- GLB bazuje na kompaktowych podzespołach, ale wielkością dorównuje prawie GLC, natomiast funkcjonalność jest godna... vana!
- Jeśli nie chcecie fundować rodzinie wstrząsających podróży, nie wybierajcie takich kół jak miał nasz testowy egzemplarz (opony w rozmiarze 255/35 R 21)
- Race Start (0-100 km/h w 5,2 s) z rodziną na pokładzie jest wesoły, należy tylko najpierw sprawdzić kompatybilność żołądków pociech z przeciążeniami
Ewidentnie jesteśmy narodem z fantazją i zaskakująco wielu z nas ma też to szczęście, by z polotem zamieniać pieniądze na 4 koła. Spośród blisko 20 tys. nowych Mercedesów zarejestrowanych w zeszłym roku w Polsce co 9. był wariantem AMG. Oznacza to, że nasz kraj jest 4. rynkiem tej sportowej marki w Europie.
Zarazem paleta AMG rozrosła się już do... 60 modeli! Wśród nich GLB 35 należy do najbardziej zaskakujących nowości - jak na AMG jest dość pragmatyczne, dostępne cenowo i mniej emocjonujące niż zwykle kojarzące się z tą marką sportowe bestie - co nie znaczy, że jest nudne czy wolne.
Pudełkowate nadwozie z wdzięcznością przyjęło rasowe ozdoby AMG, jak grill Panamericana z cienkimi szprychami (inne „35-ki” go nie mają), większy spoiler czy grube końcówki wydechu. W testowym GLB najbardziej ekstrawaganckie są czarne felgi - aż 21-calowe, z oponami w rozmiarze 255/35. Jeśli nie chcecie fundować rodzinie wstrząsających podróży, poskromcie nieco fantazję podczas konfiguracji.
Mercedes-AMG GLB 35 - zawieszenie nie chce być komfortowe
Seryjne adaptacyjne zawieszenie jest nawet w delikatniejszym ustawieniu już dość twarde, bardzo sztywne są także stabilizatory. Dzięki temu wysokie nadwozie rzeczywiście nie żyje tu własnym życiem w czasie gwałtownych manewrów, trzyma się w ryzach, ale jest to okupione dyskomfortem podczas pokonywania progów spowalniających czy dziur.
Te drobne niedostatki wygody nadrabiają bardzo wygodne fotele, na których zajmuje się miejsce tak łatwo, jak chyba w żadnym innym AMG. Może nie trzymają tak mocno, jak kubły „performance”, dostępne np. w GLA, ale dobrze sprawdzają się w dalekich trasach i są zamontowane na optymalnej wysokości - wystarczająco nisko jak na auto o charakterze sportowym i dość wysoko, by cieszyć się widocznością jak z SUV-a.
Mercedes-AMG GLB 35 - może mieć nawet 7 foteli
Wnętrze GLB punktuje też ilością miejsca, rodzinnością godną... vana! Kanapa przesuwa się w dwóch częściach, oparcia można regulować. Jej wyprofilowanie może nie należy do najbardziej komfortowych i siedziska są relatywnie krótkie, lecz GLB musi zachować dystans do GLC, dłuższego o raptem 20 mm, ale mniej funkcjonalnego. Bowiem za 3681 zł można mieć 3. rząd minisiedzeń dla, jak twierdzi Mercedes, „pasażerów o wzroście do 169 cm”.
Race Start z rodziną na pokładzie jest wesoły, należy tylko najpierw sprawdzić kompatybilność żołądków pociech z przeciążeniami. Katalogowe 5,2 s 0-100 km/h potwierdza pokładowa aplikacja pomiaru osiągów AMG Track Pace. Dwulitrówka o mocy 306 KM ma żywiołowy charakter już w domyślnym trybie. Sport i Sport+ jeszcze dorzucają do pieca i wydechu - „idzie iść ogniem”. W manualnym dwusprzęgłówka przestaje się wtrącać w zmiany biegów (a bywa niezdecydowana), charakterystykę ESP i napędu 4x4 można regulować programem AMG Driving Dynamics (nawet poręcznymi, konfigurowalnymi guzikami na kierownicy).
Mercedes-AMG GLB 35 - nie angażuje i nie emocjonuje tak bardzo, jak inne AMG
GLB 35 emocjonuje szybkością, dobrze się je prowadzi, ale bez szczególnego angażowania - to zostawia braciom brutalom. W codziennej jeździe bardziej docenia się szybki start-stop, poręczność i łatwość parkowania (także dzięki świetnym kamerom i bardzo precyzyjnym czujnikom).
Spalanie? W mieście trzeba liczyć 13-15 l/100 km, na autostradzie - ok. 11 l, a niespieszna jazda „krajówką” pozwala zejść nawet poniżej 7 l/100 km. Ale GLB 35 jednak nęci, by poruszać się nim z fantazją...
Mercedes-AMG GLB 35 - nasza opinia
GLB 35 to oczywiście pewien kompromis. Może nie jest to AMG pełną gębą, jednak przy swojej wszechstronności ma też niewielu konkurentów: Audi RS Q3 jest mocniejsze i szybsze, Cupra Ateca tańsza, ale oba nie tak przestronne i bez opcji 3. rzędu siedzeń - a dla rodzinnych wymagań może to być ważne. W funkcjonalnym wnętrzu można, niestety, znaleźć też elementy, które nie do końca pasują do prestiżu Mercedesa, a pewne zachowanie w zakrętach jest okupione bardzo twardą amortyzacją nierówności. Cena testowego egzemplarza to już rewiry GLC 400d, które ma podobne osiągi, a zapewnia wyższy komfort.
OCENA KOŃCOWA: 5-
Mercedes-AMG GLB 35 - wymiary
Mercedes-AMG GLB 35 - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | turbobenzynowy/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa | 1991 cm3 |
Maksymalna moc | 306 KM/5800-6100 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 400 Nm/3000-4000 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe wentyl. i perf./tw |
Marka i model opon | Continental Winter Contact TS850P |
Rozmiar opon | 255/35 R 21 |
Masa własna/ładowność | 1780/480 kg |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 1800/750 kg |
Pojemność bagażnika | 570-1805 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 60 l |
Mercedes-AMG GLB 35 - osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,2 s |
Spalanie wg WLTP, cykl miejski | 12,0-11,5 l/100 km |
w trasie | 8,0-7,4 l/100 km |
cykl mieszany | 9,0-8,4 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany | 205-191 g/km |
Teoretyczny zasięg | 670 km |
Min. średnica zawracania | 12,5 m |
Mercedes-AMG GLB 35 - wyposażenie
Wersja | AMG 35 |
Reflektory LED/matryc. Multibeam | S/25 452 zł** |
System multimedialny/nawigacja | S/25 452 zł** |
2 ekrany o przekątnej 10,25 cala | 25 452 zł** |
Apple CarPlay i Android Auto | 1472 zł |
Nagłośnienie Burmester surround | 25 452 zł** |
Podgrzewane i elektr. ster. fotele | 25 452 zł** |
Kluczyk zbliż./elektr. ster. klapa | 25 452 zł**/S |
Kamera cofania/360 stopni | S/2012 zł |
Pakiet systemów asyst./skaner znaków | 7558/1448 zł |
Adaptacyjne zawieszenie | S |
Lakier metalizowany | 3681 |
21-calowe alufelgi | 8588 |
**pakiet Premium Plus
Mercedes-AMG GLB 35 - ceny i gwarancja
Cena podstawowa testowanej wersji | 234 259 zł |
Cena testowanego egzemplarza | 301 107 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata, bez ograniczeń kilometrów |
Gwarancja perforacyjna | 30 lat |
Przeglądy | wg wskazań |