Powszechnie wiadomo, że Daimler wynalazł samochód. Teraz wygląda na to, że z EQS udało się to tej firmie ponownie. Jednak po kolei. EQS został zaprojektowany na zupełnie nowej, czysto elektrycznej platformie, nie jest więc zelektryfikowaną klasą S. Już sama konstrukcja jest niezwykła, z nadwoziem rozciągającym się od przodu do tyłu w jednym zamachu – to tzw. One Bow (jeden łuk). Niezwykłe i owszem, imponujące. Efektem skrupulatnej pracy stylistów i inżynierów marki jest niewiarygodnie niska wartość współczynnika oporu powietrza, wynosząca 0,20 – żaden inny produkowany seryjnie model nie może poszczycić się takim parametrem. Przedniej maski nie da się już otworzyć, za to nadal właściciel może samodzielnie uzupełniać płyn do spryskiwaczy – wlew ukryto pod zamykaną klapką na przednim lewym błotniku. Z tyłu znajduje się duża klapa bagażnika, co również jest nietypowe dla luksusowego sedana.
I o tym właśnie mówimy. Mercedes EQS ma 5,22 m długości i 1,93 m szerokości, a oferowana przestrzeń jest odpowiednio duża. Nawet przestrzeń bagażowa okazuje się ogromna – od 610 do 1770 litrów. Wnętrze można opisać tylko jednym słowem: spektakularne. Zdjęcie na kolejnych stronach pokazuje w przybliżeniu, co mamy na myśli. Rzeczywiście tak to wygląda – przy co prawda pełnym oświetleniu otoczenia możliwe jest uzyskanie 64 kolorów. Najbardziej rzucającym się w oczy elementem jest ekran Hyperscreen o szerokości 1,41 m (standard w EQS 580) z trzema ekranami pod wspólną zakrzywioną szybą. 12,3-calowy OLED dla kierowcy, 17,7-calowy OLED na środku i 12,3-calowy OLED dla pasażera z przodu. Włącza się on jednak tylko wtedy, gdy ktoś tam rzeczywiście siedzi. Pomyślano też o tym, że jeśli kierowca bez pozwolenia skieruje tam wzrok – a dla bezpieczeństwa i tak monitoruje go kamera – ekran w tym miejscu zostanie delikatnie wygaszony. Wszystkie wyświetlacze są znakomicie zaprojektowane, a ekran dotykowy w centrum pozwala na sterowanie niewiarygodną liczbą funkcji – w rozbudowanych, ale logicznych menu.
Mercedes EQS - zasięg nawet 676 kilometrów
Mercedes EQS 580 jest wyposażony w nowy, opracowany przez Mercedesa akumulator litowo-jonowy magazynujący energię 107,8 kWh. Zasięg ma wynosić do 676 kilometrów. To byłby nowy poziom odniesienia! Sprawdzimy to później przy okazji pełnych testów. W każdym razie podczas pierwszych jazd testowych EQS wyróżniał się doskonałą rekuperacją z maksymalną mocą do 290 kW. W stacjach szybkiego ładowania wynosi ona do 200 kW. Flagowy elektryk Mercedesa jest napędzany przez dwa silniki elektryczne z przodu i z tyłu o łącznej mocy 524 KM. EQS rozpędza się od zera do setki w niesamowitym czasie 4,3 sekundy. Przyspieszenie jest płynne, ciche i zdecydowane, z jednej strony typowe dla aut elektrycznych, ale w EQS jakby jeszcze trochę mocniejsze, szybsze, cichsze niż to, czego doświadczaliśmy do tej pory gdziekolwiek indziej.
Mercedes EQS – zorientowany na kierowcę
Wiele elementów podwozia pochodzi z klasy S, ale zostało zestrojonych na nowo. Układ kierowniczy obejmuje również tylną oś, a samochód testowy jeździł z 10-stopniowym kątem skrętu. W rezultacie ważący 2,6 tony EQS 580 jest niewiarygodnie stabilny, pełny i masywny, z czułym, ale nie drętwym zawieszeniem. W przeciwieństwie do klasy S zadziwiająco poręczny EQS okazuje się samochodem bardziej zorientowanym na kierowcę. Choćby ze względu na jego cudownie precyzyjny układ kierowniczy z przyjemnym sprzężeniem zwrotnym. Dokładne ceny modelu jeszcze nie są znane – ich publikację zapowiedziano na 10 sierpnia. Klasa S startuje z pułapu 457 200 zł. Z silnikiem Diesla o mocy 286 KM wypada jednak przy EQS trochę staromodnie.
Mercedes EQS – naszym zdaniem
Mercedes EQS to nowy punkt odniesienia dla samochodów elektrycznych. Znakomity pod względem techniki, o spektakularnym wyglądzie i imponujących właściwościach jezdnych. Teraz z niecierpliwością czekamy na potwierdzenie danych o jego prawdziwym zasięgu.
Mercedes EQS – dane techniczne
Silniki
|
dwie jednostki synchroniczne z magnesami trwałymi (przód 140 kW, tył 245 kW)
|
Maks. moc systemowa
|
385 kW (524 KM) Mom. obr. 855 Nm
|
Pojemność baterii
|
107,8 kWh (netto)
|
Napęd
|
na 4 koła/1-bieg. skrzynia automatyczna
|
Dł./szer./wys.
|
5216/1926/1512 mm
|
Masa
|
2585 kg
|
Bagażnik
|
610-1770 l
|
0-100 km/h
|
4,3 s
|
V maks.
|
210 km/h
|
Śr. zużycie energii
|
18,3-21,4 kWh/100 km (WLTP)
|
Zasięg
|
676 km (WLTP)
|
Ładowanie
|
31 minut (DC do 80 proc.)
|
Cena
|
bd.
|