Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Kia Ceed kontra Renault Megane,Honda Civic,Volkswagen Golf i Opel Astra - który model będzie lepszym wyborem?

Kia Ceed kontra Renault Megane,Honda Civic,Volkswagen Golf i Opel Astra - który model będzie lepszym wyborem?

Nowa Kia Ceed znakuje kolejny etap rozwoju Kii. Z każdym poprzednim marka wzbijała się na nowe wyżyny i coraz śmielej rywalizowała z konkurentami o ugruntowanej pozycji rynkowej. Czy tym razem będzie „pozamiatane”? Sprawdziliśmy, czy nowy Ceed ma szanase w starciu z Volkswagenem Golfem, Oplem Astrą, Renault Megane oraz Hondą Civic

Kia Ceed kontra Renault Megane,Honda Civic,Volkswagen Golf i Opel Astra - który model będzie lepszym wyborem?
Zobacz galerię (27)
Auto Bild
Kia Ceed kontra Renault Megane,Honda Civic,Volkswagen Golf i Opel Astra - który model będzie lepszym wyborem?
  • Od stycznia do czerwca tego roku europejscy klienci kupili prawie 300 tys. Golfów
  • Honda i Kia prezentują mistrzowski poziom w skuteczności hamulców
  • Największe przekłamanie fabrycznych danych spalania stwierdziliśmy w Hondzie

Ile to już razy któryś z producentów się odgrażał, że stworzył kompakt, który zmiecie Golfa? Trudno byłoby policzyć takie deklaracje na palcach nawet kilku rąk. A ile razy faktycznie Golf musiał ponieść porażkę, np. w testach porównawczych? Do policzenia tego wystarczyłaby jedna dłoń – i nie mówimy tu tylko o naszych publikacjach. Zresztą klienci uważają podobnie: mimo skandalu dieslowego Golf pozostaje najchętniej wybieranym autem w Europie. W pierwszych 6 miesiącach tego roku na naszym kontynencie sprzedało się blisko 300 tys. egzemplarzy Golfa.

Jeśli chodzi o rynkową pozycję, Golf może spać spokojnie. Tyle że w naszych porównaniach nie punktujemy wolumenu sprzedaży, tylko twarde cechy. I odkąd przejechaliśmy się nową Kią Ceed (pisownia teraz już bez apostrofu i od wielkiej litery), wiedzieliśmy, że pozycja Golfa w naszych porównaniach może być zagrożona: produkowany na Słowacji kompakt został po raz kolejny udoskonalony pod każdym względem. Czy jest już wystarczająco mocny, żeby pokonać Golfa? To dziś sprawdzimy i o zwycięstwie rozstrzygną punkty przyznane w 25 kategoriach – tu nie ma miejsca na sympatię.

Kia Ceed stawiła się do boju ze 140-konnym silnikiem turbobenzynowym. Volkswagen oddelegował Golfa 1.5 TSI, rozwijającego moc 130 KM. W tej stawce nie mogło też zabraknąć bestsellerów Opla i Renault: Astrę napędza 125-konne 1.4, a Megane’a – jednostka 1.2 TCe, osiągająca 132 KM. Japonię reprezentuje Honda Civic ze 129-konnym 1.0. To jedyny 3-cylindrowiec w stawce.

Mamy tu zatem wszechstronne i atrakcyjnie zmotoryzowane auta, których ceny w testowanych wersjach oscylują wokół 85 000 zł. Które okaże się najlepsze? Może wcale nie Kia ani Volkswagen?

Renault Megane 1.2 TCe - 413 punktów

Auto Bild

Renault Megane 4. generacji jest na rynku od początku 2016 r. i wciąż prezentuje się świeżo. W dobrym guście jest także wnętrze z pionowym 7-calowym ekranem. Mniej podoba nam się za to logika obsługi poszczególnych funkcji, a często – jej brak. Na początku długo błądzi się po różnych menu i denerwuje, że ekran wolno reaguje na dotyk. Słabym punktem Megane’a jest też ciasny tył kabiny. Z przodu za to nie czuje się tak bardzo, że kompakt Renault jest najmniejszy w stawce. Silnik ma 1,2 l pojemności i moc 132 KM. Przy niskich obrotach jest nieco ospały, ale miękko i cicho pracuje. W porównaniu z rywalami Megane porusza się nieco ociężale. Układ kierowniczy daje gorsze wyczucie kół, a zawieszenie dość sztywno wybiera nierówności. Za to wyposażenie jest kompletne.

Honda Civic 1.0 VTEC Turbo - 428 punktów

Auto Bild

Honda zawsze lubiła się wyróżniać i pod tym względem 10. generacja Civica pielęgnuje tradycję. Stylistyka jest tu „najdziksza”, co ma swoje plusy i minusy. Do zalet długiego nadwozia na pewno należy bagażnik, który pomieści aż 478 l. Poważnym minusem jest opadająca linia dachu, gdyż mocno ogranicza przestrzeń z tyłu nad głową. Civic w tej lidze mocy oferuje 3-cylindrową jednostkę. Jej 129 KM i 200 Nm zapewniają nieco gorsze osiągi niż rywale, a nie są szczególnie oszczędne. Z niskich obrotów silnik „wstaje” z lekkimi oporami, za to lubi być wyżej kręcony. Częste zmiany biegów są konieczne, ale sprawiają frajdę, bo lewarek jest precyzyjny i stoi wysoko na tunelu. Słowa pochwały należą się także za: mocne hamulce, starannie zestrojone zawieszenie i rozsądną cenę.

Opel Astra 1.4 Turbo - 433 punkty

Auto Bild

Ledwo koncern PSA przejął Opla od General Motors i już są wyniki! Opel w pierwszym półroczu osiągnął pierwszy zysk od 20 lat (502 mln euro). To też efekt dobrych samochodów, konstruowanych jeszcze za czasów poprzedniego właściciela. Astra ma lekką, elegancką linię, a mimo to oferuje w środku dużo miejsca. Jak zwykle polecamy też wygodne fotele AGR i znowu dobre wrażenie wywarł na nas 1,4-litrowy silnik o mocy 125 KM. Mocno ciągnie z dołu, jest elastyczny i spełnia już normę Euro 6d-TEMP, ale jednocześnie spalił najwięcej w porównaniu. Zawieszenie Astra ma sztywne, w pewnych sytuacjach wprowadza niepotrzebny niepokój w jazdę, ale dynamicznie usposobionym kierowcom będzie się podobać. Tym bardziej że Astra może się pochwalić niską masą i dobrą ceną.

Volkswagen Golf 1.5 TSI - 444 punkty

Auto Bild

Weteran segmentu jest konstrukcyjnie najstarszym autem tego porównania. Siódma generacja Golfa zadebiutowała w 2012 r. i lifting w 2016 r. pozwolił jej dotrwać w świetnej kondycji do dziś. Następca pojawi się już w przyszłym roku. Tymczasem Golf nadal przekonuje pod wieloma względami. Kabina zapewnia najwięcej miejsca i jest najstaranniej wykończona, przykładne są także widoczność i komfort siedzeń. 1,5-litrowe TSI pracuje cicho i przyjemnie, najmniej pali i jest elastyczne. Golfa prowadzi się przy tym poręcznie i bezpośrednio, a nierówności filtruje komfortowo nawet bez opcjonalnego zawieszenia DCC. Dlaczego VW w takim razie nie zwycięża, jak to zwykle ma miejsce? Bo jest drogi, ma tylko 2 lata gwarancji i zahamował nieco gorzej od konkurentów.

Kia Ceed 1.4 T-GDI - 450 punktów

Auto Bild

To się nazywa postęp. Kompaktowa Kia, jeszcze kilkanaście lat temu nie bez powodu wyśmiewana, dziś wygrywa porównanie w bardzo konkurencyjnym segmencie kompaktów. Ceed jest porządnie wykonany, ma przemyślany kokpit z logiczną obsługą. Fotele trzymają ciało lepiej niż w poprzedniku i znacząco poprawiło się też prowadzenie. Układ kierowniczy reaguje z wyczuciem, zawieszenie trafia w idealny kompromis między sportową sztywnością a komfortem. Jeździ tak, jak to w Europie lubimy. Do porównania Kia mogła nam udostępnić tylko wersję z dwusprzęgłową skrzynią biegów, która nieprzesadnie szybko pracuje, ale zmienia biegi gładko i jest warta polecenia. Silnik świetnie ciągnie, choć nie należy do najcichszych. Za to hamulce i gwarancja są absolutnie topowe.

Dane techniczne

Auto Bild

Test spalania

Auto Bild

Największe przekłamanie fabrycznych danych spalania stwierdziliśmy w Hondzie. Jedyny w teście 3-cylindrowy silnik jest najbardziej wysilony i realnie tak samo spragniony, jak 1.4 w Kii. Najoszczędniejszy okazał się 1.5 TSI, czyli jednostka o największej pojemności w tym porównaniu i zarazem najniższej mocy z litra pojemności. Astra też ma umiarkowanie wysilony silnik, ale pali najwięcej.

Droga hamowania

Auto Bild

Honda i Kia prezentują mistrzowski poziom w skuteczności hamulców. Opel, Renault i Volkswagen potrzebowały nieco dłuższego dystansu, żeby wytracić prędkość. Ogólnie poziom jest wysoki, tylko w przypadku VW można mówić o utracie skuteczności hamowania po rozgrzaniu tarcz, ale to też w stosunkowo niewielkim stopniu. Niemniej to Golf zanotował najsłabsze wyniki w porównaniu.

Punktacja

Auto Bild

Naszym zdaniem

Testowane kompakty prezentują ogólnie bardzo wysoki poziom i każdy z nich jest wart polecenia. Jednak największe gratulacje należą się Kii za pokonanie Golfa – niewielu producentom się to udało. Ceed nie pozwolił sobie na żadne poważne słabości, ale na pewno dojdzie jeszcze do niejednego rewanżu.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków