Bazujący na klasie V model EQV, jak podkreśla zresztą niemiecki koncern, jest pierwszym minivanem z napędem elektrycznym w klasie premium i drugim autem w rodzinie czysto elektrycznych Mercedesów EQ. Auto oficjalnie przedstawiono w ubiegłym roku, ale dopiero teraz pierwsze egzemplarze zaczną docierać do klientów z hiszpańskiej fabryki w Vitorii, tej samej gdzie produkowane są modele Vito i klasa V.

Mercedes EQV – znajomy design

Na pierwszy rzut oka EQV łatwo pomylić z flagowym minivanem marki czyli klasą V. Nic w tym dziwnego bo „elektryk” dzieli z wersją z klasycznym napędem niemal całe nadwozie i wnętrze oraz płytę podłogową, oczywiście odpowiednio zmodyfikowaną na potrzeby montażu akumulatorów i elektrycznego silnika. To co odróżnia EQV od klasy V pod względem stylistycznym to przede wszystkim pas przedni nawiązujący wyglądem do rozwiązania znanego już z SUV-a EQC czy konceptu topowego EQS, klapka kryjąca gniazdko do ładowarki po lewej stronie przedniego zderzaka oraz oznaczenia „EQV 300” na klapie bagażnika.

Wnętrze to wierna kopia klasy V z identycznym układem zegarów, dotykowym ekranem multimediów o przekątnej 10,25 cala na centralnym miejscu deski rozdzielczej oraz umieszczonym poniżej panelem dotykowym i przyciskami aktywującymi wybrane funkcje pokładowych systemów. Jak przystało na segment premium jakość materiałów stoi na wysokim poziomiem, choć drobne zastrzeżenia można mieć do spasowania niektórych plastikowych elementów w dolnych partiach konsoli środkowej. Dzięki zamontowaniu akumulatorów płasko w podłodze identyczna z klasą V jest też przestronność kabiny. Oznacza pełną swobodę dla pasażerów oraz dużą łatwość aranżacji wnętrza, w tym różne konfiguracje siedzeń ustawianych w trzech rzędach. Do wyboru są indywidualne fotele w 2. i 3. rzędzie jak również składane kanapy. Autem, w zależności od wybranego wariantu, może podróżować nawet 8 osób, a do wykorzystania jest 1030 l przestrzeni ładunkowej lub 1410 l w wersji ekstra długiej z powiększonym z 3200 do 3430 mm rozstawem osi.

Mercedes EQV – przyjemna dynamika

Sercem nowego minivana jest silnik elektryczny o mocy szczytowej 204 KM i stałej 95 KM zasilany z litowo-jonowych baterii o pojemności 90 kWh umieszczonych jak już wspominaliśmy płasko w podłodze. Takie ich rozmieszczenie nie tylko zapewnia odpowiednią ochronę lecz także pozytywnie wpływa na obniżenie środka ciężkości i rozkład masy, a co za tym idzie na dobre właściwości jezdne. Jak każdy „elektryk” tak i EQV dysponuje maksymalnym momentem obrotowym już od chwili uruchomienia, w tym przypadku to 362 Nm, które z dużą swobodą przekazywane są na przednie koła. Oczywiście minivan nie służy do ścigania się i ostrego wchodzenia w zakręty, ale trzeba przyznać że reakcje na ruchy pedałem akceleratora są naprawdę błyskawiczne, zwłaszcza gdy wziąć pod uwagę masę auta sięgającą 2,8 l (dmc 3,5 tony). EQV chętnie przyspiesza, jest bardzo elastyczny i świetnie wyciszony. W parze z neutralną charakterystyką zawieszenia przekłada się to to na komfortowe i przyjemne prowadzenie. Warto podkreślić, że do wyboru kierowca ma cztery tryb pracy napędu takie jak Comfort, Eco, Eco+ oraz Sport, kładące nacisk na komfort, zasięg lub osiągi. Różnią się też one mocą i momentem. w Eco to 136 KM i 293 Nm, w Eco+ 109 KM i 293 Nm, a w Comfort i Sport 204 KM i 362 Nm. Co istotne, bez względu na wybrany tryb, w przypadku kick-downu silnik udostępnia swój pełny potencjał.

A co z zasięgiem? Jazdy rozpoczęliśmy z bateriami naładowanymi do pełna i komunikatem komputera pokładowego prognozującym możliwość przejechania 350 km. Trasa testowa prowadziła przez centrum Stuttgartu, drogi na przedmieściach, obwodnicę miasta oraz spory odcinek autostradą. Łącznie blisko 200 km, na których sprawdziliśmy wszystkie tryby pracy napędu, prędkość maksymalną – 160 km/h osiąganą bez żadnego wysiłku – oraz każdy z pięciu poziomów rekuperacji wybierany łopatkami przy kierownicy. Są to D Auto, D+, D, D- i D--. W tym ostatnim możliwa jest jazda z użyciem właściwie tylko pedału gazu, bo silnik elektryczny zapewnia wtedy maksymalną siłę rekuperacji dość skutecznie zastępując układ hamulcowy. Z kolei przy D+ po zdjęciu nogi z pedału gazu EQV swobodnie „żegluje”. Ku naszemu zaskoczeniu na mecie prognozowany zasięg przekraczał 190 km, co potwierdza, że obiecywany przez Mercedesa średni zasięg w cyklu WLTP na poziomie 353-356 km wcale nie jest wartością przesadzoną. W codziennym użytkowaniu taki dystans pozwala zapomnieć o ograniczeniach przypisywanych do niedawna modelom z napędem elektrycznym. Tym bardziej, że naładowanie akumulatorów do poziomu 80 proc. z użyciem szybkiej ładowarki o mocy 110 kW zajmuje maksymalnie 45 minut (gdy używany jest wallbox o mocy 11 kW pełne naładowanie trwa niespełna 10 godzin). Gwarancja na akumulator to 8 lat lub 160 000 km przebiegu.

Mercedes EQV – bogaty standard

W wyposażeniu modelu znajdziemy długą listę elementów dbających o komfort i bezpieczeństwo pasażerów, znanych z klasy V oraz dodatkowe funkcje EQ w multimedialnym systemie MBUX wraz z aplikacjami Mercedes Me oraz Mercedes Me Charge, które umożliwiają m.in. inteligentne planowanie tras, z uwzględnieniem stacji ładowania, postojów itp. czy łatwe rozliczanie kosztów ładowania podczas korzystania z publicznych ładowarek.

Mercedes EQV – tanio nie jest

Elektryczny minivan Mercedesa jest już dostępny w salonach marki. Do wyboru jest wersja standardowa lub z powiększonym rozstawem osi, w cenach odpowiednio od 343 219 zł i 347 401 zł. To poziom porównywalny z topowymi wysokoprężnymi odmianami klasy V. Oczywiście, jak to w segmencie premium bywa, dołożenie kilku opcji wyposażenia może znacznie podnieść te kwoty. Warto podkreślić, że klienci decydujący się na zakup EQV w tym roku mogą liczyć na dodatkowe profity, takie jak: wallbox za 1 zł z samochodem, członkostwo IONITY, pakiet przeglądów w cenie (4 przeglądy w ciągu pierwszych 4 lat).

Mercedes EQV – naszym zdaniem

Elektryfikacja zatacza coraz szersze kręgi i auta z elektrycznym napędem oferowane są już niemal we wszystkich rynkowych segmentach. Nie brakuje ich także wśród minivanów, choć trzeba przyznać że w klasie premium EQV pojawia się jako pierwszy. To auto w sprytny sposób łączy zalety klasy V z elektrycznym napędem i okazuje się bardzo przyjemnym środkiem transportu na co dzień. Sprawdzi się nie tylko jako auto służbowe w firmach, hotelach czy jako taksówka lecz także jako uniwersalny samochód rodzinny. Jedyne co może do niego zniechęcać to w zasadzie stosunkowo wysoka cena, ale to póki co wada większości „elektryków”.

Mercedes EQV - dane techniczne

  EQV 300 długi EQV 300 ekstra długi
Klasa energetyczna A+ A+
Emisja CO2 0 g/km 0 g/km
Zużycie energii łącznie 28,2 kWh/100 km 28,3 kWh/100 km
Zasięg 356 km 353 km
Standard ładowania CCS CCS
Czas ładowania za pomocą Wallbox lub publicznych stacji ładowania (ładowanie AC, 11 kW) <10 h (0–100 %) <10 h (0–100 %)
Czas ładowania na stacjach szybkiego ładowania (DC, 110kW) ok. 45 min. (10–80%) ok. 45 min. (10–80%)
Napięcie ładowania 400 V 400 V
Napęd Na przednią oś Na przednią oś
Moc (szczytowa) 150 kW (204 KM) 150 kW (204 KM)
Moc (ciągła) 70 kW (95 KM) 70 kW (95 KM)
Maks. moment obrotowy 362 Nm 362 Nm
Maksymalna prędkość 140 km/h (opcja)160 km/h (standard) 140 km/h (opcja)160 km/h (standard)
Typ akumulatora wysokiego napięcia Litowo-jonowy, chłodzony wodą Litowo-jonowy, chłodzona wodą
Pojemność baterii (użyteczna) 90 kWh 90 kWh
Pojemność baterii (instalowana) 100 kWh 100 kWh
Producent baterii CATL CATL
Długość pojazdu 5 140 mm 5 370 mm
Rozstaw osi 3 200 mm 3 430 mm
Bagażnik (maks.) 1 030 litrów 1 410 litrów
Liczba miejsc 6–8 6–8
Dopuszczalna masa całkowita 3 500 kg 3 500 kg