Pod względem wymiarów zewnętrznych nowa Astra od poprzedniczki różni się tylko milimetrami. Mimo to w drugim rzędzie siedzeń udało się wygospodarować dodatkowe 3,5 cm na wysokości kolan, a przestrzeń nad głowami pasażerów zyskała 2,6 cm. Znacząco powiększono za to przestrzeń bagażową. W przypadku normalnego położenia tylnej kanapy do dyspozycji jest pojemność 540 l, a po jej rozłożeniu – 1630 l.
Opel Astra Sports Tourer - większa, ale nie na zewnątrz
Oznacza to, że kufer zyskał aż 80 l objętości w stosunku do poprzedniczki. W porównaniu z głównym rywalem, czyli VW Golfem Variantem, bagażnik Astry jest o 10 l większy – niby niedużo, a jednak! Dodatkowo rozkładanie kanapy (opcjonalnie dzielonej 20:60:20) odbywa się za pomocą przycisków po bokach bagażnika, zwalniających elektromagnetyczne zatrzaski. Jeśli roleta bagażnika nie jest wykorzystywana, można ją schować pod podłogą, dzięki czemu nie będzie się przemieszczać ani hałasować podczas jazdy.
Pod maską naszego testowego egzemplarza znalazła się nowość w ofercie piątej generacji Astry – 160-konny, najmocniejszy obecnie diesel. Dwustopniowe doładowanie sprawia, że jednostka dysponuje 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego już przy 1500 obr./min.
Przekłada się to na maksymalną prędkość 220 km/h i sprint do „setki” w 8,9 s. Według Opla auto powinno zużywać średnio 4,1 l/100 km. Podczas jazdy krętymi górskimi drogami niedaleko Porto komputer pokładowy Astry Sports Tourer wskazywał od 5,6 do 5,9 l/100 km.
Opel chwali się też tym, że piąta generacja Astry Sports Tourer wyraźnie schudła – w zależności od silnika pod maską różnica mas w stosunku do poprzedniczki może wynieść nawet 190 kg. Pierwsze jazdy dowodzą, że czuć to dobrze za kierownicą samochodu, gdyż prowadzi się go znacznie precyzyjniej i jest zwinniejszy.
Mimo lepszych osiągów inżynierowie Opla zdecydowali poprawić komfort resorowania auta – nawet nieregularne nierówności są bardzo dobrze filtrowane. Nie mieliśmy przy tym wrażenia, że auto bardziej przechyla się na zakrętach czy też kołysze.
Opel Astra Sports Tourer - rozsądna cenowo
W wyposażeniu nowej Astry kombi znalazły się m.in. pakiet asystentów kierowcy, na który składają się system automatycznego hamowania w przypadku zbyt szybkiego zbliżania się do poprzedzającego pojazdu, układ utrzymywania wybranego pasa ruchu i urządzenie do rozpoznawania znaków drogowych. Multimedialny system Opel OnStar za pomocą telefonu umożliwia korzystanie z usług osobistego doradcy, który wskaże np. restaurację, a jej adres automatycznie przekaże do pokładowej nawigacji.
Podstawowa Astra kombi, z wolnossącym benzynowym silnikiem 1.4 o mocy 100 KM kosztuje od 63 800 zł – ten samochód będzie pewnie interesujący dla menedżerów flot, podobnie jak 95-konny diesel 1.6 (od 75 800 zł) i 110-konna wersja (od 77 800 zł).
Opel Astra Sports Tourer - silniki benzynowe
Dane producenta | 1.4 | 1.4 turbo | 1.4 Turbo | 1.6 Turbo |
Silnik | benz. R4 | t.benz. R4 | t.benz. R4 | t.benz. R4 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 100/6000 | 125/4000 | 150/5000 | 200/4700 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 130/4300 | 245/2000 | 245/2000 | 300/1700 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,9 | 9,6 | 8,7 | 7,7 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,5 | 4,9 | 4,9 | 4,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 205 | 215 | 235 |
Cena (zł) | 63 800 | 73 400 | 75 900 | 88 300 |
Opel Astra Sports Tourer - silniki wysokoprężne
Dane producenta | 1.6 CDTI | 1.6 CDTI |
Silnik | t.diesel R4 | t.diesel R4 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 95/3500 | 110/3500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 280/1500 | 300/1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,9 | 11,4 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 3,6 | 3,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 195 |
Cena (zł) | 75 800 | 77 800 |
Opel Astra Sports Tourer - to nam się podoba
Praktyczny duży bagażnik, obszerne jak na klasę wnętrze, ładne wykończenie kokpitu, bardzo dynamiczny i kulturalny najmocniejszy diesel.
Opel Astra Sports Tourer - to nam się nie podoba
Wiele nowych funkcjonalnych dodatków (np. składanie tylnej kanapy przyciskiem, elektryczna tylna klapa) wymaga niestety dopłaty.
Opel Astra Sports Tourer - nasza opinia
Opel Astra Ściera się z Volkswagenem Golfemod lat, ale nigdy nie była tak blisko, żeby dopiec swojemu rywalowi. Cieszę się, że tym razem również cenowo Opel ma wszelkie atuty w ręku, żeby zwiększyć swój udział w rynku kompaktów.