• Dynamika wystarczy tylko w mieście przy jeździe w co najwyżej dwie osoby
  • Podstawowy Golf czy Pulsar byłyby lepszym i rozsądniejszym rozwiązaniem
  • Polo wydaje się o numer większe pod względem przestronności z tyłu

Wśród kompaktów trudno znaleźć auta z 75-konnymi silnikami. By doświadczyć tego automobilowego wyrzeczenia, musimy się przesiąść do aut segmentu B, na przykład: VW Polo z mocą 75 KM i Nissana Micry z 71-konnym silnikiem..

Ale chwileczkę, przecież ci dwaj wcale nie wyglądają na słabeuszy i bolesną degradację. Micra w kolorze Gunmetal Grey, z 16-calowymi kapciami i wieloma modnymi przetłoczeniami blachy przechodzi próbę wzroku bez żadnych ale.

W środku też daje się poznać z przyjemnej strony. Próżno tu szukać designerskiej zabawy jak w Clio, które jest produkowane w tej samej fabryce i jest dla Micry m.in. dawcą manetek kierunkowskazów. Nissan punktuje czytelnymi zegarami i łatwym w obsłudze systemem multimedialnym. Skojarzenia z Renault budzi za to ciasny tył – gdzie na dłuższą metę wytrzymają tylko dzieciaki – oraz bagażnik z tandetną wykładziną, która już w nowym aucie się poluzowała.

A Polo? Nawet jako 75-konny Comfortline wciąż błyszczy przestronnością, designerską poprawnością i solidnością aż po uszczelki. Tu się wygodniej wsiada, a z tyłu możemy liczyć na przestronność godną o numer większego auta: kolana i głowa mają znacznie więcej miejsca niż w Micrze.

Mimo lekkiego, trzycylindrowego silnika 1.0 Polo to kawał kloca, waży 1,1 tony. Dieta dobrze by tu zrobiła, dlatego spokojnie można by zrezygnować z kilku dodatków. Analogowe zegary bazowej wersji są czytelne, obszerne fotele mają długie siedziska. Wyższym kierowcom będzie w Polo zdecydowanie wygodniej niż w Micrze.

Fajne w dietetycznym Polo jest to, że mimo niezbyt mocnego silnika zachowuje swoją zasadniczą dojrzałość. Jednostka napędowa jest dobrze wyciszona, od prędkości 80 km/h szum opływu powietrza i tak zagłusza charakterystyczny terkot 3 cylindrów. Mały silnik, duże auto – taki pakiet w Polo nam się podoba.

Jeździ lepiej od Micry: precyzyjniej się prowadzi i skuteczniej hamuje (także ze względu na szersze koła). Jedynie zestopniowanie wyższych biegów nie pasuje: „5-ka” jest zbyt bliska „4-ce”, obydwa mają zbyt długie przełożenia. By rozpędzić się z 80 do 120 km/h Polo potrzebuje ospałych 30,1 s. Żeby wyprzedzić ciężarówkę bez zmiany biegu, trzeba przejechać prawie kilometr!

To, czego trochę brakuje „polówce” ma Nissan: zastrzyk świeżości i żywiołowości. W mieście obydwa auta legitymują się akceptowalną dynamiką, o ile jedziemy w pojedynkę - przy tak kiepskiej proporcji mocy do masy każdy kolejny pasażer odbiera pojazdom resztki wigoru. Niejeden pewnie przypomni sobie dawne czasy, gdy musiało wystarczyć 50 lub 60 KM. Tak było, ale wtedy auta ważyły 800-900 kg.

Tak czy inaczej, nawet wśród takich żółwi można dostrzec różnice. Litrowy silnik Micry z większą chęcią wkręca się na wysokie obroty, dostarcza więcej werwy i ma dobrze zestopniowaną skrzynię. Trzeba jednak też zauważyć, że ten silniczek nie ma układu start-stop jak VW, brzmi bardziej szorstko i minimalnie więcej pali.

Różnica w elastyczności układu silnik-skrzynia na korzyść Nissana jest znaczna i efekt jest taki, że w Micrze patrzysz się na prędkościomierz, w Polo – ze łzami w oczach na mocniejszy silnik w katalogu. Znacznie żwawszą jednostkę z turbodoładowaniem i mocą 95 KM można mieć po dopłaceniu 3300 zł i byłaby to bardzo rozsądna i satysfakcjonująca inwestycja. W Nissanie dopłata do 90 KM to 2000 zł. A teraz czas na tabele!

Nissan Micra 1.0 kontra Volkswagen Polo 1.0 - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):

Volkswagen Nissan
Przyspieszenie 0-50 km/h 5,3 s 4,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 16,5 s 15,1 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 31,4 s 31,0 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (4. bieg) 18,4 s 15,6 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (5. bieg) 30,1 s 27,3 s
Masa rzeczywista/ładowność 1096/484 kg 1031/459 kg
Rozdział masy (przód/tył) 60/40 proc. 61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 10,7/10,7 m 10,4/10,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 36,5 m 37,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 34,7 m 35,3 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A) 59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 67 dB (A) 68 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 70 dB (A) 71 dB (A)
Spalanie testowe 5,7 l/100 km 5,8 l/100 km
Zasięg 700 km 700 km

Nissan Micra 1.0 kontra Volkswagen Polo 1.0 - wymiary kabin (oceniane):

VW Polo Nissan Micra
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1170 1150
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1455 1420
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1010 995
Zakres regulacji fotela (mm) 220 220
Indeks miejsca na nogi z tyłu* (mm) 745 675
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1425 1380
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 950 890
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 355 355

*indeks miejsca na nogi z tyłu to odległość oparcia tylnej kanapy od oparcia fotela kierowcy, który wcześniej odsunięto o metr od pedału hamulca - odpowiada to ustawieniu dla kierowcy o przeciętnym wzroście.

Nissan Micra 1.0 kontra Volkswagen Polo 1.0 - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników):

Polo Micra
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy/R3/12 benzynowy/R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk wielopunktowy/pasek wtrysk wielopunktowy/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 999 998
Moc maksymalna (KM/obr./min) 75/6200 71/6300
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 95/3000 95/3500
Prędkość maksymalna (km/h) 170 161
Skrzynia biegów manualna, 5-biegowa manualna, 5-biegowa
Napęd przedni przedni
Hamulce (przód/tył) tw/b tw/b
Pojemność bagażnika (l) 351-1125 300-1004
Pojemność zbiornika paliwa (l) 40 41
Marka i model opon testowanego auta Michelin Primacy 3 Continental PremiumContact
Rozmiar opon testowanego auta 215/45 R 17 195/55 R 16
Emisja CO2 (g/km) 108 103

Nissan Micra 1.0 kontra Volkswagen Polo 1.0 - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):

Polo Micra
Wersja 1.0 Comfortline 1.0 Acenta
Airbagi czołowe/boczne przód/kurtynowe/kolanowy S/S/S/N S/S/S/N
Reflektory LED/przeciwmgielne 3490/990 zł N/2700 zł (pakiet)
Klimatyzacja manualna/automatyczna S/3400 zł S/1950 zł (pakiet)
System multimedialny/nawigacja S/3920 zł S/N
Bluetooth/USB/ekran dotykowy S/S/S S/S/S
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka S/670 zł 1250 zł (pakiet, za obie opcje)
Fotochromatyczne lusterko wewnętrzne 690 zł (pakiet) N
Elektrycznie sterowane lusterka/szyby przednie/tylne S/S/S S/S/N
Tempomat/adaptacyjny tempomat N/2070 zł S/N
Czujniki deszczu/zmierzchu 690 zł (pakiet)/S 2700 zł (pakiet)/S
Czujniki parkowania tylne/przednie 1600 zł za obie opcje 950 zł (pakiet)/N
Kamera cofania 1 090 zł 950 zł (pakiet)
Podgrzewane fotele przednie 1 680 zł 1250 zł (pakiet)
Centralny zamek z pilotem/dzielona tylna kanapa S/S S/S
System unikania kolizji/asystent pasa ruchu S/N 2700 zł (pakiet, za obie opcje)
Czujnik martwego pola/ruchu poprzecznego podczas cofania 1240 zł za obie opcje N/N
Czujnik uwagi kierowcy/skaner znaków drogowych S/N N/2700 zł (pakiet)
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 1860 zł/3200 zł (17-cal.) 2000/1950 zł (16-cal.)

Nissan Micra 1.0 kontra Volkswagen Polo 1.0 - ceny, przeglądy, gwarancje (oceniane):

Polo Micra
Cena podstawowa 54 490 zł 52 990 zł
Utrata wartości po 3 latach i 45 tys. km 36,5 proc. 37,4 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 3 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 20 tys. km
Cena po doposażeniu 71 120 zł 61 790 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.

Nissan Micra 1.0 kontra Volkswagen Polo 1.0 - punkty i klasyfikacja:

Nadwozie Maks. pkt. VW Nissan
Przestronność z przodu 40 35 33
Przestronność z tyłu 30 26 21
Pojemność bagażnika 25 16 14
Ładowność 15 12 12
Widoczność 20 18 16
Fotele, pozycja kierowcy 30 25 24
Ergonomia obsługi 20 18 16
Jakość wykończenia 20 17 16
Suma punktów 200 167 152
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. VW Nissan
Przyspieszenie 25 8 10
Elastyczność 25 8 11
Poziom hałasu 15 11 10
Skrzynia biegów 15 14 13
Zachowanie na drodze 30 25 24
Komfort jazdy 30 25 24
Układ kierowniczy 15 14 13
Średnica zawracania 5 3 4
Skuteczność hamulców 40 36 33
Suma punktów 200 144 142
Koszty Maks. pkt. VW Nissan
Cena po doposażeniu 50 32 38
Utrata wartości 15 15 14
Zużycie paliwa 30 19 19
Wyposażenie – komfort 40 16 12
Wyp. – bezpieczeństwo 30 17 15
Ubezpieczenia 10 5 6
Gwarancja 15 8 10
Przeglądy 10 10 7
Suma punktów 200 122 121
Wynik końcowy 600 433 415
Miejsce w teście  1. 2.

Nissan Micra 1.0 kontra Volkswagen Polo 1.0 - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nieoceniana):

Foto: Auto Świat

Niezłe wyniki! Co prawda spalanie testowe i tak okazało się wyższe od katalogowego, ale różnica jest znacznie mniejsza niż w przypadku większości porównań, w którym startują samochody z silnikami turbo. Może jednak silniki wolnossące to nie jest taki zły pomysł, szczególnie w niewielkich samochodach?

Nissan Micra 1.0 kontra Volkswagen Polo 1.0 - podsumowanie:

W polskich warunkach takie auta to średnio roztropny pomysł. Samochody tej wielkości z podstawowymi silnikami benzynowymi sprawdzą się jako drugie auto w rodzinie, używane do jazdy na zakupy i do pracy, najlepiej w pojedynkę, bo inaczej w miarę dynamiczne przyspieszanie wymaga wiatru w plecy.

Taka ociężałość odbiera przyjemność z jazdy. Kompakty z podstawowymi silnikami kosztują niewiele więcej, a zazwyczaj mają lepsze osiągi. Gdybyśmy chcieli ulokować ok. 60 tys. zł, szukalibyśmy w tym kierunku.

A Ty? Zapraszamy do komentowania!