REKLAMA
Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Nowe Renault Espace w teście długodystansowym. Czy jest tak oszczędne, jak obiecuje producent?

Nowe Renault Espace w teście długodystansowym. Czy jest tak oszczędne, jak obiecuje producent?

Podczas długodystansowego testu sprawdziliśmy mocne i słabe strony Renault Espace’a. Przekonaliśmy się nie tylko, czy auto jest idealne dla rodziny, lecz także zweryfikowaliśmy jego dynamikę oraz pracę układu napędowego i zawieszenia. Wreszcie na naszej testowej trasie zbadaliśmy rzeczywiste zużycie paliwa.

Renault Espace SUV (2024)
Zobacz galerię (19)
Auto Świat / Maciej Brzeziński
Renault Espace SUV (2024)
  • Renault Espace ma hybrydowy układ o łącznej mocy 199 KM składający się z dwóch silników elektrycznych i benzynowej jednostki
  • Jedną z zalet samochodu jest świetna zwrotność dzięki układowi czterech skrętnych kół 4Control
  • Testowany egzemplarz występuje w wersji Iconic kosztującej 216 tys. 900 zł, ale płatne opcje podwyższyły koszty zakupu do 238 tys. 200 zł
  • Samochód był użyczony przez importera, a po teście został zwrócony

Renault Espace aktualnej generacji to rewolucyjny model. Co z tego, że auto przejęło nazwę po poprzednikach, które były vanami, skoro obecnie stało się SUV-em. Czy to aby nie spowodowało pogorszenia użytkowych walorów?

Jeden z testujących podczas wyjazdu z rodziną na ferie sprawdził, czy Renault Espace zasługuje na miano 7-osobowego modelu. Okazało się, że jazda przy komplecie pasażerów jest możliwa, ale pod pewnym warunkiem.

Renault Espace
Renault EspaceŻródło: Auto Świat / Mariusz Kamiński

W trzecim rzędzie miejsca na nogi jest bardzo mało, ale na szczęście fotele drugiego rzędu można przesuwać w zakresie 20 cm. Jeżeli odsuniemy je maksymalnie do przodu, to wówczas wygospodarujemy całkiem dużo miejsca na wysokości kolan w trzecim rzędzie. Pamiętajcie tylko, że przy siedmiu osobach pozostaje niewiele przestrzeni na bagaż.

Podczas testu doceniliśmy odpowiednio wyprofilowane fotele. Zapewniają one wysoki komfort podróżowania, a w dodatku dobrze podpierają z boku.

Renault Espace SUV (2024)
Renault Espace SUV (2024)Żródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Naszym zdaniem mocną stroną pojazdu są również materiały wykończeniowe wysokiej jakości oraz wygodna pozycja za kierownicą. Powody do zadowolenia daje także wzornictwo deski rozdzielczej z wyrazistymi, cyfrowymi wskaźnikami.

Nie każdemu prowadzącemu spodobało się zestrojenie zawieszenia oraz użycie 20-calowych kół z oponami o profilu 45. Niektórzy testujący uznali, że komfort resorowania nie jest wystarczający. Jednak w tej kwestii będę oponował.

Renault Espace SUV (2024)
Renault Espace SUV (2024)Żródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Uważam, że samochód w należytym stopniu radzi sobie z tłumieniem nierówności – także tych dużych, poprzecznych. Za to żadnych różnic nie było w ocenie systemu 4Control, czyli czterech skrętnych kół.

Renault Espace SUV (2024)
Renault Espace SUV (2024)Żródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Działanie tego udogodnienia przedstawiłem już w materiale zapowiadającym test, a dalsze użytkowanie potwierdziło pierwsze wrażenie. Dzięki tej funkcji podczas manewrowania samochód skręca niemal w miejscu – ma się odczucie, jakby rozstaw osi skracał się na chwilę podczas pokonywania zakrętu.

Nowe Renault Espace E-Tech – kultura pracy układu napędowego

Do napędu samochodu zastosowano hybrydę o łącznej mocy 199 KM. Ten element nie jest, niestety udany. Owszem zapewnia autu dobrą dynamikę (przyspieszenie w zakresie 0-100 km/h to 8,8 s), ale włączający się co chwilę spalinowy silnik okazuje się nadmiernie głośny, a w dodatku czasami przenosi na kierownicę nieprzyjemne drgania. Każdy z testujących uznał, że nowoczesny samochód nie powinien zachowywać się w taki sposób.

Renault przekonuje, że pojazd z tą hybrydą jest oszczędny i podaje średnie zużycie paliwa na poziomie 4,6 l/100 km. A jak jest w rzeczywistości? Zweryfikowaliśmy to na naszej testowej trasie obejmującej miasto, drogę ekspresową oraz autostradę.

Niestety wynik nie wyszedł aż tak optymistyczny, jak obiecuje Renault, bowiem przeciętne zapotrzebowanie na benzynę wyniosło 6,8 l/100 km. To niedużo, jak na niemal 200-konne dynamiczne auto o masie 1587 kg, ale nadwyżka w stosunku do fabrycznych danych okazuje się zbyt duża. Rzeczywiste spalanie okazało się niemal takie samo, jakie pokazał komputer pokładowy – 6,4 l/100 km.

Nowe Renault Espace E-Tech – naszym zdaniem

Pod względem funkcjonalności nowe Renault Espace ustępuje poprzednikom, które były vanami, ale nadal jest samochodem, który spodoba się rodzinom. Cieszy również dobra dynamika, precyzyjne prowadzenie oraz świetna zwrotność. Średnie spalanie jest wyższe, niż obiecuje producent, ale to nadal niezbyt paliwożerny SUV. Pozytywny obraz samochodu psuje, niestety sposób działania układu napędowego.

Nowe Renault Espace – osiągi

Prędkość maksymalna180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,8 s
Spalanie (WLTP) średnie4,6 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)104 g/km
Teoretyczny zasięg1195 km
Średnica zawracania10,4 m

Nowe Renault Espace E-Tech Iconic – dane techniczne/cena

Silnikt.benz. R3/12 + dwa silniki elektryczne
Pojemność skokowa1199 ccm
Moc maksymalna układu199 KM
Moc maksymalna silnika spalinowego130 KM
Moc maksymalna silników elektrycznych68 KM i 34 KM
Maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego205 Nm
Maksymalny moment obrotowy silników elektrycznych205 Nm i 50 Nm
Napęd/skrzynia biegówprzedni/aut. 15
Dł./szer./wys.4722/1843/1645 mm
Rozstaw osi2738 mm
Masa własna1587 kg
Ładowność650 kg
Pojemność bagażnika477-1714 l
Pojemność zbiornika paliwa55 l
Cena standardowa/po doposażeniu216 900/238 200 zł
Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji