Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Gwiazdy sceny alternatywnej: nowa Honda Civic kontra Mazda 3

Gwiazdy sceny alternatywnej: nowa Honda Civic kontra Mazda 3

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Mazda i Honda – oto dwa wyjścia dla tych, którzy nie przepadają za autami niemieckimi, francuskimi czy koreańskimi, a nie chcą też jeździć po ulicach kolejną popularną Toyotą. Honda ma turbo, Mazda – nie. Civica zaprojektowano od zera, „trójka” miała lifting. Czy całkiem nowa Honda wygra pojedynek ze zmodernizowaną Mazdą?

Gwiazdy sceny alternatywnej: nowa Honda Civic kontra Mazda 3
Zobacz galerię (16)
Auto Bild
Gwiazdy sceny alternatywnej: nowa Honda Civic kontra Mazda 3

Honda właśnie wprowadza do sprzedaży Civica 10. generacji, którego nie można pomylić z żadną inną Hondą ani też żadnym innym samochodem w tej klasie. Ten design nie każdemu musi się podobać, ale na pewno też nikogo nie pozostawi obojętnym. Stylistyka Mazdy ma z pewnością więcej zwolenników niż przeciwników i niedawny lifting na szczęście tylko uszlachetnił wygląd „trójki”.

Klienci cenią Mazdę jednak też za wolnossące silniki z nietypowo wysokim stopniem sprężania. Nowością w „trójce” jest również nowy system wektorowania siły napędowej G-Vectoring. O obu „japończykach” można jednak śmiało powiedzieć, że są wyjątkowe, a to już dla nas wystarczający powód, żeby je z sobą porównać.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Dziwna cecha łączy Mazdę i Hondę – mimo 4,5 m długości nadwozia na ich tylnych kanapach nie ma nadmiaru miejsca. Należą do najdłuższych kompaktów, ale zdobyły przeciętną liczbę punktów za przestronność z tyłu. O ile z przodu wysocy siedzą wygodnie w obu samochodach, o tyle z tyłu pasażerowie o wzroście 190 cm już się nie zmieszczą: w Hondzie będą opierać się głową o dach, a w obu autach – wciskać kolana w przednie fotele. Te mogłyby też być obszerniejsze, natomiast tylne kanapy osadzono dość nisko, przez co siedzi się z podkurczonymi kolanami. Honda ma miększe, a Mazda sztywniejsze obicia, ale to już kwestia gustu.

Nie można tak jednak podejść do obsługi. Podobnie jak w przypadku kosmicznej stylistyki nadwozia Hondy, która sprawia, że widoczność do tyłu po przekątnej jest bliska zeru, logika obsługi też okazuje się... oryginalna. Wiele funkcji ukryto w zawiłych zakamarkach menu, do których dochodzi się, klikając w duży dotykowy ekran.

Z kolei informacje na cyfrowych instrumentach są prezentowane w taki sposób, że trzeba dwukrotnie spojrzeć, żeby wychwycić to, co nas akurat interesuje. Za to krótki lewarek skrzyni biegów leży idealnie pod ręką i porusza się z przyjemną lekkością między przełożeniami.

W obsłudze funkcji Mazdy o wiele łatwiej się połapać niż w Hondzie. Pokrętło multimediów jest ewidentnie inspirowane iDrive’em BMW i ma wiele dobrych cech pierwowzoru. Łatwo się do niego przyzwyczaić. Wskazania instrumentów też są czytelne, jednak niektóre rozwiązania świadczą o tym, że „trójka” ma już kilka lat na karku.

Pokrętła i przełączniki do obsługi klimatyzacji umieszczono bardzo nisko, a wielkość i grafika ekranu są słabsze niż w przypadku niektórych smartfonów w rozmiarze XL. Pewną japońską tradycją, z której Mazda mogłaby już zrezygnować, jest odryglowanie wlewu paliwa dźwignią pod deską rozdzielczą. Sam wlew umieszczono z lewej strony i to się raczej nie zmieni, bo to kwestia „światopoglądowa” azjatyckich producentów. Dlatego także i w Hondzie wlew jest po lewej, jednak klapka odryglowuje się z centralnym zamkiem i dzięki patentowi Easy Fuel nie trzeba odkręcać korka.

Różnicę w technice tych samochodów dobrze pokazują hamulce. Honda hamuje jak Porsche!

Honda uległa downsizingowym trendom i z 1,5-litrowego silnika wyciska 182 KM. Mazda trzyma się swoich ideałów: stawia na 2 litry pojemności, wysoki stopień sprężania 14:1 i moc 165 KM. Rezultat to wystarczający temperament. „Trójka” potrzebuje z dołu co prawda nieco rozpędu, ale potem z łatwością wkręca się powyżej 6 tys. obrotów na minutę i przyspiesza do ponad 200 km/h.

Silnik Hondy – co dość oczywiste, bo ma turbo i więcej koni – bardziej żywiołowo reaguje na gaz, mocniej ciągnie, i to szczególnie z dołu, podczas ruszania. Civica też nieco poręczniej się prowadzi. Jego układ kierowniczy umożliwia precyzyjnie obrać tor jazdy w zakręcie, pozwala też uniknąć nadmiernej podsterowności. Jednocześnie zawieszenie przyzwoicie amortyzuje nierówności, ale potyka się o pofalowane profile, które wprowadzają nadwozie w niepokój. Absolutnie imponujące są za to hamulce: 33,9 m z prędkości 100 km/h to wynik na poziomie aut sportowych i aż o 4 m lepszy niż w Maździe.

Zawieszenie „trójki” pracuje na nierównych drogach mniej harmonijnie, a gdy na zakrętach pojawiają się nierówności, to czuć je na kierownicy. Jeżeli ktoś lubi od czasu do czasu nieco szybciej pogonić po zakrętach, będzie się czuł w Hondzie pewniej. Chyba że mówimy o koneserach sportowej jazdy – ci z pewnością docenią to, że Mazdę, jako jedno z nielicznych aut, można sprowokować do lekkiej nadsterowności, co daje mnóstwo zabawy, ale raczej poza drogami publicznymi, więc nie przyznamy za to punktów.

Wyposażenie nie pozostawia wiele do życzenia. Ledowe reflektory czy system unikania kolizji należą do standardu w testowanych wersjach wyposażenia. Tu Mazda dobrze się broni, bo dzięki modernizacji nie odbiega pod tym względem od nowej Hondy. A widzieliście cenę nowego Civica? Czy Honda przypadkiem nie oszalała?

Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - wyniki pomiaró­w drogowych (oceniane)

HondaMazda
Przyspieszenie 0-50 km/h3,0 s3,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h8,2 s9,1 s
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h12,0/18,3 s14,2/22,6 s
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg)5,9 s7,3 s
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg)9,9 s14,5 s
Masa rzeczywista/ładowność1341/419 kg1342/473 kg
Rozdział masy (przód/tył)61/39 proc.61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,8/11,7 m11,3/11,4 m
Hamowanie (opony letnie) ze 100 km/h (zimne)33,9 m37,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)33,1 m37,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h59 dB (A)60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h67 dB (A)68 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h71 dB (A)72 dB (A)
Spalanie testowe8,5 l/100 km7,7 l/100 km
Zasięg540 km660 km

Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - zmierzone wymiary kabin (oceniane)

Honda Civic 5dMazda 3 5d
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)11601160
Szerokość wnętrza z przodu(mm)15101490
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)10101010
Zakres regulacji fotela(mm)235245
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)745735
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)14701460
Wysokość nad głową z tyłu(mm)910940
Wysokość siedziska z tyłu(mm)325320

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Civic3
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R4/16benzynowy/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilaniewtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3)14981998
Maks. moc silnika (KM/obr./min)182/5500165/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)240/1700210/4000
Prędkość maksymalna (km/h)220210
Skrzynia biegów/napędman. 6man. 6
Czynnik układu klimatyzacjiR1234yfR1234yf
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)420-1187364-1263
Marka i model opon podczas pomiarówMichelin Primacy 3Michelin Pilot Sport 3
Rozmiar opon podczas pomiarów235/45 R 17215/45 R 18
Pojemność zbiornika paliwa46 l51 l
Zużycie paliwa w mieście/w trasie/średnie (l/100 km)7,4/4,9/5,87,5/4,8/5,8
Dł./szer./wys. (mm)4518/1799/14344470/1795/1465

Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Civic3
WersjaSport PlusSkyPASSION
Poduszki powietrzne czołowe/kurtynoweS/SS/S
Boczne poduszki powietrzne/airbag kolanowy kier.S/NS/N
Reflektory LEDSS
Skórzana tapicerka/wyświetlacz przeziernyN/N5400 zł/S
Klimatyzacja automatycznaSS
Światła przeciwmgielneSS
System multimedialny z nawigacjąS2 100 zł
Kierownica wielofunkcyjnaSS
Złącza Bluetooth/AUX/USBS/S/SS/S/S
Kluczyk zbliżeniowy/elektrochromatyczne lusterkoS/SS/S
Składana i dzielona tylna kanapaSS
Tempomat/adaptacyjny tempomatN/SS/2900 zł (pakiet)
Adaptacyjne zawieszenieSN
Kamera cofania/czujnik światła/deszczuS/S/SS/S/S
Podgrzewana kierownica/foteleN/SS/S
Automat parkujący/czujniki parkowaniaN/SN/S
System unikania kolizji z autonomicznym hamowaniemSS
Aktywny asystent utrzymania pasa ruchuS2900 zł (pakiet)
Skaner znaków drogowychSS
Czujnik ruchu poprzecznego podczas cofaniaSS
Monitoring martwego pola lusterek wstecznychSS
Lakier metalizowany2 500 zł2 000 zł
Felgi aluminiowe (standardowe/w testowanym aucie)17 cali/17 cali18 cali/18 cali

Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - ceny, przeglądy, gwarancja (oceniane)

Civic3
Cena podstawowa testowanej wersji106 000 zł92 400 zł
Gwarancja mechaniczna3 lata lub 100 tys. km3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądyco 20 tys. kmco 20 tys. km
Cena po doposażeniu106 000 zł97 400 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.

Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.Civic3
Przestronność z przodu403131
Przestronność z tyłu301920
Pojemność bagażnika251513
Ładowność1589
Widoczność201617
Fotele, pozycja kierowcy302726
Ergonomia obsługi201517
Jakość wykończenia201717
Suma punktów200148150
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.Civic3
Przyspieszenie252018
Elastyczność251914
Poziom hałasu1598
Skrzynia biegów151414
Zachowanie na drodze302727
Komfort jazdy302120
Układ kierowniczy151413
Średnica zawracania534
Skuteczność hamulców404030
Suma punktów200167148
Koszty i wyposażenieMaks. pkt.Civic3
Cena po doposażeniu503337
Zużycie paliwa30811
Wyposażenie – komfort302827
Wyp. – bezpieczeństwo302829
Ubezpieczenia1066
Gwarancja151010
Przeglądy201212
Suma punktów185125132
Wynik końcowy585440430
Miejsce w teście1.2.

Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (oceniane tylko spalanie testowe)

Auto Świat

Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - Lubisz turbo? Bierz Hondę!

Nowa Honda nie nokautuje Mazdy. Gdyby nie lepsze hamulce, byłby remis. Do tego „trójka” znacznie mniej pali

To zdanie kilka lat temu uznano by za niedorzeczne. Ale dziś jest inaczej: Honda poddała się trendowi downsizingu. Osiągi ma lepsze od Mazdy, świetnie hamuje, ale poza tym... Biorąc pod uwagę różnicę generacji tych modeli, spodziewaliśmy się większej przewagi np. w wyposażeniu lub komforcie. No i... Podoba wam się ten Civic? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków