• Kia e-Soul nadaje się nawet do pozamiejskich podróży
  • Możliwość szybkiego ładowania pozwala uzupełnić baterię Kii e-Soul w czasie poniżej godziny
  • Nie znamy cen auta. Najtańsza wersja Kii e-Soul 204 to w Niemczech wydatek 37 790 euro – nieco mniej niż topowa odmiana Niro PHEV

Na innych rynkach (np. niemieckim) elektryczne crossovery Kii – e-Niro i e-Soul – są dostępne od kilku miesięcy. Polskie przedstawicielstwo ociąga się z podaniem cenników, choć mamy zapewnienie, że stanie się to lada moment (na początku br.). Mimo to z przyjemnością wsiedliśmy za kierownicę mocnego e-Soula. Odpowiedź na pytanie: „czy warto czekać na to auto?” może być tylko jedna: „tak, bo zalet mu nie brakuje”!

Elektryczna Kia Soul przyciąga wyglądem. Z przodu ma wąskie ledowe reflektory, z tyłu – duży wizualny okrąg ze świateł. Mimo skromnych gabarytów auto zapewnia dużo przestrzeni nad głowami oraz na wysokości ramion. Na nogi również nie brakuje miejsca. Bagażnik ma regularne kształty, pod podłogą wygospodarowano duży schowek, zaś po złożeniu kanapy uzyskujemy równą, lekko wznoszącą się podłogę. Są też ciekawostki, takie jak ledowe podświetlenie głośników, migające w rytm muzyki. Obsługa kokpitu jest prosta, jedyne, co… czuć w kabinie, to zapach elementów grzejnych, wydobywający się z wentylacji po włączeniu ogrzewania. Mamy jednak nadzieję, że z czasem woń zniknie.

Imponująca moc (204 KM) obiecuje naprawdę dobrą dynamikę – i tak jest w istocie. Na osiągnięcie 100 km/h potrzebowaliśmy nawet mniej czasu, niż sugeruje producent (7,0 zamiast 7,9 s!). Z przyspieszeniem wiąże się też minus auta, gdyż momentami nie radzi sobie ono z trakcją. „Mielenie” kołami przy prędkości 30-40 km/h nie jest niczym nadzwyczajnym. Gorzej, że gwałtowne odjęcie gazu, np. na zakręcie na śliskiej nawierzchni, może spowodować wyraźne zacieśnienie łuku przez przednią oś – w takich warunkach lepiej korzystać z programu „Eco”. Szkoda, że nawet w opcji Kia nie przewiduje (przynajmniej na razie) odmiany 4x4.

Mocniejszy silnik kusi też większą baterią – jest łączony z akumulatorem 64 kWh (136-konny motor zadowala się baterią 39,2 kWh). To imponująca pojemność, w trakcie testu wybraliśmy się np. z Warszawy do Torunia. Mimo baterii naładowanej w 75 proc. bez problemu pokonaliśmy 220 km i mieliśmy jeszcze w zapasie ok. 80 km – średnie zużycie w trasie (głównie droga pozamiejska, prędkość 90-100 km/h) wyniosło 17,2 kWh/100 km. W mieście można urwać z tego parę kWh. Jak wygląda ładowanie? W standardzie mamy gniazdo CCS, mogące obsłużyć do 100 kW – przy takiej mocy ładowarki uzupełnienie prądu nie powinno trwać dłużej niż godzinę. Minusem jest ładowarka pokładowa 7,2 kW – na naładowanie auta złączem Typ 2 potrzeba min. 9,5 godz.

Nie znamy cen auta. Najtańsza wersja Kii e-Soul 204 to w Niemczech wydatek 37 790 euro – nieco mniej niż topowa odmiana Niro PHEV. Korzystając z takiego punktu odniesienia, szacujemy cenę bazowej wersji o mocy 204 KM na 150 000 zł.

Kia e-Soul - dane techniczne

Silnik elektryczny
Moc silnika (KM/obr./min) 204/3800-8000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 395/0-3600
Akumulator/pojemność (kWh) litowo-jonowy/64
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 7,9
Prędkość maks. (km/h) 167
Śr. zużycie prądu (kWh/100 km) 15,7
Skrzynia biegów brak (przekł. redukcyjna)
Napęd na przednią oś
Marka i model opon test. auta Michelin Primacy 3
Rozmiar opon test. auta 215/55 R 17
Pojemność bagażnika (l) 315-1339
Osiągi
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,0 s
Przyszpieszenie 0-100 km/h 7,0 s
Przyszpieszenie 0-130 km/h 11,1 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 3,2 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h 4,1 s
Masa rzeczywista/ładowność 1749/431 kg
Rozdział masy (przód/tył) 55/45 proc.
Śr. zawracania (prawo/lewo) 10,9/10,8 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 35,8 m
Hamow. ze 100 km/h  gorące  36,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A)
Hałas w kabinie przy przy 100 km/h 67 dB (A)
Hałas w kabinie przy przy 130 km/h 70 dB (A)
Testowe zużycie prądu 16,3 kWh/100 km
Zasięg 392 km
Wyposażenie
Wersja Spirit
Klimatyzacja automatyczna S
6 airbagów/tryby jazdy S/S
Unikanie kolizji/utrzym. pasa S/S
Multimedia z nawigacją S (ekran 10,25 cala)
Audio Harman Kardon S
Adaptacyjny tempomat S
Dach panoram./head-up 690 euro (pakiet)/ S
Lakier specjalny 590 euro
Alufelgi 17 cali S
Reflektory LED S
Gwaranacja i ceny
Cena podst. tej wersji silnikowej 37 790 euro
Gwarancja mech./perforacyjna 7 lat lub 150 tys. km/12 lat
Przeglądy co 15 tys. km/rok

Kia e-Soul - to nam się podoba

Ciekawy wygląd zewnętrzny, świetna dynamika, funkcjonalne wnętrze, duża bateria (i zasięg), bogate wyposażenie.

Kia e-Soul - to nam się nie podoba

Pojawiające się momentami problemy z trakcją, nieprzyjemny zapach z ogrzewania, nieduża ładowarka pokładowa.

Kia e-Soul - naszym zdaniem

Nie mam zupełnie nic przeciwko codziennemu użytkowaniu e-Soula. Świetna dynamika, praktyczne nadwozie i cicha jazda to niepodważalne zalety. Duży zasięg i możliwość szybkiego ładowania pozwalają na całkiem ambitne wojaże. Oczywiście, parę drobiazgów można jeszcze poprawić, ale to naprawdę dopracowana konstrukcja.