej harmonijnie, a gdy na zakrętach pojawiają się nierówności, to czuć je na kierownicy. Jeżeli ktoś lubi od czasu do czasu nieco szybciej pogonić po zakrętach, będzie się czuł w Hondzie pewniej. Chyba że mówimy o koneserach sportowej jazdy – ci z pewnością docenią to, że Mazdę, jako jedno z nielicznych aut, można sprowokować do lekkiej nadsterowności, co daje mnóstwo zabawy, ale raczej poza drogami publicznymi, więc nie przyznamy za to punktów.
Wyposażenie nie pozostawia wiele do życzenia. Ledowe reflektory czy system unikania kolizji należą do standardu w testowanych wersjach wyposażenia. Tu Mazda dobrze się broni, bo dzięki modernizacji nie odbiega pod tym względem od nowej Hondy. A widzieliście cenę nowego Civica? Czy Honda przypadkiem nie oszalała?
Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Honda | Mazda | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,0 s | 3,1 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,2 s | 9,1 s |
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h | 12,0/18,3 s | 14,2/22,6 s |
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) | 5,9 s | 7,3 s |
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg) | 9,9 s | 14,5 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1341/419 kg | 1342/473 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 61/39 proc. | 61/39 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,8/11,7 m | 11,3/11,4 m |
Hamowanie (opony letnie) ze 100 km/h (zimne) | 33,9 m | 37,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 33,1 m | 37,4 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) | 60 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 67 dB (A) | 68 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 71 dB (A) | 72 dB (A) |
Spalanie testowe | 8,5 l/100 km | 7,7 l/100 km |
Zasięg | 540 km | 660 km |
Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - zmierzone wymiary kabin (oceniane)
Honda Civic 5d | Mazda 3 5d | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1160 | 1160 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1510 | 1490 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1010 | 1010 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 235 | 245 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 745 | 735 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1470 | 1460 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 910 | 940 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 325 | 320 |
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Civic | 3 | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 1498 | 1998 |
Maks. moc silnika (KM/obr./min) | 182/5500 | 165/6000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 240/1700 | 210/4000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 220 | 210 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6 | man. 6 |
Czynnik układu klimatyzacji | R1234yf | R1234yf |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 420-1187 | 364-1263 |
Marka i model opon podczas pomiarów | Michelin Primacy 3 | Michelin Pilot Sport 3 |
Rozmiar opon podczas pomiarów | 235/45 R 17 | 215/45 R 18 |
Pojemność zbiornika paliwa | 46 l | 51 l |
Zużycie paliwa w mieście/w trasie/średnie (l/100 km) | 7,4/4,9/5,8 | 7,5/4,8/5,8 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4518/1799/1434 | 4470/1795/1465 |
Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Civic | 3 | |
Wersja | Sport Plus | SkyPASSION |
Poduszki powietrzne czołowe/kurtynowe | S/S | S/S |
Boczne poduszki powietrzne/airbag kolanowy kier. | S/N | S/N |
Reflektory LED | S | S |
Skórzana tapicerka/wyświetlacz przezierny | N/N | 5400 zł/S |
Klimatyzacja automatyczna | S | S |
Światła przeciwmgielne | S | S |
System multimedialny z nawigacją | S | 2 100 zł |
Kierownica wielofunkcyjna | S | S |
Złącza Bluetooth/AUX/USB | S/S/S | S/S/S |
Kluczyk zbliżeniowy/elektrochromatyczne lusterko | S/S | S/S |
Składana i dzielona tylna kanapa | S | S |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | N/S | S/2900 zł (pakiet) |
Adaptacyjne zawieszenie | S | N |
Kamera cofania/czujnik światła/deszczu | S/S/S | S/S/S |
Podgrzewana kierownica/fotele | N/S | S/S |
Automat parkujący/czujniki parkowania | N/S | N/S |
System unikania kolizji z autonomicznym hamowaniem | S | S |
Aktywny asystent utrzymania pasa ruchu | S | 2900 zł (pakiet) |
Skaner znaków drogowych | S | S |
Czujnik ruchu poprzecznego podczas cofania | S | S |
Monitoring martwego pola lusterek wstecznych | S | S |
Lakier metalizowany | 2 500 zł | 2 000 zł |
Felgi aluminiowe (standardowe/w testowanym aucie) | 17 cali/17 cali | 18 cali/18 cali |
Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - ceny, przeglądy, gwarancja (oceniane)
Civic | 3 | |
Cena podstawowa testowanej wersji | 106 000 zł | 92 400 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata lub 100 tys. km | 3 lata lub 100 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km | co 20 tys. km |
Cena po doposażeniu | 106 000 zł | 97 400 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.
Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Civic | 3 |
Przestronność z przodu | 40 | 31 | 31 |
Przestronność z tyłu | 30 | 19 | 20 |
Pojemność bagażnika | 25 | 15 | 13 |
Ładowność | 15 | 8 | 9 |
Widoczność | 20 | 16 | 17 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 27 | 26 |
Ergonomia obsługi | 20 | 15 | 17 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 17 |
Suma punktów | 200 | 148 | 150 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Civic | 3 |
Przyspieszenie | 25 | 20 | 18 |
Elastyczność | 25 | 19 | 14 |
Poziom hałasu | 15 | 9 | 8 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 14 |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 27 |
Komfort jazdy | 30 | 21 | 20 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 13 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 40 | 30 |
Suma punktów | 200 | 167 | 148 |
Koszty i wyposażenie | Maks. pkt. | Civic | 3 |
Cena po doposażeniu | 50 | 33 | 37 |
Zużycie paliwa | 30 | 8 | 11 |
Wyposażenie – komfort | 30 | 28 | 27 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 28 | 29 |
Ubezpieczenia | 10 | 6 | 6 |
Gwarancja | 15 | 10 | 10 |
Przeglądy | 20 | 12 | 12 |
Suma punktów | 185 | 125 | 132 |
Wynik końcowy | 585 | 440 | 430 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (oceniane tylko spalanie testowe)
Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - Lubisz turbo? Bierz Hondę!
Nowa Honda nie nokautuje Mazdy. Gdyby nie lepsze hamulce, byłby remis. Do tego „trójka” znacznie mniej pali
To zdanie kilka lat temu uznano by za niedorzeczne. Ale dziś jest inaczej: Honda poddała się trendowi downsizingu. Osiągi ma lepsze od Mazdy, świetnie hamuje, ale poza tym... Biorąc pod uwagę różnicę generacji tych modeli, spodziewaliśmy się większej przewagi np. w wyposażeniu lub komforcie. No i... Podoba wam się ten Civic? Zapraszamy do komentowania!
Galeria zdjęć
Do tego spotkania musiało prędzej czy później dojść. Nowy turbodoładowany Civic kontra wolnossąca Mazda 3 po liftingu. Czas start!
Nadwozie nowego Civica jest dość specyficzne. W odróżnieniu od wielu innych globalnych modeli różnych marek, które mają podobać się wszystkim i w efekcie są nijakie, ten samochód polaryzuje opinie jak mało który.
Turbomaszyneria pod maską Civica nie wygląda może zachęcająco od strony estetycznej, ale za to oferuje solidny ciąg w całym zakresie obrotów. Nie zazdrościmy tylko mechanikowi, który będize musiał coś zrobić pod maską, jest tam bardzo, bardzo ciasno. Oczywiście tego nie oceniamy w porównaniu.
Fotele Hondy wyglądają dość cywilnie, ale dobrze spełniają swoją rolę. Mocno pochylone do przodu zagłówki niektórym kierowcom mogą przeszkadzać.
Honda nie byłaby sobą, gdyby nie zrobiła czegoś po swojemu również w kokpicie. Obsługa multimediów jest bardziej zawiła niż w Maździe.
Pod względem "multimedialności" i łączności nowy Civic jest jak najbardziej na czasie.
Z tyłu przyzwoita ilość miejsca na nogi, ale dach obniża się akurat tam, gdzie potrzeba miejsca nad głową.
Bagażnik Hondy Civic: 420-1187 litrów.
Mazda przeszła lifting, który możemy uznać za uszlachetniający, bo w nadwoziu zmieniły się detale. Zmiany wyszły Maździe na dobre.
Przykryty plastikowym deklem silnik był i pozostaje wyjątkowy: ma bardzo wysoki stopień sprężania i radzi sobie bez turbo. Pali mniej od Hondy, której motor ma o pół litra mniejszą pojemność.
Fotele Mazdy jednym pasują, innym nie, mają także mocno pochylone do przodu zagłówki. Opcjonalna jasna skóra zamienia "trójkę" w luksusowe auto.
Kabina Mazdy wygląda elegancko i szlachetnie, choć miejscami można ponarzekac na plastiki. Ergonomia bez zarzutu.
Mazda nie oferuje aż takiego bogactwa aplikacji, ale to się ma podobno jeszcze zmienić. Obsługa prostsza niż w Hondzie.
Z tyłu Mazdy podobna ilość miejsca na nogi co w Hondzie, ale wysoki pasażer nie utknie z głową w podsufitce, jak w Civicu.
Bagażnik Mazdy: 364-1263 litrów. Pierwsza wartość jest niższa, a druga niższa, niż u konkurentki.
Kto wygra ten pojedynek? Zapraszamy do lektury całego porównania i pomiarów drogowych!