- Kia e-Soul nadaje się nawet do pozamiejskich podróży
- Możliwość szybkiego ładowania pozwala uzupełnić baterię Kii e-Soul w czasie poniżej godziny
- Nie znamy cen auta. Najtańsza wersja Kii e-Soul 204 to w Niemczech wydatek 37 790 euro – nieco mniej niż topowa odmiana Niro PHEV
Na innych rynkach (np. niemieckim) elektryczne crossovery Kii – e-Niro i e-Soul – są dostępne od kilku miesięcy. Polskie przedstawicielstwo ociąga się z podaniem cenników, choć mamy zapewnienie, że stanie się to lada moment (na początku br.). Mimo to z przyjemnością wsiedliśmy za kierownicę mocnego e-Soula. Odpowiedź na pytanie: „czy warto czekać na to auto?” może być tylko jedna: „tak, bo zalet mu nie brakuje”!
Elektryczna Kia Soul przyciąga wyglądem. Z przodu ma wąskie ledowe reflektory, z tyłu – duży wizualny okrąg ze świateł. Mimo skromnych gabarytów auto zapewnia dużo przestrzeni nad głowami oraz na wysokości ramion. Na nogi również nie brakuje miejsca. Bagażnik ma regularne kształty, pod podłogą wygospodarowano duży schowek, zaś po złożeniu kanapy uzyskujemy równą, lekko wznoszącą się podłogę. Są też ciekawostki, takie jak ledowe podświetlenie głośników, migające w rytm muzyki. Obsługa kokpitu jest prosta, jedyne, co… czuć w kabinie, to zapach elementów grzejnych, wydobywający się z wentylacji po włączeniu ogrzewania. Mamy jednak nadzieję, że z czasem woń zniknie.
Imponująca moc (204 KM) obiecuje naprawdę dobrą dynamikę – i tak jest w istocie. Na osiągnięcie 100 km/h potrzebowaliśmy nawet mniej czasu, niż sugeruje producent (7,0 zamiast 7,9 s!). Z przyspieszeniem wiąże się też minus auta, gdyż momentami nie radzi sobie ono z trakcją. „Mielenie” kołami przy prędkości 30-40 km/h nie jest niczym nadzwyczajnym. Gorzej, że gwałtowne odjęcie gazu, np. na zakręcie na śliskiej nawierzchni, może spowodować wyraźne zacieśnienie łuku przez przednią oś – w takich warunkach lepiej korzystać z programu „Eco”. Szkoda, że nawet w opcji Kia nie przewiduje (przynajmniej na razie) odmiany 4x4.
Mocniejszy silnik kusi też większą baterią – jest łączony z akumulatorem 64 kWh (136-konny motor zadowala się baterią 39,2 kWh). To imponująca pojemność, w trakcie testu wybraliśmy się np. z Warszawy do Torunia. Mimo baterii naładowanej w 75 proc. bez problemu pokonaliśmy 220 km i mieliśmy jeszcze w zapasie ok. 80 km – średnie zużycie w trasie (głównie droga pozamiejska, prędkość 90-100 km/h) wyniosło 17,2 kWh/100 km. W mieście można urwać z tego parę kWh. Jak wygląda ładowanie? W standardzie mamy gniazdo CCS, mogące obsłużyć do 100 kW – przy takiej mocy ładowarki uzupełnienie prądu nie powinno trwać dłużej niż godzinę. Minusem jest ładowarka pokładowa 7,2 kW – na naładowanie auta złączem Typ 2 potrzeba min. 9,5 godz.
Nie znamy cen auta. Najtańsza wersja Kii e-Soul 204 to w Niemczech wydatek 37 790 euro – nieco mniej niż topowa odmiana Niro PHEV. Korzystając z takiego punktu odniesienia, szacujemy cenę bazowej wersji o mocy 204 KM na 150 000 zł.
Kia e-Soul - dane techniczne
Silnik | elektryczny |
Moc silnika (KM/obr./min) | 204/3800-8000 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 395/0-3600 |
Akumulator/pojemność (kWh) | litowo-jonowy/64 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,9 |
Prędkość maks. (km/h) | 167 |
Śr. zużycie prądu (kWh/100 km) | 15,7 |
Skrzynia biegów | brak (przekł. redukcyjna) |
Napęd | na przednią oś |
Marka i model opon test. auta | Michelin Primacy 3 |
Rozmiar opon test. auta | 215/55 R 17 |
Pojemność bagażnika (l) | 315-1339 |
Osiągi | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,0 s |
Przyszpieszenie 0-100 km/h | 7,0 s |
Przyszpieszenie 0-130 km/h | 11,1 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 3,2 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 4,1 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1749/431 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 55/45 proc. |
Śr. zawracania (prawo/lewo) | 10,9/10,8 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 35,8 m |
Hamow. ze 100 km/h gorące | 36,9 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) |
Hałas w kabinie przy przy 100 km/h | 67 dB (A) |
Hałas w kabinie przy przy 130 km/h | 70 dB (A) |
Testowe zużycie prądu | 16,3 kWh/100 km |
Zasięg | 392 km |
Wyposażenie | |
Wersja | Spirit |
Klimatyzacja automatyczna | S |
6 airbagów/tryby jazdy | S/S |
Unikanie kolizji/utrzym. pasa | S/S |
Multimedia z nawigacją | S (ekran 10,25 cala) |
Audio Harman Kardon | S |
Adaptacyjny tempomat | S |
Dach panoram./head-up | 690 euro (pakiet)/ S |
Lakier specjalny | 590 euro |
Alufelgi 17 cali | S |
Reflektory LED | S |
Gwaranacja i ceny | |
Cena podst. tej wersji silnikowej | 37 790 euro |
Gwarancja mech./perforacyjna | 7 lat lub 150 tys. km/12 lat |
Przeglądy | co 15 tys. km/rok |
Kia e-Soul - to nam się podoba
Ciekawy wygląd zewnętrzny, świetna dynamika, funkcjonalne wnętrze, duża bateria (i zasięg), bogate wyposażenie.
Kia e-Soul - to nam się nie podoba
Pojawiające się momentami problemy z trakcją, nieprzyjemny zapach z ogrzewania, nieduża ładowarka pokładowa.
Kia e-Soul - naszym zdaniem
Nie mam zupełnie nic przeciwko codziennemu użytkowaniu e-Soula. Świetna dynamika, praktyczne nadwozie i cicha jazda to niepodważalne zalety. Duży zasięg i możliwość szybkiego ładowania pozwalają na całkiem ambitne wojaże. Oczywiście, parę drobiazgów można jeszcze poprawić, ale to naprawdę dopracowana konstrukcja.