- Do napędu Mitsubishi Outlandera służą aż trzy silniki - łącza moc systemu to 224 KM
- Do grudnia 2019 roku na całym świecie sprzedano 236 tys. Outlanderów PHEV
- Nowy model objęty jest aż 8-letnią gwarancją (do 160 000 km) na układ hybrydowy
- Mitsubishi Outlander – co nowego w drugiej generacji
- Przeczytaj też:
- Mitsubishi Outlander – jaki jest na co dzień?
- Mitsubishi Outlander PHEV – 45 km zasięgu na elektryku
- Mitsubishi Outlander – cena od 175 990 zł i 8 lat gwarancji!
- Mitsubishi Outlander – jak wypada w starciu z rywalami?
- Mitsubishi Outlander PHEV – podsumowanie
Hybrydowy SUV Mitsubishi został po raz pierwszy oficjalnie pokazany Europejczykom na paryskich targach w 2012 roku, przy czym zadebiutował w Europie rok później (w Polsce pojawił się na początku 2014 roku). Outlander PHEV został dobrze przyjęty na Starym Kontynencie, w styczniu 2018 roku osiągnął sprzedaż 100 tys. sztuk, a od 2015 r. był najlepiej sprzedającym się samochodem hybrydowym typu plug-in. Pierwsza generacja hybrydowego Outlandera przeszła we wrześniu 2015 roku modernizację, a podczas ubiegłorocznych targów w Genewie zadebiutował nowy model. Ciekawostka: do grudnia 2019 roku łącznie na świecie sprzedano 236 tys. zł sztuk Outlandera PHEV.
Mitsubishi Outlander – co nowego w drugiej generacji
Przeczytaj też:
- Kup „Auto Świat” nie wychodząc z domu
- Sprawdź jak spisują się inne hybrydowe SUV-y z Azji
- Dowiedz się jak wypadła w teście pierwsza generacja Outlandera PHEV
Debiutujący w 2012 roku Outlander PHEV pierwszej generacji posiadał wówczas wiele innowacyjnych rozwiązań. Wśród nich należy wymienić choćby trzy silniki: benzynowy i elektryczny na przedniej osi oraz elektryczny na tylnej. Dzięki nim po raz pierwszy na świecie możliwe było zastosowanie elektrycznego napędu na cztery koła. Żaden produkowany wówczas hybrydowy SUV (Lexus RX, Audi Q5 czy Porsche Cayenne) nie miał także generatora prądu, który ładowałby baterię na postoju lub podczas jazdy, bez kierowania jednocześnie części swojej mocy na napęd. Kolejne innowacyjne rozwiązanie – jak na tamte lata – to możliwość zasilania baterii z gniazda 230 V lub w stacji szybkiego ładowania (ang. plug-in).
Zanim przystąpimy do jazd testowych nowym modelem, sprawdźmy co się zmieniło. Zacznijmy od układ napędowego, który otrzymał nowy silnik benzynowy 2,4-litra (poprzedni 2.0) o mocy 135 KM, pracujący w obiegu Atkinsona. W Outlanderze PHEV 2.0 generator i tylny silnik elektryczny mają zwiększoną o 10 proc. moc. Przedni „elektryk” ma nadal 82 KM, moc tylnego wzrosła do 95 KM. Pojemność akumulatora napędowego (300V) podniesiono o 15 proc. do 13,8 kWh, a jego moc wyjściowa wzrosła o 10 procent. System odpowiadający za rozkład napędu 4x4 (S-AWC) otrzymał dwa nowe tryby jazdy: Sport i Snow.
Modernizacji dokonano także w konstrukcji nadwozia i podwozia. Pierwsze otrzymało na zewnątrz nowy grill, zderzaki i oświetlenie, a w we wnętrzu zastosowano inne zegary, lewarek biegów, fotele z pikowaną skórą (standard w testowanym modelu). Dla pasażerów tylnej kanapy przewidziano nawiewy klimatyzacji. Zadbano także o zwiększenie sztywności nadwozia. Układ jezdny ma nowe nastawy zawieszenia, szybciej reagujący układ kierowniczy i mocniejsze hamulce (większe tarcze dla wersji z 18-calowymi kołami).
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoMitsubishi Outlander – jaki jest na co dzień?
Klasycznego Outlandera możemy zamówić w wersji 5- lub 7-miejscowej, model hybrydowy wyłącznie z dwoma rzędami siedzeń. Nadwozie PHEV-a 2.0 ma dokładnie takie same wymiary i rozstaw osi jak poprzednia generacja, co za tym idzie auto oferuje dużo przestrzeni w obu rzędach siedzeń. Kufer hybrydowej wersji ma pojemność 463 l, jest tylko o 14 l mniejszy względem odmiany z napędem spalinowym. Dostęp do bagażnika umożliwia elektrycznie unoszona pokrywa bagażnika, dostępna tylko w najdroższej wersji wyposażeniowej Instyle Plus PHEV.
Mitsubishi Outlander PHEV – 45 km zasięgu na elektryku
Dysponując domowym gniazdkiem 230V (10A) naładujemy nową baterię (13,8 kWh) w niespełna 6 godzin. Po tym czasie możemy rozpocząć jazdę przy wykorzystaniu silników elektrycznych. Realnie przez 45 km delektować się wówczas będziemy cichą i ekologiczną jazdą. Niestety w trybie elektrycznym nie pojedziemy szybciej niż 135 km/h.
Gdy wyładujemy baterię automatycznie załączy się 2,4-litrowy benzyniak i kontynuujemy jazdę. Wykorzystując 45 km jazdy na prądzie i 55 km na benzynie pokonamy dystans 100 km zużywając 6,2 l paliwa 95 okt. i 11 kWh energii elektrycznej. Dlaczego hybryda zużyła tak dużo paliwa skoro prawie połowę dystansu pokonaliśmy na prądzie? Otóż silnik spalinowy oprócz funkcji napędzania auta służy równocześnie jako generator ładujący baterie. Chcąc pokonać 100 km przy starcie z całkowicie rozładowaną baterią (tryb hybrydowy) musimy liczyć się ze spalaniem 8,9 l/100 km.
Mimo napędu na obie osie jednostka spalinowa 2.4, dzięki sprzęgłu potrafi bezpośrednio napędzać wyłącznie przednie koła. Zmiany odbywają się w sposób niezauważalny dla kierowcy, napęd reguluje te rzeczy w bardzo dyskretny sposób. Także zestrojenie przekładni przekazującej napęd bezpośrednio z silnika do kół jest na wysokim poziomie. Auto pozytywnie zaskoczyło nas także w kwestii dynamiki, gdyż podczas prób rozpędzało się od 0 do 100 km/h w 9,9 s, czasie o 0,6 s krótszym od zapewnień producenta.
Dobre wrażenie w Outlanderze PHEV robi podwozie: zawieszenie jest miękko zestrojone, ale na nierównościach nie buja nadwoziem. Przydałyby się jednak skuteczniejsze hamulce, bo auto o masie 1,9 tony tony pokonuje ze 100 km/h do zera dystans ponad 38 m.
Mitsubishi Outlander – cena od 175 990 zł i 8 lat gwarancji!
Outlander PHEV występuje wyłącznie z napędem na obie osie i jego cena rozpoczyna się od 175 990 zł. Tyle zapłacimy za bazową wersję Intense PHEV, która ma przyzwoite wyposażenie, m.in. 7 airbagów, kamerę cofania, tempomat, dostęp bezkluczykowy, klimatyzację automatyczną 2-strefową, alufelgi 16 cali i radioodtwarzacz 2DIN z DAB, sieciowa ładowarka baterii trakcyjnej, typ E+F, 230V 10A, dł: 5 m, przyłącze do szybkiego ładowania baterii trakcyjnej (DC, standard CHAdeMO/AC typ 1).
Do hybrydowego Outlandera dostępne są jeszcze dwie wersje: Instyle PHEV (194 990 zł) oraz Instyle Plus PHEV (209 990 zł). Na liście wyposażenie Outlandera PHEV znaleźć można m.in. światła mijania i drogowe LED, system kamer 360 stopni z kamerą cofania, skórzana tapicerka, podgrzewana kierownica i szyba czołowa, elektryczne ogrzewanie kabiny, elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, stacja multimedialna SDA z 8-calowym ekranem dotykowym i interfejsem Android Auto/Apple Car Play, nagłośnienie Mitsubishi Power Sound System, przyłącze do szybkiego ładowania oraz pakiet najnowocześniejszych systemów bezpieczeństwa – BSW, RCTA, FCM, LDW z tempomatem adaptacyjnym ACC.
Mitsubishi do Outlandera PHEV przygotowało bardzo ciekawy pakiet gwarancyjny wynoszący aż 8 lat (do przebiegu 160 000 km) na elektryczny układ napędowy wraz z akumulatorami. Cały pojazd jest objęty 5-letnią gwarancją z limitem 100 000 km wraz z 5-letnim, nielimitowanym przebiegiem pakietem Mitsubishi Assistance Package.
To nam się podoba: przyjemny napęd, rozsądny zasięg na prądzie, długa gwarancja, cena adekwatna do tego co oferuje.
To nam się nie podoba: mały zbiornik paliwa, niestaranne wykończenie, mierne hamulce, wysokie spalanie w cyklu uśrednionym.
Mitsubishi Outlander – jak wypada w starciu z rywalami?
Honda CR-V Hybrid AWD | Lexus UX 250h E-Four | Mitsubishi Outlander PHEV 4WD | Toyota RAV4 Hybrid 2.5 AWD |
---|---|---|---|
184 KM | 184 KM | 224 KM | 222 KM |
7,9 l/100 km | 6,5 l/100 km | 8,9 l/100 km | 7,8 l/100 km |
161 000 zł | 173 000 zł | 175 990 zł | 145 900 zł |
Mitsubishi Outlander PHEV – podsumowanie
Mimo nowego i zaawansowanego napędu Outlander PHEV ma sens tylko wówczas, gdy regularnie ładujemy baterię z zewnętrznego źródła. Spalanie z naładowanym akumulatorem wynosi 6,2 l i 11 kWh na 100 km, z rozładowanym aż 8,9 l/100 km – jazda Outlanderem z ekologicznym napędem sporo kosztuje! Samochód ma rozsądnie skalkulowaną cenę, oferuje przestronne nadwozie, komfortowe zawieszenie i otrzymało od producenta świetną gwarancję!
Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 4,0 s |
0-100 km/h | 9,9 s |
0-130/0-160 km/h | 16,9/26,2 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 5,1 s (aut.) |
80-120 km/h | 7,1 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1951/439 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 53/47 proc. |
Śr. zawrac. (w lewo/w prawo) | 11,,4/11,3 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 38,2 m (opony letnie) |
gorące | 38,1 m (opony letnie) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) |
przy 100 km/h | 65 dB (A) |
przy 130 km/h | 70 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 8,9l/100 km |
Zasięg | 480 km |
Dane fabryczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 + elektryczny |
Ustawienie silnika/rozrząd | poprzecz. z przodu/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 2360 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 135/4500 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 211/4500 |
Moc silnika elektr. przód/tył (KM) | 82/95 |
Łączna moc układu (KM) | 224 |
Bateria: napięcie/pojemność (V/kWh) | 300/13,8 |
Czasy ład. 230V (10A)/(8A); szybkie ład. (do 88 proc. poj.) | ok. 5,5 h/ok. 7 h; 25 min |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 10,5/170 |
Śr. spal. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 2,0/46 (WLTP) |
Napęd/prześwit (mm) | 4x4/190 |
Masa przyczepy z ham./bez (kg) | 1500/750 |
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) | 43/463-1602 |
Marka i model opon test. auta (kg) | Yokohama BluEarth E70 |
Rozmiar opon | 225/50 R 18 |
Wyposażenie (Instyle Plus PHEV)
Airbagi/system unikania kolizji/asys, pasa ruchu | S (7)/S/S |
Kamery 360 stop./adaptacyjny temp. | S/S |
Podgrzewana szyba czołowa/el. ster. okno dachowe | S/S |
Klima aut. 2-stref./skórzana tapicerka/ogrzew. postojowe | S/S/S |
Podgrzew. kierownica i fotele/sys. multimedialny 8 cali | S/S |
Refl. Bi-LED/alufelgi/lakier metaliczny | S/S (18-cal.)/2900 zł |
Ceny/gwarancje
Cena podst. wersji silnikowej | 209 990 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 5 lat lub 100 tys. km (8 l. lub 160 tys. km na napęd hybr. i baterię )/12 l. |
Przeglądy | co 20 tys. km lub rok |
Cena testowanego auta | 212 890 zł |
Galeria zdjęć
W nowym Outlanderze PHEV zmodernizowano podwozie. Zawieszenie oferuje wyższy komfort jazdy, a układ kierowniczy oferuje lepszą precyzję.
Zespół hybrydowy nowego Outlandera PHEV składa się nadal z trzech silników, przy czym benzyniak ma większą pojemność i mocy (2.4/135 KM), a moc tylnego elektryka wzrosła do 95 KM.
W we wnętrzu zastosowano inne zegary i lewarek biegów.
System odpowiadający za rozkład napędu 4x4 (S-AWC) otrzymał dwa nowe tryby jazdy: Sport i Snow.
Układ S-AWC zaczerpnięto ze sportowego modelu Lancera Evolution.
Mitsubishi nie poszło drogą innych producentów i nadal oferuje analogowe zegary.
Prowadzący w czytelny sposób może obserwować przepływ energii między baterią, kołami i poszczególnymi silnikami.
Nowy lewarek biegów (raczej selektor trybów) prezentuje się elegancko. Poniżej przyciski pozwalające oszczędzać energię i tryb jazdy elektrycznej.
Nowość w nowym Outlanderze PHEV to pikowana skórzana tapicerka dostępna w topowej wersji wyposażeniowej. Z tyłu dużo przestrzeni na nogi i nad głową.
Kratki nawiewu klimatyzacji dla pasażerów 2. rzędu siedzeń to nowość w Outlanderze PHEV 2.0.
Kierowca na ekranie multimediów może monitorować zużycie prądu i paliwa.
Czas ładowanie nowej baterii 13,8 kWh z domowego gniazdka 230V (10A) wynosi ok. 6 godzin.
Topowa wersji wyposażeniowa posiada reflektory bi-ledowe (diodowe światła mijania i drogowe).
Ceny hybrydowego Outlandera drugiej generacji zaczynają się od kwoty 175 990 zł. Atrakcyjnie wygląda gwarancja – mechaniczna 5 lat/100 tys. km oraz 8-letnia na układ hybrydowy (w tym baterię).