Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Kia e-Soul - na to auto warto poczekać

Kia e-Soul - na to auto warto poczekać

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Wnętrze w sam raz, duży zasięg, mocny silnik, cicha jazda – czy w tym aucie w ogóle czegoś brakuje? Kii e-Soul nie ma jeszcze na naszym rynku, ale chyba warto poczekać!

Kia E-Soul - na to auto warto poczekać
Zobacz galerię (15)
Auto Świat / Adam Mikuła
Kia E-Soul - na to auto warto poczekać
  • Kia e-Soul nadaje się nawet do pozamiejskich podróży
  • Możliwość szybkiego ładowania pozwala uzupełnić baterię Kii e-Soul w czasie poniżej godziny
  • Nie znamy cen auta. Najtańsza wersja Kii e-Soul 204 to w Niemczech wydatek 37 790 euro – nieco mniej niż topowa odmiana Niro PHEV

Na innych rynkach (np. niemieckim) elektryczne crossovery Kii – e-Niro i e-Soul – są dostępne od kilku miesięcy. Polskie przedstawicielstwo ociąga się z podaniem cenników, choć mamy zapewnienie, że stanie się to lada moment (na początku br.). Mimo to z przyjemnością wsiedliśmy za kierownicę mocnego e-Soula. Odpowiedź na pytanie: „czy warto czekać na to auto?” może być tylko jedna: „tak, bo zalet mu nie brakuje”!

Elektryczna Kia Soul przyciąga wyglądem. Z przodu ma wąskie ledowe reflektory, z tyłu – duży wizualny okrąg ze świateł. Mimo skromnych gabarytów auto zapewnia dużo przestrzeni nad głowami oraz na wysokości ramion. Na nogi również nie brakuje miejsca. Bagażnik ma regularne kształty, pod podłogą wygospodarowano duży schowek, zaś po złożeniu kanapy uzyskujemy równą, lekko wznoszącą się podłogę. Są też ciekawostki, takie jak ledowe podświetlenie głośników, migające w rytm muzyki. Obsługa kokpitu jest prosta, jedyne, co… czuć w kabinie, to zapach elementów grzejnych, wydobywający się z wentylacji po włączeniu ogrzewania. Mamy jednak nadzieję, że z czasem woń zniknie.

Imponująca moc (204 KM) obiecuje naprawdę dobrą dynamikę – i tak jest w istocie. Na osiągnięcie 100 km/h potrzebowaliśmy nawet mniej czasu, niż sugeruje producent (7,0 zamiast 7,9 s!). Z przyspieszeniem wiąże się też minus auta, gdyż momentami nie radzi sobie ono z trakcją. „Mielenie” kołami przy prędkości 30-40 km/h nie jest niczym nadzwyczajnym. Gorzej, że gwałtowne odjęcie gazu, np. na zakręcie na śliskiej nawierzchni, może spowodować wyraźne zacieśnienie łuku przez przednią oś – w takich warunkach lepiej korzystać z programu „Eco”. Szkoda, że nawet w opcji Kia nie przewiduje (przynajmniej na razie) odmiany 4x4.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mocniejszy silnik kusi też większą baterią – jest łączony z akumulatorem 64 kWh (136-konny motor zadowala się baterią 39,2 kWh). To imponująca pojemność, w trakcie testu wybraliśmy się np. z Warszawy do Torunia. Mimo baterii naładowanej w 75 proc. bez problemu pokonaliśmy 220 km i mieliśmy jeszcze w zapasie ok. 80 km – średnie zużycie w trasie (głównie droga pozamiejska, prędkość 90-100 km/h) wyniosło 17,2 kWh/100 km. W mieście można urwać z tego parę kWh. Jak wygląda ładowanie? W standardzie mamy gniazdo CCS, mogące obsłużyć do 100 kW – przy takiej mocy ładowarki uzupełnienie prądu nie powinno trwać dłużej niż godzinę. Minusem jest ładowarka pokładowa 7,2 kW – na naładowanie auta złączem Typ 2 potrzeba min. 9,5 godz.

Nie znamy cen auta. Najtańsza wersja Kii e-Soul 204 to w Niemczech wydatek 37 790 euro – nieco mniej niż topowa odmiana Niro PHEV. Korzystając z takiego punktu odniesienia, szacujemy cenę bazowej wersji o mocy 204 KM na 150 000 zł.

Kia e-Soul - dane techniczne

Silnikelektryczny
Moc silnika (KM/obr./min)204/3800-8000
Maks. mom. (Nm/obr./min)395/0-3600
Akumulator/pojemność (kWh)litowo-jonowy/64
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)7,9
Prędkość maks. (km/h)167
Śr. zużycie prądu (kWh/100 km)15,7
Skrzynia biegówbrak (przekł. redukcyjna)
Napędna przednią oś
Marka i model opon test. autaMichelin Primacy 3
Rozmiar opon test. auta215/55 R 17
Pojemność bagażnika (l)315-1339
Osiągi
Przyspieszenie 0-50 km/h3,0 s
Przyszpieszenie 0-100 km/h7,0 s
Przyszpieszenie 0-130 km/h11,1 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h3,2 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h4,1 s
Masa rzeczywista/ładowność1749/431 kg
Rozdział masy (przód/tył)55/45 proc.
Śr. zawracania (prawo/lewo)10,9/10,8 m
Hamow. ze 100 km/h zimne35,8 m
Hamow. ze 100 km/h  gorące 36,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h59 dB (A)
Hałas w kabinie przy przy 100 km/h67 dB (A)
Hałas w kabinie przy przy 130 km/h70 dB (A)
Testowe zużycie prądu16,3 kWh/100 km
Zasięg392 km
Wyposażenie
WersjaSpirit
Klimatyzacja automatycznaS
6 airbagów/tryby jazdyS/S
Unikanie kolizji/utrzym. pasaS/S
Multimedia z nawigacjąS (ekran 10,25 cala)
Audio Harman KardonS
Adaptacyjny tempomatS
Dach panoram./head-up690 euro (pakiet)/ S
Lakier specjalny590 euro
Alufelgi 17 caliS
Reflektory LEDS
Gwaranacja i ceny
Cena podst. tej wersji silnikowej37 790 euro
Gwarancja mech./perforacyjna7 lat lub 150 tys. km/12 lat
Przeglądyco 15 tys. km/rok

Kia e-Soul - to nam się podoba

Ciekawy wygląd zewnętrzny, świetna dynamika, funkcjonalne wnętrze, duża bateria (i zasięg), bogate wyposażenie.

Kia e-Soul - to nam się nie podoba

Pojawiające się momentami problemy z trakcją, nieprzyjemny zapach z ogrzewania, nieduża ładowarka pokładowa.

Kia e-Soul - naszym zdaniem

Nie mam zupełnie nic przeciwko codziennemu użytkowaniu e-Soula. Świetna dynamika, praktyczne nadwozie i cicha jazda to niepodważalne zalety. Duży zasięg i możliwość szybkiego ładowania pozwalają na całkiem ambitne wojaże. Oczywiście, parę drobiazgów można jeszcze poprawić, ale to naprawdę dopracowana konstrukcja.

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków