Już od 2006 roku na pokładzie samochodów Volvo montowany jest system City Safety. To dzięki niemu pojazd samoczynnie zahamuje jeżeli wykryje przeszkodę. Tyle tylko, że do tej pory urządzenie działało w ograniczonym stopniu. Po pierwsze spełnia swoje zadanie wyłącznie w dzień, jest aktywne do prędkości 50 km/h, a poza tym wykrywa tylko samochody.
Natomiast system, który pojawi się w standardzie w nowym Volvo XC90 będzie aktywny również po zmroku i to powyżej prędkości 50 km/h. Co istotne City Safety nowej generacji będzie w stanie wykryć również pieszych oraz rowery.
W pierwszym momencie zadaniem City Safety będzie ostrzeganie kierowcy o zagrożeniu za pomocą sygnału dźwiękowego oraz świetlnego. Gdy kierowca zacznie hamować system poprawi skuteczność tego manewru przez zwiększenie siły hamowania. Jeżeli jednk system wykryje zagrożenie, a kierowca odpowiednio wcześnie nie zareaguje, to uruchomiony zostanie proces automatycznego hamowania.
Główne funkcje systemu City Safety:
- ostrzeganie przed pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka, np. w trakcie lewoskrętu
- wykrywanie potencjalnej stłuczki z pojazdem, który jedzie w tym samym kierunku
- zapobieganie zderzeniom z rowerzystami, którzy gwałtownie przecięli drogę samochodu
- zapobieganie potrąceniu pieszych
W przypadku potencjalnej stłuczki z autem jadącym w tym samym kierunku Volvo obiecuje, że system jest w stanie całkowicie uniknąć zderzenia jeżeli różnica prędkości pomiędzy pojazdami jest niższa niż 50 km/h, a jeżeli jest większa to City Safety pomoże zmniejszyć skutki wypadku.
Z kolei w kwestii potrącenia pieszych do szybkości 45 km/h system jest w stanie całkowicie zatrzymać samochód nawet wtedy, gdy pieszy wtargnie na jezdnię.