Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Porównanie: kompaktowe kombi na trzy lub cztery cylindry

Porównanie: kompaktowe kombi na trzy lub cztery cylindry

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Portfolio kompaktowych kombi już dawno nie było tak świeże. Testowane samochody albo są ebiutantami, albo przynajmniej przeszły face lifting lub zyskały nowy napęd. Tym razem do walki o miano najlepszego w klasie wyzywa odświeżony Ford Focus

Porównanie kombi: Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 308, Seat LeonŹródło: Auto Bild

Panujący obecnie trend jest jasny – wszyscy pragną jeździć SUV-ami. Jednak czy na pewno? Czy rzeczywiście nie ma chętnych np. na kompaktowe kombi? Ależ nie, zapewne są i tacy. Część z nich przypuszczalnie wciąż waha się z podjęciem decyzji. Oni właśnie przed zakupem samochodu zadają sobie zapewne w duchu pytanie: czy naprawdę muszę się przemieszczać podwyższonym pojazdem wyposażonym w napęd obu osi?

Kto potrzebuje dużego, przestronnego, przyjaznego rodzinie, wszechstronnego samochodu i nie lubi vanów, ten koniecznie powinien zastanowić się nad wyborem kombi. Te kompaktowe, ale pojemne auta są oszczędne, poręczne, mniej kosztują, a przy okazji mają nie tylko przestronne kabiny, lecz także pokaźne bagażniki.

Tak się właśnie składa, że w segmencie kompaktowych kombi wiele się obecnie dzieje. Nowinki od Peugeota i Seata są jeszcze – można powiedzieć – pokryte poranną rosą. 308 SW funkcjonuje na rynku zaledwie od pół roku, Leon ST zadebiutował na początku 2014 r.

To porównanie pokazuje, jak niewielkie znaczenie mają dziś pojemność i liczba cylindrów. Ford ma silnik 1.0, a VW – 1.4. Myli się ten, kto sądzi, że różni je moc czy choćby spalanie!

Przy okazji warto wspomnieć, że poprzednie generacje Seata Leona – pierwsza i druga – w zasadzie istniały jedynie jako hatchbacki. W przypadku trzeciej odsłony paletę uzupełnia odmiana kombi. Jeśli chodzi o Forda i Opla, to kompaktowe kombi stanowi tzw. stały punkt programu. Ford odmłodził właśnie po czterech latach Focusa i zafundował mu nowy przód i wnętrze.

W Oplu natomiast trwają intensywne przygotowania do wypuszczenia kolejnej generacji Astry. Samochód na amerykańskiej platformie i z nowymi silnikami zapowiadany jest na początek września. Do tej pory w ofercie będą produkowany od 2009 r. hatchback oraz kombi, które pojawiło się na rynku rok później.

Wszyscy uczestnicy tego porównania to auta napędzane silnikami benzynowymi z 6-biegowymi skrzyniami. Szczególnie interesujące są turbodoładowane trzycylindrowce – w Fordzie i Peugeocie. Silnik Forda to utytułowana jednostka napędowa z wieloma nowatorskimi rozwiązaniami, która – biorąc pod uwagę proporcję mocy do pojemności – stanowi dobry przykład ekstremalnego downsizingu.

Silnik Peugeota należy za to do jednej z najnowszych rodzin jednostek napędowych, jakie są dostępne na rynku kompaktów w tym przedziale mocy. Trudno nie zapytać: czy trzy cylindry zamiast czterech oznaczają jakieś korzyści dla użytkownika? Patrząc na wyniki tego testu można stwierdzić, że niespecjalnie. Teoria nie zawsze potwierdza się w praktyce.

Miejsce I - Seat Leon 1.4 TSI - 480 punktów

Seat Leon ST
Seat Leon STŹródło: Auto Bild

Starsi czytelnicy pewnie jeszcze to pamiętają: kiedy Ferdynand Piëch stanął u steru VW, wybrał markę, z którą Seat miałby konkurować. Była to Alfa Romeo. Jednak od przyjęcia tego założenia do stworzenia faktycznej konkurencji dla Włochów musiało minąć wiele czasu.

Design nie jest czczą obietnicą. To naprawdę dynamiczne rodzinne kombi!

Dziś Leon ST wygląda tak, jak moglibyśmy wyobrazić sobie nowoczesną Alfę – jest zadziorny, kanciasty, ma ostre linie i nie przypomina ugrzecznionego kombi. Okazuje się, że jego agresywny design nie jest czczą obietnicą. Seat jeździ nad wyraz ostro i świetnie się go prowadzi. Jest w tym na tyle dobry, że pozwoliło mu to niespodziewanie dogonić Focusa, dotychczasowego mistrza w tej dziedzinie.

Na pochwałę zasługuje zrywny silnik 1.4 TSI. Ma o jeden cylinder więcej niż jednostki Forda i Peugeota, a pracuje z o wiele wyższą kulturą. Seat nie tylko dostarcza sporej dawki przyjemności z jazdy, lecz także ma praktyczne zalety. Spośród uczestników porównania jest najprzestronniejszy, zwłaszcza z tyłu, ma też najwyższą ładowność. Zalety te wywindowały go na pierwsze miejsce w tej rywalizacji, i to całkowicie zasłużenie.

Plusy: Seat ma atrakcyjną stylistykę i daje frajdę z jazdy. Jest najprzestronniejszy i do tego ma dużą ładowność.

Minusy: Podobnie jak w Peugeocie, dynamika prowadzenia odbija się na komforcie – Leona wyposażono w dość twarde amortyzatory.

Miejsce II - Ford Focus 1.0 EcoBoost - 443 punkty

Ford Focus Kombi
Ford Focus KombiŹródło: Auto Bild

Był dobry, jest jeszcze lepszy: face lifting spowodował nie tylko retusze w postaci nowego grilla. Nowy jest także mocno zreorganizowany kokpit. Zamiast mnóstwa małych przycisków na konsoli środkowej pojawił się ośmiocalowy ekran dotykowy do sterowania radiem, nawigacją i telefonem.

Ford Focus jeszcze nigdy nie był tak dobry i dopracowany, jak teraz

Wszystko to bardzo porządnie działa. Dla tych, którzy się przyzwyczajają do dobrego, miła wiadomość – w Focusie wiele rzeczy się nie zmieniło. Tak jak dotychczas w samochodzie jest dużo przestrzeni, a siedzenia są przyjemne. I tak jak kiedyś, pod maską pracuje podobający się nam jednolitrowy trzycylindrowiec.

W naszym teście spisywał się znakomicie, w codziennej eksploatacji sprawiał mnóstwo przyjemności. Ochoczo wkręcał się na obroty, był pełen wigoru i cieszył uszy gorącym warkotem. I choć Leon jest od niego szybszy

i żwawszy, to i tak nie zmienia to naszej pozytywnej oceny Focusa. Ford wyposażył go w wyważone zawieszenie, zapewniające wysoki komfort podróży. Rzeczywiście, Focus jeszcze nigdy dotąd nie był tak dobry!

Plusy: Wyważone zawieszenie, świetny trzycylindrowy silnik i nowoczesne multimedia to zalety tego samochodu.

Minusy: Rywale mają odczuwalnie większe bagażniki. Nie na czasie są zbyt krótkie interwały między przeglądami.

Miejsce III - Peugeot 308 1.2 PureTech - 440 punktów

Peugeot 308 SW
Peugeot 308 SWŹródło: Auto Bild

Trzy cylindry na pokładzie: tak jak Ford Focus, również Peugeot 308 jest napędzany trzycylindrową jednostką. Okazuje się, że w codziennej eksploatacji wcale nie stanowi to zalety, o czym świadczy zużycie paliwa. Ani Focus (6 l/100 km), ani 308 (6,1 l/100 km) nie spalają mniej niż rywale z czterocylindrowymi silnikami.

Ten trzycylindrowiec po prostu sprawia frajdę! Jednak z tyłu jest za ciasno

Abstrahując jednak od tego, trzeba przyznać, że potrafią sprawiać przyjemność. 130-konny, 1,2-litrowy silnik Peugeota jest żwawy, ochoczo rozpędza auto, a przy tym całkiem ciekawie brzmi. Ze swoim temperamentem ten trzycylindrowiec pasuje do dziarskiego Peugeota, któremu przydałoby się jednak elastyczniejsze zawieszenie. Również elegancki kokpit nie każdemu się spodoba.

Dlaczego? Z powodu specyficznej pozycji w fotelu. Instrumenty ulokowano nad kierownicą, co sprawia, że nie każdy je dobrze widzi. No i jeszcze tył – ta część kabiny (jak w Oplu) jest ciasna, a dodatkowo oparcie kanapy przyjmuje nader stromą pozycję. Na pewno jednak na słowa pochwały zasługuje ogromny bagażnik o pojemności od 610 do 1660 l.

Plusy: 308 dobrze się prezentuje i jest elegancko urządzone. Do tego dochodzą jeszcze wielki bagażnik i nowoczesny silnik.

Minusy: Nie każdemu podoba się pomysł z małą kierownicą i dotykową obsługą klimatyzacji. Kiepska przestronność z tyłu.

Miejsce IV - Opel Astra 1.4 Turbo - 434 punkty

Opel Astra Sports Tourer
Opel Astra Sports TourerŹródło: Auto Bild

W oplu ostatnio dużo się działo: z jednej strony zakład w Bochum został zamknięty, z drugiej – zarówno Mokka, jak i Adam stanowią powody do dumy, z którymi można wiązać nadzieje na przyszłość. Podobnie wygląda sprawa z Astrą Sports Tourerem. To produkowane od 2010 r. kombi ma aż 4,7 m długości, co z zewnątrz niesie obietnicę wielkiej przestronności.

Astra ma 200 kg nadwagi, jednak – o dziwo – nie pali znacząco więcej od rywali

Tymczasem zadziwia to, jak beztrosko Opel potrafił roztrwonić tę przestrzeń. Kabina z tyłu jest zbyt ciasno skrojona, a bagażnik, z pojemnością od 500 do 1550 l, wcale nie należy do największych. Z przodu nie można narzekać – gorąco jednak polecamy ergonomiczne siedzenia (2100 zł ekstra).

Dopłaty wymagają również regulowane amortyzatory (3500 zł), ale warto w nie zainwestować, bo dzięki nim Astra pewnie i spokojnie jeździ. Niestety, Opel jest aż o 200 kg cięższy od najlżejszego konkurenta w tym porównaniu, czyli Seata, i to odczuwa się podczas eksploatacji. Astra przyspiesza raczej dostojnie, przy akompaniamencie warkotu 1,4-litrowego silnika turbo. Jednak to wciąż bardzo eleganckie auto, zapewniające znakomitą stabilność jazdy, zwłaszcza na autostradzie.

Plusy: Astra jest jak dobre wino. To dojrzałe auto, ze świetnym zawieszeniem i wspaniałymi siedzeniami (za dopłatą).

Minusy: Za dużo miejsca z tyłu w tym aucie nie ma, obsługa urządzeń też nie jest wzorowa. Opel to za ciężki pojazd, który ma warkotliwy silnik.

Podsumowanie

Ford pręży muskuły. Inwestuje w nowatorski, ekstremalnie wysilony silnik trzycylindrowy. Ozdabia też swój produkt atrapą skopiowaną ze sportowego Astona Martina. Rewolucjonizuje obsługę multimediów. I co? Super – Focus jest teraz lepszy.

Tyle że Seat bez trudu zmiata Forda ze szczytu podium, do którego dążył Focus. I to Leon stoi na dominującej pozycji. Wybór pomiędzy Fordem, Peugeotem a Oplem to w zasadzie kwestia gustu.

Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków