- MG HS to SUV z benzynowym silnikiem 1.5 o mocy 162 KM
- Auto rozpędza się do setki po 9,9 s, a maksymalnie można nim jechać 190 km/h
- Ceny chińskiego SUV-a z manualną skrzynią startują od 103 800 zł
- Samochód był użyczony przez importera, a po teście został zwrócony
MG Midget, MG MGB to angielskie roadstery, których początki sięgają lat 60. Tak, tak chodzi o to samo MG (Morris Garage), które teraz oferuje SUV-a HS. Jak to możliwe? To dlatego, że od 2006 r. marka należy do chińskiego koncernu SAIC.
Oferowany teraz MG HS występuje z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Mieliśmy już okazję sprawdzić słabe i mocne strony pojazdu z automatyczną przekładnią, a teraz przyszedł czas na zweryfikowanie zalet i wad wersji z ręczną skrzynią biegów.
Testowanie takiego samochodu, jak MG HS jednoczy społeczeństwo. Jak to możliwe? To chiński samochód? – pytali jedni. Jaki ładny ma kolor? – stwierdził ktoś inny. Jak jeździ się MG? – zainteresował się pewien kierowca. To tylko niektóre spotkania, jakie zdarzyły mi się w trakcie testu.
Nie dziwę się pochwałom za opcjonalny, trójwarstwowy lakier Phantom Red kosztujący 2250 zł. Mi również przypadł do gustu ten kolor. Poza tym dzięki niemu oraz za sprawą chromowanych listew samochód prezentuje się bardziej elegancko.
Jeżeli do tego doda się duże wloty powietrza, dominującą z przodu atrapę chłodnicy oraz wąskie reflektory to mamy do czynienia nie tylko z eleganckim SUV-em, lecz także pojazdem nacechowanym sportowo. Z tyłu za takie postrzeganie odpowiadają dwie końcówki układu wydechowego (naprawdę są dwa zakończenia, a nie atrapa) rozdzielone czarnym dyfuzorem.
Z boku dynamiczny styl zawdzięczamy wznoszącej się ku tyłowi linii okien. W stylistyce nie zabrakło jeszcze cech typowych dla SUV-ów – na wyoblonych nadkolach znalazły się czarne, plastikowe nakładki.
MG HS – poproszę lepszą obsługę
Wnętrze pojazdu urządzono zgodnie z aktualnymi trendami, a to oznacza, że przed kierowcą znalazły się cyfrowe wskaźniki, a centralne miejsce deski rozdzielczej zajął dotykowy ekran z wyrazistą grafiką. Niestety, obsługa urządzeń pokładowych pozostawia nieco do życzenia.
To prawda, że pod wyświetlaczem znalazły się duże przyciski, ale za ich pomocą inicjuje się tylko chęć zmiany ustawień, np. klimatyzacji. Wszelkie regulacje wykonuje się już za pośrednictwem ekranu. To trochę niepotrzebna komplikacja.
Za to żadnych zastrzeżeń nie miałem do jakości materiałów wykończeniowych. Zastosowano tu miękkie tworzywa oraz sztuczną, ale miłą w dotyku skórę. Wykończono nią nie tylko siedzenia, lecz także panele drzwi. Co ważne także podczas jazdy na wybojach we wnętrzu nic nie trzeszczy, ani nie stuka.
MG HS – funkcjonalnie urządzone
Pochwały należą się także za przestronność wnętrza. Nawet gdy jedna za drugą podróżują wysokie osoby, wystarczy miejsca nad głowami oraz na wygodne ułożenie nóg. Jedyne co nie za bardzo podobało mi się we wnętrzu, to wyprofilowanie przednich foteli. To prawda, że ich oparcia ze zintegrowanymi zagłówkami wyprofilowano optymalnie, ale siedziska mogą okazać się za krótkie dla wysokich osób.
Jeżeli planujecie rodzinne, urlopowe wyjazdy lub transport dużych przedmiotów, to będziecie zadowoleni z bagażnika o pojemności 448-1454 l. Taka wielkość, choć nie rekordowa, to okazuje się wystarczająca, a poza tym cieszy ukształtowanie kufra.
Regularne boki ułatwiają ułożenie walizek, a po powiększeniu powstaje idealnie równa podłoga. Obecnie, nawet wielu renomowanych konkurentów nie może pochwalić się tym, bo po złożeniu oparć powstaje u nich próg lub lekka pochyłość.
MG HS występuje wyłącznie z wolnossącym, benzynowym silnikiem 1.5 o mocy 162 KM. Nie jest to imponująca moc przy masie auta 1469 kg, ale podczas testu przekonałem się, że pozwala na sprawne rozpędzanie pojazdu.
Ma się nawet odczucie, że podczas dynamicznego przyspieszania samochód osiąga setkę szybciej niż podawane przez producenta 9,9 s. W trakcie jazdy autostradą istotne jest także to, że jednostka napędowa nie jest nadmiernie głośna.
Szkoda tylko, że zastosowany silnik okazuje się zbyt łapczywy na paliwo. W trakcie testu potrzeba było średnio 8,5 l/100 km. Z kolei w mieście silnik spożywał na każde 100 km nawet 10,5 l benzyny. Tymczasem producent obiecuje średnie spalanie na poziomie 7,7 l/100 km.
MG HS – manualna przekładnia to wyjątek
Aż 90 proc. polskich kierowców decyduje się na MG HS-a z automatyczną skrzynią biegów. Rozumiem i popieram ten wybór. Nie tylko dlatego, że automatyczna skrzynia to wyższy komfort prowadzenia, lecz także z racji działania ręcznej przekładni. W większości sytuacji dźwignia płynnie przemyka po wyznaczonych drogach, ale podczas szybkiego operowania nią zdarzyło się lekkie haczenie.
MG HS zachwycił mnie pod jeszcze względem zestrojenia zawieszenia. Bardzo dobrze radzi sobie ono z tłumieniem wszelkich nierówności, a w dodatku pracuje bezgłośnie. Co istotne konstruktorzy nie przesadzili z miękkością układu jezdnego i w trakcie dynamicznego pokonywania łuków nadwozie nie przechyla się nadmiernie.
Kwota 103 800 zł – nie, nie jest to pierwsza rata za ten samochód, ale kompletna cena bazowej wersji Standard z manualną skrzynią biegów. Jeżeli życzycie sobie lepszego wyposażenia, to też nie będzie drogo, bo z topową specyfikacją MG HS kosztuje 117 200 zł.
- Czytaj także: Voyah Free ma wyjątkowy dach i umie robić… zdjęcia
Jeżeli natomiast preferujecie automatyczną skrzynię biegów, to z takim samym wyposażeniem dopłacicie tylko 6300 zł. To kolejny czynnik za wyborem automatu, a nie ręcznej skrzyni biegów.
MG HS – moim zdaniem
Nie da się ukryć, że pierwszym czynnikiem przemawiającym za wybraniem MG HS-a jest niska cena. Okazuje się jednak, że za korzystnymi kosztami wcale nie kryją się oszczędności czy niedopracowana konstrukcja. MG HS to udany SUV, który spełni oczekiwania nawet wybrednych kierowców. To prawda, że auto ma pewne niedociągnięcia, ale bardziej renomowane modele też nie są ich pozbawione.
MG HS – dane techniczne
Silnik | 1.5 benz. R4/16 |
Pojemność skokowa | 1490 ccm |
Moc maksymalna | 162 KM przy 5500 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 250 Nm przy 1500 obr./min |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man. 6b |
Długość/szerokość/wysokość | 4610/1876/1685 mm |
Rozstaw osi | 2720 mm |
Pojemność bagażnika | 448-1454 l |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s |
Prędkość maksymalna | 190 km/h |
Średnie spalanie | 7,7 l/100 km |
Cena od/testowanego auta | 117 200/119 450 zł |