- Opel Zafira-e Life występuje z trzema długościami nadwozia do wyboru – Compact, Long lub testowanej Extra Long
- Auto ma część ładunkową o maksymalnej pojemności 4,5 m3
- Elektryczny silnik o mocy 136 KM pozwala rozpędzić samochód do setki po 12,2 s, a prędkość maksymalna wynosi 130 km/h
- Zużycie prądu deklarowane przez producenta wynosi 21,7-26 kWh/100 km, tymczasem podczas testu auto potrzebowało 30,3 kWh/100 km
W obecnej generacji Opel Zafira nie jest już typowym kompaktowym vanem, lecz busem, którym w wersji Life może podróżować nawet 9 osób. Poza tym auto doczekało się elektrycznej odmiany Zafira-e. W teście oceniamy, w jakich warunkach sprawdzi się ten model.
Opel Zafira-e Life występuje w trzech wersjach długości (Compact, Long lub Extra Long). Mieliśmy okazję testować tę najdłuższą, w której każda z 9 osób ma bardzo dużo miejsca na nogi oraz nad głową. Na szerokość ciasno może być tylko dwóm pasażerom siedzącym na wąskiej przedniej kanapie.
Łatwe wsiadanie zapewniają przesuwane drzwi (za 11 550 zł można zamówić sterowanie elektryczne) z obu stron nadwozia (seryjne), a dostanie się na 3. rząd foteli umożliwia złożenie kanapy 2. rzędu. Z kolei część ładunkową o maksymalnej pojemności 4,5 m3 można zapełnić przez unoszoną klapę lub – tak jak w testowanym egzemplarzu – przez drzwi otwierane na boki (bezpłatna opcja).
Pod maską pojazdu pracuje elektryczny silnik o mocy 136 KM. Nie jest to dużo, zważywszy na masę auta (1989 kg). W efekcie „setkę” uzyskuje się po 12,1 s. Jednak w przypadku Opla Zafiry-e Life ważniejszy od dynamiki jest zasięg.
Opel Zafira-e Life – nie tak daleko, jak obiecuje Opel
Opel deklaruje, że z naładowanymi w 100 proc. bateriami pokonamy do 231 km. Tymczasem po uzupełnieniu akumulatora o pojemności 50 kWh komputer informował o 218 km. Rzeczywiste zużycie prądu sprawdzaliśmy na odcinku testowym (miasto, autostrada, trasa szybkiego ruchu) o długości 160 km.
Okazało się, że po drodze trzeba było zrobić przerwę na ładowanie, bo realnie pojazd zużył 30,3 kWh/100 km, a to oznacza zasięg zaledwie 165 km. To pokazuje, że w tej postaci Opel Zafira-e Liofe jest autem do raczej miejskiej jazdy. Na szczęście w ofercie jest jeszcze wersja z akumulatorem o pojemności 75 kWh i deklarowanym maksymalnym zasięgiem 329 km (WLTP).
Opel Zafira-e Life – wysoki komfort jazdy
Dobrze dobrana charakterystyka zawieszenia w połączeniu z nisko położonym środkiem ciężkości (baterie pod podłogą) sprawia, że pomimo wysokiego nadwozia auto nie przechyla się nadmiernie na zakrętach. Zaletą Opla Zafiry-e Life jest dodatkowo wysoki komfort resorowania.
Auto jest drogie (215 550 zł), ale techniczne rodzeństwo w postaci Peugeota e-Travellera i Citroena E-Spacetourera kosztuje jeszcze więcej. Oba auta w najdłuższej wersji nadwoziowej i ze specyfikacją Business to wydatek po 228 900 zł.
Opel Zafira-e Life – to nam się podoba
Przestronne wnętrze, pojemna część ładunkowa, wysoki komfort resorowania.
Opel Zafira-e Life – to nam się nie podoba
Wysoka cena, duże zużycie prądu, realny zasięg znacznie mniejszy niż obiecuje producent.
Opel Zafira-e Life – naszym zdaniem
Opel Zafira-e Life z baterią o poj. 50 kWh sprawdzi się jako komfortowy środek transportu do miasta. W takich warunkach jej realny zasięg (choć niższy od obiecanego) powinien wystarczyć. Jednak do zakupu zniechęca wysoka cena. Taka sama Zafira ze 188-konnym dieslem kosztuje 188 150 zł.
Opel Zafira-e Life – osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,2 s |
Prędkość maksymalna | 130 km/h |
Średnie zużycie prądu (WLTP) | 21,7-26 kWh/100 km |
Emisja CO2 (WLTP) | 0 g/km |
Teoretyczny zasięg (WLTP) | 231 km |
Opel Zafira-e Life – dane techniczne
Silnik | Elektryczny |
Moc maksymalna | 136 KM |
Maks. moment obrotowy | 260 Nm |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/aut. 1 |
Dł./szer./wys. | 5306/2010/1890 mm |
Rozstaw osi | 3275 mm |
Pojemność bagażnika (maks.) | 4,5 m3 |
Masa własna | 1989 kg |
Ładowność | 836 kg |
Masa przyczepy hamowanej | 1000 kg |
Średnica zawracania | 12,9 m |
Pojemność baterii | 50 kWh (netto) |
Cena wersji podstawowej/testowanej | 215 550/226 730 zł |
Zafira-e występuje w trzech wersjach długości (Compact, Long lub Extra Long)
Mieliśmy okazję testować najdłuższą wersję Extra Long, w której każda z 9 osób ma bardzo dużo miejsca na nogi oraz nad głową
Pozycja za kierownicą jest wygodna, a obsługa urządzeń pokładowych – intuicyjna
Dwóm pasażerom siedzącym na wąskiej przedniej kanapie może być ciasno na szerokość
Łatwe wsiadanie zapewniają przesuwane drzwi (za 11 550 zł można zamówić sterowanie elektryczne) z obu stron nadwozia (seryjne)
Dostanie się na 3. rząd foteli umożliwia złożenie kanapy 2. rzędu
Pod maską pojazdu pracuje elektryczny silnik o mocy 136 KM. Nie jest to dużo, zważywszy na masę auta (1989 kg). W efekcie „setkę” uzyskuje się po 12,1 s
Średnica zawracania pojazdu wynosi 12,9 m
Za pomocą wallboxa o mocy 11 kW akumulatory można napełnić w 100 proc. po około 3 godz.
Dobrze dobrana charakterystyka zawieszenia w połączeniu z nisko położonym środkiem ciężkości (baterie pod podłogą) sprawia, że pomimo wysokiego nadwozia auto nie przechyla się nadmiernie na zakrętach
Część ładunkową można zapełnić przez unoszoną klapę lub – tak jak w testowanym egzemplarzu – przez drzwi otwierane na boki (bezpłatna opcja)
Maksymalna pojemność części ładunkowej to 4,5 m3
Zaletą Opla Zafiry-e Life jest wysoki komfort resorowania
Taką małą dźwignią wybiera się ustawienia automatycznej skrzyni biegów
Zaletą pojazdu są czytelne wskaźniki
W manewrowaniu oraz parkowaniu pomaga kamera cofania
W obecnej generacji Opel Zafira nie jest już typowym kompaktowym vanem, lecz busem, którym w wersji Life może podróżować nawet 9 osób
Według testowego zużycia energii maksymalny zasięg pojazdu to zaledwie 165 km