Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Jeździłem nowym VW Touaregiem 3.0 V6 eHybrid. W mieście na prądzie, na autostradzie na benzynie

Jeździłem nowym VW Touaregiem 3.0 V6 eHybrid. W mieście na prądzie, na autostradzie na benzynie

Volkswagen Touareg obecnej generacji w sprzedaży jest od 2018 r., a w 2023 r. został poddany liftingowi. Odnowiony model w wersji hybrydowej plug-in testowałem nie tylko w Polsce, lecz także podczas wyprawy na narty do austriackiego Tyrolu. Już wiem, czy zelektryfikowana odmiana to idealny towarzysz dalekich podróży.

Volkswagen Touareg eHybrid
Zobacz galerię (25)
Auto Świat / Tomasz Kamiński
Volkswagen Touareg eHybrid
  • Volkswagen Touareg eHybrid wykorzystuje 340-konny silnik benzynowy i 136-konny elektryczny, a układ ma moc 381 KM
  • Samochód rozpędza się do setki po 5,9 s, a maksymalna prędkość to 250 km/h
  • Model 3.0 V6 eHybrid 4Motion w wersji Elegance kosztuje 403 990 zł. Jednak nasz egzemplarz miał opcje, które cenę zakupu wywindowały do 517 640 zł
  • Samochód został użyczony przez importera, a po teście zwrócony

Hybryda typu plug-in to samochód, który z racji możliwości jazdy w trybie czysto elektrycznym sprawdzi się podczas jazdy w mieście. Z kolei dzięki spalinowemu silnikowi nie trzeba martwić się o zasięg i można takim autem wybrać się z rodziną na urlop.

Samochodem tego typu jest Volkswagen Touareg 3.0 V6 eHybrid 4Motion. Z racji dużych wymiarów aż żal trzymać auto wyłącznie w miejskim uwięzieniu. I wcale nie dlatego chcę wyprowadzić to auto poza miejskie arterie, bo jestem zwolennikiem zakazu jazdy takimi samochodami w centrum miast, a nawet próby całkowitego zakazu użytkowania ich w Europie. Nie, nie popieram takich inicjatyw.

Volkswagen Touareg eHybrid
Volkswagen Touareg eHybridŻródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

W przypadku Volkswagena Touarega aż szkoda, żeby męczył się w zakorkowanych miejscach. No dobrze z tym męczeniem to trochę przesadziłem, bo samochód całkiem sprawnie radzi sobie z przemieszczaniem się w takich warunkach.

Wprawdzie średnica zawracania to 12,2 m, ale pojazd sprawia wrażenie zwrotniejszego, niż jest w rzeczywistości. No dobrze, ale dajmy autu nieco wolności, niech wyszaleje się na autostradzie.

Z tym wyszaleniem się, to też nie jest przesada. Przecież do napędu wykorzystano układ hybrydowy o łącznej mocy 381 KM. To wynik zastosowania 340-konnego benzyniaka oraz elektrycznej jednostki generującej 136 KM. Efektem ich współpracy jest przyspieszenie do setki po 5,9 s.

Volkswagen Touareg eHybrid
Volkswagen Touareg eHybridŻródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

Taki wynik najłatwiej można uzyskać po wybraniu sportowego trybu jazdy. Wówczas benzynowa jednostka sprawniej wchodzi na wysokie obroty, a dwusprzęgłowa skrzynia biegów bardziej zdecydowanie zmienia przełożenia.

Jednak podczas podróżowania z rodziną nie zawsze ma się chęć do dynamicznej jazdy. Zatem wybieram komfortowy tryb jazdy, a samochód mniej sprawnie, ale nadal zdecydowanie nabiera prędkości. Moim zdaniem takie ustawienie sprawdza się lepiej w trakcie rodzinnej podróży.

Volkswagen Touareg eHybrid
Volkswagen Touareg eHybridŻródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

Jazda w dalszym ciągu jest wystarczająco dynamiczna, a przy tym płynnie zwiększa się prędkość. Ważną zaletą podczas szybkiej jazdy jest również cicha praca silnika – można rozmawiać bez podnoszenia głosu także z osobami siedzącymi z tyłu. Tym bardziej, że i tak rzadko kiedy można wykorzystać w pełni możliwości silnika.

Podczas naszego testu udało się to na krótkich odcinkach niemieckiej autostrady, gdzie nie było akurat żadnych ograniczeń prędkości. Jednak już w Austrii i tak trzeba snuć się w wielu miejscach 100 km/h, bo obowiązuje tam ograniczenie związane z ekologią (IG-L).

Płynna jazda bez wstrząsów czy szarpnięć to również zasługa dopracowanego zawieszenia. Testowany Volkswagen Touareg ma na pokładzie Pakiet Zawieszenie (11 340 zł), który zawiera pneumatyczne i adaptacyjne zawieszenie DCC z wyborem profilu jazdy.

Volkswagen Touareg eHybrid
Volkswagen Touareg eHybridŻródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

W efekcie w trybach Normal lub Comfort układ jezdny perfekcyjnie radzi sobie z tłumieniem wszelkich nierówności. Podczas testu nie odczułem dużej różnicy w skuteczności pochłaniania wybojów pomiędzy tymi dwoma ustawieniami.

Dopiero po wybraniu sportowych nastawów wyczuwa się zmianę. Podwozie usztywnia się i pokonywanie większych nierówności kończy się wstrząsami. Nie są one wprawdzie przesadnie duże, ale jazda nie jest już tak przyjemna, jak w komfortowym trybie.

Volkswagen Touareg eHybrid – gdy trzeba prowadzi się sportowo

Za to kierowcy o dynamicznym usposobieniu docenią tę konfigurację. Samochód staje się bardziej stabilny zarówno podczas jazdy na wprost, jak i na zakrętach. Pomimo wysoko położonego środka ciężkości ma się wrażenie, że pojazd nie przechyla się niemal. W opanowaniu Volkswagena Touarega pomaga dodatkowo precyzyjny układ kierowniczy, którego działanie wyostrza się w sportowy trybie.

Volkswagen Touareg eHybrid
Volkswagen Touareg eHybridŻródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

Przy ocenie układu jezdnego nie można zapomnieć o seryjnym napędzie 4x4. W dodatku jest to wydajny układ, który sprawdza się w trudnych warunkach. Podczas urlopowego wyjazdu nie siliłem się oczywiście na żadne terenowe próby, ale zdarzyły się jazdy na ośnieżonej trasie. Samochód dzielnie radził sobie w takich warunkach i nawet gdy trzeba było ruszać na wzniesieniu, nie wydarzyły się żadne nieprzyjemne okoliczności – start był płynny, bez najmniejszego uślizgu kół.

Volkswagen Touareg eHybrid – mocny napęd potrzebuje dużo paliwa

W trakcie dalekiej podróży można zapomnieć o korzyściach wynikających z zastosowania hybrydowego układu. Na trasie, gdzie podróżuje się wyłącznie przy wykorzystaniu spalinowego silnika, trzeba pogodzić się ze spalaniem na poziomie 10 l/100 km. No cóż, wysoka masa w połączeniu z dużą mocą i niezbyt sprzyjającą aerodynamiką dają takie wyniki.

Oczywiście podczas jazdy w mieście można liczyć na niższe koszty związane z wydatkami na paliwo, jeżeli będziemy ładowali akumulatory i podróżowali w trybie czysto elektrycznym. Producent obiecuje zasięg na poziomie 52 km, a jak jest w rzeczywistości? Po naładowaniu baterii na 100 proc. komputer pokazywał zasięg 60 km. Super. Niestety w zimowych warunkach jest to nierealne. Udało się pokonać zaledwie 30 km.

Volkswagen Touareg eHybrid – przestronny i funkcjonalny SUV

Volkswagen Touareg to idealny towarzysz podróży nie tylko z racji dynamicznego silnika, lecz także, a może przede wszystkim z powodu rozplanowania wnętrza. Jest ono przestronne w obu rzędach siedzeń, a przednie fotele ergoComfort sprawiają, że nawet po długim przebywaniu na nich nie odczuwa się zmęczenia czy bólu pleców.

Volkswagen Touareg eHybrid
Volkswagen Touareg eHybridŻródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

Na pochwałę zasługuje również funkcjonalność pojazdu. To zasługa tylnej kanapy, która jest nie tylko dzielona na trzy części i składana, lecz także można ją przesuwać. Tym samym można aranżować część pasażerską względem bagażowej.

Podczas testu przekonałem się, że nawet po przesunięciu siedzenia do przodu pozostaje wystarczająca ilość miejsca na nogi nastoletnich dzieci, a jednocześnie wydatnie zwiększa się przestrzeń na bagaż. Zresztą kufer ma imponującą pojemność 665-1675 l.

Testowany Volkswagen Touareg 3.0 V6 eHybrid 4Motion występował w wersji Elegance, za którą trzeba zapłacić 403 990 zł. Jednak nasz egzemplarz miał opcje, które cenę zakupu wywindowały do 517 640 zł. Tak naprawdę kwota, jaką trzeba wydać na ten samochód, to jego najpoważniejsza wada.

Volkswagen Touareg eHybrid – naszym zdaniem

Volkswagen Touareg eHybrid to świetny samochód na dalekie podróże z rodziną. Takim wyjazdom sprzyja wysoki komfort resorowania, dynamiczny silnik, a także przestronne wnętrze z wygodnymi siedzeniami i pojemny bagażnik. W mieście sprawdzi się możliwość jazdy w trybie elektrycznym, szkoda tylko, że realny zasięg na prądzie nie jest zbyt duży. Fani tego modelu muszą pogodzić się, niestety z wysoką ceną zakupu.

Volkswagen Touareg eHybrid — dane techniczne

Silnik2995 cm3 t.benz./V6/24 + elektryczny
Moc maksymalna340 KM + 136 KM
Maksymalny moment obr.450 Nm/1340 obr./min
Maksymalna moc układu381 KM
Skrzynia biegów/napędaut. dwusprzęgłowa 8b./4x4
Przyspieszenie 0-100 km.h5,9 s
Prędkośc maksymalna250 km/h
Średnie spalanie (WLTP)9,1 l/100 km
Emisja CO2206 g/km
Zasięg w trybie elektrycznym52 km
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi4902/1984/1712/2903 mm
Średnica zawracania12,2 m
Pojemność bagażnika655-1675 l
Cena od/testowanej wersji403 990/517 640 zł
Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji