- W BMW pracuje V8 (530 KM), w Mercedesie R6 (435 KM) wspomagane prądem
- Obydwie limuzyny wyposażone są w pneumatyczne zawieszenie
- Mercedes S jest wysoce komfortowy i dorównuje BMW precyzją prowadzenia
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Zwycięstwo nad Bayernem – o tym niezmiennie marzy klub piłkarski VfB Stuttgart. W tym sezonie się nie udało. Stuttgart przegrał z kretesem oba mecze z Bayernem – u siebie na stadionie Mercedes-Benz Arena 1:3, a w Monachium na Allianz Arenie nawet 0:4. Stosunek sił w motoryzacji jest całkiem inny. Tu pojedynki klasy S z serią 7 kończą się bardziej wyrównanymi wynikami mniej więcej od 1977 roku – od czasów generacji E23. Mercedes S W 116 produkowany był już od 1972 roku. Oba auta od lat 70. są uważane za okręty flagowe koncernów.
Obecnie południowoniemieckie derby wkracza w nową rundę. Mercedes właśnie wypuścił nową klasę S. Czy produkowana od 2015 roku "siódemka" ma w starciu z nią w ogóle jakiekolwiek szanse? Uważamy, że tak, bo 750i ma choćby mocniejszy silnik (4.4 V8/530 KM) i z bazowym wyposażeniem jest droższe od S 500 z rzędową "szóstką" wspomaganą prądem (435 + 22 KM) tylko o 10 600 zł. BMW z 530-konnym V8 to wymarzona jednostka napędowa. Z niezwykłą siłą, gorącym temperamentem i doskonałymi manierami. Na wyraźne życzenie zapewnia gwałtowny zryw, kręci bardzo zdecydowanie, wszystko przy akompaniamencie soczystego brzmienia barytonu V8. 2,1-tonowa seria 7 wystrzeliwuje w 4 s od startu do setki i – co wywołuje jeszcze większe emocje – w 13,4 s do 200 km/h. Rezultat, który tylko warunkowo da się wyrazić w punktach i liczbach. 750i sprawia wrażenie, jakby inżynierowie zbudowali auto wokół silnika. V8 jest w stanie permanentnej gotowości, BMW prowadzi się radośnie, z pełnym zaangażowaniem.
Klasa S będzie wkrótce dostępna z silnikiem V8 (na razie jest w Mercedesie-Maybachu S 580 za kwotę 799 000 zł). Jesteśmy ciekawi tej wersji. Jednak w testowanym samochodzie pod maską znajduje się 3-litrowa rzędowa "szóstka". Silnik rozwija moc 435 KM i jest to również świetna maszyna. Zaawansowana technicznie, z dodatkową sprężarką elektryczną, turbo i zintegrowanym rozrusznikiem-alternatorem. W szybkie 5 s przyspiesza od startu do setki, a w 18,4 s do 200 km/h – tu klasyczne V8 BMW pokazuje jednak przewagę. Trzylitrowa jednostka Mercedesa startuje łagodnie, gładko, do tego pobrzmiewa rasową chrypką. Napęd pracuje z wysoką kulturą i stonowanie, w kabinie jest – mimo wysokiej prędkości – cicho.
Takie maniery silnika doskonale pasują do bardzo komfortowego zachowania 2,1-tonowej limuzyny ze Stuttgartu. Mercedes sunie niewzruszenie i prześlizguje się, delikatnie kołysząc, po kiepskiej nawierzchni, w czym pomaga czułe zawieszenie pneumatyczne (seryjne także w BMW 750i).
Nowy Mercedes S 500 4Matic kontra BMW 750i xDrive – limuzyny z tylną osią skrętną
Jednak Mercedes w żadnym razie nie unosi się nad ziemią, wręcz przeciwnie – dobrze się jej trzyma. Dzięki bezpośredniemu układowi kierowniczemu dającemu znakomitą reakcję zwrotną prowadzi się go zwinnie. Ważną rolę odgrywa tylna oś skrętna (wychyły do 10 stopni, cena 7339 zł), która odpowiada także za małą średnicę zawracania – 10,6 m.
W BMW jest to, mimo opcjonalnej tylnej osi skrętnej (7500 zł), 12 m. "Siódemka" pochodzi jednak z innych czasów, co uwidacznia się szczególnie wyraźnie w stylistyce i urządzeniu wnętrza. W porównaniu ze smukłym, eleganckim i niemal subtelnym Mercedesem BMW sprawia wrażenie masywnego, wręcz barokowego.
Nowy Mercedes S 500 4Matic kontra BMW 750i xDrive – multimedia na najwyższym poziomie
Klasa S została skrojona odczuwalnie przestronniej, zapewnia podróżnym jeszcze więcej miejsca niż BMW. W "siódemce" siedzi się z przodu i z tyłu wspaniale, bez dwóch zdań, ale w S 500 jest jeszcze wygodniej. Niczego lepszego niż aktywne fotele wielokonturowe Mercedesa (element seryjny) dawno nie doświadczyliśmy. W klasie S najbardziej zwraca uwagę postęp, który dokonał się w multimediach. Pomijając nawet słabo czytelne wskaźniki BMW, które są po prostu niegodne serii 7, 10,25-calowy ekran dotykowy w porównaniu z olbrzymim 12,8-calowym OLED-em Mercedesa wygląda, jakby pochodził z innej epoki. Jednak – i to warto podkreślić – iDrive jest nadal w najlepszej formie, na co Mercedes odpowiada przejrzystym, logicznym menu i udaną grafiką.
Na koniec, to także trzeba zaakcentować, rywalizacja była bardzo wyrównana. Jednak Stuttgart pokonał Monachium, i to zasłużenie. W motoryzacji jest więc wszystko jasne, a kibicom piłkarskim z Badenii pozostaje dalej marzyć.
Nowy Mercedes S 500 4Matic kontra BMW 750i xDrive – wyniki testu
Marka i model | BMW 750i xDrive | Mercedes S 500 4Matic |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,7 s | 2,0 s |
0-100/0-130 km/h | 4,0/5,9 s | 5,0/7,7 s |
0-160/0-200 km/h | 8,7/13,4 s | 11,5/18,4 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 1,9 s | 2,4 s |
80-120 km/h | 2,3 s | 3,0 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 2140/490 kg | 2102/708 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 53/47 proc. | 55/45 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,9/12,0 m | 10,6/10,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 34,9 m | 34,3 m |
ze 100 km/h (gorące) | 33,8 m | 33,2 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 54 dB (A) | 52 dB (A) |
przy 100 km/h | 62 dB (A) | 59 dB (A) |
przy 130/160 km/h | 67/70 dB (A) | 64/69 dB (A) |
Spalanie testowe | 10,1 l/100 km | 9,4 l/100 km |
Zasięg | 770 km | 805 km |
Nowy Mercedes S 500 4Matic kontra BMW 750i xDrive – dane producenta
Marka i model | BWM 750i xDrive | Mercedes S 500 4Matic |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, biturbo/V8/32 | benz., turbo/R6/24 + elektr. |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa | 4395 cm3 | 2999 cm3 |
Moc maksymalna | 530 KM przy 5500 obr./min | 435 KM przy 5900 obr./min + 22 KM |
Maks. moment obrotowy | 750 Nm przy 1800 obr./min | 520 Nm przy 1800 obr./min + 250 Nm |
Prędkość maksymalna | 250 km/h | 250 km/h |
Skrzynia biegów | automatyczna, 8-biegowa | automatyczna, 9-biegowa |
Napęd | na wszystkie koła | na wszystkie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/tw | tw/tw |
Pojemność bagażnika | 515 l | 550 l (z elektr. ster. kanapą 520 l) |
Pojemność zbiornika paliwa | 78 l (95 okt.) | 76 l (98 okt.) |
Marka i model opon testowanego auta | Pirelli P Zero | Pirelli P Zero |
Rozmiar opon testowanego auta | 245/45 R 19 | 255/45 R 19 |
Emisja CO2; filtr cząstek stałych | 242 g/km; S | 201 g/km; S |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez | 2300/750 kg | 2100/750 kg |
Nowy Mercedes S 500 4Matic kontra BMW 750i xDrive – wyposażenie
Marka i modle | BMW 750i xDrive | Mercedes S 500 4Matic |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny powietrzne | S/S/S | S/S/S (centr. airbag – S) |
Zawieszenie pneumatyczne obu osi | S | S |
Światła pełne LED/matrycowe | S (adapt.)/9100 zł (laser.) | S (adapt.)/10 670 zł (Digital Light) |
Klimatyzacja automatyczna | S (2-stref.)/5500 zł (4-str.) | S (2-stref.)/6436 zł (4-str.) |
Zawieszenie adaptacyjne/tylna oś skrętna | S/7500 zł | 36 696 (E-Active BC)/7339 zł |
System rozrywki z tyłu | 15 000-17 600 zł | 16 880,00 zł |
System multim./nawigacja/radio DAB | S/S/S | S/S/S |
Bluetooth/USB/CarPlay i Android Auto | S/S/S | S/S/S |
Tapicerka skórzana/kluczyk zbliżeniowy | S/S | S/S |
Fotele przednie/tylne | 5200/11 400 zł (oba komfort.) | S/S (oba wielokontur.) |
Ekran head-up/wirtualne zegary | S/S | 61 807 zł (z roszerz. rzecz. – P)/S |
Podgrzewane fotele przednie/tylne | 2400 zł (przednie i tylne) | S/2315 zł |
Funkcja masażu w fotelach przednich/tylnych | 4400/6200 zł | S/S |
Automat parkujący/kamera cofania/360 stopni | S/S/3400 zł | S/S/S |
Adaptacyjny tempomat/ładowarka indukcyjna | 8300 zł (z f. Stop & GO)/S | S/S |
System unikania kolizji/czujnik martwego pola | S/S | S/S |
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S/S | S/S |
Wykrywanie zmęczenia/ruchu poprzecznego z tyłu | S/S | S/S |
Lakier metalizowany/alufelgi 19-calowe | 6200 zł/S | S (wybr. od 4178 zł)/S |
Nowy Mercedes S 500 4Matic kontra BMW 750i xDrive – ceny/gwarancje
Marka i model | BMW 750i xDrive | Mercedes S 500 4Matic |
Cena podstawowa wersji silnikowej | 420 900 zł (730d/286 KM) | 438 500 zł (S 350 d/286 KM) |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 30 lat |
Przeglądy | wg wskazań | co 25 tys. km |
Cena test. auta (bez opcji) | 548 400 zł (750i/530 KM) | 537 800 zł (S 500/435 + 22 KM) |
Nowy Mercedes S 500 4Matic kontra BMW 750i xDrive – podsumowanie
Obaj producenci montują we flagowych limuzynach wszystko, co mają najlepsze. Niestety, sześć lat różnicy w konstrukcji aut to dziś jednak przepaść, którą trudno było BMW (mimo liftingu w 2019 roku) nadrobić. Klasa S nadal jest luksusowa i wygodna, ale zyskała lekkość prowadzenia i imponuje nowoczesną techniką. BMW kusi dopracowanym podwoziem i energicznym V8.
Nowy Mercedes S 500 4Matic kontra BMW 750i xDrive – punktacja
Kategoria | Maksymalna liczba punktów | Mercedes S 500 4Matic | BMW 750i xDrive |
Przestronność z przodu | 20 | 18 | 15 |
Przestronność z tyłu | 30 | 28 | 25 |
Jakość wykończenia | 20 | 19 | 19 |
Fotele i pozycja kierowcy | 20 | 18 | 16 |
Poj. bagażnika/ładowność | 20 | 17 | 15 |
Multimedia | 20 | 18 | 17 |
Osiągi | 40 | 31 | 35 |
Skrzynia biegów | 20 | 17 | 19 |
Brzmienie silnika | 10 | 8 | 9 |
Komfort jazdy | 30 | 29 | 27 |
Zachowanie na drodze | 20 | 19 | 20 |
Układ kierowniczy | 20 | 19 | 18 |
Skuteczność hamulców | 20 | 18 | 17 |
Systemy bezpieczeństwa | 30 | 28 | 27 |
Gwarancja | 10 | 8 | 7 |
Zużycie paliwa | 20 | 13 | 12 |
Cena | 50 | 22 | 20 |
Wynik końcowy | 400 | 330 | 318 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
---|
Topowe limuzyny BMW i Mercedesa są znakomite. Auto z Monachium ma silnik V8 o większej mocy (530 KM). Pojazd ze Stuttgartu wyposażono w jednostkę R6 (435 KM) wspomaganą silnikiem elektrycznym generującym dodatkowe 22 KM.
Mniejszy rozstaw osi, węższa kabina, ciaśniej
na kolana – mimo to komfortowe warunki podróży.
4,4-litrowe V8 o mocy 530 KM. Tryskający energią i niezwykle lekko pracujący, ale na wyraźne życzenie także gwałtowny. Doskonały automat ZF. Zużycie paliwa: 10,1 l/100 km.
Kokpit BMW mimo dwóch ekranów (niezbyt czytelne wirtualne zegary) na tle Mercedesa jest bardziej klasyczny? iDrive – nadal genialny.
Nieco barokowy wystrój. Komfortowe fotele z przodu za 5200 zł.
Komfortowe fotele z przodu
za 5200 zł, z tyłu za 11 400 zł.
W opcji także wentylowane
Mimo upływu lat układ jezdny BMW daje kierowcy dużo frajdy.
Limuzyna ze Stuttgartu oferuje z tyłu więcej miejsca w każdym kierunku oraz regulowane siedziska.
3-litrowa rzędowa „szóstka” o mocy 435 KM wspomagana 22-konnym rozruszniko-alternatorem. Benzyniak ma eleganckie maniery i gładką pracę, jest cichy cichy. Czujny „automat”. Spalanie: 9,4 l/100 km.
Mercedes S 500 ma zdecydowanie szlachetny wystrój. 12,3-calowy wyświetlacz przed kierowcą, 12,8-calowy OLED pośrodku. Przejrzyste menu i doskonały wygląd.
Multimedia w Mercedesie mają Mercedes przejrzyste, logiczne menu i udaną grafikę.
Fotele przednie w Mercedesie są stylowe, komfortowe i bezpieczne.