• Do napędu Mitsubishi Outlandera służą aż trzy silniki - łącza moc systemu to 224 KM
  • Do grudnia 2019 roku na całym świecie sprzedano 236 tys. Outlanderów PHEV
  • Nowy model objęty jest aż 8-letnią gwarancją (do 160 000 km) na układ hybrydowy

Hybrydowy SUV Mitsubishi został po raz pierwszy oficjalnie pokazany Europejczykom na paryskich targach w 2012 roku, przy czym zadebiutował w Europie rok później (w Polsce pojawił się na początku 2014 roku). Outlander PHEV został dobrze przyjęty na Starym Kontynencie, w styczniu 2018 roku osiągnął sprzedaż 100 tys. sztuk, a od 2015 r. był najlepiej sprzedającym się samochodem hybrydowym typu plug-in. Pierwsza generacja hybrydowego Outlandera przeszła we wrześniu 2015 roku modernizację, a podczas ubiegłorocznych targów w Genewie zadebiutował nowy model. Ciekawostka: do grudnia 2019 roku łącznie na świecie sprzedano 236 tys. zł sztuk Outlandera PHEV.

Mitsubishi Outlander – co nowego w drugiej generacji

Debiutujący w 2012 roku Outlander PHEV pierwszej generacji posiadał wówczas wiele innowacyjnych rozwiązań. Wśród nich należy wymienić choćby trzy silniki: benzynowy i elektryczny na przedniej osi oraz elektryczny na tylnej. Dzięki nim po raz pierwszy na świecie możliwe było zastosowanie elektrycznego napędu na cztery koła. Żaden produkowany wówczas hybrydowy SUV (Lexus RX, Audi Q5 czy Porsche Cayenne) nie miał także generatora prądu, który ładowałby baterię na postoju lub podczas jazdy, bez kierowania jednocześnie części swojej mocy na napęd. Kolejne innowacyjne rozwiązanie – jak na tamte lata – to możliwość zasilania baterii z gniazda 230 V lub w stacji szybkiego ładowania (ang. plug-in).

{ "uuid": "6d67d843-01e1-4a5b-8c57-16101b8727e1", "caption": "Schemat wymiarów – Mitsubishi Outlander", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZTY7MDA_/b9619ae668aeebea946a9df282c54145.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2020-03-31 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat", "image": { "publicationId": { "ocdn": "386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734", "ocdnExt": "png", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 92, "width": 66 }, "uuid": "0632e2cc-1479-4f48-b22c-f10d91d9f080", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTY7MDA_/386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734.png" } }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "b9619ae668aeebea946a9df282c54145", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 945, "width": 1406, "bytes": 123230 }, "asyncAdSlot": null } Schemat wymiarów – Mitsubishi Outlander Foto: Auto Świat
Schemat wymiarów – Mitsubishi Outlander

Zanim przystąpimy do jazd testowych nowym modelem, sprawdźmy co się zmieniło. Zacznijmy od układ napędowego, który otrzymał nowy silnik benzynowy 2,4-litra (poprzedni 2.0) o mocy 135 KM, pracujący w obiegu Atkinsona. W Outlanderze PHEV 2.0 generator i tylny silnik elektryczny mają zwiększoną o 10 proc. moc. Przedni „elektryk” ma nadal 82 KM, moc tylnego wzrosła do 95 KM. Pojemność akumulatora napędowego (300V) podniesiono o 15 proc. do 13,8 kWh, a jego moc wyjściowa wzrosła o 10 procent. System odpowiadający za rozkład napędu 4x4 (S-AWC) otrzymał dwa nowe tryby jazdy: Sport i Snow.

Modernizacji dokonano także w konstrukcji nadwozia i podwozia. Pierwsze otrzymało na zewnątrz nowy grill, zderzaki i oświetlenie, a w we wnętrzu zastosowano inne zegary, lewarek biegów, fotele z pikowaną skórą (standard w testowanym modelu). Dla pasażerów tylnej kanapy przewidziano nawiewy klimatyzacji. Zadbano także o zwiększenie sztywności nadwozia. Układ jezdny ma nowe nastawy zawieszenia, szybciej reagujący układ kierowniczy i mocniejsze hamulce (większe tarcze dla wersji z 18-calowymi kołami).

Mitsubishi Outlander – jaki jest na co dzień?

Klasycznego Outlandera możemy zamówić w wersji 5- lub 7-miejscowej, model hybrydowy wyłącznie z dwoma rzędami siedzeń. Nadwozie PHEV-a 2.0 ma dokładnie takie same wymiary i rozstaw osi jak poprzednia generacja, co za tym idzie auto oferuje dużo przestrzeni w obu rzędach siedzeń. Kufer hybrydowej wersji ma pojemność 463 l, jest tylko o 14 l mniejszy względem odmiany z napędem spalinowym. Dostęp do bagażnika umożliwia elektrycznie unoszona pokrywa bagażnika, dostępna tylko w najdroższej wersji wyposażeniowej Instyle Plus PHEV.

Mitsubishi Outlander PHEV – 45 km zasięgu na elektryku

Dysponując domowym gniazdkiem 230V (10A) naładujemy nową baterię (13,8 kWh) w niespełna 6 godzin. Po tym czasie możemy rozpocząć jazdę przy wykorzystaniu silników elektrycznych. Realnie przez 45 km delektować się wówczas będziemy cichą i ekologiczną jazdą. Niestety w trybie elektrycznym nie pojedziemy szybciej niż 135 km/h.

Gdy wyładujemy baterię automatycznie załączy się 2,4-litrowy benzyniak i kontynuujemy jazdę. Wykorzystując 45 km jazdy na prądzie i 55 km na benzynie pokonamy dystans 100 km zużywając 6,2 l paliwa 95 okt. i 11 kWh energii elektrycznej. Dlaczego hybryda zużyła tak dużo paliwa skoro prawie połowę dystansu pokonaliśmy na prądzie? Otóż silnik spalinowy oprócz funkcji napędzania auta służy równocześnie jako generator ładujący baterie. Chcąc pokonać 100 km przy starcie z całkowicie rozładowaną baterią (tryb hybrydowy) musimy liczyć się ze spalaniem 8,9 l/100 km.

Mimo napędu na obie osie jednostka spalinowa 2.4, dzięki sprzęgłu potrafi bezpośrednio napędzać wyłącznie przednie koła. Zmiany odbywają się w sposób niezauważalny dla kierowcy, napęd reguluje te rzeczy w bardzo dyskretny sposób. Także zestrojenie przekładni przekazującej napęd bezpośrednio z silnika do kół jest na wysokim poziomie. Auto pozytywnie zaskoczyło nas także w kwestii dynamiki, gdyż podczas prób rozpędzało się od 0 do 100 km/h w 9,9 s, czasie o 0,6 s krótszym od zapewnień producenta.

Dobre wrażenie w Outlanderze PHEV robi podwozie: zawieszenie jest miękko zestrojone, ale na nierównościach nie buja nadwoziem. Przydałyby się jednak skuteczniejsze hamulce, bo auto o masie 1,9 tony tony pokonuje ze 100 km/h do zera dystans ponad 38 m.

Mitsubishi Outlander – cena od 175 990 zł i 8 lat gwarancji!

Outlander PHEV występuje wyłącznie z napędem na obie osie i jego cena rozpoczyna się od 175 990 zł. Tyle zapłacimy za bazową wersję Intense PHEV, która ma przyzwoite wyposażenie, m.in. 7 airbagów, kamerę cofania, tempomat, dostęp bezkluczykowy, klimatyzację automatyczną 2-strefową, alufelgi 16 cali i radioodtwarzacz 2DIN z DAB, sieciowa ładowarka baterii trakcyjnej, typ E+F, 230V 10A, dł: 5 m, przyłącze do szybkiego ładowania baterii trakcyjnej (DC, standard CHAdeMO/AC typ 1).

Do hybrydowego Outlandera dostępne są jeszcze dwie wersje: Instyle PHEV (194 990 zł) oraz Instyle Plus PHEV (209 990 zł). Na liście wyposażenie Outlandera PHEV znaleźć można m.in. światła mijania i drogowe LED, system kamer 360 stopni z kamerą cofania, skórzana tapicerka, podgrzewana kierownica i szyba czołowa, elektryczne ogrzewanie kabiny, elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, stacja multimedialna SDA z 8-calowym ekranem dotykowym i interfejsem Android Auto/Apple Car Play, nagłośnienie Mitsubishi Power Sound System, przyłącze do szybkiego ładowania oraz pakiet najnowocześniejszych systemów bezpieczeństwa – BSW, RCTA, FCM, LDW z tempomatem adaptacyjnym ACC.

Mitsubishi do Outlandera PHEV przygotowało bardzo ciekawy pakiet gwarancyjny wynoszący aż 8 lat (do przebiegu 160 000 km) na elektryczny układ napędowy wraz z akumulatorami. Cały pojazd jest objęty 5-letnią gwarancją z limitem 100 000 km wraz z 5-letnim, nielimitowanym przebiegiem pakietem Mitsubishi Assistance Package.

To nam się podoba: przyjemny napęd, rozsądny zasięg na prądzie, długa gwarancja, cena adekwatna do tego co oferuje.

To nam się nie podoba: mały zbiornik paliwa, niestaranne wykończenie, mierne hamulce, wysokie spalanie w cyklu uśrednionym.

Mitsubishi Outlander – jak wypada w starciu z rywalami?

{ "uuid": "2547d2b1-8bea-4588-9057-cff7199e973f", "caption": "Hybrydowe SUV-y z Japonii", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/YzM7MDA_/c2712d7c20ea9ed5b72112422dfc1a93.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d", "name": "Auto Bild", "idref": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d" } ], "available": { "start": "2020-03-30 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Bild" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "c2712d7c20ea9ed5b72112422dfc1a93", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 1461, "width": 2649, "bytes": 1959874 }, "asyncAdSlot": null } Hybrydowe SUV-y z Japonii Foto: Auto Bild
Hybrydowe SUV-y z Japonii
Honda CR-V Hybrid AWD Lexus UX 250h E-Four Mitsubishi Outlander PHEV 4WD Toyota RAV4 Hybrid 2.5 AWD
184 KM 184 KM 224 KM 222 KM
7,9 l/100 km 6,5 l/100 km 8,9 l/100 km 7,8 l/100 km
161 000 zł 173 000 zł 175 990 zł 145 900 zł

Mitsubishi Outlander PHEV – podsumowanie

Mimo nowego i zaawansowanego napędu Outlander PHEV ma sens tylko wówczas, gdy regularnie ładujemy baterię z zewnętrznego źródła. Spalanie z naładowanym akumulatorem wynosi 6,2 l i 11 kWh na 100 km, z rozładowanym aż 8,9 l/100 km – jazda Outlanderem z ekologicznym napędem sporo kosztuje! Samochód ma rozsądnie skalkulowaną cenę, oferuje przestronne nadwozie, komfortowe zawieszenie i otrzymało od producenta świetną gwarancję!

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 4,0 s
0-100 km/h 9,9 s
0-130/0-160 km/h 16,9/26,2 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 5,1 s (aut.)
80-120 km/h 7,1 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1951/439 kg
Rozdział masy (przód/tył) 53/47  proc.
Śr. zawrac. (w lewo/w prawo) 11,,4/11,3 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 38,2 m (opony letnie)
gorące 38,1 m (opony letnie)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB (A)
przy 100 km/h 65 dB (A)
przy 130 km/h 70 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.) 8,9l/100 km
Zasięg 480 km

Dane fabryczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benz./R4/16 + elektryczny
Ustawienie silnika/rozrząd poprzecz. z przodu/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 2360
Moc maks. (KM/obr./min) 135/4500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 211/4500
Moc silnika elektr. przód/tył (KM) 82/95
Łączna moc układu (KM) 224
Bateria: napięcie/pojemność (V/kWh) 300/13,8
Czasy ład. 230V (10A)/(8A); szybkie ład. (do 88 proc. poj.) ok. 5,5 h/ok. 7 h; 25 min
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 10,5/170
Śr. spal. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 2,0/46 (WLTP)
Napęd/prześwit (mm) 4x4/190
Masa przyczepy z ham./bez (kg) 1500/750
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 43/463-1602
Marka i model opon test. auta (kg) Yokohama BluEarth E70
Rozmiar opon 225/50 R 18

Wyposażenie (Instyle Plus PHEV)

Airbagi/system unikania kolizji/asys, pasa ruchu S (7)/S/S
Kamery 360 stop./adaptacyjny temp. S/S
Podgrzewana szyba czołowa/el. ster. okno dachowe S/S
Klima aut. 2-stref./skórzana tapicerka/ogrzew. postojowe S/S/S
Podgrzew. kierownica i fotele/sys. multimedialny 8 cali S/S
Refl. Bi-LED/alufelgi/lakier metaliczny S/S (18-cal.)/2900 zł

Ceny/gwarancje

Cena podst. wersji silnikowej 209 990 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 5 lat lub 100 tys. km (8 l. lub 160 tys. km na napęd hybr. i baterię )/12 l.
Przeglądy co 20 tys. km lub rok
Cena testowanego auta 212 890 zł