Zwycięstwo nad Bayernem – o tym niezmiennie marzy klub piłkarski VfB Stuttgart. W tym sezonie się nie udało. Stuttgart przegrał z kretesem oba mecze z Bayernem – u siebie na stadionie Mercedes-Benz Arena 1:3, a w Monachium na Allianz Arenie nawet 0:4. Stosunek sił w motoryzacji jest całkiem inny. Tu pojedynki klasy S z serią 7 kończą się bardziej wyrównanymi wynikami mniej więcej od 1977 roku – od czasów generacji E23. Mercedes S W 116 produkowany był już od 1972 roku. Oba auta od lat 70. są uważane za okręty flagowe koncernów.

Obecnie południowoniemieckie derby wkracza w nową rundę. Mercedes właśnie wypuścił nową klasę S. Czy produkowana od 2015 roku "siódemka" ma w starciu z nią w ogóle jakiekolwiek szanse? Uważamy, że tak, bo 750i ma choćby mocniejszy silnik (4.4 V8/530 KM) i z bazowym wyposażeniem jest droższe od S 500 z rzędową "szóstką" wspomaganą prądem (435 + 22 KM) tylko o 10 600 zł. BMW z 530-konnym V8 to wymarzona jednostka napędowa. Z niezwykłą siłą, gorącym temperamentem i doskonałymi manierami. Na wyraźne życzenie zapewnia gwałtowny zryw, kręci bardzo zdecydowanie, wszystko przy akompaniamencie soczystego brzmienia barytonu V8. 2,1-tonowa seria 7 wystrzeliwuje w 4 s od startu do setki i – co wywołuje jeszcze większe emocje – w 13,4 s do 200 km/h. Rezultat, który tylko warunkowo da się wyrazić w punktach i liczbach. 750i sprawia wrażenie, jakby inżynierowie zbudowali auto wokół silnika. V8 jest w stanie permanentnej gotowości, BMW prowadzi się radośnie, z pełnym zaangażowaniem.

BMW serii 7 – wymiary Foto: Auto Świat
BMW serii 7 – wymiary

Klasa S będzie wkrótce dostępna z silnikiem V8 (na razie jest w Mercedesie-Maybachu S 580 za kwotę 799 000 zł). Jesteśmy ciekawi tej wersji. Jednak w testowanym samochodzie pod maską znajduje się 3-litrowa rzędowa "szóstka". Silnik rozwija moc 435 KM i jest to również świetna maszyna. Zaawansowana technicznie, z dodatkową sprężarką elektryczną, turbo i zintegrowanym rozrusznikiem-alternatorem. W szybkie 5 s przyspiesza od startu do setki, a w 18,4 s do 200 km/h – tu klasyczne V8 BMW pokazuje jednak przewagę. Trzylitrowa jednostka Mercedesa startuje łagodnie, gładko, do tego pobrzmiewa rasową chrypką. Napęd pracuje z wysoką kulturą i stonowanie, w kabinie jest – mimo wysokiej prędkości – cicho.

Mercedes klasy S – wymiary Foto: Auto Świat
Mercedes klasy S – wymiary

Takie maniery silnika doskonale pasują do bardzo komfortowego zachowania 2,1-tonowej limuzyny ze Stuttgartu. Mercedes sunie niewzruszenie i prześlizguje się, delikatnie kołysząc, po kiepskiej nawierzchni, w czym pomaga czułe zawieszenie pneumatyczne (seryjne także w BMW 750i).

Nowy Mercedes S 500 4Matic kontra BMW 750i xDrive – limuzyny z tylną osią skrętną

Jednak Mercedes w żadnym razie nie unosi się nad ziemią, wręcz przeciwnie – dobrze się jej trzyma. Dzięki bezpośredniemu układowi kierowniczemu dającemu znakomitą reakcję zwrotną prowadzi się go zwinnie. Ważną rolę odgrywa tylna oś skrętna (wychyły do 10 stopni, cena 7339 zł), która odpowiada także za małą średnicę zawracania – 10,6 m.

W BMW jest to, mimo opcjonalnej tylnej osi skrętnej (7500 zł), 12 m. "Siódemka" pochodzi jednak z innych czasów, co uwidacznia się szczególnie wyraźnie w stylistyce i urządzeniu wnętrza. W porównaniu ze smukłym, eleganckim i niemal subtelnym Mercedesem BMW sprawia wrażenie masywnego, wręcz barokowego.

Nowy Mercedes S 500 4Matic kontra BMW 750i xDrive – multimedia na najwyższym poziomie

Klasa S została skrojona odczuwalnie przestronniej, zapewnia podróżnym jeszcze więcej miejsca niż BMW. W "siódemce" siedzi się z przodu i z tyłu wspaniale, bez dwóch zdań, ale w S 500 jest jeszcze wygodniej. Niczego lepszego niż aktywne fotele wielokonturowe Mercedesa (element seryjny) dawno nie doświadczyliśmy. W klasie S najbardziej zwraca uwagę postęp, który dokonał się w multimediach. Pomijając nawet słabo czytelne wskaźniki BMW, które są po prostu niegodne serii 7, 10,25-calowy ekran dotykowy w porównaniu z olbrzymim 12,8-calowym OLED-em Mercedesa wygląda, jakby pochodził z innej epoki. Jednak – i to warto podkreślić – iDrive jest nadal w najlepszej formie, na co Mercedes odpowiada przejrzystym, logicznym menu i udaną grafiką.

Na koniec, to także trzeba zaakcentować, rywalizacja była bardzo wyrównana. Jednak Stuttgart pokonał Monachium, i to zasłużenie. W motoryzacji jest więc wszystko jasne, a kibicom piłkarskim z Badenii pozostaje dalej marzyć.

Nowy Mercedes S 500 4Matic kontra BMW 750i xDrive – wyniki testu

Marka i model BMW 750i xDrive Mercedes S 500 4Matic
Przyspieszenie 0-50 km/h 1,7 s 2,0 s
0-100/0-130 km/h 4,0/5,9 s 5,0/7,7 s
0-160/0-200 km/h 8,7/13,4 s 11,5/18,4 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 1,9 s 2,4 s
80-120 km/h 2,3 s 3,0 s
Masa rzeczywista/ładowność 2140/490 kg 2102/708 kg
Rozdział masy (przód/tył) 53/47 proc. 55/45 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,9/12,0 m 10,6/10,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 34,9 m 34,3 m
ze 100 km/h (gorące) 33,8 m 33,2 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 54 dB (A) 52 dB (A)
przy 100 km/h 62 dB (A) 59 dB (A)
przy 130/160 km/h 67/70 dB (A) 64/69 dB (A)
Spalanie testowe 10,1 l/100 km 9,4 l/100 km
Zasięg 770 km 805 km

Nowy Mercedes S 500 4Matic kontra BMW 750i xDrive – dane producenta

Marka i model BWM 750i xDrive Mercedes S 500 4Matic
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, biturbo/V8/32 benz., turbo/R6/24 + elektr.
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa 4395 cm3 2999 cm3
Moc maksymalna 530 KM przy 5500 obr./min 435 KM przy 5900 obr./min + 22 KM
Maks. moment obrotowy 750 Nm przy 1800 obr./min 520 Nm przy 1800 obr./min + 250 Nm
Prędkość maksymalna 250 km/h 250 km/h
Skrzynia biegów automatyczna, 8-biegowa automatyczna, 9-biegowa
Napęd na wszystkie koła na wszystkie koła
Hamulce (przód/tył) tw/tw tw/tw
Pojemność bagażnika 515 l 550 l (z elektr. ster. kanapą 520 l)
Pojemność zbiornika paliwa 78 l (95 okt.) 76 l (98 okt.)
Marka i model opon testowanego auta Pirelli P Zero Pirelli P Zero
Rozmiar opon testowanego auta 245/45 R 19 255/45 R 19
Emisja CO2; filtr cząstek stałych 242 g/km; S 201 g/km; S
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez 2300/750 kg 2100/750 kg

Nowy Mercedes S 500 4Matic kontra BMW 750i xDrive – wyposażenie

Marka i modle BMW 750i xDrive Mercedes S 500 4Matic
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny powietrzne S/S/S S/S/S (centr. airbag – S)
Zawieszenie pneumatyczne obu osi S S
Światła pełne LED/matrycowe S (adapt.)/9100 zł (laser.) S (adapt.)/10 670 zł (Digital Light)
Klimatyzacja automatyczna S (2-stref.)/5500 zł (4-str.) S (2-stref.)/6436 zł (4-str.)
Zawieszenie adaptacyjne/tylna oś skrętna S/7500 zł 36 696 (E-Active BC)/7339 zł
System rozrywki z tyłu 15 000-17 600 zł 16 880,00 zł
System multim./nawigacja/radio DAB S/S/S S/S/S
Bluetooth/USB/CarPlay i Android Auto S/S/S S/S/S
Tapicerka skórzana/kluczyk zbliżeniowy S/S S/S
Fotele przednie/tylne 5200/11 400 zł (oba komfort.) S/S (oba wielokontur.)
Ekran head-up/wirtualne zegary S/S 61 807 zł (z roszerz. rzecz. – P)/S
Podgrzewane fotele przednie/tylne 2400 zł (przednie i tylne) S/2315 zł
Funkcja masażu w fotelach przednich/tylnych 4400/6200 zł S/S
Automat parkujący/kamera cofania/360 stopni S/S/3400 zł S/S/S
Adaptacyjny tempomat/ładowarka indukcyjna 8300 zł (z f. Stop & GO)/S S/S
System unikania kolizji/czujnik martwego pola S/S S/S
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/S S/S
Wykrywanie zmęczenia/ruchu poprzecznego z tyłu S/S S/S
Lakier metalizowany/alufelgi 19-calowe 6200 zł/S S (wybr. od 4178 zł)/S

Nowy Mercedes S 500 4Matic kontra BMW 750i xDrive – ceny/gwarancje

Marka i model BMW 750i xDrive Mercedes S 500 4Matic
Cena podstawowa wersji silnikowej 420 900 zł (730d/286 KM) 438 500 zł (S 350 d/286 KM)
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 30 lat
Przeglądy wg wskazań co 25 tys. km
Cena test. auta (bez opcji) 548 400 zł (750i/530 KM) 537 800 zł (S 500/435 + 22 KM)

Nowy Mercedes S 500 4Matic kontra BMW 750i xDrive – podsumowanie

Obaj producenci montują we flagowych limuzynach wszystko, co mają najlepsze. Niestety, sześć lat różnicy w konstrukcji aut to dziś jednak przepaść, którą trudno było BMW (mimo liftingu w 2019 roku) nadrobić. Klasa S nadal jest luksusowa i wygodna, ale zyskała lekkość prowadzenia i imponuje nowoczesną techniką. BMW kusi dopracowanym podwoziem i energicznym V8.

Nowy Mercedes S 500 4Matic kontra BMW 750i xDrive – punktacja

Kategoria Maksymalna liczba punktów Mercedes S 500 4Matic BMW 750i xDrive
Przestronność z przodu 20 18 15
Przestronność z tyłu 30 28 25
Jakość wykończenia 20 19 19
Fotele i pozycja kierowcy 20 18 16
Poj. bagażnika/ładowność 20 17 15
Multimedia 20 18 17
Osiągi 40 31 35
Skrzynia biegów 20 17 19
Brzmienie silnika 10 8 9
Komfort jazdy 30 29 27
Zachowanie na drodze 20 19 20
Układ kierowniczy 20 19 18
Skuteczność hamulców 20 18 17
Systemy bezpieczeństwa 30 28 27
Gwarancja 10 8 7
Zużycie paliwa 20 13 12
Cena 50 22 20
Wynik końcowy 400 330 318
Miejsce w teście 1. 2.