Logo

Lancia Ypsilon: jazda na dwa cylindry

Robert Rybicki
Robert Rybicki

Nie da się ukryć, że Lancię Ypsilon zaprojektowano dla kobiet. Mężczyzna, jeśli już trafi za kierownicę tego lifestylowego malucha, zamiast docenić finezję kształtów, będzie marudzić i narzekać: a to na niewielki, 217--litrowy bagażnik, a to na niezbyt wygodne fotele.

Jego entuzjazmu nie wzbudzi teżdwucylindrowy benzyniak o pojemności zaledwie 0,9 l. Kobiety zazwyczaj mają mniej praktyczne podejście – wystarczy, aby auto miało „to coś”, a tym bardziej przestaje być dla nich problemem liczba cylindrów. Ważne, by nowy motor TwinAir był dynamiczny i mało palił.

Niestety, nasz test wykazał, że producent spełnił nie wszystkie obietnice. Owszem, od pierwszych kilometrów przejechanych Ypsilonem 0.9/85 KM ma się wrażenie, że to dynamiczne auto, ale rzeczywiste zużycie paliwa w mieście przekracza 8 l/100 km! To o wiele za dużo, zwłaszcza że obiecywano spalanie o 15 procent mniejsze niż w przypadku silnika 1.2.

Ostatecznie można skorzystać z oszczędnościowego trybu ECO, ale auto zupełnie traci wtedy dynamikę. Jeśli zapomnimy o wysokim spalaniu, Lancią Ypsilon jeździ się naprawdę sprawnie. Małolitrażowa jednostka dziękiturbodoładowaniu osiąga stosunkowo dużą moc i płynnie pracuje już przy bardzo niskich obrotach.

Brzmieniem przypomina silnik z Malucha, ale temperament ma zupełnie odmienny. Zaskakuje też dobrym wyciszeniem – gdy wydaje się nam, że silnik dopiero zaczyna się rozkręcać, komputer już każe zmienić bieg na wyższy. Zaskakujące jest również np. to, że przy 100 km/h prędkość obrotowa silnika na najwyższym, piątym biegu wynosi zaledwie 2500 obr./min.

Po prostu trzeba się przestawić na inny sposób jazdy. Przyzwyczajenia wymaga również funkcja start-stop, która czasami „głupieje”, kiedy kierowca chce być za szybki i niemal jednocześnie wciska sprzęgło oraz wrzuca bieg. Na szczęście można ją wyłączyć.

Lancia Ypsilon 0.9 ze względu na dynamikę i poręczność bardzo dobrze sprawdza się w mieście, ale pozytywnie zaskakuje także podczas jazdy pozamiejskiej. Przy wysokich prędkościach nie jest może superstabilna, za to cicha i – co ważne – w trasie pali dużo mniej, bo około 6,5 l/100 km.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu