• Land Rover Defender nie zatracił zdolności terenowych poprzedników, a jednocześnie zyskał wysoki komfort jazdy oraz świetne osiągi
  • W testowanej wersji z 300-konnym benzyniakiem pod maską samochód rozpędza się do 100 km/h po 7,1 s, a maksymalna prędkość wynosi 191 km/h
  • Land Rover Defender 110 2.0P Si4 w wersji X-Dynamic SE kosztuje co najmniej 431 000 zł

Kiedyś Land Rover Defender był niemal sloganem oznaczającym prawdziwy samochód terenowy, w którym uroda czy komfort były zbędne. Jednak czasy się zmieniają, a wraz z nimi potrzeby klientów. Brytyjska marka (obecnie należy do Tata Motors) podąża za nimi i Defender oferowany od 2020 r. stał się autem, które zyskało takie cechy, ale bez szkody dla terenowej dzielności.

Obecny Land Rover Defender nie stracił całkowicie genów poprzednich odmian i nadwozie, choć zyskało nieco krągłości, nadal ma stylistykę, w której dominują proste linie. Jeżeli jednak tęsknicie za surowością znaną z dawnych Defenderów, to nie będą wam przeszkadzały twarde materiały wykończeniowe we wnętrzu ani wszechobecne odsłonięte wkręty łączące poszczególne elementy karoserii i wyposażenia wnętrza.

Land Rover Defender 110 – teraz wygodny i praktyczny

Za to docenicie z pewnością wyjątkowo przestronne wnętrze, wygodne fotele oraz pojemny bagażnik (857-1946 l). Prowadzący pochwali dodatkowo wygodną pozycję za kierownicą. Powody do zachwytu daje również dynamika pojazdu.

Nie ma się jednak czemu dziwić, bowiem pod maską pracuje doładowany benzyniak o mocy 300 KM. Gdy odważnie wykorzystuje się jego potencjał (czytaj: wciska gaz do dechy), motor, wspomagany przez działającą bez chwili zwłoki 8-stopniową automatyczną skrzynię, sprawnie zabiera się do działania i już po 7,1 s na liczniku mamy setkę.

Land Rover Defender 110 – szybko jeździ, ale dużo pali

Niestety, silnik okazuje się nie tylko dynamiczny, lecz także paliwożerny (średnie spalanie w teście – 12,5 l/100 km). Tylko podczas jazdy z prędkością ok. 90 km/h spalanie nie przeraża, ponieważ wynosi 8,5 l/100 km. Wraz ze wzrostem prędkości jest tylko gorzej. Na trasie szybkiego ruchu (120 km/h) wyniosło ono 11,5 l, a na autostradzie (140 km/h) 14,5 l. Nie jest to, niestety, najwyższa wartość, bo w mieście spalanie sięga 15,5 l/100 km.

Pozytywnie oceniliśmy pracę pneumatycznego, a jednocześnie adaptacyjnego zawieszenia (standard). W zależności od potrzeb i upodobań kierowcy jest ono przyjemnie miękkie i świetnie tłumi wyboje lub staje się sztywniejsze, a wówczas podczas pokonywania zakrętów skutecznie powstrzymuje wysokie nadwozie przed nadmiernymi przechyłami.

Land Rover Defender 110 – nadal dzielny w terenie

W czasie jazdy w terenie (szczegółowy test w takich warunkach, ale wersji z silnikiem Diesla, znajdziecie na: auto-swiat.pl) pomaga nie tylko napęd 4x4, lecz także programy seryjnego systemu Terrain Response. Dobiera on odpowiednie ustawienia układu napędowego, zawieszenia i kontroli trakcji w zależności od rodzaju nawierzchni. Na bezdrożach pomocą służą także blokady centralnego i tylnego dyferencjału oraz reduktor.

Ponadto podczas pokonywania wodnych przeszkód pomaga czujnik brodzenia, który w razie konieczności uruchamia pneumatyczne miechy i powiększa prześwit samochodu. Z Defendera zadowoleni będą też zwolennicy karawaningu, bo autem można holować przyczepy o masie do 3500 kg.

Land Rover Defender 110 – potrzebna duża kasa

Przyjemność jazdy Land Roverem Defenderem nie jest, niestety tania. W testowanej wersji X-Dynamic SE 110 samochód kosztuje ponad 400 000 zł, a po doliczeniu cen opcji niewiele już brakuje do pół miliona zł!

Land Rover Defender – osiągi

Przyspieszenie 0-100 km/h 7,1 s
Prędkość maksymalna 191 km/h
Spalanie (WLTP) średnie 11,5 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP) 259 g/km
Teoretyczny zasięg 780 km

Land Rover Defender – dane techniczne

Silnik t.benz. R4/16
Pojemność skokowa 1997 ccm
Moc maksymalna 300 KM przy 5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy 1500 obr./min
Napęd/skrzynia biegów 4x4/aut. 8
Dł./szer./wys. 5018/2008/1967 mm
Rozstaw osi 3022 mm
Masa własna 2140 kg
Ładowność 800 kg
Pojemność bagażnika 857-1946 l
Pojemność zbiornika paliwa 90 l
Cena standardowa/po doposażeniu 422 100/472 240 zł

Land Rover Defender – wyposażenie

Czujnik martwego pola/6 airbagów S/S
Utrzymanie pasa ruchu/tempomat S/S
Elektr. sterowane szyby/lusterka S/S
Aut. dwustrefowa klimatyzacja S
Radio cyfrowe/wielofunkcyjna kierownica S/S
Android Auto/Apple CarPlay S/S
Pneumatyczne zawieszenie S
Terrain Response/kamera 360 stopni S/S
Bezkluczykowy dostęp/skaner znaków S/S
Przyciemniane tylne szyby 3010 zł
Rozszerzony pakiet Black 6110 zł
Lampy Matrix LED/materiałowe dywaniki 3010/560 zł
Podgrzewane fotele/pakiet Cold Climate 2020/3810 zł
Demontowalny hak holowniczy 4090 zł
Alufelgi 22 cale Glos Black 20 210 zł
Lakier metalizowany Santorini Black 5640 zł

Land Rover Defender – gwarancja/ceny

Cena podst. wersji silnikowej 422 100 zł
Gwarancja mechaniczna 3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja perforacyjna 6 lat
Przeglądy co 34 tys. km/2 lata
Cena testowanego egzemplarza 481 140 zł